Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-01-2016 om 13:12

Klassegemiddelde een 6 (groep 7)

Mijn dochter kwam thuis met het verhaal dat het gemiddelde cijfer voor de werkstukken in haar klas (groep 7) een 6 was. Nu is het niet heel relevant, want je moet niet naar anderen kijken etc., maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
Denken jullie dat zo'n laag gemiddelde voorkomt in een basisschoolklas, voor werkstukken waar kinderen toch (meestal) een hoop moeite in steken? Ik vind het een beetje raar om het aan de leerkracht te vragen, dus vandaar dat ik hier even pols naar de geloofwaardigheid van dat verhaal

Maaike

Maaike

29-01-2016 om 13:29

hmmm

Denk het niet. Ik heb juist het idee dat werkstukken gemiddeld genomen altijd goed beoordeeld worden. Iedereen hoger dan een 6, dus 6 gemiddeld lijkt me niet.

Angela67

Angela67

29-01-2016 om 13:30

who says so?

wie heeft dat gemiddelde berekend?
gr Angela

angel3

angel3

29-01-2016 om 13:30

sja ligt aan leerkracht

Hier krijgen ze geen cijfer maar een voldoende of een goed of iets, en al helemaal nooit een onvoldoende. En op de een of andere manier werkt dat wel goed want er is geen enkel kind die denkt: o geen onvoldoende? dan gooi ik er eens lekker met mijn pet naar. Kinderen zijn toch wel gemotiveerd er iets van te maken. Het ligt aan de leerkracht lijkt me. Zo hadden wij ooit een leerkracht die onze zoon steeds een voldoende op zijn rapport gaf terwijl zijn cito's hoge a 's waren. Toen we vroegen hoe dat zat en dat het niet heel motiverend werkte zei ze: sja het kan altijd natuurlijk beter....Belachelijk. Ik zou me er dus niet teveel van aantrekken.
Totale willekeur of heeft leerkracht een lijst gegeven met waaraan werkstukken moeten voldoen met daarbij de scoring/hoe er gescoord kan worden, zoals ze dat op VO doen.
Naam erop 1 punt.
Verzorgd 1 punt.
Inhoud zus en zo en zo 3 punten
Dat soort.
Anders slaat zo'ń cijfer natuurlijk nergens op.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-01-2016 om 13:44

Dat dacht ik wel...

Ik weet niet wie het heeft berekend, of bedacht, dat gemiddelde. Dochter liet het weten via een whatsappje (is bij haar vader), dus ik zal het vanmiddag nog wel navragen. Zelf had ze een 7,5 die dik verdiend is gezien het gezeur en de ruzie die het heeft opgeleverd om haar aan het werk te krijgen, en het feit dat we een dag voor de deadline nog op zoek moesten naar een adres om het te kunnen laten printen.

Half a twin

Half a twin

29-01-2016 om 15:33

Vreemde scores

Hier krijgen ze een handleiding voor een werkstuk, zeg maar een opsomming van wat je moet hebben. Een voorkant met je naam, de datum van inleveren, de titel en passend plaat(je). Inhoudsopgave, inleiding, 3 hoofdstukken, slotwoord en bronvermelding.
Bij de beoordeling gebruikt de leerkracht een scoringsformulier, voor de voorkant kan je 5 deelpunten scoren van de 100. Zoon voldeed aan de criteria en toch kreeg hij maar 4 punten van de leerkracht.
Het hele cijfer was meer dan uitstekend dus ik ga er niet over zeuren, kan alleen bedenken dat de leerkracht die grote zwarte letters niet mooi vond en darom 1 punt minder heeft gegeven maar dat zou niet moeten mogen als volledig aan de eisen is voldaan.
Die scoringslijst gezien hebbende kan ik mij wel voorstellen dat kinderen een 6 of lager scoren. Een strakke inhoudsopgave genereren met word is iets dat basisschoolleerlingen niet vanzelf beheersen, daar helpt/hielp mijn man altijd mee. Als je hem zelf moet typen en invoegen kunnen je bladzijdes weer gaan schuiven en is de lay out wat minder strak of zelfs helemaal zoek.
Oudste hier heeft wel eens een werkstuk gemaakt dat ze ook wilde insturen om mee te doen met een wedstrijd, daarvoor moest de lay out en bronvermelding anders dan op school gebruikelijk was, qua lay out had ze 2 versies gemaakt maar de bronvermelding was alleen maar veel uitgebreider dan de eisen van school dus die had ze zo ook ingeleverd. Toch wat aftrek omdat het niet precies zo gevraagd was. ISBN nummers en jaar van uitgave maakte het mijns inziens alleen maar meer compleet.
Dus hier en daar ook wel willekeur van de leerkracht denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.