Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vdy

Vdy

30-09-2015 om 20:12

Kind inschrijven VO zonder handtekening vader?

Over een paar jaar zal ik mijn dochter moeten gaan inschrijven voor de middelbare school.
Daarvoor dienen beide ouders te tekenen (zoals ik begreep).
Echter, ik ben mijn ex-man al zo'n 4 jaar kwijt.
Geen adres, geen telefoonnummer, zijn ouders reageren niet, kortom ik heb werkelijk geen idee waar ie uithangt.

Beiden zijn we gezaghebbenden, en een jaar of wat na de scheiding verdween hij uit beeld.
Via meerdere advocaten heb ik getracht hem aan zijn bezoekregeling te houden (op het adres van zijn ouders, want daar woonde hij het laatst) maar ik heb nooit reactie gehad.
Totdat zelfs mijn advocaat zei: hij wil blijkbaar niet meer. Laat het maar gaan.

Dit even ter info, zodat niemand denkt dat ik hem expres passeer.

Nu kan ik wel een traject gaan starten om hem uit de ouderlijke macht te zetten, maar op zich heb ik verder geen last van hem en het kost me een hoop geld.

Is het per defenitie nodig dat vader ook tekent voor de middelbare school? Of doen ze daar erg moeilijk over?

Angela67

Angela67

30-09-2015 om 20:15

ik heb van het VO geen spullen gekregen om te tekenen. Dwz: ik teken wel eens wat, mijn tekent wel eens wat, maar er is nog nooit gevraagd om alle twee te tekenen voor iets.
En als de basisschool weet hoe het zit zullen ze je ook niet houden aan twee handtekeningen onder het schooladvies. neem ik aan?
gr Angela
ps maar ik zou gewoon 2 VO-scholen bellen bij jou in de buurt, desnoods onder andere naam en het even navragen bij de administratie. Het kan natuurlijk verschillen per school.

lia

lia

30-09-2015 om 20:21

ook nog nooit

Hier inmiddels zes keer een kind ingeschreven op het VO en nog nooit twee handtekeningen nodig gehad.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-09-2015 om 21:43

Maar een ouder opgeven?

Bij inschrijving de gegevens van vader niet vermelden, is dat een optie?

En als school dan toch nog moeilijk doet, kun je waarschijnlijk alsnog stappen nemen om hem uit de ouderlijke macht te zetten.

Vdy

Even heel vals maar heel praktisch. Ik zou gewoon kind aanmelden. Wordt er gevraagd om een tweede handtekening, dan zet je die met je verkeerde hand en doe je er een briefje bij dat ex helaas net zijn arm gebroken heeft.

Ja, ik weet het, helemaal fout en verkeerd. Maar een procedure om alsnog het eenhoofdig gezag te krijgen kost maanden, en je moet wat. Maar grote kans dat er niemand om een handtekening komt, dus dat kan je eerst even afwachten.

Overigens moet je het misschien toch eens doen, dat eenhoofdig gezag, want je krijgt wel gelazer als je kind een paspoort moet (weet niet hoe het zit met een ID-kaart, maar ik vrees met grote vreze). Als ex spoorloos is voert hij ook geen verweer en dan hoeft die procedure nou ook weer niet een enorm bedrag te kosten. Althans, dat hoop ik. Helaas is het griffiegeld al 311 euro momenteel...
Maar als je een laag inkomen hebt kan je in aanmerking komen voor gefinancierde rechtsbijstand en dan krijg je ook op dat griffierecht korting. Zie voor meer info over gefinancierde rechtshulp www.rechtsbijstand.nl (site van de Raad voor Rechtsbijstand).

Groeten,

Temet

Vdy

Vdy

30-09-2015 om 22:19 Topicstarter

Thnx

Thanx tot zo ver.
Ik wilde ook idd eens wat scholen gaan bellen en navragen.
Maar zo wat ervaringen uit de praktijk zeggen mij vaak meer.

@Temet: tis wel vals, maar indien nodig breekt nood wet.
Over die ID-kaart, vlak voordat hij echt niet meer kwam opdagen hebben we nog via de mail papieren kunnen uitwisselen en heeft hij getekend voor de ID-kaart.
Maar dat wordt volgend jaar ook een uitdaging.
Ik zal hem ruim op tijd nog eens proberen te zoeken via social media enzo, zijn ouders contacteren etc, kijken of dat iets opleverd en anders via de kinderrechter voor een nieuwe IDkaart laten tekenen.

Toevoegingen voor advocaat hebben wij geen recht op, dus dat zou een flinke kostenpost worden om hem uit de ouderlijke macht te zetten.
En nogmaals, verder heb ik geen last van hem, het is alleen wat ingewikkelder met officiële dingen waar hij voor moet tekenen.

Angela67

Angela67

30-09-2015 om 22:20

vdy

juist die ervaringen uit de praktijk zeggen niets omdat scholen het helemaal zelf mogen weten.
gr Angela

Katniss

Katniss

30-09-2015 om 22:36

ID-kaart

Vanaf 12 jaar is er geen toestemming van de ouders meer nodig voor een ID-kaart (raar maar waar).

Noet

Noet

30-09-2015 om 22:59

Angela

scholen mogen het niet zelf weten, ze moeten officieel in alle gevallen 2 handtekeningen hebben, tenzij aangetoond kan worden dat er maar 1 gezaghebbende ouder is.

Dat de meeste scholen zich daar niet aan houden is in dit geval alleen maar gunstig.

Emma

Emma

01-10-2015 om 08:41

valse handtekening

Dat zou ik dus nooit doen (dan ben je strafbaar). Gewoon vertellen dat vader niet in beeld is en zeggen dat jij de moeder bent. Dat is helemaal niet raar; ik heb het al drie keer gedaan. Als de school gaat doorvragen of moeilijk doen heb jij genoeg om aan te tonen dat je niet weet waar hij is.

Hortensia

Hortensia

01-10-2015 om 09:57

school is vaak nog soepel, maar...

Nee, school hoeft niet moeilijk te doen als er maar één ouder aanwezig is en de ander is verdwenen. Ik heb de situatie uitgelegd en school gevraagd desnoods zelf contact met vader te zoeken. Mijn handtekening bleek genoeg. Ik zou er niet om liegen, maar gewoon open kaart spelen.

Maar er is de laatste tijd een verandering aan de gang waarbij toestemming van beide ouders echt verplicht wordt. Denk dan aan school, maar ook aan andere dingen waarbij toestemming van beide ouders nodig is, bijvoorbeeld medische zaken, aanvragen van een paspoort, of een vakantie naar het buitenland.

Mijn kinderen waren ook al ouder, het was me het geld en de moeite van een gang naar de rechtbank niet waard, maar in jouw geval zou ik er toch nog eens over nadenken omdat jouw kind een stuk jonger is.

Ik ben zelf de dans gelukkig ontsprongen m.b.t. vakanties, medische handelingen en verhuizing, mijn kinderen zijn inmiddels bijna allemaal meerderjarig, maar de regels m.b.t. toestemming van beide ouders worden in rap tempo steeds strenger en bindender en zolang jouw kind nog minderjarig is zul je er steeds meer mee te maken krijgen.

Met soms heel vervelende gevolgen, bijvoorbeeld als je kind een medisch onderzoek moet hebben of wanneer je een zonvakantie wilt maar het vliegtuig niet in komt.

ALs mijn kinderen nog jonger waren had ik zelf desnoods mijn laatste spaarcenten ingezet om het gezag aan te passen.

Vdy

Nav Emma, ja, je bent strafbaar als je een handtekening vervalst, maar ik denk niet dat het OM zich daar bijzonder druk om gaat maken. IN geval van nood moet een mens wat. Al is open kaart spelen natuurlijk beter, als dat kan.

Ik zou echt dat gezag gaan aanpassen (eenhoofdig gezag vragen, dat is iets anders dan ontzetting uit het ouderlijk gezag trouwens), want je loopt anders een keer tegen problemen op, en dan kan je het maar beter nu geregeld hebben.
Je kan een rechtsbijstandverzekering afsluiten als die familiezaken dekt (maar dat doen de meeste niet) en dan pas over een jaar of 2 claimen dat er een acuut probleem is - en hopen dat ze dat accepteren (want eigenlijk bestaat dit probleem dan al voor de verzekering ingaat, maar dat kunnen ze niet ruiken natuurlijk).

Maar als je die kosten zelf draagt, dan zit je aan €311 griffierecht en misschien 3-4 uur werk voor de advocaat, ervan uitgaande dat ex spoorloos blijft. De procedure duurt wel lang, maar dat komt vooral omdat de zaak lang bij de rechtbank ligt, de hoeveelheid werk die erin moet worden gestoken is beperkt: gesprek met jou (moet in principe minder dan een uur kosten), aktes en uittreksels opvragen (kost een paar tientjes), verzoekschrift opstellen (moet geen uur hoeven kosten), bezoek aan de zitting (tenzij de rechter de zaak op de stukken afdoet, zonder zitting, maar dat is vziw niet zo in gezagszaken). Met een beetje rondbellen lukt het denk ik echt wel een advocaat te vinden die netjes werk aflevert voor maximaal 150 per uur (ex BTW, helaas). Neem er bij voorkeur een die is gevestigd in de plaats waar de rechtbank is gevestigd, dat scheelt reiskosten en -tijd als er een zitting plaatsvindt.
Vraag aan een advocaat of deze reistijd en -kosten in rekening brengt, vraag naar het uurtarief en naar eventuele kantoorkosten (met name of die berekend worden en hoe loopt enorm uiteen). Al met al zou het toch moeten lukken om rond de 1000 euro klaar te zijn. Dat is natuurlijk geen kattenpis, dat snap ik ook wel, maar zie het als een investering ter voorkoming van gemier in de komende 8 ofzo jaar. Want als je met je kind naar het buitenland wilt, of kind wil zelf en heeft een paspoort nodig, dan krijg je alsnog gezanik. Ga desnoods met de pet rond bij de familie (pardon, dat heet crowdfunding), maar regel het.

En dan, nu ik bezig ben, een paar verdere tips voor het zoeken van een advocaat (mocht je niet bij je oude advocaat terugkunnen of -willen): vraag rond wie er goede ervaringen heeft met een advocaat in een familiezaak, neem iha liever iemand die op een meermanskantoor werkt dan een "eenpitter" (al zijn er hele goede eenpitters), en zoek een advocatenkantoor dat zich specifiek profileert op de rechtshulp aan minvermogenden, want die halen meestal ook de niet-toegevoegde klant niet het vel over de oren. Dure glimmendee kantoorpanden zijn een contra-indicatie, want die hoge huur moet uit de zak van de klanten komen .

O, en nog een laatste ding. Als je inderdaad die procedure in wilt zou ik nu geen extra pogingen meer doen om ex te traceren. Je hebt het oprecht geprobeerd, het is niet gelukt. Hou dat even zo, want als hij verstek laat gaan duurt het allemaal wel langer, maar dan weet je tenminste wel vrijwel zeker dat je verzoek wordt toegewezen. Als je m nu alsnog opspoort en hij gaat tegensputteren, dan wordt de procedure een stuk ingewikkelder (en daarmee ook duurder)

Groeten,

Temet

Sparen

Vermoedelijk loop je er niet tegenaan. En als dat toch zo is, zou ik dan een vervanging door de rechter vragen. En daar indien mogelijk vast geld voor reserveren. Er zijn teveel ouders van wie beiden niet tekenen, daar gaan scholen zich voorlopig niet aan branden.
Ik zou het toch pas oplossen als het echt aan de orde blijkt te komen.

School en ID kaart geen probleem.

Even een misverstand uit de lucht halen.
Het inschrijfformulier van scholen biedt vaak wel ruimte aan twee handtekeningen, maar ze zijn niet verplicht. De wet spreekt bij inschrijving van ouders, voogden of verzorgers. Of die nu wel of geen gezag hebben is voor de inschrijving/school niet van belang.

School mag achter één handtekening, zelfs als die van een verzorger zonder gezag komt, toestemming veronderstellen. De school mag de inschrijving niet weigeren op die grond. Je hoeft niet te liegen. Je tekent. Als er al naar nog een handtekening gevraagd wordt, dan leg je de situatie uit.

Als de andere ouder ook niet piept, is er niks aan de hand.

Ook voor de ID kaart heb je vermoedelijk geen problemen. Vanaf dat je kind 12 is met het zelf en zonder handtekeningen van ouders die kaart aanvragen. Er is legitimatieplicht. Die hangt af van leeftijd, niet van toestemming van de ouders.

Je schrijft dat je via verschillende advocaten hebt geprobeerd om contact met hem te leggen "Totdat zelfs mijn advocaat zei: hij wil blijkbaar niet meer. Laat het maar gaan."
Een samenvattende verklaring (verwijzing naar advocaten en dossiers) zou handig zijn. Mocht er dan toch nog eens iets gevraagd worden, dan kun je dat overleggen. Meestal zal er praktisch worden omgegaan met de situatie.

Dat neemt niet weg dat er andere situaties kunnen zijn waar er wel problemen ontstaan. Vooral als vader ineens wel op komt dagen en alsnog zijn vaderrechten opeist. Dat kan gebeuren. Al zal dat niet direct invloed hebben op de inschrijving op school of het kunnen krijgen van een ID kaart.

Paddington

Paddington

02-10-2015 om 13:11

Advocaat

Er zijn ook advocaten die voor een van te voren vastgestelde prijs werken.

Yura

Yura

02-10-2015 om 14:39

Kan wel denk ik

Familielid is weduwe, er is verder nooit gevraagd om een bewijs daarvan. Maar ja om nu te zeggen dat de vader is overleden gaat misschien ook weer wat ver.

Die id-kaart zonder ouderlijke toestemming is vanwege de identificatieplicht, hoewel dat dan weer vanaf 14 jaar is, dus waarom vanaf 12 jaar geen toestemming nodig is begrijp ik ook niet.

Geen toestemming

Volgens mij moet je dan wel een geldig paspoort hebben of bij de ouder ingeschreven staan, als dat nog voorkomt. Anders kun je geen ID kaart regelen. Dan heb je weer een geboorte akte nodig waarvan ik niet weet of je dat alleen kunt krijgen. Misschien wel.

Nee

Voor een ID kaart vanaf 12 jaar is geen toestemming of paspoort of wat ook nodig.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/inhoud/paspoort-of-identiteitskaart-voor-kinderen

Kijk ook bij de informatie van je gemeente.

Het bestaan niet ingewikkelder maken dan het is svp

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 08:36

Daarbij

Ik heb twee kinderen ingeschreven op twee verschillende middelbare scholen en dat kon gewoon met maar één handtekening.

Identificeren

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7B1391AD7F-5E2F-4F53-A677-63130BE3812F%7D#case_%7b08547DB2-F47E-4EF3-AE5E-871E632D9002%7d

" Geen paspoort of ID?
Hebt u geen paspoort of identiteitskaart meer, neem dan een ander identiteitsbewijs mee. Bijvoorbeeld een rijbewijs. Hebt u geen ander identiteitsbewijs? Dan krijgt u bij het Stadsloket te horen wat u moet doen."

Er zijn manieren, maar je moet je toch identificeren bij de aanvraag.

Annej

To schrijft dat dochter nu een geldende pas heeft, dus niets An de hand!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-10-2015 om 15:03

Je overdrijft Anne J

Oudste was zijn ID kwijt en ging voor een nieuwe. Ik heb daar helemaal niks voor hoeven doen, geen handtekening, legitimatie, niks. Behalve betalen dan
Hij kreeg wat strikvragen over wie hij was, waar hij woonde en hoe zijn vader en moeder heten etc. Kon ie allemaal prima beantwoorden dus dat was zo gepiept.

ouderlijk gezag

Inschrijven op een vmbo of mbo gaat nog wel lukken met 1 handtekening maar aanvragen van bijvoorbeeld studiefinanciering word een probleem als je geen gegevens hebt van je ex. Ook het reizen naar het buitenland is een probleem, mijn dochter had van beide ouders toestemming nodig om naar het buitenland te reizen, op Schiphol wel te verstaan. Dit moest al bij de reisorganisatie geregeld worden. Mocht je dochter in de toekomst bijvoorbeeld hulp nodig hebben van een GGZ instelling ook daar moeten beide gezaghebbende voor tekenen. En zo zijn er nog genoeg problemen waar je tegenaan kunt lopen. De rechter vragen om voor jou ex te laten tekenen kost ook geld en als je dat meerdere keren moet doen loopt dat hoog op. Nu de situatie bij jou zo is dat de ex al 4 jaar verstek laat gaan is het handiger om nu al voor het 1 ouder gezag te gaan of het gezag van jou ex over te laten zetten naar een ander persoon. Dat voorkomt problemen in de toekomst, nu is het leven nog probleemloos zonder ex maar het kan anders gaan lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.