Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Klas2 moeder

Klas2 moeder

23-10-2013 om 16:30

Klas 2 en onvoldoendes op taal

Mijn zoon van zit in klas 2 - met opleiding kader. In de 1e klas had hij de opleiding tl. Maar hier had hij onvoldoendes op talen, nederland, engels en frans. Vandaar naar kader. Maar ik hem met hem gesproken en op nederlands heeft hij een voldoende maar op engels heeft hij weer 2x een 5. Hij zegt altijd dat het makkelijk is en dat hij het snapt. Maar als de aap uit de mouw komt komt het er op neer dat hij een gedeelte van het engels niet snapt. Hij zegt altijd je hoeft mij niet te helpen en als ik weer een toets heb dan zeg ik het wel, maar het is altijd je hoeft mij niet te helpen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Hij maakt altijd wel zijn huiswerk maar het leren van woordjes/zinnen in een andere taal gaat moeizaam.
Het enigste wat hij doet als hij thuiskomt vanuit school is achter de computer.
Heeft iemand tips voor mij om hem toch voldoendes te laten krijgen.

Liever achter de computer

WRTS doen ze achter de computer, en ik hoef niet te helpen, ik hoef alleen maar te overhoren of het er goed in zit.

Pas daarna mogen ze andere dingen achter de computer gaan uitvinden.

Dalarna

Dalarna

23-10-2013 om 19:09

tja

Ik laat mijn kind niet zo los zoals jij blijkbaar, het nadeel is dus dat je kind het ook niet meer accepteert als je wel gaat helpen.

Nu dus streng zijn. Zeg dat je hem het weer zelf laat doen als hij voor dat vak een voldoende staat gemiddeld en dus helpen! Jammer dan maar zo glijdt hij nog verder af!

WRTS

Ja, ook WRTS, alleen al het zelf invullen van de woordenlijst is zeer leerzaam. Ik verwacht dat het effect daarvan veel groter is dan van een overhorende moeder.
Dalarna: 'Ik laat mijn kind niet zo los zoals jij blijkbaar,..' Nou, ik zit er ook niet als een kip bovenop met mijn kinderen. Mijn principe is, dat school iets is voor de kinderen zelf, ik ben al geweest. Ik heb er wel vertrouwen in dat kinderen ondanks eventuele slechte schoolresultaten toch wel hun weg vinden. Vooral kinderen die niet taalgevoelig zijn moeten het niet hebben van school. Buiten school staat een wereld te springen om mensen die handig zijn en met techniek overweg kunnen.
Maar de kortste weg om door school heen te komen is toch: slagen. Dus wel: de wrts.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

25-10-2013 om 09:24

Tsjor

Als jij denkt dat school nog hetzelfde is als toen wij naar school gingen loop je achter. Er zijn niet zoveel kinderen meer die het compleet zonder hulp kunnen zoals wij vroeger maar je kind zo los laten als het al een niveau gezakt is kan ik werkelijk niet begrijpen.

Hier is al gebleken dat kind het niet alleen kan, dat is duidelijk. Dus als het kind het niet meer accepteert dat je helpt zul je hulp buitenshuis moeten gaan zoeken.

Verder is bij mijn kinderen gebleken dat wrts niet het toverwoord is, dat is echt niet bij elk kind zo. Even hard blokken met een papiertje erop en dan door elkaar overhoren werkt hier veel beter én sneller.

lennest

lennest

28-10-2013 om 19:07

geen wrts maar briefjes

wrts werkt hier niet, geen idee waarom niet, maar het is zo. Wat wel werkt is eerst leren, dan laten overhoren en elk woord wat je niet kent op een briefje schrijven, kant 1 in het Nederlands en kant 2 in de buitenlandse taal. Die woordjes nog een keer leren, weer alles overhoren en dan weer de briefjes leren van de woorden die je fout had. Na 3 keer zaten alle woordjes erin. We hebben ook geconcludeerd dat woordjes leren heel saai is, dat was 30 jaar geleden al zo en dat is nog steeds. Veel lezen helpt ook veel beter dan rijtjes stampen.

Paal

Paal

29-10-2013 om 16:41

Manier van leren

Niet iedereen leert het best met Wrts.
Er zijn kinderen die op andere manieren leren.
Dit kan je uitzoeken op een cursus.
Daar leren de leerlingen welke manier bij hen past.
En ook waarom ze leren

Veel lezen helpt niet altijd

Mijn dochter is gek op lezen, met name Engelse boeken en dat brak haar op bij repetities. Ze gaf namelijk een correcte vertaling van Nederlands naar het Engels, maar niet de vertaling in het boek en dat moest wel. Zelfs als het een betere vertaling was als het zinnetje in het boek of een betere vertaling van het woord, dat mocht niet want dan kon de docente niet nagaan of je dat hoofdstuk wel geleerd had...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.