Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
filmpje

filmpje

23-03-2016 om 14:19

klassikaal aan de schandpaal

Vandaag iets vreemds meegemaakt: de leraar van mijn zoon (groep 7) had een gemonteerde filmopname gestuurd van een gymles van vorige week. Het ging om een paar opdrachten die in groepen gemaakt moesten worden, in de film werd één groepje specifiek vertoond, waarin het samenwerken niet helemaal goed ging - iedereen deed maar wat. Daar tegenover zag je in de film andere groepjes bezig, waaraan te zien was hoe het blijkbaar wel had gemoeten. Dit filmpje is verstuurd aan de ouders van de kinderen in het groepje dat het niet goed deed (mijn zoon zat er dus ook bij) én aan de directeur en de ib-er op school. Blijkbaar vindt de leraar dat er iets ergs aan de hand is, maar wat precies, ontgaat mij een beetje. Je ziet wel dat het groepje niet tot samenwerking komt, maar er is verder geen ruzie of storend gedrag.

Nu komt het: de leraar heeft het filmpje gisteren in de klas laten zien, en dingen gezegd als 'misschien wel het belangrijkste moment van het jaar', 'ik word er heel verdrietig van', aldus mijn zoon. Daarbij heeft hij ook nog gezegd dat bijvoorbeeld mijn zoon nog wel het ergste was en een ander kind de situatie nog probeerde te redden. Ik heb er met een andere moeder over gehad die zich al afvroeg wat voor vreselijks we eigenlijk moesten zien (haar zoon werkte ook niet goed samen, zeg maar), en heeft thuis een kind dat het er niet over wil hebben. Mijn zoon voelt zich zwaar voor gek gezet in de klas, en snapt niet zo goed waarom eigenlijk. Zijn verhaal is dat ze de opdracht niet goed snapten en toen maar wat deden, en dat de leraar wel nogal de slechtste stukjes liet zien want ze waren niet de hele tijd slecht bezig geweest.

Ik ben wel heel benieuwd waarom de leraar dit zo doet (en vooral ook nog een CC naar de directie stuurt), wat wil hij hiermee? Iemand zoiets wel eens meegemaakt, en wat moet ik ermee?

Goudvis

Goudvis

23-03-2016 om 14:23

vraag het de docent

Het klinkt niet OK, maar vraag het eerst aan de docent. Bij voorkeur met CC aan de directie en met erbij vermeld hoe je zoon zich hierbij voelt.

V@@s

V@@s

23-03-2016 om 14:23

mooi dat de docent dit al naar de directie gestuurd heeft

dan kun jij ook direct naar de directie om te klagen. Dit hoort niet zo inderdaad. Kom op voor je zoon.

Fout!?

Zit die man niet helemaal fout als hij filmopnames heeft gemaakt, zonder toestemming van de ouders???
En dan ook nog eens uitsturen zonder toestemming van de ouders???

Als de gymles niet goed ging, had de leraar op dat moment moeten ingrijpen ipv vastleggen op film.
Mi. Heeft deze man de regels overtreden. Het kwaljke is dat daarmee de werkrelatie op zijn kop staat. Die kinden vertrouwen hun leraar niet meer want ze weten waar hij toe in staat is.

Ik hoop dat het bestuur dit ook zo ziet ipv de man dehand boven het hoofd houden om te voorkomen dat hij zich ziek meldt. De actie van de leraar komt namelijk nogal gestresst over. Dan ga je fouten maken zoals een film zonder toestemming.

Ik denk dat de man zijn excuse zal moeten aanbieden. Slechte samenwerking tussen groepjes los je op door met elkaar te praten.

Wet bescherming persoonlijke gegevens

Lees de link en ga als groep ouders een gesprek aan met de directeur.

http://blauwemorgenster.schoolsunited.info/starnet/modules/sn_downloads/download.php?dwnl_id=54&cat_id=1

Triva

Triva

23-03-2016 om 15:23

is die man gek geworden?

Zomaar een filmpje maken en doorsturen van MIJN kind. Wie weet wat anderen met dat filmpje doen!

Inderdaad handig dat het al naar de directie is gegaan. Ik zou meteen naar iedereen een mailtje sturen met de volgende punten:

* Geen filmopnamen zonder toestemming
* Niet doorsturen zonder toestemming
* Beter uitleg geven van een opdracht
* Je tijd niet besteden aan filmen maar aan begeleiden waar het fout gaat
* Meteen na afloop bespreken met kinderen wat er goed en fout ging en wat er beter kon
* en ga maar door...

Elfje65

Elfje65

23-03-2016 om 18:46

Nou zeg

Waar zit zijn verstand? Meteen naar de directie! Dat noemt zich pedagoog.

Juf

Juf

23-03-2016 om 20:54

Als hij jullie hierover mailt met cc naar de directie dan weten ze er dus van. Je kunt gewoon allen terugmailen met de vraag wat hier de bedoeling van is en of het ongedaan kan worden gemaakt, want dit mag natuurlijk niet. Wat een rare man zeg.

filmpje

filmpje

24-03-2016 om 13:33

is al teruggefloten

de leraar is al teruggefloten door de directie, gisteren kwam er nog een mail van hem dat hij het niet zo had moeten doen. Vreemd wel dat zijn excuses uitgingen naar de directie en niet naar leerlingen en ouders, maar goed. Het is inderdaad soms wel een rare man, maar ook een heel betrokken en bevlogen leraar, dus ik geloof niet dat hij het verkeerd meent.

Neemt niet weg dat ik wel erg nieuwsgierig ben naar de reden van deze actie. De toon van de brief komt mij wat emotioneel over en hij heeft helemaal de moeite genomen om een filmpje te monteren. Verder moesten de ouders het gedrag van hun eigen kind eens goed onder de loep leggen... Ik heb het filmpje nog eens bekeken met mijn man en wij komen tot de conclusie dat ons kind waarschijnlijk inderdaad de opdracht niet goed heeft begrepen. Op zich is dat wel een onhebbelijkheidje, zoon gooit nogal makkelijk zijn kont tegen de krib als hij niet weet wat hij moet doen of het overzicht kwijt is. Wat betreft de andere kinderen in het groepje, zoon zei dat er wel een paar eigenwijze types bij waren (inclusief hijzelf, overigens Waarschijnlijk speelt hier een combinatie van een ongelukkige samenstelling van het groepje, onduidelijke opdracht en niet durven vragen bij de meester door de kinderen.

Ik laat het even bezinken (om te voorkomen dat ik ook weer boos reageer) en stuur de leerkracht nog een mail om te vragen of hij nog aanleiding ziet tot een gesprek. Moeten wij ons als ouders zorgen maken omdat de kinderen vaker dit gedrag vertonen in de klas, bijvoorbeeld? Wat mij verder vooral steekt is dat hij de kinderen liet begaan zonder in te grijpen en vervólgens met de hele klas gaat bespreken wat er allemaal wel niet goed gaat.

Mijntje

Mijntje

24-03-2016 om 13:38

kwalijk

Ik vind dit erg kwalijk. Niet ingrijpen, maar wel filmen en kijken hoe het escaleert. Net als hoe mensen een ongeluk filmen met hun mobieltjes en niet op het idee komen om iemand uit het water te halen.
De man heeft de beelden ook nog gemonteerd. Hoe moet je de rest van het jaar nu vertrouwen blijven hebben in deze meester? Die niet zelf ingrijpt maar alleen klachten heeft over het gedrag. Van kinderen he, zijn vakgebied.
Ben wel benieuwd naar het antwoord hierop van de directie en van de meester.

filmpje

filmpje

24-03-2016 om 14:24

inderdaad

Tot dusver hadden we een groot vertrouwen in deze meester: ervaren man, hij neemt echt de tijd voor een gesprek, wil ook weten hoe het thuis gaat met de kinderen enzo. Het is wel een man waarmee je wegloopt of je vind hem niks, het is wel een eigenzinnig type. Er zijn ouders die slechte ervaringen hebben en nu begrijp ik dat wel geloof ik....

Verder begrijp ik niet wat voor ergs er is gebeurd dat dit zo besproken moest worden en dat de directie moest worden ingelicht; er gebeurde letterlijk niks namelijk. Ze hingen een beetje verveeld rond en gingen een beetje touwzwaaien en heen en weer rennen en met een bal naar elkaar gooien.

Threeboys

Threeboys

24-03-2016 om 15:23

Schande!

In een groep mensen heb je verschillende persoonlijkheden. Ik zou het filmpje wel eens willen zien en de principes van Human Dynamics er naast willen leggen. Als er geen kartrekker in het groepje zit dan kan het best dat een groep niet in actie komt. En wie weet wisten ze wel niet goed wat ze moesten doen.
Dus of hij heeft slechte groepjes gemaakt of ze wisten niet hoe ze het samen aan moesten pakken. Dat is een leerproces. D'r leerkracht kan natuurlijk sturen daarin en dat deed hij niet dus misschien is zijn rol wel iets om verdrietig om te zijn!

Bespreken en zorgen?

Filmpje vraagt zich af of ze een gesprek moet aangaan en zich zorgen moet gaan maken.
Tja, dat hand er van af.
Je kind zit in groep 7. Heeft hij volgend jaar ook deze meester? Zo nee, steek dan niet je hoofd boven het maaiveld. Zeg je kind dat hij beter moet luisteren en niet voorop moet gaan lopen ( als hij dat deed).
Heeft je kind deze meester volgend jaar wel, wacht dan ook even af hoe de bal gaat rollen. Als de directie niet reageert, is het dan wel verstandig dat jij dat wel doet? Het was een groepsproces. Laat het ook zo blijven.

Het belangrijkste is dat je kind zich een tijdje ' rustig' houdt wat hij ook van de meester vind.
Zie het als een soort training naar de VO toe. Ook daar komen ze docenten tegen, die je liggen of niet.

Zarah

Zarah

24-03-2016 om 17:58

zo ontzettend oneens

met Flanagan.
Niets koest houden.

Het ergste is nog denk ik dat je zelf ook wel wat gaat twijfelen aan je kind. Dat lees ik tenminste ook wel wat in je laatste bericht.
Snap ik heel goed, maar niet doen.
Je kind deed niets fout.
Hij moet/mag/kan alleen wellicht nog dingen leren.
De leerkracht, hoe geweldig vast ook, maakt hier twee onvergeeflijke blunders. Hij legt zijn eigen verantwoordelijkheid bij kinderen neer, en de manier waarop hij dat doet. (filmen, persoonlijke sneren uitdelen)

Mmhh, ik vind dit écht niet oke. Vraag me eigenlijk ook wel af of leerkracht niet ergens flink is doorgeschoten, klinkt vrij ongezond.

Ik laat als ouder veel lopen en gaan, in dit geval zou ik het toch niet doen.

Begrepen

Ten eerste denk ik dat de meester heus wel begrepen heeft dat hij fout zat en niet in herhaling zal vallen. Wat is dan nog het nut van praten?

Ten tweede neem ik aan dat de ouders de jongen verteld hebben dat de meester te horen heeft gekregen dat hij fout zatt. Zodoende hoeft kind zich niet schuldig te voelen. Hij zou er wel verstandig aan doen volgende keer aan de meester te vragen wat of hij het nog een keer wilt uitleggen als hij het niet begrijpt ipv zomaar wat doen, leermoment

Ik lees niet dat TS twijfelt aan haar kind, eerder aan de meester. Ik denk eerder dat de meester bij zichzelf te rade moet gaan hoe hij een situatie zoals tijdens gym, kan veranderen. Dat is zijn taak. Niet die van TS.
Het is dus niet een gevalletje koest houden maar eerder 'niet het werk van een ander op je bord schuiven', in geval andere ouders ook niet voorop lopen.

Het is gebeurd, men heeft ervan geleerd, klaar.

@Zarah, ik snap dat je het niet met mij eens bent omdat we het verschillend bekijken. Wat wil je dat de meester nog gaat doen? Hoe diep moet hij door het stof? Is daar de klas bij gebaat? In belang van de sfeer in de klas doen ze er beter aan verder te gaan, anders blijft het zo doorsudderen. Geef de meester een kans zijn fout te herstellen.

Maaiveld

Met maaiveld bedoelde ik onnodig de aandacht op jouw kind vestigen terwijl dit juist ongewenst is. Het groepje ll staan er al niet zo rooskleurig op. Ga dan niet ook nog eens de kar trekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.