Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sara

Sara

15-11-2016 om 23:22

kind overplaatsen naar andere klas

De school van mijn zoon heeft besloten om een nieuwe klas te starten voor kinderen die meer aandacht nodig hebben. De leerkracht zegt dat het een klas is voor kinderen met verschillende klachten, dus ook voor slimme kinderen die zich niet goed kunnen concentreren. Maar het komt erop neer dat het kinderen met gedragsproblemen zijn. Zij hebben al besloten dat hij naar die klas moet zonder aan mij te vragen of ik dat wel wil. Volgens mij moet ik daar toestemming voor geven. En als ik het niet wil dan moet hij in zijn eigen klas blijven. Maar het kwam over alsof ik niets te zeggen had. Kan dat zo? Eigenlijk wil ik het niet. Zo krijgt mijn kind een stempel en de hele school weet dan ook meteen dat dat een speciale klas is met kinderen met problemen. Ze stoppen alle kinderen die ze lastig vinden in 1 groep. Dan betreft het nog wel kinderen uit verschillende groepen. Mijn zoon zit in groep 5. Straks komt hij dus met kinderen uit groep 4,5,6 en 7 in de groep. Wat moet ik doen.

Kelly

Kelly

15-11-2016 om 23:34

Zoon

Wat heeft je zoon nodig? Ik zou daar over nadenken. Wellicht zou ik overwegen om naar een andere school te gaan,maar ik weet niet wat er mogelijk is? Bij allemaal kinderen van allerlei leeftijden in de klas lijkt mij niet erg fijn.

Sara

Sara

15-11-2016 om 23:40

kind in andere klas plaatsen

Mijn zoon is een middelmatige leerling. Hij doet zijn best maar sommige vakken vindt hij gewoon moeilijk. Maar ik vind dat de school ook extra ondersteuning kan aanbieden door extra lesjes te geven aan de kinderen. Ze bleven maar door gaan op het feit dat het iets moois is en veel geld kost. Met dat geld kan je ook een onderwijsassistent inhuren die de kinderen extra les geeft.

Helena

Helena

16-11-2016 om 08:03

Andere klas

Ik denk niet dat jij als ouder iets te zeggen hebt over de indeling in de klassen. De school bepaalt de samenstelling van de klassen en bepaalt ook welke leerkracht voor de klas komt. Vandaar ook dat de meeste scholen zo laat mogelijk voor de zomervakantie de klassenindeling bekend maken, om geen ellenlange discussies met ouders te krijgen.
Nu het een speciale klas is, ligt dat misschien iets anders. Maar waar ben je bang voor? Juist in een kleine klas krijgt je kind meer aandacht van de leerkracht.

lieverdje

lieverdje

16-11-2016 om 09:02

klinkt een beetje als speciaal onderwijs

Apart zeg, het klinkt een beetje alsof ze een eigen een afdelinkje speciaal onderwijs willen creëren op school, zoals je het omschrijft. De kinderen in die klas hebben zo wel een uitzonderingspositie op school en niet persé een positieve wellicht (anders dan een plusklas, zeg maar). Ik kan me dan wel voorstellen dat je daar wat huiverig voor bent.

Je zegt dat je zoon moeite heeft met sommige vakken, maar heeft hij verder nog problemen (met zijn gedrag, of concentratie?). Zou het kunnen dat de school ziet dat je zoon een serieus leerprobleem heeft en dat jij dat niet zo door hebt? Hoe scoort hij in het algemeen? Hoe doet hij het sociaal gezien in zijn eigen klas, heeft hij vriendjes? In de klas van een van mijn kinderen zit een jongetje met gedragsproblemen, dat sociaal gezien ook niet zo goed bij de groep past. Ik kan me voorstellen dat die best in zo'n klasje past. Tegenwoordig niet meer 'zwaar genoeg' voor speciaal onderwijs, maar wel gebaat bij meer aandacht in een kleinere klas dan 30 leerlingen waar hij nu in zit.

Ander systeem

Als ouder heb je weinig in te brengen in welke leerkracht je klas krijgt of als het leerlingenaantal de grondslag is voor de herverdeling. Dit ligt anders.

In jouw geval zou ik ook mijn bedenkingen hebben.Ik denk niet dat je veel gaat bereiken met kritiek op de beslissing van de school. Ik denk ook wel dat zo'n klas iets op zou kunnen leveren, maar vanwege de stigmatiserende werking zou ik mijn kind daar ook liever niet in zien en er de voorkeur aangeven het zelf thuis bij te spijkeren. Dat zou ik wel voor me houden.

Je kunt protest aantekenen tegen het feit dat school halverwege de schoolloopbaan van je zoon van onderwijskundige richting verandert. Dat school deze beslissing neemt zonder overleg met de ouders vind ik niet correct. Als er sprake is van een serieus leer- of gedragsprobleem dat het rechtvaardigt je zoon in een speciaal onderwijsklasje te stoppen, had dat al veel eerder dan pas in groep 5 aan de orde moeten komen.

Ik zou erop hameren dat ik bewust voor deze school heb gekozen vanwege het leerstofjaarklassensysteem, en dat als ik voorstander was geweest van heterogene klassen wel voor Jenaplan of Montessori had gekozen. Dan hou je het bij jezelf.

En als school wel steekhoudende argumenten voor plaatsing in zo'n klasje had is het wel zaak dat ze daar iemand voor zetten met specifieke kennis. En het niet afschuiven op de jongste leerkracht die het weinigst in de melk te brokkelen heeft.

Li

Li

16-11-2016 om 11:51

al die leeftijden bij elkaar

klinkt mij niet goed in de oren. En je zegt niet hoe groot de klas wordt. Het is dus helemaal niet gezegd dat hij daar meer aandacht krijgt (waar altijd mee geschermd wordt in zo'n geval).

Ik ben het er niet mee eens dat je niets kan. Zodra er sprake is van extra ondersteuning, dat wil zeggen passend onderwijs, moet er instemming van ouders zijn (net aangenomen door de Tweede kamer, kijk maar eens op Twitter bij #instemmingsrecht).

Sara

Sara

16-11-2016 om 21:40

Kind in andere klas plaatsen

Het betreft een klas met 13 kinderen. Ze zeggen dat het een klas is om kinderen te helpen met alles. Maar er worden voornamelijk kinderen in die klas geplaatst die gedragsproblemen hebben. Zij vinden dat mijn zoon ook gedragsproblemen heeft al zeggen ze dat op een andere manier. Ik zie niet in hoe zo'n klasje die kinderen kan helpen. Ze proppen die kinderen in 1 groep omdat de leerkrachten die kinderen niet aan kunnen. Mijn zoon is erg gevoelig en wordt veel gepest. Hij wordt dan ook vaak boos in de klas omdat de kinderen hem uitlokken. Ik heb het gevoel dat hij het pispaaltje van de klas is. Hij krijgt steeds overal de schuld van. Hij durft ook niet voor zichzelf op te komen.

speciaal onderwijs bloeit een hoop kinderen op

klinkt een beetje als speciaal onderwijs

Schreef lieverdje

Nee echt speciaal onderwijs vernederd niet op deze wijze kinderen
Mijn zoon van 7 zit op het speciaal basis onderwijs en daar hebben zw het aangepast en bloeien vele kinderen weer op die op hun tenen liepen . Mijn zoontje van 7 zit op dezelfde lagere school als toen ik kind was toen heette het LOM scholen en LOM en MLK is gefuseerd tot speciaal basis onderwijs. Mijn man zat in een ander regio op speciaal basis onderwijs ( voormalig mlk en ik voormalig lom)

Het is later nog interessant om een topic te open in hoeverre leer moeilijkheden erfelijk is . Ook gezien mijn 4 jarige al in ondetzoeks procedure zit om ook speciaal basis onderwijs te doen . Zot nu nog in groep 1 en kan ook niet mee komen

Wees blij dat ze er zijn die speciaal onderwijs

Lente

Lente

16-11-2016 om 22:32

Voor- en nadelen

Een kleine klas lijkt gunstig maar het betekent niet gelijk dat er meer aandacht is voor de kinderen. Die kinderen vragen per kind meer aandacht, ze zitten immers niet voor niets in die klas. Een concentratie van gedragsproblemen kan betekenen dat er ook meer onrust is in de klas. Maar het kan ook betekenen dat er meer acceptatie is.
Wat wel gunstig kan zijn, is dat er een leerkracht in die klas staat die met deze groep om kan gaan. En waarschijnlijk meerdere jaren voor de klas zal staan. En dat betekent meer kwaliteit voor de klas en meer continuïteit.
Vraag vooral door wat het beleid is qua continuïteit leerkracht en andere begeleiding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.