Nickynick
26-11-2012 om 19:56
Kinderen zo vaak uit het klaslokaal
Een vraag. Bij ons op school zijn altijd de leerlingen bij een bepaalde leerkracht heel veel uit het lokaal en krijgen dan geen les. Om het even duidelijk te maken, vaak langer buiten spelen of tussendoor extra naar buiten, veel op de pc eigen dingetjes doen zonder controle van leerkracht, veelvuldig gewandel door school, etc. Leerkracht zegt al jaren dat het anders zal, maar helaas. Nou zijn de resultaten in de klas van die leerkracht ook niet om over naar huis te schrijven, dus het is niet dat al het werk af is en dat de kinderen daarom voortdurend iets voor zichzelf kunnen gaan doen.
Eigenlijk twee vragen. Eerste is, is dit op meer scholen zo?
En tweede, waar zou je zoiets kunnen neerleggen, dat je dit niet echt van een school verwacht.
Het gaat hier om een groep zeven en acht combi, belangrijke jaren lijkt me zo. Dat er evt na de cito wat relaxter les gegeven wordt, snap ik nog wel, maar dit?
Hier wordt op school veel van de ouders aan ouderhulp verwacht, dus op veel verschillende tijdstippen worden zulke waarnemingen gedaan (dat de kinderen uit die klas weer eens buiten zijn of dat ze wat rondhangen in de aula) en ook door verschillende ouders.
M Lavell
27-11-2012 om 08:48
Directie?
Hebben jullie al een verklaring aan de directie gevraagd? Hebben jullie het schoolbestuur al benaderd? Let wel: je moet met meer aankomen dan je nu hebt. Liefst zelfs een agenda waarin elke constatering genoemd wordt met datum en tijd.
Vage klachten verzanden altijd.
Wat je bovendien kunt doen is je klacht melden bij de inspectie. Dat wordt door de inspectie niet als klacht behandeld (je krijgt waarschijnlijk niet eens antwoord), maar wel doorgestuurd naar de lokale inspecteur die de klacht meeneemt in de volgende inspectieronde.
http://www.onderwijsinspectie.nl/contactformulier
Maak de klacht wel concreet (met data en tijd).
Hoe is het met je eigen kind? Gaat die goed, of heb je daar eigenlijk geen beeld van?
Groet,
Miriam Lavell
Zilli
27-11-2012 om 12:12
Inderdaad registreren
Zoveel mogelijk registreren , en dan bij de ouderraad en directie flink aan de bel trekken..!
Tango
27-11-2012 om 14:04
Op de gang werken
Hier op school (Montessori) wordt ook regelmatig op de gang gewerkt. Sommige kinderen kiezen ervoor om dit te doen omdat het rustig is, anderen om de klas te ontvluchten. Laatstgenoemde groep kan naar mijn idee beter niet op de gang werken want loopt dan te klieren, keten etc. Ik zit regelmatig in diezelfde gang ofwel in de schoolbieb ofwel als leesmoeder. Bij veel overlast zeg ik er iets van en als het echt uit de hand loopt zal ik ook wel naar de desbetreffende juf lopen (is nog niet gebeurd overigens). Vaak komt de directrice ook wel even wat ketende kinderen aanspreken als het te erg is.
Wat ik vind dus is dat op de gang werken prima kan, als kind ook gemotiveerd is om te werken, anders is het beter van niet.
Verder valt hier ook op dat het meestal uit 1 klas steeds weer dezelfde kinderen zijn die op de gang lopen te keten. Hier geen 7/8 combi maar een 3/4/5 met een juf die de klas niet zo best in de hand heeft. Zoon zat vorig jaar in die klas en ik ben nog steeds blij dat ik hem eruit gehaald heb en naar de parallelklas heb laten overzetten.
Nickynick
29-11-2012 om 18:00
Directie
De directie, wat zal ik daarover zeggen. Er is op t moment geen directie, ja, een plaatsvervangend iemand uit elders in t land.
Het gaat vooral om één leerkracht, dar is het heel vaak prijs. En heel veel ouders balen ervan, maar niemand trekt a d bel.
Met mijn eigen kind gaat het prima, zij heeft die leerkracht nog niet gehad, maar het zit er dik in dat ze ie wel gaat krijgen.
Meerdere ouders hebben wel eens iets gezegd tegen de leerkracht zelf, maar deze belooft altijd beterschap, maar er verandert niks. Ik zal het eens gaan opschrijven, goede raad van jullie.
Zoals Tngo schrijft, dat gebeurt hier ook vaak, maar gewoon op degang werken bedoel ik niet. Dat kn gelukkig ook gewoon, bij de leerkrachten die wél hun klas goed onder controle hebben en wel nog zin hebben in het lerarenvak.