Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kinderen de klas uit sturen (bovenbouw bo), normaal?

Wij zijn niet meer tevreden met de basisschool van de kinderen. Mijn belangrijkste probleem met de huidige school van mijn kinderen is de wanorde: slecht gedrag van kinderen en de repressieve manier waarop daarmee wordt omgegaan (veel en zwaar straffen, slechte sfeer en nog steeds stoute kinderen). Bij mijn oudste (groep 5/6) worden er dagelijks meerdere kinderen de klas uit gestuurd, kinderen apart gezet en er zijn altijd kinderen die best lang moeten nablijven. Bij het schoolhek heb ik wel eens een meningsverschil gehad, een andere ouder vond het normaal dat in de hogere klassen er dagelijks kinderen uit worden uitgestuurd. Het zou bij de leeftijd horen, want de kinderen worden steeds mondiger naarmate ze ouder worden etc.

in mijn zoektocht naar een andere basisschool ben ik her en der aan het informeren bij bekenden wat hun ervaringen zijn met hun school. Nu heb ik al bij twee scholen gehoord dat daar in de bovenbouw ook regelmatig incidentjes zijn en het aan de orde van de dag is dat er kinderen de klas uit worden gestuurd.

Ben ik een beetje ouderwets of naief, dat ik het helemaal niet normaal vind dat er dagelijks (meerdere) kinderen zodanig de les verstoren dat zij eruit worden gestuurd? Ik snap natuurlijk wel dat je in groep 6-7-8 geen brave kleutertjes meer hebt, maar er zitten toch niet overal draken in de bovenbouw (hoop ik?). Van vroeger kan ik me herinneren dat het héél zelden voorkwam dat iemand de klas uit moest, en dat maakte dan veel indruk.

wizzer

wizzer

04-02-2014 om 11:07

niet normaal

Ik ben het met je eens, het is niet normaal als er in een basisschool klas dagelijks kinderen naar de gang gestuurd moeten worden.

Karmijn

Karmijn

04-02-2014 om 11:58

mwah

Ja, het is de vraag wat je bedoeld met 'de klas uitgestuurd worden'.

Als dat is: Kind misdraagt zich, krijgt waarschuwing, krijgt nog een waarschuwing en wordt door een roodgehoofde, tierende leerkracht de klas uit gestuurd. Of is het: Kind is wat onrustig, leerkracht zegt: 'Pietje, ga je even op de gang, dan kom je weer terug als je weer rustig bent.'

De eerste situatie vind ik niet normaal. En dat gebeurt ook niet zo vaak hier. De tweede situatie vind ik een handige oplossing voor een probleem.

troelahoep

troelahoep

04-02-2014 om 12:35 Topicstarter

dat is waar...

Hier op school gebeurt het eerste. Juf wordt intussen misschien niet meer witheet, maar het gaat wel om dagelijks terugkerende scheldpartijen, geklier etc. Er zijn een paar kinderen die zich bijna permanent buiten het klaslokaal bevinden (en dus feitelijk geen onderwijs krijgen).

Hoe dat op die andere scholen waar ik mij over heb geïnformeerd gaat, weet ik niet precies. Een ouder had het over 'regelmatige incidenten'. Dan ga ik er wel een beetje vanuit dat dat meer is dan iemand even op de gang zetten.

Evanlyn

Evanlyn

04-02-2014 om 12:45

Ik vind het op het VO ook niet kunnen eigenlijk. Laat staan op het basisonderwijs. Het is een zwaktebod, er zijn andere manieren om een klas/kind in het gareel te krijgen.

Eruit sturen is vaak ook erg willekeurig. De klas is druk, het geroezemoes neemt toe, en vervolgens stuurt de leerkracht een van de usual suspects eruit bij wijze van waarschuwing. Dat maakt echter niet zo veel indruk. Het versterkt het gedrag alleen maar, want het is stoer om eruit gestuurd te worden. Je kan beter onderzoeken waarom een kind zit te klieren en daar iets aan doen.

Nee niet normaal

Er zijn echt wel scholen waarbij kinderen op een andere manier tot de orde geroepen worden.
Gewoon door blijven zoeken tot je een goede school vindt, mamhippie!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2014 om 13:43

Mwah

Wij hadden vroeger ook altijd wel van die figuren die veel buiten op de gang aan het werk waren. Die hadden daar gewoon een tafeltje, omdat ze binnen alleen maar aan het klieren waren.
En bij dochter in de klas zitten er ook twee die de gang inmiddels goed kennen. Klierende jongetjes die met propjes gooien de dag door proberen te komen zijn toch van alle tijden?

Dat je niet meer tevreden ben over de school is een hele goede reden om een andere te zoeken. Maar uit de klas worden gezet wegens wangedrag vind ik helemaal niet zo gek.

Hangt er vanaf

op welke manier ze op de gang worden gezet.
Worden ze daar op een rustig plekje aan het werk gezet, of worden ze er gewoon uit geknikkerd en mogen ze daar wachten totdat de juf/meester/ze zelf weer gekalmeerd zijn.

In het eerste geval, keurig opgelost, in het tweede geval onmacht de orde te handhaven.

Threeboys

Threeboys

04-02-2014 om 14:26

Nog geen andere school gevonden?

Hoi mamahippie

Het kan anders.... kijk eens goed rond!

Leerkracht

Leerkracht

04-02-2014 om 15:54

Veiligheid

Als ik een keer per jaar een leerling uit de klas stuur, is het veel: het is dus zelden nodig. Waar het wat mij betreft om gaat, is dat de veiligheid in een klaslokaal de verantwoordelijkheid van de docent is. Voor het creëren van een veilig leer- en leefklimaat zijn regels nodig en ik eis van mijn leerlingen dat ze zich aan mijn regels houden. Als een leerling dit weigert, kan hij / zij vertrekken. Daarna wordt uiteraard het gebeurde uitgesproken: kinderen, ook zorgleerlingen, kun je heel goed uitleggen wat het belang van regels is. Op het moment dat een leerkracht dagelijks naar het zware middel "verwijderen" grijpt, betekent dit volgens mij dat of de regels onredelijk / niet te handhaven zijn of dat de regels onduidelijk zijn en dat de sfeer dus onveilig is. Conclusie: ik vind het niet normaal.

guera

guera

04-02-2014 om 16:02

eens

Ik vind het ook niet normaal en ben het eens met leerkracht. Er gaat iets in de basis mis in die klas. Je kunt het aankaarten bij de directie. De docent heeft hulp nodig.

troelahoep

troelahoep

04-02-2014 om 16:03 Topicstarter

threeboys

We zijn aan het rondkijken, en willen dit schooljaar nog wel op deze school vol maken. Het heeft niet echt haast, onze kinderen zijn op zich wel blij op school namelijk.

Een school die we op het oog hadden blijkt dus ook niet heel lekker te lopen. Op een andere school (die niet onze voorkeur heeft, maar een kennis heeft de kinderen daar) schijnt kinderen eruit sturen ook gebruikelijk te zijn. Maar lastig is het wel, er zijn nog maar twee opties over. Van de overige scholen zijn de niet-openbare hier hebben een wachtlijst of zijn te religieus. De rest heeft dezelfde problemen als onze huidige school.

troelahoep

troelahoep

04-02-2014 om 16:07 Topicstarter

leerkracht en guera

Gelukkig, het ligt niet aan mijn ideeën hoe het 'hoort'. Dit probleem speelt niet alleen bij mijn zoon in de klas, ook bij de overige bovenbouw klassen. En natuurlijk ben ik allang eens bij de directeur langs geweest, maar het probleem lijkt niet eenvoudig op te lossen. Vandaar dat wij niet meer tevreden zijn.

Onmacht

Eruit sturen is onmacht, ik stuur alleen studenten de klas die op de vuist willen gaan met een ander. Dan gaat het om veiligheid van de groep, bij alle andere zaken blijft iemand in de klas.

Nu lijkt het erger dan het is, ik heb zelden conflicten met studenten, soms hebben ze een conflict met elkaar, maar ook dat is iets wat uitgesproken wordt in de klas.

Threeboys

Threeboys

04-02-2014 om 21:19

Moeilijk hoor!

Mamahippie,

Hier is er wel een verschil in aanpak tussen de bijzondere en de openbare scholen. En er is ook veel keuze... Voor een dorp dan. Ook kom ik voor mijn werk op de school waar mijn kinderen nu zitten. Dus bekend en vertrouwd. Als er geen alternatieven zijn, dan zul je met de school moeten gaan praten. Of anders met de MR. School zal dit ook geen prettige situatie vinden in de klas. Misschien kunnen ze zelf begeleiding vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.