Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kind wil geen plustaken - Wat dan als het snel klaar is?

Mijn dochter is gauw klaar met taakjes op school. De regel is dat kinderen dan uit plusboekjes moeten werken (bijvoorbeeld een boek met uitdagende taken voor rekenen) of stil een boek moet lezen. Helaas geeft mijn dochter aan dat ze geen interesse heeft in de plustaken, en leest ze dus elke keer een boek. Haar persoonlijkheid is helaas dat ze graag alles snel af heeft, en dat gaat altijd goed want ze snapt de stof op school goed, maar ze is wel wat lui en doet liever niet meer dan nodig is voor het echte schoolwerk.
Gevolg is helaas dat mijn dochter thuis aangeeft dat ze eens een keer wat anders wil dan uit een boek lezen.
Ze vindt het erg leuk om thuis een taal te leren via de website Memrise en Duolingo. Op een computer of tablet werken mag op school niet als andere kinderen werkjes maken en een kind eerder klaar is, omdat de kinderen leren dat je rekening met elkaar moet houden en dus allemaal bij elkaar in de klas moet blijven en zich houden aan afspraken met betrekking tot werken aan taakjes en wat te doen als je ermee klaar bent.
Thuis overwegen wij om met school te overleggen of het mogelijk is om kinderen zelfstandig te laten werken aan een vak dat niet op school wordt aangeboden via bijvoorbeeld werkboeken. Wij hebben echter geen idee wat goed aanbod is voor groep 8 na de vakantie. Ook willen wij niet dat dochter schoolwerk gaat afraffelen om maar zo snel mogelijk leuke dingen te gaan doen.

Zelf heb ik wel het vermoeden dat mijn dochter een soort leegte ervaart, omdat ze enkele weken geleden in een klas op een andere school zat waar heel slecht werd gewerkt en nu op de nieuwe school wel zich op haar schoolwerk kan concentreren en door haar verleden niet zo goed weet wat ze moet doen als ze snel klaar is. Er waren met meerdere vakken achterstanden die inmiddels al zijn opgehaald, dus daaraan werken is helaas geen optie meer. Ook is de cito entreetoets geweest en wordt daar ook niet meer voor goefend.
Er zijn een aantal kinderen in de klas die dan bijvoorbeeld een atlas pakken om te leren voor de topografietoetsen, maar voor een kind dat al klaar is met zich voorbereiden op een toets werkt dat niet. De meeste kinderen in de klas die klaar zijn met hun werkjes lezen dan ook een boek volgens mijn dochter.

Graag hoor ik wat op andere scholen de kinderen doen als ze snel klaar zijn met hun werkjes.

vlinder72

vlinder72

28-06-2016 om 21:03

Boek lezen,

Mijn zoon wou ook nooit pluswerk doen. Hij vermaakte zich prima met lezen, powerpointpresentaties maken, TOP werkstukken.

Mijn man deed vroeger de boodschappen voor de docenten op school en deed de tuin.

Wij hebben ons er nooit druk overgemaakt. Leren leren doen ze toch niet op de basisschool. Mijn man moest pas op de universiteit echt iets gaan leren. Is hij niks minder van geworden. Zoon is minder slim denken wij maar wij hebben er allevertrouwen in dat hij het naar zijn zin gaat krijgen op het gymnasium komend jaar.

Fransien

Fransien

28-06-2016 om 21:04

werkstuk?

Een werkstuk maken over een zelfgekozen onderwerp?
Dat moet dan wel verplicht gesteld worden door de leerkracht.
Bij mijn dochter (nu groep 8) worden er 3 werkstukken en 3 presentaties gegeven dat jaar, waarvan beide keren twee van de drie met een groepje is. De meeste kinderen moeten dat thuis doen, zij zou dat op school kunnen doen.
De kinderen die meer kunnen op gebied van taal krijgen spaanse les met een klein groepje en onder leiding van een juf en eens per week een spaanstalige moeder, moeten ze ook huiswerk voor maken en woordjes voor leren.
De kinderen die meer kunnen op gebied van rekenen krijgen rekentijgers, ook in een groepje. Rekenmeesters is er voor de sterkere rekenaars die bij rekentijgers toch niet lekker meekomen, dat gaat individueel.

Els

Els

28-06-2016 om 21:49

Moeten?

En waarom zou ze het Pluswerk niet gewoon moeten doen? Zoals ze de andere werkjes ook doet? Dat zou toch ook op een andere manier aangeboden kunnen worden, minder vrijblijvend?

Inderdaad

Gewoon extra (moeilijk) werk in de weektaak doen en die moet af.

Bij de juf

'Gevolg is helaas dat mijn dochter thuis aangeeft dat ze eens een keer wat anders wil dan uit een boek lezen.' Misschien kan je dochter dat ook bij de juf neerleggen en dan kan de juf kijken wat ze daaraan kan doen, binnen de mogelijkheden die er zijn.

Tsjor

Sanne

Sanne

28-06-2016 om 23:43

Pluswerk

Moet geen extra taak zijn, dat is natuurlijk niks, dan lijkt het wel een straf. Bij ons op school krijgen ze een gecompacte versie van het normale werk en daarbij pluswerk op eigen niveau. Daar zijn de meeste kinderen net zo lang mee bezig als kinderen die het gewone werk doen, dus met soms tijd om te lezen. Anders nog een project. Niet vrijblijvend.

Niet leren leren kam prima uitpakken, maar je kunt er ook op uitvallen als je er in de pubertijd tegenaan loopt. Dus ik zou het even aankaarten.

Anders

Mijn kind had precies hetzelfde, wilde niet nog meer van hetzelfde. Vandaar dat we uiteindelijk op de vrije school terecht zijn gekomen. Daar zijn de zaakvakken van half negen tot 11 uur en daarna de vrijeschoolvakken zoals schilderen, fluiten, tekenen, toneelspelen, boetseren etc. nooit meer een probleem geweest. Zet dus in op iets totaal anders. Niet nog meer cognitief.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-06-2016 om 10:46

Slimme dochter

Mijn oudste had in groep 3 al door dat je als je snel klaar was met je werk, beloond werd met meer werk. Daar had ze geen zin in, dus dan deed ze alsof ze nog bezig was en ging stiekem lezen of kleuren. Later in groep 7 en 8 mocht ze in overleg met de leerkracht en IB'er zelf haar programma samenstellen. Ze deed dan projectjes voor de plusklas of bijv een cursus Word of Powerpoint.
De reguliere plusboekjes zijn veel van hetzelfde maar dan in een andere vorm, en net zo saai als het gewone werk. Maar ja, school is nu eenmaal niet altijd leuk en dat had ze ook wel mogen leren (achteraf bezien).

Pimpelpaars

Pimpelpaars

29-06-2016 om 11:11

Hier op school

Hier op school heeft iedereen pluswerk. Elk kind heeft een eigen map met weektaak erin. Dit moet af. En de een heeft daarin herhalingen, de ander verrijking. Per vak verschillend, per kind verschillend. Zo krijgt mijn dochter herhaling voor spelling en rekentijgers voor rekenen. Briljant vind ik dat.

Kinderen die extra uitleg nodig hebben, krijgen dat in de klas, door de eigen leerkracht, als de rest met het mapje werkt. Dat is ook heel laagdrempelig trouwens, dan zet de meester gewoon op het blad 'kom bij mij langs voor dit blad' .

Als alles af is, mogen ze een legpuzzel maken, lezen, schaken, knutselen, naar keuze. Als en kind te veel vrije tijd heeft, stopt de leerkracht meer werk in het mapje, de volgende week. Bij sommige kinderen zit in het mapje ook een extra projectje. Een werkstuk maken bijvoorbeeld. Er is ook een digitale plusklas, waarbij kinderen met kinderen van andere scholen projecties doen. Mijn kinderen die helemaal niet hoogdbegaafd zijn (havo niveau), doen soms ook mee met die digitale plusklas.

Mijn oudste zaten op een school waarbij pluswerk een soort heilige graal was voor de slimme kinderen. Alleen kinderen die allemaal A's scoorden op de cito's mochten dat. Kinderen die extra zorg nodig hadden werden in groepjes uit de klas gehaald. Ik dacht dat dit normaal was, maar nu ik op deze school zie hoe het ook kan, laagdrempelig en ontspannen, vind ik het achteraf zoooo rigide.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.