Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
moeder van een brugklasser

moeder van een brugklasser

20-03-2014 om 18:08

Klas van dochter bij wiskunde en Engels nog in het a boek.

Mijn dochter zit in een vmbo kader/gt klas. En ze doet het eigenlijk ontzettend goed. Op de basis school had ze eigenlijk best wat problemen met een aantal vakken maar nu staat ze eigenlijk voor alles voldoende. We zijn dan ook super trots op haar.
Alleen begin ik me af te vragen of ze wel hard genoeg door de stof gaan.

Bij Engels (stepping stones) is ze bij hoofdstuk 4 van de 8 van het tekstboek.(bij het werkboek is dat boek a)
Voor wiskunde hebben ze twee boeken en zijn ze nog steeds met het eerste boek bezig.
Ook bij mens en maatschappij zijn ze net klaar met het a boek.
Op deze manier ben ik ben bang dat ze aan het eind van het jaar niet door de stof van de eerste zijn?
Gebeurt dit vaker? hoever zijn jullie brugklassers?
En wat kan ik hier mee. Behalve een mail naar de mentor sturen met mijn zorgen.

Nooit op gelet

School heeft een vaststaand rooster, ook voor de docenten welke lesstof ze volgen in een schooljaar. Toetsen staan vast om afgenomen te worden in een bepaalde week. Dus er is voor ieder vak een vast ritme. Zo gaan verschillende klassen van een bepaald leerjaar dus ook redelijk gelijk door de lesstof. Dat ritme kan per vak wel verschillend zijn. Bij het ene vak zitten ze nog in het A boek, bij het andere vak in B. Ook worden niet altijd alle hoofdstukken behandeld, of mijn zoon slaat ze over, geen idee. Weet je zoon niet hoe het zit? Dit zijn nu typisch vragen die leerlingen onder elkaar wel weten te beantwoorden.

pooh bear

pooh bear

20-03-2014 om 19:36

Geen vaste toetsen

Ze hebben hier geen toetsweken. Mijn dochter weet ook niet hoe het zit.
Maar mij lijkt het dat je eind maart toch echt al over de helft van de boeken moet zijn. Zolang duurt het schooljaar niet meer.

pooh bear

pooh bear

20-03-2014 om 19:44

Oeps

Daar ging mijn Nick
Heeft bij mij totaal geen nut een andere Nick te gebruiken

herkenning

Ik herken het wel. Vorig jaar (brugklas) waren ze ook niet helemaal klaar met Engels, en hebben ze het laatste hoofdstuk gewoon maar overgeslagen.
Dit jaar lopen ze met Frans flink achter, terwijl ze met Spaans al bijna klaar zijn. En met Aardrijkskunde lijkt het wel of ze helemaal bijna niks doen... Ik ben gestopt met mij er druk over maken, dat scheelt een stuk
Maar anders lijkt het me geen slecht idee om met de mentor contact op te nemen. Of rechtstreeks met de betreffende docent (hier hebben we een lijst met alle e-mail adressen). En dan gewoon vragen hoe het zit.

moeder van een brugklasser

moeder van een brugklasser

21-03-2014 om 08:14

mentor

We hebben binnenkort een raportbesprekking met de mentor en dan zullen we er zeker naar vragen. Alleen jammer dat ze een dag later met zwangerschapsverlof gaat dus of ze er nog veel mee gaat doen?

Weet iemand wat er gebeurt als ze het boek niet uit hebben? wordt de rest dan maar overgeslagen? want doet boek moet toch ingeleverd worden. Dan missen ze toch dingen?

carola

carola

21-03-2014 om 11:36

hier nooit boeken uit

Zoon zit nu in de derde en heeft nog nooit van geen 1 vak een boek uit gekregen.Hier bv Engels,er zijn 8 hoofdstukken en ze zijn net begonnen in hoofdstuk 4.
Mijn ervaring is dat veel leerkrachten er in de laatste paar schoolweken er hoofdstukken doorheen gaan jagen zonder genoeg uitleg en oefening,wat niet ten goede komt aan de cijfers.
Bijna elk vak begint volgend jaar in het eerste hoofdstuk met een korte herhaling van het vorige jaar.
Hier slaan ze bv met aardrijkskunde en bio ook hele hoofdstukken over.

Dalarna

Dalarna

21-03-2014 om 19:39

boek

Is het misschien een mavo/havo boek dan is het wel normaal. Hier heeft zoon op de havo een havo/vwo boek voor engels en dat komt ook nooit uit. Ik neem aan dat ze op het VWO verder komen.

Moeder van een brugklasser

Moeder van een brugklasser

21-03-2014 om 21:34

Boek

Nee het zijn boeken voor vmbo tl

Geen zorgen

Hallo,

Hopelijk kan ik je geruststellen. Ik ben zelf docent Engels en weet dus uit ervaring dat niet alle hoofdstukken in een boek even belangrijk zijn. Ook weet ik wat er van de leerlingen wordt verwacht in het volgende schooljaar en ook uiteindelijk bij de examens. Wanneer het niet lukt om een heel boek uit te krijgen (en dit is vaak het geval, je wilt ook wel eens lessen geven los van het boek), zorg ik ervoor dat de aansluiting met het volgende schooljaar goed is. Je mag er dus vanuit gaan dat de docent verantwoord bezig is.

Groeten,
Hester

pooh bear

pooh bear

26-04-2014 om 19:27

Hester

Bedankt voor de reactie.
Ze doen met Engels inderdaad veel buiten het boek.
Ik heb ondertussen wel gehoord dat het inderdaad vaker gebeurt dat de boeken niet uit zijn.
Maar ze zijn echt pas op de helft of zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.