Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Noname

Noname

21-05-2015 om 22:12

Klasgrootte

Nu de middelbare scholen het advies van de basisschool moeten overnemen vwb klasindeling hebben de middelbare scholen nog maar weinig controle over de klasgrootte.
Mijn dochter gaat naar een TL/Havo klas maar agv een onverwacht hogere cito score van enkele van haar groep 8 klasgenoten worden deze ook waarschijnlijk in de TL/Havo klas geplaatst en ik begreep dat er op de school van mijn dochter maar 1 klas van dat niveau gaat komen tenzij ze alsnog besluiten die klas te splitsen in twee klassen. Ik begrijp dat er geen wettelijke norm bestaan voor een maximale klasgrootte maar ik zou mijn dochter liever niet in een klas met bijvoorbeeld 33 brugklasleerlingen hebben. Dan zou ik alsnog een andere school overwegen. Weet iemand hoe scholen hiermee omgaan?

Zou ik niet doen

Ik begrijp het verband met het basisschooladvies niet zo goed. Dat is er volgens mij niet.

De klassengrootte ontstaat uit overleg tussen directie en personeel. Als er een vaste afspraak over is (niet groter dan x of y) dan staat die in het schoolplan. Maar zelfs als dat zo is, dan kan daar nog van afgeweken worden.
Ik zou niet overwegen om van school te wisselen om klassengrootte. Je hebt er geen controle op.
Klassen worden gesplitst en samengevoegd. Ook midden in het jaar als dat uitkomt.

Ziggy

Ziggy

22-05-2015 om 09:20

Hier...

Dochter heeft vorig jaar een heel populaire school gekozen. Klas met 32 brugklassers. Ze klaagde vooral in het begin van het schooljaar over de drukte in de klas. Het gaat inmiddels beter, ze is eraan gewend. In het begin ook veel mail van school gekregen over dat de klas zo druk en chaotisch was, huiswerk vaak vergeten, boeken nog thuis lagen, gymschoenen vergeten etc etc. Er zitten maar 10 meisjes in deze klas. Inmiddels krijgen we geen mailtjes over chaos in de klas meer van school. Haar cijfers zijn van gemiddeld een 5.5 (eerste rapport) naar 7,5 gegaan. Zelf zegt ze dat ze gek werd van al die drukke jongens in het begin. Zoon kiest voor een school met een tekort aan leerlingen. Hij komt in een klas met 20 brugklassers. Toch niet een slechte keuze van zoon .

ik snap het ook niet

De school stelt toch vooraf het aantal beschikbare plaatsen vast? Dat heeft weinig met de schooladviezen te maken.

Noname

Noname

22-05-2015 om 13:15

scholen delen klassen in

Vroeger kon een school op basis van de eindcito score klassen indelen en als de ene klas te groot was en een andere klas te klein konden ze leerlingen die "op het randje"' scoorden dan nog flexibel indelen. Zo werden de betere havo leerlingen alsnog in een havo/vwo kansklas geplaatst om de havo klas (die erg groot was) te ontlasten.

Nu heeft de school zelf deze flexibiliteit niet meer en is de klasgrootte compleet afhankelijk van het aantal leerlingen dat zich met een gelijk schooladvies aanmeldt. De scholen kunnen dus de kids zelf nog enigszins indelen om de klasgrootte te sturen.

Pieter

Pieter

22-05-2015 om 13:33

lijkt me niet

Een school kan heus in overleg een kind een klas of halve klas hoger plaatsen.

Wel hoor

De vo school mag dat nog steeds helemaal zelf weten. Als de leerling maar niet onder advies geplaatst wordt (er boven mag wel) is er niks aan de hand.

Noname

Noname

22-05-2015 om 13:46

Alleen na overleg

Nou ik denk dat afwijken van het schooladvies niet zo makkelijk (meer) is als vorig jaar. Als een school een kind op een hoger niveau wil plaatsen omdat er op een lager niveau geen ruimte meer is in de klas, dan zal er overleg met basisschool en ouders moeten plaatsvinden. Zoiets gebeurt denk ik alleen bij een uitzonderlijk veel hogere cito eindtoetsscore. Maar we zullen wel zien.

Eigen verklaring?

Je mag denken wat je wil natuurlijk. Maar heb jij nu op eigen houtje een verklaring bedacht voor naar jouw idee te grote klassen, of heeft iemand van de school je uitgelegd dat dat de reden is?

Hoger plaatsen mag inderdaad alleen in overleg met de ouders (hoeft niet in overleg met de basisschool).
Een havo leerling plaatsen in een havo/vwo klas is trouwens niet hetzelfde als hoger plaatsen en mag dus zonder overleg. Andersom is een havo leerling plaatsen in een vmbo/havo klas ook niet omlaag plaatsen. Al zou ik daar wel spaties over maken. Maar ik vrees dat je dat niet gaat winnen.

Hier

Bij ons stellen VO scholen vooraf het aantal beschikbare plaatsen per niveau vast. Nu blijkt dat ze plekken over hebben in de VWO brugklas en hebben ze de zoon van mijn buurvrouw die een H/V advies had in de VWO klas geplaatst.

En wat betreft jullie school: die kan toch zeggen dat er max 28-30 plaatsen zijn en dan is vol toch vol? Je kan toch niet eindeloos kinderen blijven toelaten in een klas?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.