Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Celine

Celine

03-11-2015 om 09:11

Kind dat springt leert beter

Grote kop in de Metro van vandaag.

Springend kind in klaslokaal presteert beter tijdens de les.

Dit blijkt uit onderzoek!
Het heeft met een betere doorbloeding van de hersenen te maken.
En de kinderen hebben ook een beter concentratie in de les erna.

Geldt in zijn algemeenheid, dus niet alleen voor kinderen met ad(h)d!

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/11/springend-in-de-klas-leert-kind-beter

Wat verder nog helpt:
blauw licht in de klas
elke dag goed ontbijt
een smartphoneverbod
een lekker geurtje (mn citrus en eucalyptus)

Ik ben benieuwd of scholen hier iets mee gaan doen.

Vogel

Vogel

03-11-2015 om 09:43

Ja, vast!!

Scholen zijn dol op nieuwigheidjes, docenten staan te springen om eindelijk weer eens iets nieuws uit te mogen proberen.

Not. Ikzelf zou dolgraag eens gewoon een poosje mijn werk willen doen, zonder de innovatie van de dag.

ja

Bij mijn jongste 2 op school worden de lessen een paar keer per dag onderbroken om even te bewegen, dansen bijvoorbeeld. Hup, schrift aan de kant, muziekje aan en allemaal meedoen. Soms mag het zelfs even op de tafels
En dan weer aan de slag. Ik geloof absoluut dat dat het werk ten goed komt.

Jamie

Jamie

03-11-2015 om 09:53

Geweldig goed idee

als er op een school met een bovenverdieping om de beurt per klas gerekend wordt...

mirreke

mirreke

03-11-2015 om 10:14

Waarom zo flauw en cynisch?

Het werkt niet alleen voor de kennis (kinderen zijn na twee jaar VIJF maanden voor op de leerstof) maar ook worden kinderen gemiddeld lichter, en worden niet-springers zwaarder. (BMI is vergeleken).

Wat wil je nog meer?

Dees

Dees

03-11-2015 om 10:24

Goed idee

Wat mij betreft mogen ze dat gaan doen met kleine man zijn school! Lekker bewegen allemaal, denk ook zomaar dat de kids beter in hun vel komen te zitten.....maar de vraag is hoe ga je dit doortrekken. Middelbare scholen ook? hoger onderwijs ook? en dan naar de werkplek?

Juli

Juli

03-11-2015 om 11:13

Mirreke

Het loont om niet af te gaan op een krantenberichtje. In de studie zelf wordt vermeld dat dit effect op de BMI na twee jaar niet meer zichtbaar is. Ook is er überhaupt geen effect op de BMI gemeten bij de kinderen uit groep 4, dus ook niet na één jaar. Kortom: het programma heeft een tijdelijk effect op de BMI van kinderen uit groep 5. Nauwkeuriger: de controlegroep had tijdelijk een hoger BMI dan de experimentele groep (het programma verláágde de BMI van de experimentele groep dus niet). Verder was er totaal geen invloed op de fysieke fitheid.

De gunstige effecten op leerprestaties blijven, voor zover ik dat in de gauwigheid gescand heb, wel staan.

http://www.nro.nl/wp-content/uploads/2015/10/Effecten-van-fysieke-activiteit-op-cognitie-en-de-hersenen-van-kinderen-in-het-primair-onderwijs.pdf

creabea

creabea

03-11-2015 om 11:37

bewegen is altijd goed

dus het zal best.

Op de vrije school doen ze volgens mij vrij veel met bewegen tíjdens het leren; ik heb wel eens gehoord van tafels oefenen met danspasjes erbij of zoiets.

Paddington

Paddington

03-11-2015 om 11:38

Vrije school?

Daar combineren ze al jaren bewegen met leren.

Ik heb het dan op het nieuws gezien, maar naar wat ik zag, zou het voor mijn kind niet werken. Denken en bewegen, dat wordt hem niet helaas.

Dees

Dees

03-11-2015 om 11:46

leereffect is heel hoog.

Ik denk dat het wel begrijp waarom het geen blijvende invloed heeft op de bmi. Kinderen gaan compenseren, beweeg je op school veel dan ben je moe en ga je na school lekker wat rustigers doen.

Wellicht geven ouders ivm het vele bewegen wat extra's als tussendoortje mee.

Dat het leereffect positief wordt beinvloed, 5 maanden op 2 (school)jaren is echt heel veel, in de praktijk zijn er maar iets van 40 weken school, dat komt neer op zo'n 10 maanden, dus 5 op 20 maanden is wel echt heel veel.

dees

Mijn ervaring is dat als kinderen meer gaan bewegen, ze steeds minder snel moe worden en juist alleen maar nog meer gaan bewegen. Dus van dat compenseren, dat geloof ik echt niet.

viola

viola

03-11-2015 om 12:50

Ik dacht dat dit oud nieuws was. Heb al lang geleden mijn kinderen de tafels bijv springend en rennend laten leren.
Wat ik vooral geloof? Dat kinderen erg verschillend zijn in *hoe* ze iets het beste leren. Jammer dat daar nauwelijks aandacht voor is.

wandelaar

wandelaar

03-11-2015 om 13:39

inderdaad, oud nieuws

Ik was ook verbaasd. Het is toch al járen lang bekend dat bewegen positief is voor de concentratie?

Daarom zijn er ook zoveel kinderen die op een wiebelkussen of een zitbal zitten in de klas. Daarom zijn er bureaus op kantoren waaraan je staand kan werken, soms zelfs uitgerust met een loopband of een fiets. Daarom wordt er steeds vaker staand vergaderd. Daarom zitten er in iedere goede cursus of workshop 'energizers'. Daarom is er aandacht voor 'actief zitten'. Niets nieuws onder de zon dus.

Vogel, ik begrijp dat jij juf bent? Jouw reactie bevestigt het treurige beeld dat ik de afgelopen jaren heb gekregen van de leerkrachten het basisonderwijs. Je doet het gelijk af als 'weer wat innovatiefs wat mij van het werk afhoudt'. Je zou beter moeten weten.

Vogel

Vogel

03-11-2015 om 14:21

@wandelaar

Als je in het onderwijs werkt, zou je weten wat ik bedoel.
Maar in dit geval was mijn protest slechts voor de vorm. Mijn leerlingen zitten in een rolstoel, dus wij hoeven niet te springen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.