Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Truus

Truus

16-09-2017 om 11:02

kind buitengesloten

Truusjongste zit in de 3e van de middelbare school. Recent zou een klassenfeest worden gehouden, jongste heeft veel geholpen bij de voorbereiding. Lastminute bleek het feest niet door te kunnen gaan. Vervolgens hebben de klasgenoten onderling slaapfeesten georganiseerd. Iedereen uitgenodigd, behalve mijn jongste...
Lang leve instagram en snapchat - jongste ziet alle foto's van de feestelijkheden en is natuurlijk diep ongelukkig.

En nee, dit is niet per ongeluk gebeurd. Jongste heeft al jaren moeite om aansluiting te vinden bij kinderen in de klas. Wordt nooit gevraagd voor verjaardagsfeesten/werkgroepjes/etc. Volwassenen vinden jongste reuze plezierig in de omgang, maar met leeftijdsgenoten wil het niet lukken. Sova-training, allerlei andere trainingen etc. - allemaal al gehad. We hoopten dat het op de middelbare school beter zou gaan, vooral omdat Truusoudste in een klas zit (zelfde school) waar juist iedereen altijd mag meedoen.
Iemand nog tips of ideeen wat we zouden kunnen doen? Jongste is ondertussen ook al dusdanig gedemotiveerd dat afstromen of blijven zitten aantrekkelijk lijkt, dan komt jongste in een klas met enkele kinderen met wie jongste wel aansluiting heeft.

(en sorry voor het afstandelijke taalgebruik, vanwege herkenbaarheid wil ik in het midden laten of jongste een jongen of meisje is)

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

16-09-2017 om 11:07

Even helemaal off-topic: verander je nickname

"Truus" is op dit forum de vaste naam voor de vriendin van een man die vreemd is gegaan.
Aan de naam Truus kleven hier alleen maar negatieve associaties

Truus2

Truus2

16-09-2017 om 11:17

sinbads vrouw

Truus is niet mijn standaard-nick hier. Ik ben idd een andere. Voor zover ik weet is mijn man niet vreemd gegaan. Maar helaas weet ik niet hoe ik in deze draad nu mijn naam moet aanpassen?

Mijntje

Mijntje

16-09-2017 om 11:23

mentor/andere school

Je zou forumbeheer kunnen vragen, contact forumbeheer aanklikken, hier rechtsboven.
Ik zou met de mentor praten, uitsluiten is ook pesten. En als het niet genoeg helpt een andere school overwegen. Dat kan zoveel uitmaken! (mijn eigen ervaring lang geleden)
Alleen is overstappen midden in het jaar misschien niet handig.
Laat je dochter maar wat minder aan sociaal media doen.

Lente

Lente

16-09-2017 om 11:24

Dat heb je al gedaan

alleen zou ik jezelf dan geen Truus2 noemen.

Je kunt een andere naam kiezen, bijvoorbeeld Antje. En in de titel melden dat Truus nu Antje heet.

Alternatief is forumbeheer vragen de naam te wijzigen.

een klik

'Jongste is ondertussen ook al dusdanig gedemotiveerd dat afstromen of blijven zitten aantrekkelijk lijkt, dan komt jongste in een klas met enkele kinderen met wie jongste wel aansluiting heeft.'
Blijkbaar vindt ze dus bij andere kinderen wel aansluiting. Waarom zou je haar allerlei trainingen geven om aansluiting te vinden bij kinderen met wie ze blijkbaar geen klik heeft, terwijl je negatief denkt (afstromen) over het omgaan met kinderen met wie ze wel een klik heeft?

Tsjor

Truus2

Truus2

16-09-2017 om 13:03

afstromen

heeft als nadeel dat jongste de gewenste studie na de middelbare school niet zal kunnen doen. Of alleen met een omweg, dat kan natuurlijk wel. Maar het huidige niveau van onderwijs past gewoon erg goed bij jongste, dus wat dat betreft is afstromen niet logisch.

@nnemoon

@nnemoon

16-09-2017 om 14:24

Wat rot voor jongste.

Als ik zulke verhalen lees keert mijn maag zich om. Wat moet het voor hem/haar en voor jullie moeilijk zijn. Ik zou het in ieder geval bespreken met de mentor. Niemand wil buitengesloten worden. Kinderen zijn oud genoeg om te begrijpen wat ze die persoon (jullie kind) aandoen.

Afstromen zou helemaal zonde zijn zeker als hij/zij het niveau aankan.

Li

Li

16-09-2017 om 14:29

is er geen parallelklas? Of speelt daar hetzelfde?

Niet logisch

misschien, maar wat vindt het kind er zelf van?

Tsjor

diane

diane

16-09-2017 om 18:07

Ach Truus

Wat sneu, vind het zo pijnlijk voor haar!
Heb je al met mentor gepraat? Ik zou het als ouder willen weten, hier kind ook in vo3, soms probeer ik wat te vissen maar goed erachter komen lukt niet. (Of er kinderen in klas buitengesloten worden, zo geweldig is de school sfeer niet)
Ik denk wel dat een goede mentor iets kan betekenen in dit geheel.
Ik zou als ouder woest zijn als ik zou weten dat kind mee deed aan een feest oid waar iemand buiten gehouden werd.
Maar eigenlijk zou ik haar liefst een nieuwe start wensen. Geen overstapmogelijkheden? Afstromen zou ik ook als allerlaatste optie zien.
Van de andere kant is het nog maar dit jaar. Volgend jaar profiel, dan worden klassen weer meer gehusseld etc.

Truus2

Truus2

16-09-2017 om 22:02

wat antwoorden

Dank voor jullie reacties en medeleven!

Kind vindt het echt verschrikkelijk, baalt er ongelooflijk van.
En ja, ik zou ook boos worden als ik zou merken dat mijn kinderen andere kinderen uitsluiten. Hoorde bv. een paar jaar geleden op een verjaarspartijtje dat een van de kinderen in de klas werd gepest in de fietsenstalling op school. Heb toen de mentor een mail gestuurd en ik hoorde later dat daar idd actie op is genomen. Ik hoorde van jongste dat het daarna niet meer leek voor te komen - dat hoop ik dan maar.

Naar een parallelklas is helaas niet echt een optie, omdat er per leerjaar maar één klas is met dat speciale onderwijs. De andere klassen missen dat speciale deel, wat jongste dus juist super vindt.

De mentor - misschien dat ik daar idd eens contact mee moet opnemen, als jongste dat ook goed vindt...

zebra

zebra

17-09-2017 om 10:15

zoals gezegd

eerst contact opnemen met de mentor, via mail of telefonisch. In de mail kun je eventueel ook nog een CC toevoegen naar een decaan?
Afstromen zou wel heel zonde zijn zeker omdat hij/zij dat speciale deel erg leuk vindt en door toedoen van anderen alleen nog met een lange omweg de gewenste vervolgstudie zou kunnen doen. Dan zou ik nog eerder een andere school overwegen, mits daar dan ook het speciale deel gevolgd kan worden. Maar hopelijk kan de mentor iets betekenen en zijn verdere stappen niet nodig, sterkte!

Superrot

Hoi Truus,
Ik kan me goed voorstellen dat kind zich hier superrot onder voelt. Maar hoe gaat het op normale schooldagen? Wordt hij/ze dan ook buitengesloten? Of kiest kind er dan voor om met de jongere kinderen om te gaan? Als het in de klas verder goed gaat en hij/ zij vrienden heeft in een andere klas dan zou ik niet voor schoolwissel kiezen. Laat haar/hem dan investeren in de vriendschappen en niet in de klasgenoten. Ga daar dan gewoon zakelijk mee om en verwacht niet teveel. Zoiets?

Triva

Triva

17-09-2017 om 13:39

maar

Gingen mensen apart slaapgroepjes maken? In dat geval krijg je natuurlijk snel dat iedereen zijn eigen groepje uitnodigt tot het aantal wat bij je mag slapen. Natuurlijk is het enorm rot als je dan de enige bent in de hele klas die niet is uitgenodigd maar is dat ook echt zo? Is iedereen bij elkaar geweest die nacht? Jongens en meisjes?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.