Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Klassenwissel groep 3 t/m8

Mijn zoon van nu 9 jaar zit momenteel in groep 5!
Hij is op deze school ingestroomd in de groep 2 van de kleuterklas.
In groep 3 een nieuw samengestelde klas van alle oudste kleuters wat natuurlijk normaal is,eind groep 3 kregen we te horen dat de school ging starten met combinatieklassen en dat zou dan 4/5 worden dus mijn zoon begon in groep 4 in een nieuw samengestelde combinatieklas aan groep 4.
Nou dat werd een hels jaar had moeite met de klas vooral de oudere leerlingen van de klas hoger en met nog wat factoren van buitenaf werd het geen succes.
Na goed overleg met de school toch besloten om hem volgend schooljaar naar een enkele groep 5 te doen, dus hup nieuw schooljaar nieuwe klas!
Gelukkig zag ik mijn kind weer helemaal opbloeien en werd hij weer dat vrolijke jochie, zijn schoolprestaties gingen omhoog en had het goed naar zijn zin.
Ik was overtuigd dat we de juiste beslissing hadden gemaakt door hem over te zetten naar een gewone enkele klas.
Nu hebben we gister een ouderavond gehad en te horen gekregen dat de groepen 5, 5/6 en 6 op een grote hoop gegooid gaan worden en er 3 combinatieklassen gaan komen 6/7!!
Dit omdat er 1 groep niet lekker loopt en de school die kinderen opnieuw wil gaan indelen dus volgend jaar weer een nieuwe klas, en door in en uitstroom dat jaar erop weer en dan dat jaar daarna weer in groep 8.
Al met al houd dat dus in dat mijn kind vanaf groep 3 t/m groep 8 een nieuwe klas heeft.
Ik word hier niet echt vrolijk van en weet ook niet zo goed wat nu te doen, als ik nu wist dat het hierna klaar zou zijn maar dit gaat de aankomende 3 jaar nog even door!
Mijn zoon is een gevoelig kind wat niet echt gemakkelijk omspringt met veranderingen, wat moet ik doen? Kijken naar een andere school met meer stabiliteit of toch maar weer de sprong in het diepe maken en zien waar het schip strand pfffff

Dees

Dees

21-04-2017 om 07:45

andere school

Ik zou bijna zeggen als je zoon echt niet zo goed tegen verandering kan, zoek een andere school waar hij groep 6 t/m 8 in 1 vaste groep kan volgen.

@Emma

@Emma

21-04-2017 om 08:07

Wisselen

Nu kan het nog: na groep 7 wordt het een stuk lastiger. De verandering van samenstelling in een klas is voor je zoon ook enorm groot, dus dan toch liever in één klap naar een school waar het rustig blijft.
Onbegrijpelijk, dat gerommel op scholen met klassensamenstelljngen. Ze zullen er ongetwijfeld een hele goede reden voor hebben, maar die dingen worden zelden vanuit het kind besloten.

Hoe zit het met vriendjes

Heeft hij echte vriendjes of is dit door het wisselen ook in gedrang gekomen. Gaan vriendjes met elkaar naar de zelfde klas,ik vrees daarvoor omdat er een groep niet lekker loopt zullen er flinke mixen gemaakt worden. Is er en school inde buurt die je aantrekt? Loop er vandaag eens langs,kijk hoe de koningsspelen gaan onder schooltijd,hoe is de sfeer.
Een rustige klas voor dekomende 3,jaar is wel van belang,als een andere school dit wel kan garanderen dan is het wel een optie.

lieverdje

lieverdje

21-04-2017 om 09:39

is er geen vast groepje waar hij mee samen blijft?

Op veel scholen (ook de school van onze kinderen) worden bewust combiklassen gemaakt, zoals bij montessori, dalton of jenaplan. Daar zit je kind dus ook elk jaar bij andere kinderen in de klas, maar dan wel met zijn eigen groepje. Of een school is te klein, en dan worden er ook nog wel eens groepen opgedeeld om een andere klas vol te krijgen.

Het is op zich geen bijzonderheid denk ik dat je kind elk jaar met een andere samenstelling van kinderen in een groep komt; dat zul je op andere scholen net zo goed aantreffen. Ik vrees dat er geen garantie is dat het op een andere school niet gebeurt.... maar ik snap wel dat het vervelend is. Een van mijn kinderen (groep 4) heeft net heel veel vriendjes gemaakt in groep 5; daar speelt hij meer mee dan de jongens uit groep 4 Hij zit in een combiklas 4/5 en volgend jaar weer met voor de helft andere kinderen... dat is wel jammer.... aan de andere kant; volgend jaar zit hij met andere kinderen in de klas en zo leert hij nog meer kinderen kennen. Als je 8 jaar moet doorbrengen met een niet zo fijne klas, is zo'n groepswissel elk jaar wel prettig.

Zit je zoon elk jaar met compleet andere kinderen in de klas, of wel met een paar vaste vriendjes? Als dat laatste niet het geval is en je zoon er echt onder lijdt, zou je eens naar een andere school kunnen kijken.

arossie

arossie

21-04-2017 om 09:58 Topicstarter

Geen echte vriendschappen

Hij heeft wel vriendjes maar ik kan niet spreken van echte vriendschappen en of dat door de wisselingen komt durf ik niet te zeggen.
Zijn huidige groep zal hoogstwaarschijnlijk opgedeeld worden in 3 dus hij zal wel met een groepje bekende kindjes blijven.
Ik vind het zelf een onrustige situatie en ik weet dat combinatieklassen op de meeste scholen voorkomt, maar gezien de problematiek in groep 4 is het ook een bepaalde angst dat ie weer moeite krijgt in een combiklas.

Zon

Zon

21-04-2017 om 10:00

combi klassen

Op Montessori zijn combiklassen onderdeel van het systeem (vaak per 3 jaargroepen) maar niet bij Dalton hoor. Alleen wanneer de school te klei is qua leerlingen misschien, maar het 'hoort' niet bij het systeem.

Ik zou liever ook niet voor combiklassen kiezen als het niet echt hoeft. Te onrustig en je hoort te vaak dat de oudere kinderen de dienst uitmaken.

Wat is de reden dat ze hiervoor kiezen? Te weinig leerlingen? Dan kunnen ze nog weleens van een koude kermis thuiskomen als jij en anderen hun kind om deze reden van school afhalen. Betekent toch vaak de ondergang van de school. Zijn er alternatieven in de buurt, of is dit de enige dorpsschool?

Voordat je deze beslissing neemt, zou ik samen met andere ouders het gesprek proberen aan te gaan. Misschien is er nog wel iets mogelijk.

Vesta

Vesta

21-04-2017 om 10:05

toch wel gebruikelijk

op de vorige school van mijn dochter warden de klassen standard elk jaar door elkaar gehusseld.
Dit om een homogene groep 8 te creeren en niet 2 of 3 verschillende groepen die dan samen 1 musical of toneelstuk (of wat de groep zelf maar bedenkt) moeten gaan doen.

Op de huidige school van dochter is er maar 1 klas per leerjaar, daar zit je van groep 1 tot 8 in. Is ook niet alles. Als je slecht ligt in de klas blijft dat de hele tijd zo.

Zon

Zon

21-04-2017 om 10:10

grote school

Daarom is een grote school met parallelklassen zo fijn. Als je niet goed in de groep ligt, kan je wisselen. Maar door iedereen elk jaar te wisselen creëer je nooit een hechte groep. Bij ons doet elke groep 8 een eigen musical op een eigen avond.

Maar als je in een klein dorp woont zal die mogelijkheid er niet zijn.

Erica

Erica

21-04-2017 om 10:26

Ik zou

Het niet fijn vinden als er acht jaar lang met groepen gehusseld wordt alleen om een homogene groep 8 te creëren die dan 1 optreden verzorgt. Dat middel is wat mij betreft veel te zwaar voor het doel. Ik hoop dus dat er nog een andere gedachte achter zit bij die school.

Hier zijn er twee parallelgroepen 8 en een combinatieklas 7-8 en die hebben allemaal hun eigen musical.

Ik zou het geloof ik even aan willen zien. Je zoon is ook gegroeid, dus misschien gaat het nu wel goed in een combinatiegroep. Ik zou de stabiliteit van dezelfde school en deels dezelfde kinderen ook belangrijk vinden. Maar jij kent je zoon het best. Op zich zijn er ook veel scholen waar de kinderen gewoon in hun eigen klas blijven, dus het is wel mogelijk om voor de laatste drie jaar rust te creëeren.

Hier ook

Hier worden klassen ook gewisseld. Dat begint als ze naar groep 2 gaan. Er zijn drie kleuterklassen en ze worden dan verdeeld over de andere twee groepen. Groep 3 is in principe 1 klas, maar bij een hele grote groep (meer dan 30) wordt deze wel eens gesplitst in 2 klassen. Bij groep 4 en groep 5 hebben ze een combi 4/5, groep 6 komen ze weer bij elkaar en bij groep 7 en 8 hebben ze naast de twee normale klassen weer die combi van groep 7/8.

Ik weet niet of het een oplossing zou zijn om dan maar op zoek te gaan naar een andere school. Veel scholen werken met combi's plus het is weer een nieuwe school, nieuwe omgeving en opnieuw wennen.

Wat je wel kan doen is kijken naar wie zijn vriendjes zijn en kijken wie volgend jaar de docenten van de klassen zijn waarin hij komt. Leg de huidige docent, directie enz uit dat je zoon daar moeite mee heeft en vraag of ze er rekening mee willen houden dat hij in ieder geval bij zijn vrienden in de klas komt.

kiezen uit twee kwaden

Dat is een lastige afweging. Naar een andere school is ook een wissel, een grotere zelfs (alles is nieuw).
Nu heb ik zelf geen ervaring met een combinatieklas. Net voor die ingevoerd zouden worden (omdat de helft van 1 klas vertrok) zijn wij vertrokken naar een andere school. Het vertrek had een andere reden maar de vorming van een combinatieklas speelde wel een beetje mee.

Ik ben zelf geen voorstander van combinatieklassen omdat het nóg meer van de leerkracht vergt en van de kinderen (en dan met name van de kinderen die wat extra's nodig hebben). De leerkracht moet twee lessen voorbereiden en heeft in de klas zelf de helft van de tijd voor extra uitleg en aandacht. Er zal van kinderen verwacht worden dat ze zelfstandig kunnen werken. Sommige kinderen hebben daar veel moeite mee en die raken makkelijk achterop. En in zo'n klas moet je niet teveel kinderen hebben die extra's nodig hebben (aan uitleg of vwb gedrag) want dat is nog een extra aanslag op de leerkracht. In een combinatieklas heb je het liefst allemaal rustige en brave kinderen die goed zelfstandig kunnen werken.

Daarbij zou het voor mij uitmaken of mijn kind in groep 6 zit of in groep 7 van de combinatie. Mijn kinderen zouden zich graag optrekken aan kinderen in de groep, als zij in groep 6 van 6/7 combinatieklas zouden zitten. Andersom heb je dat voordeel mijn inziens niet. Vaak wordt er dan gezegd dat de oudere kinderen, de jongeren kunnen helpen. Een soort verlengde van de leerkracht. Zelf geloof ik daar niet in. Ja, het zal wel eens voorkomen maar zo vaak ook weer niet naar mijn idee. Bovendien vind ik dat kinderen die taak helemaal niet horen te hebben. Laat ze die tijd liever besteden aan werk waar zij zelf wat extra's in kunnen gebruiken of anders pluswerk.

Het wordt anders als er plan is waarbij dit ondervangen wordt, bijvoorbeeld door een assistente in de klas of als er voor bepaalde zaken structureel ouders beschikbaar zijn. Mijn ervaring met het toezeggen van assistentes is dat zodra een leerkracht ziek wordt, de assistente voor die klas wordt gezet en dan ben je de ondersteuning in de combinatieklas kwijt. School zou daar een harde toezegging over moeten doen.

Ik zou eerst nagaan of jij een combinatieklas ziet zitten voor jouw kind. Het hangt natuurlijk heel erg van een kind af. Begrijpen zij hem op deze school, krijgt hij wat (deels) hij nodig heeft? En daarna pas een wissel overwegen. Hou dan wel in je achterhoofd dat geen enkele school kan garanderen dat een klas ooit opgesplitst zal worden. Je kiest dus niet vanuit onzekere situatie (deze school) naar een zekere en stabiele situatie, als je van school wisselt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.