Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kinderen thuishouden

Ik vind de huidige maatregelen onvoldoende. Mijn kinderen blijven de komende weken thuis van school en het kinderdagverblijf. Hoe gaan jullie hiermee om? Houden meer ouders de kinderen thuis? Ik vind het allemaal heel eng met de huidige covid-19-cijfers. Mijn kinderen zijn geen proefkonijnen. 


Vraag ik me toch af hoe je met andere gevaarlijke dingen omgaat. Woon je ver genoeg van een kerncentrale zodat je geen jodiumpillen van de overheid hebt gekregen? Ver van snelwegen ivm fijnstof? Zelfde geldt voor vliegvelden natuurlijk. Eet je alleen biologisch vegetarisch, want wat ze allemaal op groente spuiten en in vee is natuurlijk ook gevaarlijk. Hoe kan je nog leven als je hier allemaal mee bezig bent de hele dag? Oprechte vraag. 

Netherfield schreef op 13-01-2022 om 09:50:

Vraag ik me toch af hoe je met andere gevaarlijke dingen omgaat. Woon je ver genoeg van een kerncentrale zodat je geen jodiumpillen van de overheid hebt gekregen? Ver van snelwegen ivm fijnstof? Zelfde geldt voor vliegvelden natuurlijk. Eet je alleen biologisch vegetarisch, want wat ze allemaal op groente spuiten en in vee is natuurlijk ook gevaarlijk. Hoe kan je nog leven als je hier allemaal mee bezig bent de hele dag? Oprechte vraag.

Precies. En één ding weet je zeker: van leven ga je dood.... 

Netherfield schreef op 13-01-2022 om 09:50:

Vraag ik me toch af hoe je met andere gevaarlijke dingen omgaat. Woon je ver genoeg van een kerncentrale zodat je geen jodiumpillen van de overheid hebt gekregen? Ver van snelwegen ivm fijnstof? Zelfde geldt voor vliegvelden natuurlijk. Eet je alleen biologisch vegetarisch, want wat ze allemaal op groente spuiten en in vee is natuurlijk ook gevaarlijk. Hoe kan je nog leven als je hier allemaal mee bezig bent de hele dag? Oprechte vraag.

Je vergeet de 5G straling 

Lisabette

Lisabette

13-01-2022 om 18:21 Topicstarter

Wat een onaardige reacties allemaal! Ik wil alleen het beste voor mijn kinderen. Natuurlijk wonen wij niet dicht bij een kerncentrale, een vliegveld of een snelweg. Het idee alleen al. Ik heb met de school van de jongste afgesproken dat ze weer naar school gaat als ze gevaccineerd is. Mijn baan heb ik opgezegd om fulltime voor de kinderen te kunnen zorgen. Natuurlijk geef ik wel gewoon thuisonderwijs. Ik wil absoluut niet dat mijn kinderen leerachterstanden krijgen. Mijn dochter heeft het heel erg naar haar zin in Frankrijk. Ze kan (naast haar schoolwerk) heerlijk paardrijden en haar tante helpen. Daar ben ik erg dankbaar voor. Het gaat hier dus gelukkig goed! De huisarts vindt wel dat ik wat aan mijn angsten moet doen. Ik denk alleen dat mijn angsten gewoon realistisch zijn. Heeft hulp dan wel zin? Ik gun het namelijk meer aan mensen die echt ongelukkig zijn. Dat ben ik niet! 

@TO juist als je zelf gelooft dat je angsten realistisch zijn, terwijl de hele wereld zegt dat dat niet zo is, lijkt hulp zoeken me ontzettend nuttig. Je staat volledig buiten de werkelijkheid.

Leerachterstanden bij kinderen van vijf en jonger...die kinderen hebben vooral baat bij omgang met andere kinderen (sociale vaardigheden) en buiten spelen (motorische vaardigheden). Kinderen van die leeftijd ontwikkelen zich door de omgang met andere kinderen, andere omgevingen etc. 
Je kind thuis houden totdat het gevaccineerd is (dan is het dus al vijf, anders komt het niet eens in aanmerking), is schending van de leerplicht. Ik begrijp niet dat de school daar mee akkoord gaat.
Ik snap best dat je oudste dochter het in Frankrijk meer naar haar zin heeft dan thuis. Ondanks dat ze wel schoolwerk doet, gaat ze niet naar school terwijl daar geen goede reden voor is. Hoezo vindt haar school het goed dat ze nog thuis blijft? Gaat ze de rest van de middelbare op afstand doen?
Je bent misschien zelf niet ongelukkig, maar je schaadt je kinderen wel met jouw gedrag. Ze mogen de deur niet uit en worden afgezonderd uit hun sociale omgeving. Dat is niet goed voor hun ontwikkeling, ondanks jouw goede bedoelingen. 
Zoek je geen hulp voor jezelf, dan wel in het belang van je kinderen.
Wat is eigenlijk het standpunt van je man in dit hele circus?

Lisabette schreef op 13-01-2022 om 18:21:

Wat een onaardige reacties allemaal! Ik wil alleen het beste voor mijn kinderen. Natuurlijk wonen wij niet dicht bij een kerncentrale, een vliegveld of een snelweg. Het idee alleen al. Ik heb met de school van de jongste afgesproken dat ze weer naar school gaat als ze gevaccineerd is. Mijn baan heb ik opgezegd om fulltime voor de kinderen te kunnen zorgen. Natuurlijk geef ik wel gewoon thuisonderwijs. Ik wil absoluut niet dat mijn kinderen leerachterstanden krijgen. Mijn dochter heeft het heel erg naar haar zin in Frankrijk. Ze kan (naast haar schoolwerk) heerlijk paardrijden en haar tante helpen. Daar ben ik erg dankbaar voor. Het gaat hier dus gelukkig goed! De huisarts vindt wel dat ik wat aan mijn angsten moet doen. Ik denk alleen dat mijn angsten gewoon realistisch zijn. Heeft hulp dan wel zin? Ik gun het namelijk meer aan mensen die echt ongelukkig zijn. Dat ben ik niet!

De hele wereld is gek behalve jij 🤦

Hoezo natuurlijk wonen we niet dicht bij een kerncentrale, vliegveld of snelweg. Zo natuurlijk is dat niet. Snelwegen heb je overal. Vliegvelden ook verspreid over Nederland. En die jodium krijg tot een vrij grote afstand van de kerncentrale nog toegestuurd. Dacht iets van 70 km hemelsbreed. Wij hebben ze ook gekregen. De kerncentrale in Duitsland ligt op behoorlijke afstand van ons af. We vielen nog net op het randje. 

Overigens geloof ik steeds minder van dit hele topic. Maar misschien heeft iemand die echt angsten heeft er wat aan. Want dat het kind zomaar van school naar Frankrijk mag geloof ik geen barst van. Iets met leerplicht. 

Lisabette

Lisabette

13-01-2022 om 18:48 Topicstarter

Jullie hebben misschien wel gelijk dat ik hulp kan aanvaarden in het belang van mijn kinderen. Dat is een nieuw inzicht voor mij. Dank daarvoor. Mijn oudste dochter is tijdelijk vrijgesteld van de leerplicht (in overleg met school en de leerplichtambtenaar). De school zag ook dat ze heel ongelukkig was en dat het mentaal steeds slechter ging. In goed overleg hebben we haar toen inderdaad naar Frankrijk laten gaan. Ze heeft natuurlijk wel doorlopend contact met school. Ook maakt ze haar proefwerken gewoon. Ze is dus niet 'gewoon' zomaar weg van school. Mijn andere schoolgaande kind is pas 5 jaar. Ik kan dat onderwijs thuis ook prima geven. Ook sociaal hebben de jonge kinderen genoeg aan elkaar. Het contact met de school van de jongste verloopt wel moeizaam. Na veel gedoe hebben ze dus ingestemd met het inenten voor ze terugkeert. Mijn man staat er wisselend in. Hij snapt mijn angsten, maar van hem zouden ze wel gewoon naar school mogen. Hij is echter de echte kostwinnaar in ons huis. Ik doe en beslis eigenlijk al jaren alles over de kinderen. Ook dit laat hij dus aan mij.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-01-2022 om 18:58

Lisabette schreef op 13-01-2022 om 18:48:

... Hij snapt mijn angsten, maar van hem zouden ze wel gewoon naar school mogen. Hij is echter de echte kostwinnaar in ons huis. Ik doe en beslis eigenlijk al jaren alles over de kinderen. Ook dit laat hij dus aan mij.

Los van al de rest, je laatste opmerking zou geen logisch gegeven mogen zijn. Het is niet omdat je man het geld op de plank brengt, dat hij zich niet zou moeten bekommeren om de kinderen. 
Misschien is het net wel goed als jullie beide eens rond de tafel gaan zitten om te bespreken hoe jullie het zien.

Lisabette schreef op 13-01-2022 om 18:48:

 Hij is echter de echte kostwinnaar in ons huis. Ik doe en beslis eigenlijk al jaren alles over de kinderen. Ook dit laat hij dus aan mij.

Wow! Het wordt steeds ongeloofwaardiger. Alsof je steeds wat bedenkt om ons uit te lokken. 

In een normaal gezin zijn er twee ouders die de beslissingen over de kinderen maken. Je man is geen bank die alleen voor geld zorgt. Arme man. Ik was allang weggegaan als ik alleen voor bankautomaat mocht spelen.

Bijtje82

Bijtje82

13-01-2022 om 20:15

Dat jullie nog serieus op de berichten van Lisabette in gaan. Ze zit overduidelijk te trollen. Tuurlijk zit haar dochter niet in Frankrijk. 
Ze acteert zo belabberd dat zelfs de Meilandjes nog geloofwaardiger overkomen.. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-01-2022 om 20:34

Lisabette schreef op 13-01-2022 om 18:21:

 De huisarts vindt wel dat ik wat aan mijn angsten moet doen. Ik denk alleen dat mijn angsten gewoon realistisch zijn. Heeft hulp dan wel zin? Ik gun het namelijk meer aan mensen die echt ongelukkig zijn. Dat ben ik niet!

Jij wordt misschien niet ongelukkig van je angsten, je naasten wel. 

Hiermee val je definitief door de mand, waar voor mij al 13 pagina’s geen bodem in zat hoor : “. Mijn oudste dochter is tijdelijk vrijgesteld van de leerplicht (in overleg met school en de leerplichtambtenaar). De school zag ook dat ze heel ongelukkig was en dat het mentaal steeds slechter ging.” ABSOLUUT ONMOGELIJK. Leer ons OO’ers de lerplichtambtenaren kennen. Alle kinderen moeten naar school, op één uitzondering na: als ze dood zijn. 

Rhonda schreef op 13-01-2022 om 23:03:

Hiermee val je definitief door de mand, waar voor mij al 13 pagina’s geen bodem in zat hoor : “. Mijn oudste dochter is tijdelijk vrijgesteld van de leerplicht (in overleg met school en de leerplichtambtenaar). De school zag ook dat ze heel ongelukkig was en dat het mentaal steeds slechter ging.” ABSOLUUT ONMOGELIJK. Leer ons OO’ers de lerplichtambtenaren kennen. Alle kinderen moeten naar school, op één uitzondering na: als ze dood zijn.

Tenzij to in een wereld leeft waarin dit wel kan. T To niet merkt dat ze onrealistisch bang is, er geen hulp bij wil, en overtuigd is dat ze van allerlei instanties groen licht heeft gekregen om haar kinderen thuis te houden, kan er zomaar een psychiatrische diagnose bij passen. Zeker als ze overtuigd is van zichzelf en vindt dat de rest van de wereld het niet snapt, terwijl zij het zelf wel goed ziet. 

To, Merk je dat mensen in je omgeving je hetzelfde zeggen als de mensen hier, nl dat je doorschiet in je angsten en de acties die je daarop neemt? Dan is het misschien toch slimmer om met die huisarts en de hulp die zij voorstelt te gaan praten. 

Want jij bent degene die nu de grootste schade aan je kinderen (en je relatie) toebrengt. Als je hiermee doorgaat sluit ik niet uit dat school misschien toch een melding richting jeugdzorg gaat doen. Want leerlingen hebben echt schoolplicht en vrijstelling krijgen om te gaan paardrijden in Frankrijk, dat duurt nooit lang. Voor kinderen, pubers en kleuters is school en samen zijn met leeftijdsgenoten echt van belang. Ook al zijn ze nog niet ingeënt.  

Van twee verschillende scholen toestemming krijgen om je kinderen thuis te houden vind ik ook een sterk verhaal. Als ik die scholen was, had ik al lang en breed melding gedaan van ongeoorloofd verzuim. Ze zijn leerplichtig, niet ziek, geen risicogroep en hun gezin ook niet, dus dan horen ze gewoon te gaan. KDV is niet verplicht dus die kun je wel thuishouden. Nog wel, want corona gaat niet meer weg en ook die kinderen gaan ooit leerplichtig worden.

Vrijstelling van de leerplicht kan wel, maar niet zomaar omdat je even niet goed in je vel zit. Dan moet een kind al zo diep zitten dat het acuut is opgenomen in een instelling en beter worden de hoogste prioriteit heeft. Of een kind moet dusdanig ziek zijn dat onderwijs niet mogelijk is op dat moment. Of een kind moet in het buitenland op school zitten, bijvoorbeeld kinderen uit de grensstreek die in België naar school gaan. Die worden vrijgesteld van de Nederlandse leerplicht aangezien ze onmogelijk op twee scholen tegelijk kunnen zijn.
Bij vrijstelling van de leerplicht staat een kind ook niet (meer) ingeschreven op een school. Dat je dochter dus werk van school krijgt, toetsen maakt en contact onderhoudt met haar docenten is vreemd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.