Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
elvis

elvis

13-09-2013 om 10:39

klassikaal straffen

Goedemorgen,

Een klein vraagje, wat vinden jullie van klassikaal straffen en belonen? en dan bedoel ik niet af en toe, maar iedere week. Het hele systeem is gericht op klassikaal straffen, individuele straf bestaat dus niet.
Het gaat hier om een groep 8. De juf heeft bedacht dat de kinderen op vrijdag buitenspelen afhangt van het gedrag van de klas. De namen van de boosdoeners worden op een speciaal daarvoor gemaakt whiteboard geschreven, en als er meer dan 2 incidenten zijn mag er niet buitengespeeld worden.
Ik vind klassikaal een incidentele straf of beloning uitdelen prima, maar niet altijd. Mijn dochter is een rustig en hardwerkend meisje, maar haar butenspeeltijd gaat iedere week wel een keer of 2 niet door omdat anderen de rust verstoren. Zij vindt het onrechtvaardig en wordt er boos van, op de juf maar ook op de herrieschoppers alhoewel ze ook aangeeft dat 1 jongetje er niet zoveel aan kan doen omdat hij ADHD heeft.
Als ik in de volwassen wereld gestraft wordt om iets wat mijn buren of collega's doen, zou ik ook razend zijn! daarnaast vind ik het een makkelijke manier van de juf om de rust te bewaren, straf gewoon diegenen die de rust verstoren en laat de diegenen die zich wel goed gedragen lekker buitenspelen.
Ik heb hier met de juf over gesproken, maar zij vindt dit een uitstekende manier en is niet van plan haar beleid aan te passen.
Ik overweeg een gesprek met de directrice, maar wil graag ook de mening van anderen weten. Dus heel graag jullie input!
Elvis

Niet OKE

Dag Elvis,

Ik vind klassikaal straffen ook echt niet kunnen, zeker omdat er dan ook kinderen de dupe zijn die niet aan de chaos bijdragen. Het lijkt mij niet echt bijdragen aan het sociale klimaat in de klas. Daarnaast hebben ook kinderen in groep 8 nog behoefte om even uit te waaien, te bewegen, tussen het leren door. Zeker voor de herrieschoppers kan dit ervoor zorgen dat zij even hun energie kwijt kunnen en daarna weer beter luisteren en opletten.

Als de leerkracht al heeft aangegeven dat zij haar aanpak niet gaat veranderen, zou ik zeker naar de directie gaan en om uitleg vragen. ik neem aan dat zij ook een visie hebben op het pedagogisch handelen van leerkrachten.

Groeten, kaatjecato

Dalarna

Dalarna

13-09-2013 om 12:31

Belachelijk

Op onze school is het altijd de regel geweest dat klassikaal straffen niet mag. Omdat het een groeischool is/was kwamen er steeds weer nieuwe leerkrachten bij en toen eentje dat weer probeerde hoefde ik maar een halve zin tegen de directeur te zeggen en weg was die regel.

Het is inderdaad bekend dat het zeer onrechtvaardig is en het werkt juist onenigheid in de hand terwijl men denkt dat de klas saamhoriger wordt en op elkaar gaat letten en elkaar gaat helpen. Nee, je krijgt minstens twee kampen die tegenover elkaar komen te staan.

Bij ons ging het niet om buitenspelen, het is natuurlijk belachelijk dat je drukke kinderen straft met niet naar buiten mogen. Een leerkracht die dat doet heeft werkelijk NIETS van kinderen begrepen.

Ik zou nog een gesprek aan gaan met de leerkracht, met argumenten uit deze draad en anders naar de directie gaan. Buitenspelen hoort bij school en is ook gewoon net zo verplicht als rekenen en taal!

Jillian

Jillian

13-09-2013 om 16:01

Vervelend

Klassikale straffen vind ik intrensiek oneerlijk. Ik kan me voorstellen dat je dit heel soms een keer inzit maar niet als standaard regel. Ik heb een zoon met ADHD en die gedraagt zich inderdaad vaak heel druk in de klas. Het zou niet eerlijk zijn als de hele klas zou moeten lijden onder het gedrag van mijn zoon. Daarnaast zou mijn zoon vanwege de druk die op hem zou liggen om zich netjes te gedragen alleen nog drukker worden. Dus die arme klas zou nooit meer buiten komen als ze mijn zoon in de groep hadden. Ik zou daar dus wel wat van zeggen. De sfeer in de klas wordt er zo ook niet beter van. Ik ben niet iemand die vlug bij de school gaat klagen maar hier zou ik zeker wel een gesprek over aangaan. Ik vind klassikaal straffen om allerlei redenen niet passend.

Nils

Nils

13-09-2013 om 18:30

Niet handig

Uiteindelijk is de juf verantwoordelijk voor een veilige en rustige leeromgeving voor de leerlingen. Ik vind dat je met structureel klassikaal straffen die taak te veel op de leerlingen afschuift en dat je het alleen daarom al niet moet doen. Vaak betekent het dat de leraar geen orde heeft. Ik zou het dus zo voorzichtig mogelijk aankaarten en proberen haar gezag niet te ondermijnen. Als het incidenteel een keer voorkomt zou ik niet moeilijk doen.

elvis

elvis

14-09-2013 om 11:44

Reactie

Dank voor jullie reacties, jullie bevestigen mijn beeld...Klassikaal straffen is niet alleen onrechtvaardig, maar is ook slecht voor de sociale samenhang in de klas. Kinderen gaan elkaar de schuld geven. Het argument van juf is dat ze kinderen leren verantwoordelijkheid voor elkaar te dragen en elkaar aanspreken op druk gedrag. Ik denk dat niet zo werkt, het is alleen wat makkelijker voor juf.
Het feit dat de namen van de boosdoeners op het bord worden geschreven, maakt het naar mijn idee erger. Niemand kan op deze manier vergeten wie zijn schuld het is dat het buitenspelen niet doorgaat!
De namen blijven de hele week staan en een week later begint het gewoon opnieuw.
Het vreemde is dat deze juf op mij een competente indruk maak, wellicht verwoordt ze het gewoon goed in 1 op 1 gesprekken met volwassenen
Ik ga nog een keer met haar spreken, als zij niet dan nog steeds niet bereidt is om haar strafbeleid aan te passen, ga ik inderdaad naar de directrice.
Nogmaals dank, jullie hebben mij extra argumenten gegeven!
Moeder

Stimuleer je kind om ook zelf bij de leerkracht aan te geven hoe en waarom ze bezwaar heeft tegen deze gang van zaken. Dat kan ook met een paar kinderen samen. En als ze geen gehoor vinden bij hun leerkracht kunnen ze ook zelf nog naar de directeur stappen.
Daarnaast kun je het met andere ouders bespreken. Het is fijn als er meer mensen zijn die 'verhaal' gaan halen. Er zijn nou eenmaal leerkrachten (en directeuren) die redeneren: "1 klacht is geen klacht", dus van hoe meer kanten het komt, hoe meer kans dat er ook daadwerkelijk wat verandert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.