Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaatje

kaatje

24-05-2016 om 14:59

kind krijgt weektaken niet af.

Hoi allemaal,
ik ben nieuw hier, en heb een vraag hoe dit op de scholen van jullie kids gaat.
Mijn zoon zit in groep 5, doet super goed zijn best, mooie cijfers, niets aan de hand zo ver....... maar nu red hij het niet met zijn weektaak tijd..... hoe hij het ook plant, hij heeft het nooit op tijd af...... Dit resulteert nu dat mijn zoon elke vrijdagmiddag zo`n beetje als enige zijn pauze op offert. Hij gaat vrijwillig om kwart voor een naar school om zijn werk af te maken..... en dan nog zit hij vrijdags tot kwart voor vier/vier uur na.
Het werk mag absoluut NIET mee naar huis, en MOET op school af gemaakt worden, waarop juf om vier uur zegt of kind op wil schieten want ze wil graag naar huis???
Het gaat zo al een tijd, en zoonlief ziet er steeds meer tegen op, mam ik word er gek van, juf roept alleen maar dat ik sneller moet werken, maar dat kan ik niet..... en snel EN netjes werken kan ik ook niet mam....
Daarop zei ik dus, probeer maar gewoon goed je best te doen, en iets sneller te schrijven, omdat hij normaliter veel te secuur is, en dat kost tijd) dat heeft mijn zoon dus ook gedaan vandaag.......
tot 12.00, kwam hij boos in huis, want juf had zijn schrijfwerk zo zijn schrift uitgescheurd, en hem gesommeerd opnieuw te beginnen, en dan NETJES, hij was redelijk van slag.
Hoe gaat dat bij jullie op school?? Moet het op school af, of mogen jullie kinderen het wel mee naar huis wat niet af is? Ik ben daarbij van mening dat een kind die wel wil, maar het tempo niet heeft, afgestraft word door iedere keer lang na te blijven, of stel ik me nu aan?? Ik zie sommige kids nu in groep 7 en acht die nog vaak nablijven omdat ze het tempo niet volledig hebben...... Ik weet niet of ik daar iets voor voel om mijn zoon dit tot groep acht aan te doen.... als hij nu liep te etteren en daarom nablijven oke, maar elke week om vier uur thuis op de Vrijdag? Vind het gewoon sneu, en daarbij hij uit zichzelf zijn pauze opoffert om het maar af te krijgen.

V@@s

V@@s

24-05-2016 om 15:28

tja

Ik denk dat nablijven niet erger is dan het werk mee naar huis krijgen. Ik vind een bladzijde uit een schrift scheuren wel erg. Daar zou ik met juf over spreken.

Is het een probleem met zijn schrijfmotoriek dat hij langzaam is? Dan zou je daar zelf ook nog hulp bij kunnen zoeken.

Niet haasten

Ik zou kind toch niet opjagen. Neem de tijd die je nodig hebt.
Ik ken een kind dat om die reden naar de andere kant van het land verhuist is naar de Vrije School die zijn ouders kenden. Prima cijfers verder.
Heel intelligent kind maar opjagen veroorzaakt teveel stress. Een slim kind heeft soms ook juist tijd nodig omdat het bij elke vraag zichzelf meer afvraagt en wil beantwoorden.

Werktempo

Het werktempo van je zoon is laag. Hij wil het graag goed en netjes doen, dat kost hem veel tijd.
Waarom jut de juf hem op? Ze vindt dat hij sneller moet werken. Maar vindt ze dat omdat hij zit te dromen? Is hij lang over antwoorden aan het nadenken omdat hij onzeker is?

Soms helpt een wekkertje/ horloge. Mijn zoon zat bijvoorbeeld een uur te dromen boven zijn schrift en had dan geen tijd meer over. Als hij met de juf afsprak dat hij ergens een half uur de tijd voor had en dan naar huis kon was het af.

Mijn zoon kon en kan niet plannen, de tijd overzien en indelen. Op school niet, maar ook thuis met praktische zaken kan hij bepaalde klussen slecht overzien.

kaatje

kaatje

24-05-2016 om 16:00

klopt

Ik zeg idd ook, je kunt niet heel snel en netjes werken. gewoon je best doen. Maar ik vind het zo vreemd, kinderen die meer kunnen, krijgen levelwerk, en kinderen die het tempo niet hebben, word eigenlijk niets mee gedaan..... Ik weet dat mijn zoon thuis relaxter kan werken, dan door iedere Vrijdag na te blijven met de druk het MOET af, hij kan er gewoon niet tegen. Hoe meer je het zegt sneller werken, hoe meer hij zich er rotter onder voelt. Hij is verder heel pienter, en zet zich echt in, daarom vind ik het niet stimulerend dat hij elke week na moet blijven....... Na blijven ziet hij als een vorm van straf, want als je rottigheid uithaalt, moet je ook nablijven. En juf die zegt ook, in groep 6 moet hij nog veel meer werk in dit tijdsbestek kunnen doen, en dat hij in groep acht een lager schooladvies krijgt als hij zijn niet tempo leert beheersen en elke week in je eentje na moeten blijven, en al je vriendjes die wel weg mogen omdat ze het tempo wel hebben, is ook niet leuk..... soms denk ik een school te zoeken, die wel iets zou kunnen of willen aanpassen, niet alle kinderen zijn hetzelfde zeg ik maar, ze moeten het toch ook een beetje in eigen tempo kunnen doen?? wat ben ik blij dat we al deze sores in onze schooltijd nog niet hadden...... dank jullie wel voor jullie reactie`s!!!

kaatje

kaatje

24-05-2016 om 16:04

will40

De wil is er wel, maar hij is redelijk snel afgeleid, en wil het goed en netjes doen, en mag volgens hem geen fouten maken, daarnaast moeten ze als weektaak ook hun eigen werk na kijken....wat ik dus larie vind, ik wil dat zijn werk af is, en dat juf het dan na kijkt, maar ook dat MOET hij er nog bij doen voor hij naar huis mag.
Net zoals jou zoon, kreeg mijn zoon ook een klokje, maar raakte helemaal van slag, door dat de druk voor hem hiermee gevoelsmatig nog hoger mee lag. daarnaast heeft hij echt super cijfers, dus slecht gaat het zeker niet, zal idd wat jij zegt ook een stukje onzekerheid van zijn kant zijn

Onzeker gemaakt

Je zoon wordt onzeker gemaakt. Kinderen zijn niet allemaal hetzelfde en daar zou op school ruimte voor moeten zijn.
Zolang je hem zelf maar steunt. Neem de ruimte die je nodig hebt en laat je niet opjagen, dat helpt niet. Bewezen inmiddels bij hem. Hopelijk heeft hij volgend jaar een andere juf want anders zou ik een schoolwissel overwegen.
Zou het zin hebben om de zorgbegeleider hierbij te betrekken?
Of is het handig om eerst de juf te vragen op te houden met dit dwingende gedrag en het werk mee naar huis te geven?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-05-2016 om 16:13

Saai?

Kan het zijn dat zijn tempo laag is doordat hij niet voldoende uitgedaagd wordt. Vindt hij het saai? Gaat hij daardoor misschien dromen?

Tilly

Tilly

24-05-2016 om 16:23

gesprek

Dit lijkt mij een behoorlijk demotiverende aanpak. Is zijn verwerkingssnelheid niet gewoon laag?
Bij onze oudste wordt gewoon een streep gezet door een gedeelte van de sommen, die kan anders zijn werk ook nooit af krijgen binnen de gestelde tijd. Wanneer hij laat zien dat hij het principe snapt, is het ook goed.
Ik zou hier toch op korte termijn met de leerkracht een gesprekje over hebben, over hoe dit probleem op te lossen is, en of hij niet geholpen zou zijn met het per dag overleggen met het kind wat hij zou kunnen gaan doen ipv aan het eind van de week erachter komen dat het werk niet af is.

Fransien

Fransien

24-05-2016 om 16:40

ib-er

Hierbij zou ik de ib-er te hulp roepen. Deze juf maakt je zoon onzeker, je zoon voelt zich gestraft terwijl hij echt zijn best doet, en juf ziet het probleem niet.
De interactie tussen deze juf en jouw zoon, dat gaat niet goed. Voor beide partijen is dit geen goede zaak maar jouw zoon is hier de grootste verliezer.

Els

Els

24-05-2016 om 17:09

Taak van de juf

Het is mijns inziens de taak van de juf om aan haar leerlingen (groep 5!!) te leren hoe zij moeten plannen en in het juiste tempo moeten werken. Duidelijk is de hoeveelheid werk die zoon in 1x op krijgt nog te groot en lukt het hem niet het aan het einde van de week af te hebben. Dus moet juf het voor hem gaan plannen ofwel in stukjes aanbieden. Niet een weektaak maar een 'dagtaak'. Tijdens het zelfstandig werken moet hij dit-en-dit af hebben. Elke dag weer. Lukt dat? Dan een 2 dagen taak. Of een halve weektaak. En soms valt hij weer even terug. Ze vraagt jouw zoon om Chinees te spreken terwijl hij nog geen Chinese woordjes heeft geleerd. Mijn tip: direct een gesprek met de juf regelen, met haar meepraten dat het inderdaad een probleem is en of zij met al haar ervaringen suggesties heeft dit op te lossen. En dan erin weven dat het misschien goed is voor hem (en zijn zelfvertrouwen) even een flinke stap terug te doen. Elke dag een taak. En elke dag een sticker of groene krul op een kaart dat het is gelukt. Desnoods hak jij de weekplanning in 5 stukken op maandagochtend op school bij het wegbrengen (als juf het te veel werk vindt). Maar, het helpt vast alsof het lijkt dat juf met 'dé briljante oplossing' is gekomen. Mijn zoon (17, 5V) heeft er nog steeds hulp bij nodig. Het is niet zijn talent, plannen...

kaatje

kaatje

24-05-2016 om 17:17

dagtaak

Dank jullie wel voor het mee denken, het zou misschien een oplossing zijn om het als dagtaak aan te bieden, idd in stukjes dus. Zal van de week maar eens een gesprek aan gaan, en dit als oplossing aankaarten..... Het probleem is dat ze niet heel flexibel zijn, en vaak stug vasthouden aan hun eigen regels.... kan niet/mag niet.....
Zoonlief ging Vrijdag uit logeren, maar mocht na schooltijd niet gewoon naar huis, toen hij het netjes vroeg of hij zijn werk mee mocht nemen, zei juf dat ze het zat was dat iedereen maar denkt van alles mee te kunnen nemen Hij moest gewoon na blijven, en kwam dus later als gepland op het logeer adres.
Zit er ook aan te denken om hem op een andere school te plaatste, anderzijds wil hij liever hier blijven bij zijn vriendjes, hij vind school op zich wel leuk. Feit blijft wel, als er geen oplossing voor gezocht kan en wil worden, gaat dit wel gebeuren, ik laat hem zo niet aanmodderen tot groep 8.......

wat een rotjuf

Mijn dochter werkt ook traag, maar wel heel erg netjes. Op haar eerste basisschool leverde dat ook altijd gedoe op. Op de tweede basisschool had ze een superjuf. Die benoemde dat dochter alles heel netjes deed (compliment). Tegelijk zei ze dat ze het jammer zou vinden als dochter op de middelbare school het tempo niet zou bijhouden. Vervolgens heeft ze goed gekeken waardoor dochter langzaam werkte. Dat was in haar geval dat ze alles nog een keer nakeek en dan pas doorging. Juf en dochter spraken af dat dochter pas mocht nakijken als er nog tijd over was. Dat scheelde al. Verder was dochter afgeleid door kletsende kinderen. Dat werd opgelost met een koptelefoon of op de gang aan een tafeltje werken (dochter mocht kiezen). Zo hebben juf en dochter het tempo weten op te voeren. Dochter is nog wel langzaam, maar heeft nu examen gymnasium gedaan.

Elfje65

Elfje65

24-05-2016 om 17:30

Hier precies zo

Alleen zoon zat op een Jenaplan waar -,+/-, en + taken waren. Hij had altijd - taken, puur vanwege zijm snelheid . Was heel snel afgeleid. Qua moeilijkheid was het hetzelfde. Ga met juf in gesprek en probeer 'm mimder werk te laten maken. Als je de som wel snapt waarom moet je er dan 10 van maken als 7 ook goed is. 1 jaar had hij een juf die ook vond dat hij maar sneller moest worden en gaf hem +/- kaarten. Zo werkt dat niet. Zoon werd er ook gefrustreerd van en moest ook nablijven. Niet echt des Jenaplans. Na een goed gesprek weer terug naar -kaart. Juf heeft er niet lang gewerkt trouwens.
Op regulier onderwijs moet dit toch ook kunnen.

Elfje65

Elfje65

24-05-2016 om 17:34

Middelbare school

Op de middelbare school was het trouwens nooit echt een probleem hoor. Alleen bij sommige wiskundetoetsen kwam hij soms wat tijd tekort. Nu net zijn laatste havo-examen gedaan en alles ruim binnen de tijd af.

Voelsprieten

Ik denk wel dat het belangrijk is dat hij zijn taakjes afmaakt, anders mist hij training en basiskennis wat weer op de lange termijn terug te zien kan zijn in zijn cijfers.
Maar de sfeer waarin je zoon zich bevindt lijkt mij allerminst prettig, reden voor het niet doorwerken.

Maar ja, er bestaan scholen die een kind geen huiswerk mee geven, uit angst dat de boeken kwijt raken of andere ouders gaan mopperen want hun kind....

1) Het kleurenklokje op tafel is zo aanwezig. Daar er ook grote kleurenklokken bestaan , voor aan de wand of riggel schoolbord, heeft je zoon misschien meer baat bij een grote klok op afstand dan vlak voor zijn neus ( wat stressverhogend en afleidend kan werken).

2) zoek uit met welke pen hij het meest leesbaar schrijft. Hier had kind graag een frixxion ball zodat fouten ook uitgegumd kon worden zonder vlekken. Ook willen schriften in groep 5/6 voor een kind te smalle lijnen hebben.
Test met een oud schriftje met meer tussenruimte want je zoon het meest ligt.soms kost het gewoon te veel tijd om de letters binnen de lijnen te plaatsen.

Succes met die fijne juf.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-05-2016 om 17:50

Hier ook

Ons kind had ook nooit een weektaak af.

Altijd gedoe en het werd daardoor onderschat en had ook geïrriteerde juffen. Er speelde meer, maar kind werd steeds ongelukkiger. Kwam op een nieuwe school met een andere visie. Geef uitdaging, dan is het gemotiveerd en zal minder snel dromen. En net als bij Stoepkrijt een koptelefoon, een plekje op de gang indien nodig en een positieve benadering.

Resultaat was dat meestal op donderdag de weektaak af was. En als dat heel incidenteel een keer niet lukte, geen probleem, als ze maar zagen dat de lesstof beheerst werd.

Respectvolle benadering is zó belangrijk. Bah! Hoe respectloos is het om werk uit een schrift te scheuren, terwijl een kind zó zijn best doet.

kaatje

kaatje

24-05-2016 om 18:08

Ben niet de enige

Wat fijn om zoveel reactie`s te lezen, en dat we zeker niet de enigen zijn met dit probleem......
Fijn om te lezen dat er meer mensen afkeurend reageren om bladzijdes uit een schrift te scheuren voor de klas, je kunt ook tegen een kind zeggen, schrijf maar even opnieuw op , op de volgende bladzijde.
Het gebeurd wel bij meer kinderen af en toe, maar ik hoor daar niemand over. Dacht al bij me zelf, ben ik nu de enige die zo`n actie niet goed kan keuren?

Fijn om te weten dat het meestal op de middelbare school weer goed komt.
Ik verbaas me zeer over hoe de kinderen allemaal in het gareel moeten lopen..... in mijn tijd werden kinderen die langzamer waren, beter mee getrokken in de klas, dan nu het geval is, heb ik het idee.

Fiets

Fiets

24-05-2016 om 18:28

Huh?

Is deze juf de enige die zulke regels heeft op deze school? Als dat niet zo is en het is normaal gedrag onder de leerkrachten zou ik snel wegwezen. Dit is funest voor het zelfbeeld van je kind. Ik heb twee langzame kinderen. De weektaak is en was hier nooit af. Ook niet van de oudste die nu een 8 gemiddeld staat in 2 gym. Jongste is onzeker van zichzelf en denkt dat hij misschien geen vwo-advies krijgt omdat hij langzamer is dan de slimme en snelle meiden in zijn klas. Hij is erg slim (I+ voor alles), maar vindt dat niet van zichzelf omdat anderen sneller de weektaak afhebben. Op onze school is daar nooit moeilijk over gedaan, gelukkig. Ik moet er niet aan denken hoe het met hem gesteld zou zijn als hij zo behandeld werd als jouw kind.

Nu ff in de oplossing: hier hoeven ze niet het hele rijtje sommen te maken, maar bv de helft, (wel laten zien dat ze het snappen) en ook niet de hele som over te schrijven, maar alleen het antwoord opschrijven. Weektaak gaat hier niet mee naar huis. Dat vind ik dan wel weer jammer, want jongste maakt er ook wel weer graag misbruik van dat de weektaak niet af hoeft

Moni

Moni

24-05-2016 om 18:40

Compacten is de oplossing

En een planning per dag.

Compacten is een praktische manier om dit op te lossen. Kind maakt bijvoorbeeld 60%, inclusief een planning per dag.
Na twee weken maakt kind 70% van de stof. En zo ga je door totdat je weet hoeveel stof een kind aankan.
Als een kind moeilijke stof aankan, dan streep je juist de makkelijke opdrachten weg. Zo leert een kind genoeg en komt het werk toch af.

Als een kind meer uitdaging nodig heeft, geef je niet alleen de basisstof maar juist pluswerk. Of nog moeilijker als dat nodig is.
Des te meer uitdaging, des te meer focus.

Beelddenken

http://www.orthopedagogiek.com/beelddenken.htm

Er zijn diverse redenen waarom een kind taken traag afwerkt. Het is belangrijk om daar aandacht aan te besteden en te accepteren. En niet blind te dwingen sneller te werken terwijl er een reden is die je niet kunt negeren. Dat is heel frustrerend en dan haken kinderen af.

nog nachtmerries van weektaken

Nou Kaatje, ik kan je zeggen dat ik nog steeds nachtmerries heb van het nooit afhebben van mijn weektaak. En hoe overdreven dit ook mag klinken het is echt waar. Het heeft me als kind echt beschadigd. Ik kwam als volwassene eens mijn taken boekje tegen en las alleen maar Niet af, Taak weer niet af! etc. Ik weet nog steeds hoe ik me voelde; elke vrijdag mn tafeltje omdraaien en horen hoe ze achter me leuke dingen deden. Nooit mee mogen doen omdat ik mn werk niet af had. Altijd voelen dat je het niet kan. Ik heb er geen woorden voor hoe misselijk dat is van volwassenen om een kind zo zn zelfvertrouwen af te pakken alleen omdat het kind niet in het systeem past. Nooit heeft mn moeder gehaaord misschien past uw kind niet binnen ons systeem. Nee, altijd en immer over hoe het kind niet voldeed aan het systeem en over hoe het kind zich moest beteren. Ik word nog boos als ik eraan denk. Op de middelbare school (natuurlijk eerst nog doorverwezen naar een heel laag niveau en weer een Dalton Montessori systeem) werd het weer een groot drama. Toen overgstapt naar een klassikale school en he wat bleek, ik was helemaal niet dom maar het systeem lag me niet. Ineens bleek ik VWO plus te kunnen doen. Daarna Universiteit. Maar het gevoel het niet te kunnen verlies je nooit. Ik zeg, andere school. Niet blijven hangen daar. Je kind is er niet geschikt voor. Zoek iets anders. Ik ben zelf met mijn eigen kinderen bij de Vrije school uitgekomen. Prima keuze, zeker voor mijn kinderen die goed kunnen leren maar ook langzaam zijn. Maken ze gewoon minder. Ze snappen het ook met twintig sommen minder.

Pien

Pien

25-05-2016 om 14:32

Als juf...

Zou ik het volgende overdenken:

- waarom hebben we een weektaak? Om kinderen te leren plannen en zelfstandig te leren werken.
- kan dit kind dit? Ja.
- heeft dit kind al deze oefenstof uit de weektaak nodig om zijn goede cijfers te behouden? Nee (vermoed ik...)
- kan het kind een wat kortere weektaak krijgen? Wel evenveel vakken erin, maar van alles een beetje minder hoeven maken, dat zal heerlijk zijn voor dit kind.

Net zoals je je gewone lessen en de verwerking daarvan aanpast op didactisch niveau, zo moet je de weektaak ook aanpassen op het didactisch, maar ook het verwerkingsniveau van de kinderen.

Ik maak in mijn groep (3) een weektaak die is gebaseerd op het gemiddeld werkende kind. Kinderen die meer kunnen, hebben daarna pluswerk. Kinderen die minder kunnen (kúnnen!) krijgen ook minder.

Vrijdag na schooltijd afmaken is idioot. En mee naar huis geven zou een enkele keer nog kunnen, als het kind er met de pet naar gegooid heeft, maar dat is zo te lezen niet aan de orde.

Renée

Renée

25-05-2016 om 15:29

iedere vrijdag nablijven?

Daarvan zou ik gaan stuiteren als ouder. De schooltijden zijn van 8.30 tot 15.00 (ik noem maar wat) en als de juf vindt dat hij nog wat moet doen, geeft ze het maar mee. Jij bent nu voor je vrijdagmiddagplanning afhankelijk van het humeur van de juf?
Ik zou hem de komende weken om 15 uur ophalen en meenemen.

Af en toe eens iets langer blijven omdat er iets moet gebeuren of omdat een kind mag helpen vegen, is wat anders. En dan wordt ze nog boos als hij nog niet klaar is als zij weg wil?

Ga eens met haar in gesprek.

kaatje

kaatje

25-05-2016 om 18:13

weektaak sores

Het enige wat je hoort is dat hij snel afgeleid is, en toch veel sneller moet werken....Dat het kind hoge cijfers heeft hoor je dan weer niets over.
Ik zei vandaag tegen mijn zoon, als je met Ajodact bezig gaat, en je hebt last van het lawaai (omdat het tempo toch al moeilijk is) vraag dan aan juf of je op een stil plekje mag zitten, dan word het misschien wat makkelijker.
Zoon heeft dat dus gevraagd aan juf, het antwoord van haar was:
Als jij met je buurman iets moet overleggen praat je ook hard (klopt wel, mijn zoon heeft een harde stem, en dit is niet bewust.) hier is maar een keertje iets gezegd dat hij wat zachter moest praten, al een hele tijd geleden) Nu wil ik zijn oren daar ook nog op na laten kijken, maar to the point...... samengevat moet hij eerst maar bewijzen aan juf dat hij ook op fluistertoon kan praten, en daarna zal ze eens verder kijken of hij op een rustig plekje mag zitten.......... Er word altijd gezegd dat het kind met andere dingen in de les bezig is, en dat is niet alleen bij mij, maar ook bij anderen , nou sorry, daar is dan een juf voor om ze bij de les te krijgen, en dan nog, zou hij niet zulke hoge cijfers hebben......

En Eefy, ik begrijp jou gevoel heel erg goed, dat is ook de reden dat ik nadenk om over te gaan op een andere school...altijd moeten, en zo moeilijk om iets voor de kinderen aan te kunnen passen ppffffff
En nu moet ik zeggen dat mijn zoon het gedwee ondergaat op de Vrijdagmiddagen, maar ik vind het zo niet kunnen ....... ja, een kwartiertje is tot daar aan toe..... en dan weer wat je hoort, had je maar beter je best moeten doen in je weektaak tijd .....

Angela67

Angela67

25-05-2016 om 18:16

en wat ga jij doen?

Kaatje, wat ga je concreet doen?
Kun je er elke dag staan om hem mee naar huis te nemen?
Ga je met de juf praten en hoe ga je je voorbereiden?
Is er een intern begeleider?
Is het handig om eens je echtgenoot op die juf af te sturen ?
Ik zou zeggen maak een plan met een aantal stappen en schrijf dingen op. Zo dwing je jezelf de problemen te 'splitsen' en te kijken wat je bij wie moet gaan zeggen.
En in welke volgorde het handig is.
gr Angela

Als docente

Heb ik ook te maken met leerlingen die soms heel traag lijken te werken. Ik neem dan altijd de tijd om een uurtje naast het kind te gaan zitten en observeren hoe het werkt: in welke volgorde maakt hij/zij het werk, etc etc. In plaats van boos te worden. Ik zou een qfspraak met juf maken en heel gerichte vragen stellen: heeftnu hem geobserveerd? Hoenis zijn fijne motoriek? In welke volgorde maakt hij de diverse onderdelen van zijn taak af?
Juf wil naar huis, dan koet ze het werkmeventueel
Mee naar huis lagen nemen en niet uitscheuren. Dat is echt niet slim.
Sini

Sanne

Sanne

26-05-2016 om 01:00

Nou ja zeg

Ik vind het een hele rare gang van zaken. Opjutten, uitscheuren, nu al over groep 8 beginnen.

Dochter zit in groep 7 en is een ontzettend snelle werker met schoolwerk. Altijd alles af, wat lang niet de hele klas lukt, die trouwens niet hoeven na te blijven. Maar zij is weer langzaam met leren fietsen, terwijl ze zo haar best doet. Ik zie er al iemand naast staan jutten, dat zou écht niet helpen.

Analyseren waar het probleem zit. Kind daar met hulp van ouders en ib-er in ontwikkelen. Succeservaringen laten hebben. Kortom gewoon je pedagogisch werk doen.

Weet je al hoe dat volgend jaar gaat? Is dit het beleid van de school if van die ene juf?

lieverdje

lieverdje

26-05-2016 om 09:26

poehee

Dat klinkt niet als een fijne juf! Ik zou ook heel graag willen weten of haar werkwijze gangbaar is op de hele school....tjee. Eerst een kind aansporen sneller te werken en als het daar een poging toe doet de gemaakte bladzij uit het schrift scheuren! Dat is wel heel bruut.... ben je al wezen klagen?! Aan de andere kant snap ik ook niet dat je je zoon altijd laat nablijven op vrijdagmiddag, daar was ik al wel eens een gesprekje over begonnen. Maar goed, da's een ander verhaal. Ik zou als ik jou was niet langer wachten en me echt bemoeien met hoe het nu gaat. Inderdaad een gesprek met juf en ib-er. Als je de indruk krijgt dat de school achter de werkwijze van de juf staat, zou ik toch voorzichtig naar andere scholen gaan kijken.

Hier ook een zoon (groep 7) die al zijn hele schooltijd worstelt met een te laag werktempo; tegenwoordig lijkt het beter te gaan overigens. We hebben een schoolwissel gehad; op de eerste school leken ze niet zoveel te doen aan het werktempo (niet kijken waaraan het ligt, geen straf/motivatie om het sneller te doen), maar onlangs hoorde ik verhalen van 3-4 jaar terug dat zoon toen altijd werk moest afmaken terwijl de rest van de klas mocht spelen op vrijdagmiddag Als ik dat geweten had....
Op de huidige school werken ze ook met weektaken en dat werkte niet. Zoon was dat niet gewend en hij had niet het overzicht en had aan het eind van de week niks af. Hier gelukkig wel een leerkracht die inzag dat zoon heel slim was en 1) met minder herhaling toe kon, en 2) bereid was uit te zoeken waaraan het lag dat het werktempo zo laag was. Dat laatste was niet eenvoudig en de leerkracht werd er wel een beetje moedeloos van, maar wat heel erg hielp was een dagtaak ipv weektaak, en geleidelijk aan weer een weektaak introduceren. Tegenwoordig werkt zoon (naar eigen zeggen) zelfs af en toe vooruit Zoon lijkt ook wat meer zelfvertrouwen te hebben en ook meer gemotiveerd om dingen goed te doen. Want dat was ook nog een dingetje: hier een heel slim kind dat langzaam werkt maar ook nog eens niet netjes en tamelijk ongemotiveerd. Ik snap wel dat dat voor een leerkracht niet het makkelijkste type leerling is, maar het kind structureel laten nablijven en mopperen dat hij niet doorwerkt lost niks op natuurlijk. Hier moet zoon nog een héél enkele keer nablijven/huiswerk mee als hij echt slecht gewerkt heeft en niks af heeft. Dat vind ik dan wel weer terecht.

Emma

Emma

29-05-2016 om 00:10

hulp zoeken

Geen ervaring want mijn kinderen zitten nog in lagere groepen. Maar ik zou de IB'er inschakelen en/of de orthopedagoog voor een observatie en advies. Zij kan bekijken waarom het niet lukt, hulpmiddelen inzetten waar de leerkracht zich aan moet houden.
De IB'er op de school waar mijn kinderen zitten spreekt leerkrachten ook aan als ze gedrag vertonen wat niet kan. Niet je zoon alleen laten hierin hoor! Ik vind het niet normaal dat hij op vrijdagmiddag terug moet naar school.
De leerkracht zou ik ook aanspreken op haar gedrag. Een blad uit het schrift scheuren en hem opnieuw laten beginnen.....ik zou dat niet accepteren.

kolt

kolt

29-05-2016 om 09:27

traag

mijn dochter was ook traag op de basisschool. Een leraar zei dat dat kwam omdat ze te perfectionistisch was, de andere zei dat ze te traag was in leren en daardoor zeker de eindcito niet goed zou gaan maken. Uiteindelijk is ze toch zonder vertraging op de uni aangekomen en heeft geleerd dat ze prioriteiten moet stellen. In de brugklas was dat nog niet op de rit en zat ze avonden tot 10 uur huiswerk te maken. Vanaf tien is het vanzelf goed gekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.