Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kinderen in huishouden niet tegelijk of evenlang vakantie van school

Wij hebben drie zonen waarvan jongste nog op basisschool zit. De oudsten , beiden op andere school hebben allebei twee weken meivakantie. Onze jongste had altijd twee weken, voor de oudsten is dat weleens anders geweest en ook ntb onderling door midden/noord, grens 15 km!. Natuurlijk is het dom van mij, maar ik wist niet anders dat jongste twee weken zou hebben. Echter zag ik dat dit dus dit jaar niet zo was. Ergens in een eerste nieuwsbrief had dat gestaan en zag het nu op de kalender . Ik ben teleurgesteld in het feit dat elk jaar het weer een verrassing is. Eerder was het andersom. Jongste twee en oudsten 1. Het is elk jaar anders en elk jaar hielden wij er rekening maar. Maar dit jaar verheugde ik mij op het feit dat we met gezin anderhalve week op vakantie zouden gaan en gepland . We gaan nooit in de zomer. Natuurlijk is het een luxeprobleem, maar toch ben ik geïrriteerd om bovenstaande.

Waarom zit er een dergelijk verschil in? In de zomer weleens meerdere weken. Ook hoor ik dat de ene school veel gemakkelijker is dan de andere. Ik kan wel een verzoek indienen, maar dan zal ik wel geen toestemming krijgen. Ik ken wel iemand waarvan de kinderen een week extra kregen, maar denk het hier niet. Los van het feit dat op de school van jongste wel ouders waren die kinderen voor vier maanden durende wereldreis meenamen. Eigenlijk wil ik vast houden aan anderhalve week met gezin en ben best bereid de boete te betalen.

Hoe zouden jullie dat aanpakken of ook ervaring mee? School vragen, voorleggen of ziek melden. Daar houd ik niet van, maar hoor dat scholen dan vaak oogje dichtknijpen met doorgeven al weet men beter. Men kon beter in Nederland ieder kind 2 dagen vrij ter invulling geven.


Dalarna

Dalarna

21-02-2014 om 20:14

Verschil

Het verschil dit jaar komt door de datum van pasen maar ik vind het vreemd dat de middelbare twee wk heeft en de basisschool 1, hier is het al jaren 2 wk in de meivakantie voor de basisschool en 1 voor de middelbare, nu ook niet anders alleen valt de hele meivakantie dus vanaf Koningsdag, niet inclusief pasen. Hoe valt het bij jou?

Ik zou het gewoon eerst eens vragen, leg ook uit hoe het fout ging en wacht eerst eens die reactie af. Ziekmelden kan altijd nog, je bent nu toch al bereid de boete te gaan betalen.

Twee snipperdagen per jaar zou leuk zijn, hier is het nu zo dat je vanaf groep 5 3x een vrije vrijdag kan nemen omdat ze de lesdagen met 5 min hebben verlengd. Die dagen zijn te kiezen uit 7 en vallen vaak voor een vakantie. Vandaag zat mijn zoon met maar 8 anderen in de klas

amk

amk

21-02-2014 om 22:13

regionaal

is er geen regionaal organ dat gezamelijk de vakanties bepaald en publiceert?
Ik weet ze nu al tot 2016. Erg handig met een dochter die dus ook andere vakanties heeft als haar zussen die full-time bij papa wonen.

Wij bekijken het echt elk jaar en gaan nergens vanuit dat het vast 2 of 1 week is, dat wisselt nogal eens.

Daarbij hebben middelbare scholen natuurlijk altijd al andere vakanties als basisscholen.

Ik snap dat je je er op verheugd hebt, maar dit heb je toch echt zelf over het hoofd gezien. Ik zou wel dit verhaal vertellen en vrij vragen. Ik heb met de herfstvakantie ook een blunder begaan en was even een uur reistijd vergeten maar wilde toch wel heel graag de laatste boot halen omdat ik in de zomer niet weg was geweest met mijn dochter. En zo kreeg ik de hele middag vrij ipv dat ene uurtje.
Eerlijk duurt het langst tenslotte.

pubermoeder

pubermoeder

21-02-2014 om 22:26

inderdaad goed kijken

Je zult het als ouder inderdaad zelf in de gaten moeten houden. Je ergeren heeft geen zin, daar heb je alleen jezelf maar mee
De vakantieplanning kun je inderdaad voor de komende jaren al opzoeken, maar dan nog kunnen scholen er vanaf wijken. Hier staan twee basisscholen naast elkaar, en ze hebben wel eens op een ander moment meivakantie gehad. Maar ik neem aan dat je bij de start van het schooljaar de jaarplanning krijgt, dan weet je toch waar je aan toe bent? Of ben je er nu pas achter gekomen dat de kinderen niet gelijktijdig meivakantie hebben? Dat vind ik eerlijk gezegd wel wat naïef... Hier is twee weken meivakantie trouwens zeker niet de norm, dat verschilt echt per jaar.

pubermoeder

pubermoeder

21-02-2014 om 22:31

aanvulling

Ik snap ook niet zo goed waarom je zo geïrriteerd bent. Je wéét dat je voor je vakantie afhankelijk bent van de schoolvakanties, en dat die per jaar wel eens verschillen. En dan maak je ambitieuze vakantieplannen zonder daar rekening mee te houden, en moppert dan achteraf. Da's niet zo handig.

Silvana

Silvana

21-02-2014 om 22:54 Topicstarter

ambitieuze

@pubermoeder, Nou zo ambitieus is mijn vakantieplan niet hoor. Met drie kinderen heb ik nooit, zelfs ooit maar aan 1 uurtje luxeverzuim gedaan in 16 jaar ; ) Wij hadden het kunnen weten is overigens helemaal waar, daar mopper ik dan ook al flink tegenover naar mijzelf.

Mijn ergernis, zoals ik ook aangaf zit vooral in het feit dat er in een zelfde gemeente, regio de scholen wel een beetje rekenschap met elkaar mogen houden of op elkaar afstemmen en dat niet doen. Meer mensen hebben kinderen op bv nog basisschool en dan ook op voortgezet of bv bijzonder onderwijs en hoor je ook wel daarover als data en/of duur verschillend zijn. Natuurlijk wil je graag als gezin samen op vakantie, daar ligt mijn ergernis. Er wordt daar te weinig rekening mee gehouden terwijl het al zoveel geregeld moet worden. Als twee kinderen wel kunnen, moet vanwege de leerplicht alle rekening gehouden worden met het kind wat wel naar school moet. Omdat 1 of 2 daagjes missen hier meteen als een overtreding wordt gezien. En dat de ene school heel moeilijk doet terwijl op sommige scholen heel veel kan. Natuurlijk is het mijn eigen fout. De vakantie valt hier vanaf 26 april tot 1, respectievelijk 2 weken daarna

Daarnaast moet je eens zien hoeveel lesuitval de pubers wel niet hebben, om de haverklap weer een flink aantal uren per week. Dat kan dan wel weer.

amk

Een deel wordt regionaal bepaald (of landelijk, maar dan per regio verschillend), maar een deel door de school. Of wellicht door het bestuur. Hoe dan ook: het kan best dat de regionale vakantie maar een week is maar dat de school door handig inzetten van extra dagen daar een week aan vastplakt, dat hebben wij hier in de meivakantie meermalen gehad.

Groeten,

Temet

meivakantie

wisselt ook hier per jaar. Meestal hadden ze op de basisschool 1 week. Nu beide op VO is simpel, altijd 1 week.
Ik snap best dat je het niet leuk vindt, maar ik denk dat de meivakantie niet echt bedoeld is voor een lange vakantie.
In de zomer zijn er altijd weken overlap en kan je met je gezin meerdere weken op vakantie. Daar kies je blijkbaar niet voor. jouw keus.
En kan je door werk niet weg in de zomer, dan heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de meivakantie te verlengen. Die toestemming hoor je te krijgen. Is mij al meerdere malen geluk op de basisschool, omdat mijn man toen de hele zomer moest werken.

Silvana

Silvana

22-02-2014 om 00:09 Topicstarter

Mijn keus

@Mach, maar daarom hoef je het niet altijd het overal mee eens te zijn toch. Ik begrijp dus echt niet waarom er nlijkbaar wel gezinnen zonder gezeur dus op wereldreis van 4 maanden kunnen terwijl erbij een ander 1 dagje nog niet kan. Dat gezin hield een weblog bij met weet ik welke uithoek vd wereld ze gezien hadden. Zijn die jongens minder geworden, of wordt jongste dat door die twee dagen wat hij niet mag ivm leerplicht. HET VERSCHIL bah
Toen wij nog in een andere regio woonden vroegen we ooit een middag vrij, het wijzend vingertje was niet van de lucht. Nu braaf dat we waren hebben onze twee oudsten toen geen middagje lesstof gemist hoor. Mijn keuze zou gewoon zijn een paar dagen ter vrije beschikking of wat helaas hier niet is scholen die doorlopend open zijn en ouders zelf kunnen bepalen. Ik irriteer mij eraan dat er zo moeilijk wordt gedaan over een dagje, buren van ons hadden dus dat smoesje van ziek zijn. Werden meteen verlinkt en boete. Nou sorry hoor.....

Praktijkje

Praktijkje

22-02-2014 om 07:43

Nou

Scholen die doorlopend open zijn met ouders die kunnen bepalen wanneer ze kinderen vakanties laten opnemen, lijken me niet erg praktisch. Hoe zie je de klassikale lessen voor je? Verder mogen scholen, naast vaste vakantiedagen, 12 lesvrije dagen zelf invullen (VO). Het plaatsen van die dagen op de jaaragenda wordt in samenspraak met de MR gedaan. Nadeel is dat scholen in dezelfde regio wat betreft die 12 dagen verschillende keuzes kunnen maken (nou ja, 10: de meeste samenwerkingsverbanden kiezen er meestal voor Goede Vrijdag en de vrijdag na Hemelvaart als lesvrije dagen in te zetten), voordeel is dat de organisatie een stuk makkelijker verloopt. 5 lesvrije dagen zijn van de zomervakantie afgegaan om de werkdruk van docenten door het jaar heen te verlichten, de beste verdeling van die dagen over het schooljaar is nu eenmaal per school verschillend.

pubermoeder

pubermoeder

22-02-2014 om 09:54

blijf een beetje realistisch

Joh Silvana, blijf een beetje realistisch. Je maakt je boos, maar op wie ben je nu eigenlijk boos? Je haalt er nogal veel bij, en daarmee maak je het vooral voor jezelf moeilijk. De wereldreis, lesuitval, vakantiespreiding.... Wat wil je nu precies? Of ben je stiekem vooral boos op jezelf dat je er nu pas achterkomt dat jouw plannen gewoonweg niet kunnen? Want ja, jouw plannen zijn dus te ambitieus. Je hebt 1,5 week gepland, terwijl kinderen soms maar 1 week vrij zijn. Zonder te checken hoe de vakanties dit jaar vallen. Dan kun je boos op alles en iedereen worden, maar het is gewoon niet zo handig van je zelf geweest.
Een paar dingen:
Scholen mogen zelf bepalen wanneer ze de vrije dagen en vakanties plannen. Dit moet de schooldirectie voorleggen aan de MR. Hier ligt dus voor jou als ouder ook een mogelijkheid om invloed uit te oefenen. Heb je dat al eens gedaan?
Wereldreizen: in Nederland is de leerplicht een schoolplicht. Dat betekent dat het in principe gewoon niet is toegestaan om langere tijd weg te gaan. Maar het lukt heel wat gezinnen om toch toestemming te krijgen om lange tijd weg te gaan. Omdat ze het spel slim hebben gespeeld, een schooldirecteur hebben die verder kijkt dan de regels of wat dan ook maar. Waarom ben je daar boos over? Juist door die wereldreizen kun je concluderen dat de regels (de uitvoering ervan) gelukkig niet zo in beton gegoten zijn, en er wel degelijk scholen uitzonderingen maken.

Dalarna

Dalarna

22-02-2014 om 10:35

amk en mach

AMK: hier weten we ze max 1 jaar van tevoren, we zitten hier in de grensstreek tussen twee delen van het land en dat maakt het nog eens extra lastig.

Mach: ik zou dezelfde fout hebben kunnen maken, de basisschool is hier altijd twee wk vrij met de meivakantie, veel mensen gaan dus ook echt ver weg in die twee wk. Als ik opeens zou zien dat oudste op de middelbare 2 wk heeft zou ik er dus van uit gaan dat jongste ook 2 wk zou hebben.

Ik denk alleen dat het kan verschillen of je de week VOOR of NA 30 april extra vrij bent want dat is ook de reden dat dit jaar de Koningsspelen in het water viel omdat sommige basisscholen die week al helemaal vrij zijn ivm pasen. Het had dus ook gekund dat Sylvana's kinderen wel allemaal 2 wk vrij waren maar alleen 1 week gelijk.

Praktijkje

Praktijkje

22-02-2014 om 10:39

Vakantiedagen

De MR heeft alleen medezeggenschap over die 12 lesvrije dagen, niet over de vaste vakantiedagen. Die laatste staan vast per regio (noord, midden en zuid). Zo staat 1 week meivakantie vast en kunnen scholen er voor kiezen daar 5 van die lesvrije dagen aan vast te plakken om tot een meivakantie van 2 weken te komen.

Praktijkje

Praktijkje

22-02-2014 om 10:43

Maar

dat had Temet al uitgelegd...

Silvana

Silvana

22-02-2014 om 10:49 Topicstarter

plan van aanpak

Goed allemaal waar. Volgende keer zal ik beter opletten. Maar graag zou ik vernemen van andere ouders wat ze in mijn geval zouden doen. Dat ik dom ben geweest weet ik wel . Maar wat ik wil is gewoon gaan ook voor de jongste. . In gesprek met directeur of ziek melden? En bij geen toestemming gewoon gaan of afwachten of er controle komt? En zijn er ouders die er ervaring mee hebben. Nogmaals ben geen voorstander van ongeoorloofd ziekteverzuim. Toch hoor je het vaak met wintersport om bv file voor te zijn. Er zullen dus zeker ervaringsdeskundigen zijn. Maar heb er zelf dus geen ervaring mee..

Eerst vragen, dan pas zeuren

Silvana, je maakt je bij voorbaat kwaad om het idee dat jij dan wel zeker natuurlijk weer geen vrij zult krijgen, terwijl die andere wel vier maanden kreeg.
Ik vind dat je geen recht van spreken hebt. Niet over die ander (je kent de omstandigheden niet) en niet over je zelf. Je moet eerst maar eens vrij vragen. Om hoeveel dagen gaat het eigenlijk? 3?
Vraag vrij en leg uit dat het verband houdt met de verschillende schoolvakanties. Wie weet krijg je wel vrij van de school. Zo niet, dan mag je mopperen. Maar geen dag eerder!

Silvana

Silvana

22-02-2014 om 10:59 Topicstarter

haha

Kun je nagaan hoe erg ik toe ben aan vakatie ; )

pubermoeder

pubermoeder

22-02-2014 om 11:13

paar keer vrij gevraagd

Wij hebben een paar keer vrij gevraagd. Een keer een dagje om een weekendje weg te gaan met opa/oma die zoveel jaar getrouwde waren (gekregen). Ook een keer een vrijdagmiddag vrij gevraagd omdat we met het gezin een weekend weg gingen en er die middag alleen film op school zou worden gekeken (niet gekregen). Een keer hadden we een vlucht geboekt op vrijdagmiddag (start meivakantie). Jongste had die middag vrij, en oudste (VO) zou geen les hebben vanwege eindexamenstunt. Dag van te voren werd stunt afgeblazen en kregen we de melding dat de kinderen gewoon les hadden. Dat leverde nog wel wat discussie op met school (ook een stunt zou verplichte aanwezigheid kennen, dus we hadden überhaupt niets mogen plannen), maar uiteindelijk heeft de school het geaccepteerd. En we hebben van basisschool voor 1 van de kinderen twee weken meivakantie gekregen (terwijl die eigenlijk maar 1 week was) om bij andere kind (dat in buitenland studeert) op bezoek te kunnen. Had natuurlijk ook in 1 week gekund, maar directeur bood het zelf aan Zo kan het dus ook.

wat ik zou doen?

Ik denk dat ik gewoon 1 week met gezin zou gaan in de meivakantie.
Of is het iets wat perse anderhalve week moet?
Waarom ga je niet gewoon in de zomer 2 weken? Heb je daar een speciale reden voor?

Claire

Claire

22-02-2014 om 15:27

nog erger

Hier kinderen met verschillende vakantieweken, en een man in het onderwijs maar net in een andere regio. Dus als het tegenzit (zoals nu in de feb-vakantie) hebben we drie personen met alledrie een andere vakantie.... Ook in de zomer is het al vaak superlastig nog een gemeenschappelijk stukje te vinden waarin we wegkunnen als gezin (ik heb geen schoolvakantie, maar kan ook niet op ieder moment vrij nemen).
Wilde dat ze het weer afschaften, die vakantiespreiding.

Dalarna

Dalarna

22-02-2014 om 15:58

Claire

Wat vreemd dat het verdeeld is over drie weken? Carnaval is nu en vorige week was een deel vrij?

Stenna

Stenna

22-02-2014 om 20:36

carnaval

is niet nu hoor, begint pas 2 maart.

Dalarna

Officieel wel ja, maar de carnavals gemeentes pakken de 1e week van maart. Met als gevolg dat de voorjaarsvakantie over 3 weken wordt uitgespreid. Dit is ook de reden dat de regering de vakantiespreiding aan banden wil leggen. In de zomer ligt de BV Nederland ruim 3 maanden plat.

Voor mij persoonlijk mogen ze die vakantiespreiding wel handhaven, maar ik snap die andere argumenten ook wel.

Linda

Linda

23-02-2014 om 10:15

Als je per se wilt gaan..

Je kunt natuurlijk 1 week gaan. Als je het eerder had gezien had je dat waarschijnlijk toch ook zelf bedacht, niet waar?

Maar als je per de wilt gaan dan kan je twee dingen doen. Toestemming vragen of ziek melden. Ik weet niet of eerst toestemming vragen en als het antwoord nee is, alsnog ziek melden een optie is?

Ik ben bang dat dat niet gaat of erg scheve ogen op school geeft.

weet je of jullie school soepel is of niet?

Als je weet dat ze niet soepel zijn, zou ik kind dan gewoon ziek melden. Eerlijk duurt weliswaar het langst, maar er zijn ook leugentjes om bestwil.

Het enige is dat je vervolgens moet kijken hoe je het met je kind bespreekt en wat je er van tevoren en na afloop aan anderen over vertelt. Hoe ouder het kind is, hoe makkelijker je het kunt uitleggen.

En ik snap je frustratie wel. Soms denk je echt, wat een gezeur over 2 schooldagen die je kind makkelijk kan missen, terwijl andere kinderen heel vaak ziek zijn bijvoorbeeld. Maar ja, zo werkt het hier. Km ben erg voor regels, maar zou het kok toejuichen als er wat soepeler mee omgegaan wordt.

Linda

Linda

23-02-2014 om 10:38

School helpen

En nog iets.

Onze basisschool heeft weleens gezegd dat wij ze helpen door kind ziek te melden, ook al weten ze dat het niet zo is. Dan zijn zij ingedekt tegen de inspectie... Volgens mij is dat nl. hun grootste zorg. Om die twee dagen missen zullen ze zich vast niet druk maken.

Dalarna

Dalarna

23-02-2014 om 12:32

aha

carnaval duurt nog een week, daar zat de fout.

Gonniegans: met het oude systeem lag BV Nederland toch echt maar 9 wk plat hoor (de schoolvakanties) en met het nieuwe systeem vanaf volgend jaar 8 wk.

Katniss

Katniss

23-02-2014 om 12:37

Ja, zo gaat dat

Ik had vorige week jongste thuis (basisschool, regio midden) en komende week heeft oudste (v.o. regio Noord) vakantie. De meivakantie duurt voor jongste 2 weken en voor oudste maar 1, en in de zomer hebben we volgens mij 4 weken gezamenlijk. Dat komt niet als een verrassing en is elk jaar weer puzzelen wanneer we op vakantie kunnen. We doen het er maar mee. Jongste wordt alleen 1 dag per jaar, met mijn toestemming, door haar vader ziek gemeld vanwege een feestdag in zijn woonplaats (waarbij we vooraf checken of er geen proefwerken of cito's op die dag zijn, dus juf vermoed vast wel dat ze niet ziek is).

Katniss

Katniss

23-02-2014 om 12:38

Vermoedt is natuurlijk met dt

Elinde

Elinde

23-02-2014 om 12:59

Hier

Zonen op twee verschillende vo-scholen en allebei twee weken meivakantie met maar 1 week overlap. De mentor vertelde op de eerste ouderavond al dat het beter was om gewoon ziek te melden. Dat is makkelijker voor school. Doen ze dan (voor een keertje) niet moeilijk over.

Silvana

Silvana

23-02-2014 om 21:14 Topicstarter

Ziek melden

Denk dat wij dat dan maar ga doen. Als we dan inspectie krijgen is het erg jammer maar was dan te verwachten. Ook hebben wij een buurman die altijd alles doorheeft en overal in de buurt op let ; )Wat zou trouwens de boete zijn? of zal dat ook per gemeente verschillend zijn? Las iets over 50 euro per dag.

Silvana

Heb het onlangs opgezocht maar daar nu even geen tijd voor. Als je googlet kun je de richtlijnen van het OM vinden, of je moet even het vorige verzuimdraadje opsnorren (op de overzichtspagina van deze rubriek even naar beneden scrollen).

Ik dacht dat het iets van 150 per kind per dag was.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.