Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Linda

Linda

29-05-2016 om 17:54

Kind wordt uitgesloten van schoolreis

Afgelopen week zou de twaalfjarige Bianca met haar klas op schoolreis gaan. De achtstegroepers zouden vlotten bouwen en allerlei andere leuke activiteiten ondernemen. De laatste schoolreis op de basisschool, het tripje dat ieder kind bij zal blijven. Maar, Bianca mocht niet mee met de rest van haar klas, ze moest thuis blijven. Nu zult u wel denken, waarom hebben haar ouders dat arme kind thuis gelaten? In dit geval heeft u het mis, de school heeft haar verzocht om thuis te blijven.

Bianca heeft een lichte vorm van Oppositioneel Opstandig Gedrag, ook wel OOG. Dit is een gedragsstoornis waardoor ze moeite heeft om met autoriteit om te gaan. Ze liep bij de psycholoog en sindsdien heeft ze een grote ontwikkeling doorgemaakt; het ging steeds beter. Door dit voorval is de kans groot dat ze een terugval krijgt. Daarnaast hebben haar zelfvertrouwen en het gevoel van erkenning een flinke deuk gekregen doordat er mensen zijn die geen respect hebben voor Bianca als persoon. Hoe je het ook wend of keert, deze erkenning is belangrijk voor een mens.

Uiteraard wordt er door de media veel aandacht besteed aan dit voorval, en de sappige, boze reacties op Facebook gaan als warme broodjes over de toonbank. Want dit kunnen we toch niet maken in zo’n tolerant land als Nederland?! Hier wordt weer eens mooi duidelijk dat het Nederlandse schoolsysteem keihard faalt; het kind kan niet voldoen aan de normen van de school, en zo is weer een individu het slachtoffer van onze dwingende maatschappij.

Maar lieve mensen, wie weet wat er was gebeurd als Bianca wel was meegegaan.. Moet je de schoolreis van de andere kinderen uit de klas verpesten door een meisje wat zich niet goed kan gedragen? Dat is een vraag die de hele tijd door het hoofd spookt. Waar kies je voor: één kind dat terugdenkt aan een rot afsluiting van de basisschool, of ongeveer 30 kinderen die zich een schoolkamp zullen herinneren waarbij ze gillend naar huis wilden? Als uw kind bij Bianca in de klas zou zitten, wat had u dan gewild? Ik durf te stellen dat u, uw eigen kind een geweldige schoolreis gunt. En als dat ene drukke kind in de klas dan niet mee kan, tja, dat is erg vervelend, maar toch ook wel weer logisch, want uw kind moet er natuurlijk niet onder lijden. Zo egoïstisch zijn we dan ook wel weer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je kent de situatie niet

Je kan hier niet over oordelen, je kent de situatie niet. Ik verbaas me dan ook over reacties van mensen die hun mening erover geven.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 18:20

Vreemd

Uiteraard ken ik de situatie ook niet, maar als dat meisje gewoon 8 jaar mee heeft kunnen draaien in die klas, dan verbaast het mij wel dat ze niet mee kan op kamp. Haar ouders hebben trouwens aangeboden om 1 van hen mee te laten gaan om haar te begeleiden. Werd afgewezen door school. Jammer, dan was het misschien voor iedereen een leuk eind van de basisschool geworden. Maar nogmaals, ook ik ken de exacte situatie niet.

Handelbaar/Onhandelbaar.

Heel moeilijk, ook heel erg vervelend voor het meisje.
Maar in hoeverre is ze handelbaar voor de verzorgers, zijn alle mogelijkheden om toch mee te kunnen goed onderzocht, in hoeverre kan het onveilig worden voor de rest van de kinderen?

Ik heb dus geen oordeel over de beslissing, of deze wel of niet juist was.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-05-2016 om 18:35

Ik oordeel wel

Ik vind het erg flauw van de school om dat meisje haar kamp te ontzeggen, zeker als een van de ouders al heeft aangeboden om mee te gaan. De kinderen kennen hun klasgenootje ook al wat langer, en met aanpassingen had het best moeten lukken. Dat meisje heeft tenslotte al die jaren regulier onderwijs gevolgd.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 18:49

Vrijdag

Wat ik ook heb begrepen is dat pas op vrijdag verteld werd dat het meisje definitief niet mee mocht, terwijl het kamp op de maandag daarna begon. Zoals ik al eerder schreef vind ik het sowieso een vreemd verhaal, maar dat vind ik schandalig.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 18:53

vrijdag

Wat ik dan weer vreemd vond, was dat de ouders op tv zeiden dag ze haar koffer of tas al had ingepakt. Net of ze pas maandagochtend te horen had gekregen dat ze niet mee mocht.

Zofia

Zofia

29-05-2016 om 19:04

totaal onacceptabel

Natuurlijk kan dit niet. Als dit kind idd kan meedraien in de klas, moet dit ook op kamp kunnen. En anders pas je kamp aan, kamp is er voor ALLE leerlingen, je kunt niemand uitsluiten. Los de problemen gewoon op, voor alles is een antwoord te bedenken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 19:16

Alicia

Ik denk dat ze gewoon lekker op tijd haar tas heeft ingepakt. Lukt mij nou nooit een paar dagen van tevoren.

Ik blijf het toch vreemd vinden hoor, jaren in de klas en nu niet mee kunnen, zelfs niet met een ouder erbij. Geloof trouwens dat ze niet op maandag, maar op woensdag op kamp zou gaan, maar dan nog.

Gewoon meedraaien?

Maar wie zegt dat ze gewoon in de klas zat en gewoon kon meedraaien?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 19:25

Wil40

Er staat nergens dat dat niet zo is. Ik neem aan dat ze anders in die 8 jaar basisschool wel naar een andere vorm van onderwijs zou zijn verwezen. Ik meen me trouwens te herinneren dat ze de diagnose nog niet zo heel lang heeft en ik ga er dus van uit dat ze tot dat kamp nooit van schoolreisjes o.i.d. is uitgesloten. Anders waren de ouders vast eerder in opstand gekomen.

Ik weet het niet Wilgenroosje.

Wat ik wel weet is dat deelnemen aan regulier onderwijs niet automatisch inhoud dat je ook reguliere lessen volgt.
Dat is het lastige, we weten het niet, in het geval van Bianca.

En natuurlijk.

Dat staat niet in het artikel, een 12 jarig meisje die onrechtvaardig behandeld wordt is veel smeuïger.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 19:37

Wil40

Daar heb je gelijk in. Vandaar ook dat ik eerder al zei dat ik de situatie niet ken, maar het blijft triest. Het had beter veel eerder besproken kunnen worden. Daar heeft de school in mijn ogen in ieder geval wel een steekje laten vallen.

Eenzijdig verhaal

Wij horen alleen het verhaal van de ouders. De school zwijgt hierover. Terecht, want anders schaden zij de privacy van dit meisje. Dus wij hebben geen enkel idee hoe Bianca zich gedraagt, welke problemen dit kamp voor haarzelf, de begeleiding en de andere kinderen met zich mee zou brengen.

Ik ga er vanuit dat een school dit besluit niet lichtvaardig neemt. Begeleiding van ouders klinkt voor mij als een goede oplossing en ik vraag mij af waarom dit is afgewezen. Is het gedrag van het kind zo extreem? Of zijn er precedenten met de ouders op school of daarbuiten? Of heeft de school daar gewoon geen zin in? Maakt nogal verschil.

Het gaat vast niet om gewoon een druk kind, want dan zou de school jaarlijks wel een paar kinderen uitsluiten van het kamp.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 20:27

gedragsstoornis en moeite met gezag

Het gaat inderdaad niet om een gewoon druk kind, Bianca heeft (volgens de ouders) een gedragstoornis en moeite met gezag.

Ben even gaan zoeken

En in de reacties onder verschillende artikelen kwam ik ook wat reacties tegen van ouders van andere kinderen uit diezelfde klas. Dan lees ik dat de problemen in de klas zo groot waren dat een aantal kinderen een tijdje geleden uit de klas is gezet en in een apart groepje les heeft gekregen. Deze groep mocht vanaf toen ook niet meer mee met excursies ed. Het meisje waar het hier om gaat was daar één van. Wat er is gebeurd schrijven deze ouders niet (terecht), maar wel dat er veel problemen en voorvallen zijn geweest en de andere kinderen hier erg onder hebben geleden.

Dus tja, dat is dan een stukje van de andere kant van het verhaal.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 20:34

precies

De beslissing om haar niet mee te nemen, is genomen na overleg met de psycholoog die Bianca behandelt voor haar woedeaanvallen. Ze zouden op woensdag op kamp gaan (en niet op maandag al). En in plaats van het kind deel te laten nemen aan het alternatieve programma op school, met de andere kinderen die niet mee gingen, hebben de ouders haar ziek gemeld en gaan ze 'iets leuks doen'.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 20:47

Oké

Die kant van het verhaal kende ik niet, maar waarom is dan die beslissing pas in de week voor het kamp genomen? School had dan beter eerder duidelijkheid kunnen verstrekken. Maar het verhaal heeft inderdaad 2 kanten.

molly

molly

29-05-2016 om 20:53

jammer

Ik vind het heel sneu voor Bianca, net als voor ieder kind dat om wat voor reden niet mee kan/mag op schoolreisje. Wij horen het verhaal maar van een kant, namelijk van de ouders en ongetwijfeld zijn de redenen met de ouders doorgesproken. De school heeft, terecht, niets tegen de media gezegd en dat siert haar.
Ik vraag mij echter af of dit meisje gebaat is bij het lopen naar de media van haar ouders hierover. Het schoolreisje is al geweest, het kan niet meer veranderd worden.
Dit kan haar bovendien nog lang achtervolgen, ook als ze misschien een ontwikkeling ten goede heeft doorgemaakt of als ze gaat solliciteren of als het op de vervolgschool niet lekker zal lopen (zie je wel, ook al problemen op de basisschool). Het kind wordt met achternaam genoemd en de gedragsstoornis die ze heeft. Iemand hoeft maar te googelen en het verhaal is te vinden. Of dat goed is voor het kind, ik weet het niet.
Ik vraag me af wat de ouders voor ogen hadden, toen ze de media benaderden of op facebook zettn of zo, los van of ze gelijk hebben of niet.

molly

molly

29-05-2016 om 20:58

En het hele land heeft een mening over het meisje, de ouders en de school. Lijkt me ook niet fijn voor een 12-jarige?
Linda, kom jij hier vaker?

Renée

Renée

29-05-2016 om 22:16

niet alles geloven

Je moet niet alles geloven wat in de Telegraaf staat of bij Hart van Nederland komt.

Angela67

Angela67

29-05-2016 om 23:39

Linda

ik las net de posting van Orange22, en kreeg bij die stijl het idee dat het een journalist(e) is die op zoek is naar meningen voor een artikel. Nu ik zo jouw openingsposting lees, krijg ik ook een beetje die indruk. Wat vind je zelf eigenlijk ervan? Ben je er zijdelings zelf bij betrokken, heb je zelf ervaring met een kind dat buitengesloten is, wat zou je willen bereiken met je posting?
gr Angela

Hier ook al

Dit zelfde topic is recent ook bij het Viva forum geplaatst. Niet dat dat verder iets uit moet maken. Maar daar vond ik de manier hoe het geschreven ook al typisch. Gaat het om je eigen kind, een bekend kind of ben je zoals Angela denkt een journalist op zoek naar reacties om daar een artikel over te schrijven.

Wat mijn mening betreft over de situatie. Je kunt niet oordelen over iets wat je niet weet. Ik ken de school niet, ik ken hun beweegredenen niet en ik ken het kind niet. Natuurlijk is het voor een kind heel vervelend als zij niet mee mag op schoolreis. Natuurlijk kun je een kind niet zomaar buitensluiten, maar er zijn uitzonderingen. En zover ik het gelezen heb lijkt dit zo'n uitzondering omdat het kind flink wat gedragsproblemen heeft.

Uiteindelijk is het taak van ouders en school om te zoeken naar een gepaste oplossing.

Paddington

Paddington

30-05-2016 om 07:47

Mijn mening

Wij horen hier maar 1 kant van het verhaal. Het wordt ook nog op zo'n manier verteld dat veel mensen direct de neiging hebben om een kant te kiezen.

Ik denk dat dit soort problemen vaker zullen gaan voorkomen omdat er steeds meer verwacht wordt dat probleemkinderen zoveel mogelijk in het reguliere onderwijs moeten blijven meedraaien.

Verder heb ik er geen mening over, zolang ik niet beide kanten van het verhaal heb gehoord. Het doet mij een beetje denken aan de stemming makerij rondom Hansje. Gelukkig heb ik op dit forum geleerd dat er meer mensen zijn die verder kijken en niet direct een kant kiezen.

molly

molly

30-05-2016 om 08:26

ik ook

Ik heb ook meteen gedacht dat "Linda" een journalist(e) is. De manier van schrijven en ik had het stukje, letterlijk, ook gevonden op het vivaforum. Daarom vroeg ik of Linda hier vaker kwam maar ik vermoed niet dat we nog iets horen.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

30-05-2016 om 15:04

Discussie gesloten

Zo te zien gaat het niet om een echte vraag van een echte ouder, maar om een gefingeerde vraag van een student (van de Hanze Hogeschool Groningen).

Daarom sluiten we deze discussie.

Redactie Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.