Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kleding op school, geen korte broeken voor meiden?

We hebben net een emailbrief van school gekregen over de kleding die leerlingen wel of niet aan mogen. Er zijn niet echt duidelijke regels, maar zo tussen neus en lippen door wordt gemeld dat korte broeken voor meisjes toch eigenlijk alleen voor het strand geschikt zijn. De school heeft geen airco ofzo en ik snap best dat mijn dochter graag een kort broekje aan wil als het erg warm is. Een korte broek tot haar knieen of halverwege het bovenbeen heeft ze niet en ook rokjes zijn vaak erg kort. Bovendien "tonen" die veel meer dan een korte broek.Hoe zit dat bij jullie scholen? Mogen korte broekjes ook niet?


Angela67

Angela67

05-06-2014 om 12:14

pardon?

is dit wellicht een streng religieuze school? ik zou een serieus gesprek aangaan, dit vind ik heel vreemd. middelbare school trouwens?
gr Angela

er wordt opgelet

Dochter heeft ook weleens een korte broek aan. Maar die is netjes met een grote omgeslagen rand bij de pijpen.
Maar als het er een zou zijn waarbij de billen er in zichtbaar zijn dan zouden ze er op school wat van zeggen. Het is niet de bedoeling dat je in zo'n pubergroep die barst van de hormonen sexueel uitdagende kleding draagt. Er zijn voor zover ik weet geen expliciete regels maar het wordt met een betreffend kind zelf besproken.
Als ze te 'klef' met elkaar doen of sexueel wervend gedrag vertonen wordt er ook op gelet.
Voor kinderen op dit type speciaal onderwijs vind ik dat ze er prettig mee omgaan. Er wordt gewoon besproken wat de bedoeling is op een neutrale manier. Wat je er ook van vind. Ik ben erg tevreden daarover.

Melle

Melle

05-06-2014 om 12:21

Korte broekjes

Mijn kinderen zitten op een (niet zo strenge) christelijke school, maar ik heb nog nooit gehoord dat bepaalde kledingstukken wel/niet mogen. Waarschijnlijk staat er wel iets van in de huisregels, maar ik weet vrij zeker dat korte broeken ook voor meisjes gewoon mogen. Misschien gaat het om van die heeeeeel korte korte broekjes? Waarbij nog minimaal een halve kont(zak) onder de pijp uitsteekt? Ik zou me er iets bij kunnen voorstellen als ze die willen verbieden binnen school... Geldt wat mij betreft ook voor rokjes model 'brede riem'.

het leidt af

Het is natuurlijk de bedoeling dat er op school geleerd wordt en als je moet duiken vanwege de prikkelende kleding wordt je onnodig afgeleidt. Dat doe je maar ergens anders. Preuts misschien, maar ik verbaas me ook weleens wat men in een professionele omgeving zich permitteert. Gelukkig ga ik daar niet over want dan zou er toch iets bedekter gekleed worden.
Je hebt het maar te accepteren maar als je naar het restaurant op je werk gaat hoef ik geen lingerieadvertenties bij de ingang. Dat vind ik smakeloos en ongepast.

Jaina

Jaina

05-06-2014 om 12:59

School

Op de school van mijn dochter mogen alleen korte broeken en rokken net boven of op de knie. Te kort mag niet. Ook naveltruitjes en zo mogen niet. Het is wel een religieuze school maar geen heel strenge. Niet in Nederland overigens.
In Nederland heeft de middelbare school van een van mijn kinderen eens een brief uit laten gaan met dat al te korte broeken/rokker niet acceptabel waren.
Ik snap het eigenlijk wel. Sommige meisjes kleden zich wel erg uitdagend. Dat is prima voor als je naar het strand gaat maar school is een professionele omgeving dus ik vind het logisch dat er bepaalde verwachtingen zijn van hoe je gekleed bent.
Met te warm hebben hele korte broeken overigens niks te maken, een langere rok of broek van hele luchtige stof kan net zo verkoelend zijn.

Theekopje

Theekopje

05-06-2014 om 13:04

Kan me voorstellen...

Ik kan het me voorstellen als het de bedoeling is om dit soort broeken te weren: http://media.indiatimes.in/media/content/2012/Sep/hotpants_1346941406_460x460.jpg

Het is niet zo handig om in een school vol pubers op warme dagen allemaal mensen in dit soort kleren te hebben rondlopen. Je wil ook geen bikini's en zwembroeken in de klas.

De meeste mensen snappen dat uit zichzelf ook wel, maar sommigen niet en daarvoor wordt dan expliciet opgeschreven wat wel en niet de bedoeling is.

Ik vind "korte broeken tot halverwege het bovenbeen heeft ze niet" nou niet direct het sterkste argument.

Als je het er niet mee eens bent, ga dan de principiële discussie aan, maar bedenk dan ook wat je zelf wél een acceptabele norm zou vinden. Ontblote bovenlijven wel of niet? Bikinibovenstukjes wel of niet?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-06-2014 om 13:14

hier ook

Op de school waar dochter heen gaat volgend jaar hebben ze ook kledingregels. Al zijn die niet heel duidelijk. Gewoon alles fatsoenlijk houden.

Ik ben hier absoluut voor. Meiden geen hotpants en blote buiken en jongens dragen gewoon een t-shirt. Daar krijgt niemand wat van.

Dit is trouwens gewoon een openbare school

Alle begrip

Er zit nogal wat verschil in broekje 1 en broekje 2

1. http://www.bonabri.nl/product/jeans-hotpants-met-studs/

2. http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2013/06/hotpants-niet-welkom-op-scholen

maar als je geen duidelijk standpunt inneemt, komen er kinderen op school in zowel het 1ste als het 2e voorbeeld.

En daar hoef je geen christelijk labeltje aan te hangen, is gewoon gezond verstand van volwassen schoolleiders.

Tango

Tango

05-06-2014 om 13:27

Hier geen probleem

Dochter ging afgelopen week ook regelmatig in een kort spijkerbroekje naar school. Niets over gehoord dat het niet zou mogen. Is een christelijke school overigens. Het enige wat ik van haar hoor is dat je geen hoofddeksel in de klas op mag, dus hoed of pet. Hoofddoekje mag dan weer wel. Verder voor zover ik weet geen kledingregels, al zullen naveltruitjes misschien ook niet getolereerd worden, maar die draagt dochter dan weer niet.

je hebt korte broekjes en korte broekjes

'De meeste mensen snappen dat uit zichzelf ook wel, maar sommigen niet en daarvoor wordt dan expliciet opgeschreven wat wel en niet de bedoeling is. '

Daarnaast is er het effect van de draagster zelf, de een kan meer hebben voordat het ordinair toont dan de ander. Wijs van school om regels te geven. Misschien een plaatje erbi, wat wel en wat niet tot school/strandkleding wordt gerekend.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-06-2014 om 19:58

haha Jasam die 2e foto

met die dikke pukkel op dr bil - dan zou je toch juist een broekje met pijpjes dragen?!

Hmm

De school van mijn dochter heeft voor zover ik weet geen kledingvoorschriften. Als dat wel zo is dan heeft ze vandaag wel een probleem. Ze heeft een kort, loeistrak broekje aan (zoiets: http://www.easyyoungfashion.de/Farbige-Jeans-Hotpant-von-Miss-Bonbon-mint) met een blotebuikentshirt erbij.

Ik heb haar er al vanaf redelijk jong op gewezen dat je je bewust moet zijn welke boodschap je met je uiterlijk kan uitzenden, en dat je zelf moet beslissen of je met de gevolgen van je kledingkeuze (of die nou terecht of onterecht zijn) kan leven. Maar ik geloof niet dat ze helemaal doorheeft hoe ze overkomt. Ze trekt dit niet aan omdat ze sexy wil overkomen, maar omdat het warm is. De shorts zijn nog van vorig jaar, ze heeft nog geen tijd gehad om beter passende te kopen. Ik zal vanavond eens vragen hoe haar fietstocht naar school (door het centrum en wat prachtwijken van Rotterdam) bevallen is in deze outfit.

skik

Katholieke school in Engeland

Hier mogen de meisjes helemaal niet eens een broek aan, kort of lang. Dit is op de basisschool van zoon maar ook op de middelbare school is het zo.

Tango

Tango

06-06-2014 om 14:07

Valt best mee, Skik

Met zulke broekjes gaat dochter hier ook naar school. Overigens niet in Rotterdam dus dat scheelt misschien wel. Blotebuikenshirt zou ik niet goed vinden. Dan zou ik haar echt terug naar boven sturen om iets anders te pakken. Maar zelf wil ze dat ook niet, dus nog geen problemen mee gehad.

Tango

Dochter gaat wel vaker heel kortgerokt naar school, maar deze outfit is wel behoorlijk ehm... ordi. Ik heb mijn meiden wel eens gevraagd of ze nagefloten of toegeroepen worden. Je hoort in de media regelmatig verhalen van pubermeiden of vrouwen die zeggen nauwelijks meer normaal over straat kunnen zonder lastig gevallen te worden. Nou vind ik gewoon nafluiten of iets complimenteus roepen niet erg, maar seksuele toespelingen of uitschelden voor slet o.i.d. wel. Maar mijn dochters hebben die ervaring totaal niet. En het zijn toch geen trollenkoppen, dat vind ik niet alleen als blinde-vlek moeder, ze worden ook door anderen mooi gevonden. Ik ben wel benieuwd of dit ultrastrakke en -korte broekje wat losmaakt onder de mannelijke passanten. Maar waarschijnlijk valt Rotterdam gewoon enorm mee in vergelijking tot de krantenberichten.

skik

Theekopje

Theekopje

06-06-2014 om 15:13

Insteek

"dat je je bewust moet zijn welke boodschap je met je uiterlijk kan uitzenden, (...)Ze trekt dit niet aan omdat ze sexy wil overkomen"

Je hebt het over boodschappen die ze uitzendt, en daarop is haar weerwoord "ja maar dat is mijn boodschap niet".
Het is voor pubers nogal eens lastig te bevatten dat wat de buitenwereld ziet, niet altijd hetzelfde is als wat zij bedoelen te tonen.

Maar afgezien daarvan lijkt die insteek me wat te beperkt. Het is niet alleen een kwestie van "welke boodschap zend ik uit", maar ook of je rekening wil houden met wat de rest van de mensen prettig vindt.

Vraag een tienermeisje wat ze vindt van een dikke vijftiger die met een blote harige buik in de trein naast haar komt zitten, en de kans is groot dat ze roept "ieuw". Vraag haar wat ze er van vindt als de Engelse lerares met blote buik en hotpants lesgeeft en dan is de kans groot dat ze zegt "dat hoef ik niet te zien".

Nou hebben tienermeisjes vaak mooie strakke buiken en benen, dus in esthetisch opzicht is er een verschil, maar het is niet alleen een kwestie van esthetiek. Het is ook dat je de buitenwereld niet ongevraagd een grote portie bloot toont, want lang niet iedereen zit daarop te wachten.

Alleen wordt dat in het geval van leraren ineens een probleem van de leraar. Moet-ie met z'n vieze ogen maar ergens anders heenkijken, bah!

Maar niet iedereen vindt het in een professionele setting (kantoor) of semi-professionele setting (school) prettig om zoveel bloot voorgeschoteld te krijgen. Gewoon, omdat je niet alles hoeft te zien van een ander.
Ik vind het niet zo schokkend als een school dan als regel instelt dat het bovenste kwart van je bovenbeen bedekt is, of zoiets. Omdat je daarmee rekening houdt met anderen. Het is nou niet direct de Taliban.

Mijntje

Mijntje

06-06-2014 om 19:17

juf

Op de vorige school van mijn kind was een (oudere) juf die idioot korte rokjes droeg. Alle ouders hadden zo hun bedenkingen erover.

Maar dan echt kort. Net geen bil zichtbaar. Kennelijk durfde niemand haar erop aan te spreken.

Theekopje

Je hebt helemaal gelijk dat pubers niet altijd doorhebben wat ze uitstralen en dat dat anders kan zijn dan de boodschap die ze bedoelt. Ik heb het er net nog even met haar over gehad, ze zei dat ze echt nooit nare opmerkingen krijgt. Ze vertelde dat haar klasgenootje ook zo'n klein broekje aan had vandaag. Zij kreeg de opmerking: zo, dat staat je goed zeg! En zij bedankte vriendelijk voor het compliment. Ik denk dat het met 'ordi' kleding ook wel scheelt of je er behaagziek bij kijkt of neutraal.

Als school regels zou stellen zou ik daar geen halszaak van maken, maar ik vind het overdreven om bijvoorbeeld een kwart van je bovenbeen verplicht te bedekken. Mijn grens ligt bij zichtbare blote delen van billen of borsten, wat redelijk overeenkomt met de algemene zeden. Als jongens zich niet meer kunnen concentreren vanwege een dij, dan moeten ze daar maar aan gaan werken. Want puberjongens die bol staan van de hormonen worden ook al afgeleid door een blote knie. Of van top tot teen geklede meisjes.

skik

dve

dve

06-06-2014 om 21:34

kort of kort

Wel normaal dat er wat regeltjes gelden. Nu vind ik het broekje van skiks dochter vallen onder net tienermeisjes broekje, daarmee loopt hier (dorp) veel meiden mee. Het 2e voorbeeld van Jasam lijkt me het broekje waar het om gaat. Verschrikkelijk en ook uitdagend, moet je niet willen dat ze dat aandoen.

onderscheid jongens en meisjes

> maar zo tussen neus en lippen door wordt gemeld dat korte broeken voor meisjes toch eigenlijk alleen voor het strand geschikt zijn.

Dus het is eigenlijk niet eens duidelijk of de school het wil verbieden of niet?

Ik vind het niet kunnen dat een school andere regels oplegt aan jongens dan aan meisjes. Ook al zijn de korte broeken van meisjes misschien bloter dan van jongens, dat is geen reden om korte broeken voor meisjes dan maar geheel te verbieden (en voor jongens niet).
Zelfs werkgevers mogen geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen in hun kledingvoorschriften (voorbeeld: http://www.refdag.nl/nieuws/economie/korte_broeken_hemdjes_slippers_1_266541). Hoe komt een school - een overheidsinstelling nota bene -
erbij dat zij dat dan wel mogen? Zijn ze van plan meisjes de toegang tot het onderwijs te ontzeggen, alleen maar omdat ze iets doen wat jongens gewoon mogen?

Een andere interpretatie - maar daar lijkt het niet op - is dat school niet wil verbieden, maar wil voorlichten. Ter voorbereiding op de arbeidsmarkt en de samenleving. De keuze om zich al dan niet te conformeren aan die normen van (delen van) de arbeidsmarkt en de samenleving blijft aan de leerlingen zelf. Dat kan. Maar dat kan dan beter persoonlijk, een-op-een. Hoogstens kunnen ze in de brief aankondigen dat ze dat gaat doen (leerlingen - vrijblijvend - aanspreken op kledingstijl).

Ik denk dat de school zelf ook nog niet weet of het een verbod is of niet. Of beter gezegd, ik denk dat de school hoopt dat meisjes na deze ene brief meteen stoppen met het dragen van korte broeken, maar dat ze totaal niet heeft nagedacht over wat ze gaan doen als meisjes toch met een korte broek naar school komen.

Theekopje

Theekopje

06-06-2014 om 23:18

Strikt genomen...

"Mijn grens ligt bij zichtbare blote delen van billen of borsten, wat redelijk overeenkomt met de algemene zeden. Als jongens zich niet meer kunnen concentreren vanwege een dij, dan moeten ze daar maar aan gaan werken."

Strikt genomen voldoet een niet al te krappe bikini daar ook aan. Dus dan mogen meiden ook in bikini op school komen

Ik zou daar als heteroseksuele vrouw (dus ik bedoel: ik raak er niet opgewonden van) niet op zitten te wachten. En dat is precies wat ik eerder bedoelde: het is wel makkelijk gezegd tegenover die jongens, maar er zijn ook andere mensen die gewoon geen zin hebben in dat bloot.

Syboor;"Of beter gezegd, ik denk dat de school hoopt dat meisjes na deze ene brief meteen stoppen met het dragen van korte broeken, maar dat ze totaal niet heeft nagedacht over wat ze gaan doen als meisjes toch met een korte broek naar school komen."

Daar heb je gelijk in, het is heel moeilijk om te bedenken wat je dan gaat doen. Wegsturen? Goed gesprek? Tegelijkertijd word ik er ook wel eens moe van dat élke omgangsregel die je stelt gelijk voorzien moet worden van een reglement over 'wat te doen als iemand zich er niet aan houdt' en wie beslist erover en wat zijn de beroepsmogelijkheden etc etc etc.

Ik heb dan wel nooit te maken met kledingproblematiek, maar wel met stomme dingen als rotzooi achterlaten en niet in de prullenbak gooien. En als ik zeg "gooi je rommel eens even weg" dan wil ik dat iemand dat gewoon doet ook zonder dat ik precies heb nagedacht over bevoegdheden en de al dan niet gereglementeerde sancties.
Ik snap dat je geen situatie wil van machtsmisbruik op scholen maar het is af en toe wel doodvermoeiend als leerlingen zich niet gehouden achten aan de schoolregels als er niet exact beschreven staat hoe en wat en eventuele sancties en beroepsmogelijkheden en bezwaarprocedures.
Scholen worden niet leefbaarder door al die duizenden pagina's documentatie die tegenwoordig vereist zijn.
(sorry, dit gaat een beetje off topic)

Jaina

Jaina

07-06-2014 om 02:19

Wel erg kort

Ik vind het broekje uit het voorbeeld van Skik ook al veel te kort. Hier op school zou dat niet mogen. En ik vind dat eigenlijk wel terecht. Een korte broek tot net op of boven de knieën is toch een heel ander verhaal dan zo'n broekje wat het grootste deel van het bovenbeen bloot laat. Hier worden ze trouwens weggestuurd als ze met niet gepaste kleding komen. Dan mogen ze naar huis om zich om te kleden en dan de gemiste tijd dubbel inhalen op zaterdagmorgen. Dat geldt wel voor de oudere leerlingen. Voor kinderen in de laagste klassen worden de ouders gebeld om kleding te brengen.

Passend gekleed

Staat hier in de schoolgids. Ik vind het broekje van skik nog prima kunnen. Naveltruitje zou ik mijn dochter afraden. Maar wat de school ervan vindt, weet ik niet. Grote problemen zijn er volgens mijn kinderen niet.
Gelukkig is het nu weekend en dan fietsen ze halfbloot naar het plaatselijke strand bij het zandgat.

Theekopje

Technisch gesproken zou je ook in een decente bikini naar school kunnen ja. Je kan moeilijk een exacte grens aangeven wat wel kan en mag en wat niet. Naakt over straat gaan is wel verboden, in je bikini rondlopen niet. Toch zie ik nooit mensen in badkleding rondlopen in het winkelcentrum. Ik denk dat je wel kan stellen dat in het openbaar rondlopen in je bikini als ongepast wordt gezien door zo'n beetje iedereen en dat alles vanaf minirok en krap, kort topje tot burqa afhankelijk is van meer individuele opvattingen. Jaina legt de grens bij een bermuda tot op de knie, jij bij een lange short, ik bij 'als je billen er maar niet uit hangen', de gereformeerde school wil die blote knieën onder de bermuda van Jaina al niet zien enzovoorts.

Ik vind het argument "het is wel makkelijk gezegd tegenover die jongens, maar er zijn ook andere mensen die gewoon geen zin hebben in dat bloot." ook niet zo steekhoudend. Er zijn tegenwoordig zat mensen die vinden dat zichtbaar okselhaar ongepast is, of dat dikke mensen bepaalde kleding niet zouden mogen dragen en menen dat je eigenlijk hun grens overgaat als je zo rondloopt ('gatver, dat wil ik echt niet hoeven zien hoor'). Streng religieuzen die vinden dat een half zichtbare kuit of onderarm al niet kan. Mijn mening is dat je de wettelijke ondergrens (niet naakt) moet respecteren, dat in bikini over straat gaan misschien wel mag maar 99% van de bevolking dat toch al niet wil vanwege een bepaald setje normen en zeden; alles daarboven, tja, daar zullen we het mee moeten doen.

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-06-2014 om 11:09

hier

Voor zover ik weet gelden hier geen expliciete regels. Een van kinderen zit dit jaar in de VS op school, en daar staat het wel helder omschreven. Rokje/broekje moet minstens komen tot onderkant hand (als je je arm langs je lichaam houdt).

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2014 om 23:18

Mijn dochter gevraagd

Dit broekje:

http://www.easyyoungfashion.de/Farbige-Jeans-Hotpant-von-Miss-Bonbon-mint

vindt zij heel acceptabel, dát is wat de jeugd nu draagt en geen broeken tot op de knie. Een naveltruitje is not done.

Ik vind het broekje van de link ook prima kunnen. Broekjes waarbij je een stuk bil ziet vind ik geen gezicht. Ik vind dat scholen daar wel een (milde) grens in mogen trekken. Broek moet pijpjes hebben.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

10-06-2014 om 19:33

skik

Wat een misselijke manier om de minder bedeelden in de samenleving even te omschrijven:"En het zijn toch geen trollenkoppen"

En dan nog even de vraag: mag je dan omdat je mooi bent wel sexy/ordinair erbij lopen? En wie bepaalt dan wie wel, wie niet?

Huh Bulletje?

"En dan nog even de vraag: mag je dan omdat je mooi bent wel sexy/ordinair erbij lopen?" Van mij mag iederéén er zo sexy of ordinair bij lopen als hij of zij wil. Waarom wil je weten of ik vind dat alleen mooie mensen er zo bij mogen lopen? Ik heb helemaal geen link gelegd tussen uiterlijk en kledingkeuze. Maar misschien lees jij dat er in.

"Wat een misselijke manier om de minder bedeelden in de samenleving even te omschrijven:"En het zijn toch geen trollenkoppen" Zo kan je overal wel aanstoot aan nemen. Ik omschrijf hiermee geen anderen, niemand hoeft zich aangesproken te voelen.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.