Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wizzy

Wizzy

11-09-2013 om 10:02

Klagen helpt dus niet... update van lang geleden

Maanden geleden heb ik al eens verteld, en adviezen gevraagd hier over dochter in groep 6. (nu 7 gelukkig)
Juf zat tijdens de les te internetten, te spelen met haar telefoon, plaatse foto's van de klas op Facebook, liet de kinderen te vroeg naar huis gaan. En er werd erg veel film gekeken. De beloofde Engelse les werd niet gegeven, want er was geen tijd voor.
Dat waren de concrete punten die we binnen schools hebben proberen op te lossen. Andere punten als kinderen voortrekken, kinderen vernederen, schelden in de klas, met dingen gooien in de klas waren voor de directie niet te controleren (en de juf ontkende dit; kinderen liegen namelijk) werden erbuiten gehouden.
Die andere punten werden als normaal ervaren, dus zijn we buiten de school bij de vertrouwens persoon gaan klagen. Die wist niet wat hij hoorde, en heeft het bestuur ingeschakeld. Juf heeft alles ontkend, en niks kon hard worden gemaakt. Ze mocht in ieder geval niet meer met haar telefoon in de klas.
Uiteindelijk hebben er twee ouders (wij en nog een stel) een klacht ingediend. Andere ontevreden ouders (zeker van 3 kinderen, maar vermoedelijk veel meer) durfden dit niet, voornamelijk omdat ze bang waren dat hun kind van school werd gestuurd... Hier is mee gedreigd naar hun toe.
Ze heeft wel een aantekening in haar dossier staan nu, maar het heeft niks geholpen. Ze heeft zelfs nog een kind naar huis gestuurd tijdens de les omdat hij lastig was. Toen die moeder boos op school kom had ze geen tijd voor haar (ja he ik heb hier 30 kinderen, die kan ik niet zomaar alleen laten). Terwijl ze tijdens de les vaak zat zomaar ineens weg was (aldus dochter).
School blijft ook beweren dat wij de enige zijn die klachten hebben, terwijl ik weet dat dat niet zo is (maar die ouders stappen niet naar school). Ze noemen dan ouders van kinderen, en ja dat zijn de lievelingetjes van de juf. De briljante schatjes.
Onbegrijpelijk, ze staat gewoon weer voor de klas, en directie en juf lopen met een grote boog om ons heen. Ik heb al twee wanhopige ouders bij mij gehad van wie het kind nu bij die juf zitten, en weten dat wij geklaagd hebben. (ik ben ineens een soort vraagbaak voor ze)
Ik heb ze aangeraden ook maar meteen die vertrouwens persoon te bellen (hopelijk doen ze dat).
Mijn dochter is nu even van haar af. Ze heeft een fantastische juf in groep 7.
Helaas heb ik al van meerdere mensen gehoord dat de slechte juf groep 8 wil. Dan gaat dochter van school. En ik weet van 3 andere kinderen dat die ouders dat ook willen (je zult zien dat ze toch weer terugkrabbelen)
Het boven schoolse bestuur heeft wel aangegeven dat het beter is als dochter deze juf niet meer krijgt, maar de school wil niks beloven.
Het ligt allemaal aan mijn kind namelijk.

Ondanks dat het nu heel goed gaat, blijf ik bezorgd. Die directie (net nieuw) deugt van geen kanten. En die juf wil meer taken in de school (is nu ook bovenbouw coördinator). Wij zijn nu de zeurende rotouders, en er wordt flink geroddeld over ons. Niet fijn dus, ook niet voor dochter.
Morgen hebben we een gesprek met de nieuwe juf (een gebruikelijk kennismakingsgesprek aan het begin van het jaar), en die juf is echt heel goed, ik wil een aantal dingen zeker aankaarten, vooral omdat dochter (en de hele klas denk ik) gewoon een achterstand heeft opgelopen. Volgens oude juf onze schuld, wij hebben te weinig thuis gedaan.

Ik heb best spijt dat ik dochter niet alsnog van school heb gehaald, maar ik ben dit jaar ook nog ernstig ziek geweest, en ik had er echt geen fut meer voor over. Ik ben nog steeds herstellende. Maar het schuldgevoel naar dochter toe is enorm.

Mussie

Mussie

11-09-2013 om 13:06

Niet schuldig

Ik kan me je verhaal herinneren, en wat vervelend zeg, dat die juf nu zijdelings een rol blijft spelen in het leven in dochter! En schuldgevoel is een nutteloze emotie hè, je hebt er niet voor gekozen om ziek te worden en geen fut te hebben. Voor je dochter ben je ongetwijfeld de liefste moeder ter wereld dus denk daar maar aan.
Ik zou je wel als tip willen geven om morgen in het kennismakingsgesprek zo concreet mogelijk te blijven. Dus: jij hebt het idee dat dochter een achterstand heeft opgelopen, klopt dat? Zo ja, wat gaat de juf hieraan doen en heeft ze daar hulp van jou bij nodig? Begin niet over het feit dat het door de oude juf komt, en wat de oude juf. Daarover zegt, en begin zeker niet over de achterstand die de hele klas opgelopen heeft. Die verhalen mag je hier onbeperkt komen spuien maar bij de nieuwe juf kun je beter alleen over de belangen van jouw dochter praten.
En dat geroddel, daar kom je wel over heen hoor. Ze zit al in groep 7. Over 2 jaar heb je niets meer met die mensen te maken.

Wizzy

Wizzy

11-09-2013 om 14:14

Dank je mussie

Je hebt gelijk, ik moet het concreet houden, en alleen op mijn kind betrekken; ik zit er voor haar!
Wel wil ik aangeven dat ze in de klas geen Engels hebben gehad, terwijl dat wel de bedoeling was. Ik neem aan dat de juf dit wel weet, maar ik vind het zo gek, eerst de hele school mailen dat ze vanaf nu (vorig jaar dus) vanaf groep 1 Engels gaan geven (en daar trots op zijn).
En dan hoor ik aan het eind van het jaar van dochter dat ze maar een les hebben gehad, terwijl er beloofd was dat ze het iedere week zouden krijgen.
Maarja toen ik dat aankaartte was de sfeer al verstoord, en kan me het verweer van de juf niet eens meer herinneren.

Mussie

Mussie

12-09-2013 om 17:49

Hoe ging het?

Hoe ging het gesprek? Ik ben benieuwd!

Wizzy

Wizzy

13-09-2013 om 09:06

Het gesprek was heftig

Toen ik vertelde hoe onzeker mijn dochter was geworden, hield ik het niet droog . Gelukkig begreep de juf dat maar al te goed. Ze "mocht niks zeggen" over de vorige juf, maar volgens mijn heeft ze best wel door hoe de vork in de steel zit. We waren bijna als laatste aan de beurt, en ik heb het vermoeden dat ik niet de eerste was met zo'n soort verhaal.
Dat dochter langzaam werkt en snel is afgeleid en daardoor best erg achter loopt, daar gaat ze een stappenplan voor maken, en ze gaat beter samenwerken met de RT, want dat was vorig jaar ook niet echt met de juf goed afgestemd (lees drama, want dochter kreeg vaak twee keer hetzelfde soort huiswerk mee, en best veel voor een groep6-er die er al doorheen zit).
Ze begrijpt volledig dat we ons grote zorgen maken, vooral sociaal emotioneel. Dochter maakt zich nu het liefst onzichtbaar, en dat was de juf al opgevallen, dus had ze dochter al meer complimenten gemaakt en juist haar werkje als heel mooi voorbeeld door de klas laten gaan.
Met deze juf heb ik er gelukkig weer vertrouwen in dat dochter zich weer fijn gaat voelen. De juf vindt dat zelf ook erg belangrijk, want zij vindt als een kind niet lekker in zijn vel zit, neemt ie de stof ook niet op.

Ze gaat in ieder geval wel weer graag naar school, en ze slaapt sinds deze week ook weer beter (school is hier pas 2 weken bezig). En ze heeft al twee keer een vriendinnetje meegenomen en heeft bij iemand gespeeld, dat is echt meer dan een half jaar gelden!

Ik heb deze juf ook kop het hart gedrukt dat we als de formatie voor volgend jaar bekend is het direct willen weten, in verband met een eventuele schoolwissel. Eigenlijk mag ze dat niet vertellen, dus ze heeft het niet officieel toegezegd, maar ze zei ons geen zorgen te maken daarover. Hoe ze dat bedoelde weet ik niet.. En dus maak ik me er weldegelijk zorgen oven.

Dalarna

Dalarna

13-09-2013 om 09:18

Tja

Als zo duidelijk is dat ze zonder het te zeggen wel weet wat er aan de hand is zou ik mij dus juist GEEN zorgen maken omdat zij vast al weet dat die leerkracht volgend jaar niet groep 8 krijgt. Ze mag het niet zeggen dus als ze zegt dat 'jij je geen zorgen moet maken' moet je dat dus niet gaan doen.

Zorg wel dat je gewoon weet naar welke school ze gaat als het fout loopt, als jij weet dat ze zo over kan HOEF je je geen zorgen te maken. Dat zou ik voor mezelf wel inbouwen. Dus in maart ga je dat regelen.

Wizzy

Wizzy

16-09-2013 om 09:53

Boze ouder vanmorgen

Toevallig bracht ik dochter even weg vanmorgen, ik moest nog wat boodschappen doen, dus ik was even meegelopen.
Kwam ik een moeder tegen die boos op me afkwam; Waarom ik de juf zo zwart maakte?! En die onzin vertelde over internet en telefoon in de klas.
Nu weet ik dat haar dochter een echte lieveling is in de klas (van een andere moeder die haar zoon in die klas heeft en dat loopt ook niet lekker), en dus alle positieve aandacht krijgt.
Even voor de duidelijkheid, deze juf stond eerst op groep 4 en dus hebben deze kinderen ook voor de tweede maal deze juf.

Ik wist gewoon niet wat ik moest zeggen. Ik heb de juf zelf gezien in de klas met haar neus in de telefoon, zonder aandacht voor de klas, die erg aan het klieren was. EN samen met de verhalen van mijn (en andere) kinderen lijkt me toch niet dat ik dit verzin.
Ik was vorig jaar nog hulp ouder met lezen, wat in de hal plaatsvond, en waar haar lokaal aan grensde, dus ik heb het ook echt gezien. En ik heb haar horen schreeuwen naar de klas.
Ik heb dit uitgelegd en ook geprobeerd duidelijk te maken hoe mijn kind er onder heeft geleden, en dat ik het welzijn van _mijn_ kind belangrijk vond en dat ik niet om die juf zwart te maken...
Maar ze was echt laaiend op me.
Pffff en die moeder zit dus in de ouderraad en doet erg veel op school. Ik doe inmiddels niks meer, moge dat duidelijk zijn.
Ik krijg steeds minder zin in dit gedoe

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.