Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kelly

Kelly

02-09-2016 om 23:00

Klasgenoten

Mijn dochter is dit schooljaar begonnen in groep 3. Doordat er ivm sluiting van een andere basisschool. nieuwe leerlingen bij zijn gekomen hebben ze haar klas opgedeeld. De ene helft zit in groep 2/3, de andere helft in groep 3/4. Mijn dochter zit in groep 3/4.

Nu heeft ze het erg naar haar zin en heeft leuke jongens en meisjes om haar heen. Nu zit er ook een nieuw meisje bij haar in de klas die moeilijk aansluiting kan vinden. Ze vindt mijn dochter een leuke meid en probeert veel bij haar in de buurt te zijn. Ook heeft ze mij gevraagd of ze met mijn dochter mocht spelen. Tijdens deze middag bij ons thuis viel het mij op dat dit meisje sociale vaardigheden mist, regels en gewoonten die wij onze kinderen leren en nastreven. Het zijn nog jonge kinderen dus ik begrijp ook wel dat kinderen verschillend en de ene nog wat meer moet leren dan de andere. Mijn dochter vertelde dat haar klasgenoten doen alsof dit meisje er niet is. Als ze iets wil vertellen luistert er niemand. Ze vindt het moeilijk om met dit meisje om te gaan. Ze wil wel en vindt haar wel aardig, maar is ook bang dat andere kinderen haar niet meer aardig gaan vinden. Nu vind ik dit ook een lastige situatie. Ik heb mijn kinderen geleerd dat ze niet mogen pesten en dat ieder mens positieve eigenschappen heeft. Dus als ze iemand niet aardig vinden, ze dan opzoek moeten gaan naar de positieve kanten. Dit met de gedachte dat ik vroeger zelf gepest ben en dit anderen niet gun. Dus ook dit meisje niet. Maar aan de andere kant gun ik mijn dochter ook andere vriendinnen waarvan ze kan leren. Tegerlijkertijd ben ik mij ervan bewust dat mijn dochter mijn onzekerheden overneemt. Ik wil graag het beste voor mijn kinderen en zie nu mijzelf samen met mijn dochter worstelen met deze situatie.

Ik ben benieuwd hoe jullie over deze situatie denken en hoe we hiermee op een goede manier mee om kunnen gaan.

Kelly

Elfje65

Elfje65

02-09-2016 om 23:19

Hoe bedoel je

Ik gun haar andere vriendinnen waar ze wat van kan leren? Wat een rare gedachten. Je gunt haar vriendinnen. Van elk mens kan je wat leren. Negeren is pesten. Meelopen is ook pesten.Je kunt niet de vriendinnen voor haar uitzoeken. Ze vindt haar blijkbaar aardig, dus waarom niet afspreken. Nu al meteen mee laten doen aan clubjes vorming vind ik echt sneu.

pollie

pollie

03-09-2016 om 06:27

Jee

School is toch maar net begonnen?
Wat heb jij je oordeel snel klaar, over zo'n kleine spruit!
En je eigen dochter dus ook, of interpreteer jij dat maar zo?
Als kinderen je dochter niet aardig vinden vanwege dat meisje is dat zeer onaardig. Leer haar dat!
Is ze daar bang voor (ontkrachten en relativeren) of is er iets voorgevallen? (kort lijntje met leerkracht)
Niet alleen dat jonge spruitje heeft nog een hoop te leren, alle kinderen in gr 3, en zeker de groep als geheel.

Mijntje

Mijntje

03-09-2016 om 08:10

stappen

Ik zou naar de juf stappen met wat je dochter heeft gezegd, evt samen met je dochter. Dit vriendinnetje wordt gepest, negeren is pesten. De juf moet zorgen dat niemand wordt genegeerd.
En je dochter moet zich niets aantrekken van wat andere kinderen over haar denken, als zij met dat meisje wil spelen doet ze dat.

Dochter zelf beslissen

Ik zou mijn kind zelf laten beslissen met wie ze wil spelen. Als een ouder of kind aan mij vroeg of ze mochten spelen zei ik dat ze dat even met mijn kinderen zelf moesten overleggen. Wel zou ik wel de juf een seintje geven dat dit meisje geen aansluiting vindt. Maar je dochter hoeft dit niet op te lossen.

Lente

Lente

03-09-2016 om 10:36

Goed dat je er snel bij bent

In de eerste weken wordt de pikorde bepaald. Hoog tijd dat de juf gaat ingrijpen. Op naar de juf dus. Dat kan ook zonder je dochter, net wat je dochter zelf wil.

Pirata

Pirata

03-09-2016 om 15:01

hmmm

Het is niet alléén de taak van jouw kind om met dit meisje te spelen. Nee, de hele klas zou haar moeten helpen. Inderdaad naar de juf toe.
Mijn oudste zoon heeft het van kleuter af aan opgenomen voor een moelijke jongen, die slecht inde groep lag. Hij heeft er zelf nooit een probleem.door gekregen, door zijn rug recht te houden naar de andere kinderen (Stop met Pietje pesten!Dat is niet aardig!). En die jongen heeft er een fijne basisschooltijd door gehad. Ze zien elkaar nu niet meer, maar ik weet dat ze altijd voor elkaar zullen klaarstaan. Mijn zoon vond het wel zijn taak die jongen te helpen, al is het nooit zijn boezemvriend geworden.

joe

joe

04-09-2016 om 02:19

pardon ?

Als ze dit meisje aardig vindt, moedig speelafspraken aan en leer haar dat die andere klasgenootjes die dit meisje negeren slecht bezig zijn.
Dat meisje mist waarschijnlijk wat sociale vaardigheden, wat fijn als jouw dochter haar daar bij wat kan helpen.
En leer je dochter ook '' tegen de stroom in te zwemmen '' aangezien ze bang is dat de rest van de klas het zal veroordelen als ze met dit meisje omgaat.
Mijn dochter werd vaak '' ingezet '' door leerkrachten om sociaal minder vaardige kinderen op sleeptouw te nemen en daar is zij alleen maar bewuster en sterker uitgekomen.

Succes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.