Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Keuzestress basisschool

Ik zit met een dilemma waarvoor ik jullie advies zou willen vragen.

Mijn dochter wordt over een klein half jaar 4 jaar en gaat dan naar school.

Vlakbij ons huis zit een grote en nieuwe basisschool waar ook een buurjongetje heen gaat en waar we heen zouden kunnen lopen of fietsen.

Een stukje verderop zit een andere, kleinere (en gemoedelijkere) school in een verouderd gebouw. Pasgeleden zijn twee kdv vriendinnetjes naar deze school gegaan en ook haar 'beste vriendin' van het kdv die een aantal weken jonger is gaat naar deze school. Ik weet dat die kleintjes (meestal) snel nieuwe vriendjes maken maar het voelt alsof ze met bekende kindjes sterker en minder onzeker en verlegen in haar schoenen zal staan.

Ik zit ENORM te twijfelen waar we goed aan doen.

Gaan we voor de school vlakbij die:
A) op loopafstand is
veel buitenschoolse activiteiten aanbiedt
C) het enigszins bevriende buurjongetje naartoe gaat
D) nieuw en 'fris' is

De minpunten vind ik:
A) heel groot/4 of 5 kleuterklassen
voelt onpersoonlijk/harder
C) onduidelijk pestprotocol

Of naar de school die wat verderop zit die:
A) kleiner is
gemoedelijker aanvoelt
C) haar vriendinnetjes op zitten
D) een duidelijk pestprotocol

Maar die ook:
A) verder weg is (fiets of auto)
verouderd gebouw
C) minder kindjes uit de buurt

Ik zit enorm te twijfelen tussen verstand en gevoel. Al dekt dat de lading niet helemaal want het gebouw van de school dichtbij is ondanks dat het naar mijn idee veel te groot is, wel heel fris en modern.

Ik weet dat het moeilijk is om hierin advies te geven maar stiekem hoop ik op inzichten van jullie.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken.


Bezoek?

Heb je ze al bezocht? Is er een open dag? Kun je langslopen en zien wie of wat er allemaal op het schoolplein staat?
Zie je je kind al rondlopen op een van beide scholen?
Hoe is het contact met de leerkrachten.
Kun je ouders te spreken krijgen van de kinderen die naar de oudere school zijn gegaan om te horen wat hun overwegingen waren?

Maaike

Maaike

20-01-2016 om 22:47

sites

Heb je al de rapporten van de onderwijsinspectie al bekeken? Ook kan je nog even bij scholenopdekaart.nl kijken. Wellicht helpt het bij het maken van je keuze.

Verder zou ik zeggen: volg je gevoel. Maar houd er rekening mee dat een grote school ook voordelen biedt qua intern begeleiding, remedial teaching, plusklassen, etc.

Nobrainer

Tenzij ze er lijfstraffen geven: de school dichtbij waar de andere buurkinderen ook heen gaan. Ga je nog jaren plezier van hebben. Je kind blijft geen kleuter, het is voor iedereen fijn als ze over een paar jaar zelfstandig naar school en naar speelafspraakjes kan.

Verder zit je kind acht jaar op school, in die tijd kan een school radicaal van sfeer/kwaliteit veranderen.

Fruitig

Fruitig

20-01-2016 om 23:40 Topicstarter

Moeilijk!

Bedankt voor jullie reacties tot nu!

Ik ken ouders op beide scholen en deze zijn voor allebei redelijk positief. De school om de hoek wordt wel wat onpersoonlijker genoemd en mbt de start op school kan er nog wel een en ander worden verbeterd aan de communicatie. (Laat met afspreken over wennen en wat er allemaal verwacht wordt.)

Beide scholen scoren meer dan prima. De school om de hoek nog iets beter maar verwaarloosbaar.

De school die iets verder zit, is ongeveer een kleine 10 minuten fietsen of een kleine 5 minuten rijden. De vriendinnetjes die ze nu al kent wonen niet perse om de hoek maar ook niet enorm ver weg.

Moeilijk moeilijk!

mijk

mijk

21-01-2016 om 07:11

wij hebben voor verder weg gekozen

En nooit spijt gehad. We vonden de buurtschool heel vervelend maar dochter heeft na verhuizing van 2 vriendinnen eigenlijk geen vrienden meer in onze straat en de rest Kent elkaar wel. Soms vind ik dat wel erg jammer....

Mijk

Als je zo twijfelt

En beide scholen dus in feite "goed genoeg" zijn, zou ik beslist voor de school dichtbij gaan. Ze zit er als het goed is voor 8 jaar; ik zou niet veel uitgaan van de voordelen die de school-ver-weg op korte termijn (betere communicatie bij start) biedt. Je kent de evt zwakke plekken (communicatie, onduidelijk pestprotocol), dus je zou je daar ook wat op voor kunnen bereiden.
Het is goud waard als je kind op een gegeven moment zelf naar school kan, én haar contacten heel dichtbij heeft.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-01-2016 om 08:22

andere inzichten

Je vroeg om wat andere inzichten. Ik ga een poging doen.

Vriendjes: direct van het lijstje strepen. Vind ik volstrekt niet-relevant. De kans is groot dat je dochter de eerste week al met vriendjes thuis gaat komen - nieuwe vriendjes, en dus niet de kinderen zie ze al kent.

Verder mis ik wel wat afwegingen op je lijstje. Dingen die (in mijn optiek) veel belangrijker zijn dan bijvoorbeeld 'communicatie rondom de start'. Ik kijk inmiddels terug op 13 jaar basisschool met mijn kinderen, en die communicatie rondom de start.... echt, dat is maar zo'n klein dingetje. Natuurlijk, als je er midden in zit, dan voelt het heel bijzonder als je kind vlak voor de start een leuke kaart krijgt van de juf. En wil je graag duidelijkheid over zaken als gym(kleding) en het beleid rondom traktaties, 10-uurtjes etc. Maar daar kun je ook zelf actief naar vragen en dan weet je het. Daarop baseer je geen keuzes voor 8 jaar.

Ik zou (met de kennis van nu) graag van de school te horen krijgen hoe ze omgaan met kinderen die afwijken van de massa. Weet je, de meeste scholen zijn gewoon prima voor de meeste kinderen. Dus als je andere ouders spreekt, is de kans groot dat ze gewoon wel positief zijn. op iedere school. Je leert een school echter pas echt kennen als je kind niet gemiddeld blijkt te zijn. Daar zou ik dus sterk op door vragen. Wat als mijn kind zich snel ontwikkelt en de standaard stof is te eenvoudig? Natuurlijk antwoorden ze dat ze op verschillende niveaus les geven. Daar kun je dan weer op doorvragen: hoe ziet dat er dan uit? In de klas of buiten de klas? En als dat hoogste niveau nog te laag blijkt te zijn, wat dan? Pluswerk, plusklas, compacten, verrijken of juiste versnellen?
Dezelfde vragen kun je stellen over te moeilijke stof. Wat als mijn kind het niet aankan? Eigen programma? Zittenblijven? En wat dan het volgende jaar?
En stel dat mijn kind zich onvoldoende kan concentreren in de klas, hoe gaat de school daarmee om? In de klas of buiten de klas? Of als mijn kind andere zorg nodig blijkt te hebben? Bijvoorbeeld vanwege dyslexie, ziekte of een stoornis?
Is er een RT'er op school? Voor wie is deze RT'er beschikbaar? Hoe werkt het als mijn kind RT nodig blijkt te hebben, kan ik er vanopaan dat de RT'er tijd heeft?
Ik zou willen weten op basis waarvan de school besluit of kinderen van groep 2 door kunnen naar groep 3. Oktobergrens of januari-grens? Blijven veel kinderen langer in de kleuterklas (zou voor mij een rode kaart zijn) of is kleuterverlengen een uitzondering?
Een pestprotocol is mooi, maar het gaat om de uitvoering. Daar zou ik stevig op doorvragen.

Ik zou ook wel wat willen weten over het leerlingenvolgsysteem en over Cito-toetsen. Hoewel dat over 8 jaar allemaal weer heel anders kan zijn, zou ik willen weten hoe ze hier naar kijken en mee om gaan.

Hoe belangrijk vindt de school schoolse resultaten en cognitieve ontwikkeling? Ik vond het destijds een verademing dat een school (na een aantal andere scholen bezocht te hebben) zei: het gaat er natuurlijk wel om wat kinderen aan het einde van de rit hebben geleerd. De andere scholen vond ik daar juist heel weinig ambitieus in. Die hadden het vooral over sociaal emotionele ontwikkeling, creativiteit etc.

Ook zou ik benieuwd naar hoe de school kijkt naar de rol van de ouders. Daar verschillen scholen nogal in. En dan heb ik het niet (alleen) over een actieve Ouderraad die de feestjes organiseert en ouders in de MR (is gewoon verplicht en daarmee standaard), maar hoe ze naar ouders kijken. Jij als ouder van je dochter. Dat is vooral relevant als je kind zich niet standaard ontwikkelt. Hoe serieus neemt de school de ouders. De school zal daar zelf waarschijnlijk vooral sociaal wenselijk antwoord op geven, dus dit is informatie die je van andere ouders zal moeten krijgen. En dan dus niet van ouders met 'gemiddelde' kinderen.

Hoe is d overblijf georganiseerd? Of is er een continu-rooster? Zijn er plannen om dat op korte termijn te wijzigen? (kan relevant zijn als jullie beiden werken). Is er een BSO in het gebouw of in de buurt?

Het lastige is natuurlijk dat je op dit moment zelf 'zo groen als gras' bent. Iedere school zal zijn eigen keuzes vol overtuiging brengen. Over veel dingen heb je nog nooit nagedacht, laat staan dat je er een mening over hebt...

Jamie

Jamie

21-01-2016 om 08:28

dichtbij!

Je weet al dat ze niet handig zijn in de communicatie rond de start op school dus dat kun je wegstrepen, je zorgt zelf gewoon voor duidelijkheid.

De vriendinnetjes van het kdv hoeft ze niet te houden en als ze ze wel houdt zit ze op een school verder weg en zitten haar vriendinnen verder weg, daar heb je élke dag last van.

Ëen grote school heeft eigenlijk veel voordelen, er is gewoon meer mogelijk en je kind zit 99% van de tijd in de klas of speelt op een groter plein en dat is belangrijk, niet hoeveel klassen er nog meer zijn en juist meer klassen geeft ook mogelijkheden voor overstappen als er vriendjes in een andere klas zitten.

Pestprotocol zegt helemaal niets, het gaat om de leerkracht die voor de klas staat, die moet zorgen dat de kinderen veilig zijn.

Ik had tig scholen om uit te kiezen maar koos gewoon maar voor dichtbij, overstappen kan echt altijd nog.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-01-2016 om 08:34

echt?

"Je weet al dat ze niet handig zijn in de communicatie rond de start op school dus dat kun je wegstrepen"

Meen je dat echt Jamie? Hm, ik kijk daar echt wat anders naar. Het kan best dat Fruitig 1 ouder heeft gesproken die heeft aangegeven dat het wat onduidelijk was. Dat kan. Het IS gewoon allemaal nieuw als je eerste kind naar de basisschool gaat, en je hebt als ouder dan heel veel vragen. De ene ouder gaat zelf actief op zoek naar de antwoorden en ervaart dus helemaal geen probleem. Een andere ouder (misschien wel iemand die de overstap naar de basisschool vreselijk spannend vindt) wacht af totdat iemand alles spontaan gaat vertellen en ervaart dat dit niet volledig gebeurt.

Op die ervaring van een ander zou ik geen schoolkeuze baseren.

Jamie

Jamie

21-01-2016 om 08:36

ijsvogeltje

?

Als ik je goed begrijp denk je dat ik nu de kleine school adviseer?

Nee, ik bedoel dat als je WEET dat ze onduidelijk zijn rond de start op school, dan zorg je dat je zelf aan die informatie komt. Je vraagt dus meer door om te voorkomen dat je met vragen zit. Je streept dat argument dus weg in de keuze tussen de twee scholen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-01-2016 om 08:38

ah!

Ah Jamie, ik begreep je verkeerd. Te snel gelezen. Ik dacht dat je dus bedoelde dat daarmee de school maar moest afvallen. Sorry!

Maaike

Maaike

21-01-2016 om 08:45

Wat is voor jou belangrijk: aandacht voor cognitieve ontwikkeling, godsdienstige vorming, aandacht voor creatieve vakken, etc. etc. Vaak heeft de keuze voor een bepaalde school ook te maken met hoe je zelf in het leven staat.

creabea

creabea

21-01-2016 om 10:01

onze ervaring

Ha, wat klinkt dit bekend. Wij hadden aanvankelijk voor een school gekozen die:
A) kleiner is
gemoedelijker aanvoelt
D) een duidelijk pestprotocol
Maar die ook:
verouderd gebouw
C) minder kindjes uit de buurt

Achteraf viel dat erg tegen. Klein (in dit geval totaal ca. 130 leerlingen.) was een nadeel, want een kleine school heeft minder (financiële) mogelijkheden. Ook had ons kind weinig aansluiting mede doordat er weinig te kiezen was. Gemoedelijk voelde het aanvankelijk wel aan, een gezellig gebouwtje, een enthousiaste directeur met een goed verhaal en gezellige knutsels. En de school liep weg met de (pestprotocol) methode 'Vreedzame School'. Achteraf was de sfeer alles behalve gemoedelijk (dat begon door te dringen eind groep 3/begin groep 4); het pestprotocol was bittere noodzaak, maar de uitvoering ervan liet te wensen over. In groep 5 was de sfeer zo grimmig (in de hogere klassen nog meer) dat we het geen fijne school meer vonden. Inmiddels wisten we ook wel waarom de school zo klein was
Het verouderd gebouw vond ik minder erg (juist wel gezellig, maar had vast iets te maken met het budget van de school), dat er niet veel kinderen uit de buurt heen gingen was wel een nadeel. Of anders gezegd, kinderen uit de buurt op dezelfde school is wel een voordeel.

Nu zitten de kinderen op:
A) op loopafstand (maar dat was de andere ook)
veel buitenschoolse activiteiten aanbiedt
C) het enigszins bevriende buurjongetje naartoe gaat
D) nieuw(er) en 'fris' is
ook
A) heel groot/4 of 5 kleuterklassen
voelt onpersoonlijker
C) onduidelijk pestprotocol

Een grote school is vaak populair en dat is meestal niet zomaar. En raar maar waar: ondanks dat een eerste kennismaking overdonderend is vergeleken bij een kleine school, valt dat onpersoonlijke nogál mee. Op deze school (400 leerlingen) blijken onze kinderen toch ook wel heel veel kinderen te kennen (weliswaar niet letterlijk alle kinderen van de hele school bij naam, zoals op de vorige school, maar ach). De leerkrachten zijn toch heel betrokken bij de leerlingen en heel benaderbaar. De leden van de directie kennen alle ouders en alle kinderen, er is een leuke conciërge (geen geld voor op de vorige school) en zijn elke ochtend beschikbaar voor een praatje aan de openbare koffietafel (ipv een teamkamer achter een gesloten deur) Letterlijk maar vooral 'figuurlijk' fris. Figuurlijk vanwege het vernieuwende karakter van het onderwijs, er wordt veel naar de toekomst gekeken en leerkrachten hebben veel individuele vrijheid. Er is gewoon meer mogelijk met onderwijsmateriaal e.d. vanwege een groter budget. Een onduidelijk pestprotocol vinden we na de ervaringen met de vorige school niet zo relevant. Tot nu toe geen verhalen van pesten gehoord, de sfeer is erg gemoedelijk en vriendschappelijk. Ook meer kinderen uit de buurt die ernaar toe gaan. Dat maakt niet heel veel uit, maar is toch leuk. Je hebt toch automatisch iets meer contact met die buren als er iets gemeenschappelijks (de basisschool van je kinderen) is.

Mijn advies: ga bij beide scholen kijken, zowel op een open dag als op een doordeweekse dag onder schooltijd (daarvoor maak je een afspraak). Kijk een keer in de pauze op het schoolplein, hoe de kinderen met elkaar spelen; staan er veel kinderen alleen, wordt er goed opgelet? Wat voor ouders staan er na schooltijd bij het schoolplein? Ook iets waar we ons op verkeken hadden bij de vorige school, waar achteraf gezien wel heel veel achterstandsgezinnen met laagopgeleide ouders op zaten. Wij dachten voor een gemengde school te kiezen; deze was wel gemengd qua kleur, maar niet qua opleidingsniveau. Het is niet zo mooi om te constateren, maar het maakte hier wel uit voor de sfeer, kwaliteit van onderwijs en aansluiting voor de kinderen.

Fransien

Fransien

21-01-2016 om 11:32

Schoolplein en kindvriendelijkheid

Voor mij was een van de criteria hoe kinderen en leerkrachten tijdens de pauze met elkaar omgaan op het schoolplein, dat zegt zo enorm veel!

Zoveel kleuterklassen heeft als voordeel dat er makkelijk 'enkele' klassen gemaakt kunnen worden, ipv klassen waar groep 3 en 4 bij elkaar zitten.
Voor ons was de klassegrootte in de latere jaren ook een criterium, en de mogelijkheden voor RT en pluswerk. Dat pluswerk is bittere noodzaak gebleken.

Een vraag over de 1 oktober grens is ook een handige om te polsen hoe goed ze daadwerkelijk naar de kinderen zelf kijken, starheid op grenzen is meestal geen goed teken.

Misschien is het bij beide gelijk, maar bij ons waren er scholen die alleen maar vrouwelijke leerkrachten hadden en vrouwen met zowel mannen als vrouwen. Onze voorkeur ging uit naar een gemengde school.

Heel politiek incorrect, maar de zwarte school bij ons in de buurt viel direct af, daar gaven de juffen aan dat ze echt enorm inzetten op nederlands omdat de kinderen dat amper van huis uit mee kregen (90% kwam volgens hen binnen met enorme taalachterstanden).

Onze huidige school heeft 4 kleuterklassen en in totaal 14 klassen. Het blijkt een prettige grootte te zijn voor onze kinderen.
Er zijn veel kinderen die tweetalig opgevoed worden, maar bijna al die kinderen hebben een andere tweede taal. Mijn oudste zit met een Chinees, Frans, Iers, Engels, Hebreeuws, Pools, Russisch, Marokkaans en Iraans kind in de klas. Mijn andere kinderen hebben maar 5 of 6 tweede talen in de klas.
Juist die veelheid aan achtergronden heeft voor ons meerwaarde, onze kinderen leren tussen de bedrijven door toch best wel veel van andere culturen. Er wordt tijdens de aardrijkskundeles ook gewoon aan de kinderen uit dat land gevraagd om wat meer te vertellen. Aan de topografie wordt ook standaard de plaats waar zij vandaan komen toegevoegd. Bij topografie van Nederland werd ook aan onze kinderen gevraagd waar hun ouders vandaan komen met als gevolg dat ze nu ook wat kleinere plaatsen kennen.
Dat soort kleine dingen zijn juist de dingen waardoor kinderen zich geaccepteerd voelen, en dat vinden wij belangrijk.

bieb63

bieb63

21-01-2016 om 22:12

Ik zou het wel weten!

Die school verder weg natuurlijk! Afgezien van het feit dat je daar al een beter gevoel bij hebt, gaan er óók nog eens een paar vriendinnetjes naar toe! Wat wil je nog meer?
Tien minuten fietsen/auto. Joh, vooral dat fietsen (en wat is 10 minuten....) is juist fijn. Dagelijkse automatische beweging. En als er al een paar vriendinnetjes ook naar toe gaan, zie ik het punt niet zo. Zeker omdat die school jou blijkbaar meer aanspreekt.

Siep

Siep

22-01-2016 om 11:41

Ik ook

De school die verder weg is.

Je gevoel zegt het eigenlijk al.

Ze 'verzuipt' niet in grote school en zal misschien 'beter gezien' worden op de kleine school en niet als de zoveelste kleuter.

Met de fiets of auto? Nou en. En vriendjes van de buurt om mee te spelen in vakanties en weekenden en kinderen uit haar klas om doordeweeks mee te spelen....Van alle 'werelden' wat om het zo maar te noemen.

Siep

Siep

22-01-2016 om 11:46

Ik was nog niet klaar

Hier ook grote moderne school, 4 kleuterklassen, mooi, netjes, 5 minuten lopen....Maar kind was er doodongelukkig.

Nu 15 minuten fietsen, oude kleine school, verouderde lokalen, maar oergezellig! Iedere leerling kent elkaar, de leraren kennen de kinderen allemaal bij naam en het is er huiselijk! Kind is daar op zijn plek!

Luister naar je gevoel en kijk naar je kind, zou ik dus zeggen.

Moni

Moni

22-01-2016 om 11:52

De leeftijd van je kind is een valkuil

Jij ziet je bijna vierjarige voor je en je hebt als ouder nog geen ervaring met school. Daardoor bekijk je de basisschool als de plek voor een kleuter terwijl je kind daar tot zijn twaalfde zit.
Hetzelfde zie je bij de keuze van een middelbare school. De brugklas wordt bekeken en beoordeeld, niemand kijkt naar de bovenbouw.

Ik zou gaan voor de school in de buurt, juist ook omdat die groter is.
Grotere scholen hebben vaak meerdere ingangen en meerdere pleinen. Je kleuter speelt straks echt niet tussen de 12/jarigen. En de juf van een grote school heeft evenveel kleuters in de klas als de juf van een kleine school.
Tenzij er speciale redenen zijn waarom de school niet geschikt is.

Een pestprotocol zegt niets over hoe een school met pesten omgaat. Als je wilt weten hoe de school dat doet, moet je gaan praten met andere ouders. Bij voorkeur die met oudere kinderen.

Lynn

Lynn

22-01-2016 om 12:47

gevoel

Ik snap degenen die zeggen "volg je gevoel".

Toch zou ik pas je gevoel volgen als je gesprekken met de scholen en ouders van oudere leerlingen hebt gevoerd over o.m. de onderwerpen die Ijsvogeltje (hele goede post!) en Moni aansnijden.

Ik kan alleen maar onderschrijven dat vooruitkijken slim is, hoe moeilijk dat ook is als je een kind van 3 hebt.

En inderdaad, een mooi pestprotocol zegt niet zoveel.

guera

guera

22-01-2016 om 13:08

Sluit de school aan bij jouw normen en waarden?

Tegenwoordig wordt een school sneller gekozen dan een oppas of werkster, nl met het argument: lekker dichtbij. Dat argument stond bij ons helemaal onderaan de lijst, nl totaal niet relevant, net als vriendjes uit de buurt. Ook niet relevant. De grote populaire school in de buurt hier is zeer prestatiegericht. Daar moet je wel van houden zeg maar. Past niet bij ons. De directeur aldaar had geen idee welke methoden er precies gebruikt worden. Toen had ik al gegeten en gedronken. Te groot, onpersoonlijk. Fijn dat er meer geld is maar als een grote school onder een grote stichting hangt krijg je ook meer wisselingen van leerkrachten want dat moet dan rouleren binnen de stichting als er problemen zijn. Een slechte leerkracht rouleert lekker rond.
Ook hoor ik van ouders op deze school dat er bv een bord hangt met daarop elke week een naam van een kind die goed gepresteerd heeft. Nou dat past echt helemaal niet bij ons.
Wij hebben echt gekozen voor een school met een pedagogische visie die bij onze stijl past. En zeker is het daarbij van belang dat ze dan ook nog wat leren ja. Maar de basis van onze school is: uitgaan van verschillen tussen kinderen ipv omgaan met verschillen. Het lijkt hetzelfde maar dat IS het niet.
Als je uitgaat van verschillen dan erken je elk kind in zijn eigen talenten en ontwikkeling. OOk wat eerder is gezegd: vraag daarnaar. Hoe gaan ze om met kinderen die niet gemiddeld zijn? Onze school gaat ervanuit dat geen enkel kind gemiddeld is en er wordt daarom heel veel gedifferentieerd. Dat kan en wil niet elke leerkracht dus ze zijn allemaal extra opgeleid en hebben bewust voor deze school gekozen.

Als je binnenkomt en de leerkracht of directeur praat over het hoofd van het kind OVER het kind ben ik ook al klaar. Het zegt veel als een leerkracht op de knieen gaat om op ooghoogte met kind een gesprekje te voeren. Dat soort kleine dingen die lijken op 'gevoel' en sfeer geven een bepaalde basishouding tav omgaan met kinderen aan. Je kunt daar al heel veel uit afleiden.
En dan kunnen ze met veel mooie praatjes komen maar daar prik je dan snel doorheen. Wij hebben dus gekozen voor de school op 15 auto minuten afstand en al 10 jaar lang geen seconde spijt. We begrijpen elkaar, leerkrachten en ouders.

Lang verhaal kort: ga ook es kijken op het schoolplein en kijk es rond wat voor soort ouders er rondlopen. Hier bij die populaire grote dichtbij school waar veel ouders en kinderen in de nieuwste merkkleding rondlopen. Niks mis mee, moet iedereen zelf weten. Maar past niet bij ons. Ik voelde mij niet op mijn gemak op dat plein.
Dus dat kan ook nog een item zijn.

Succes!

Jamie

Jamie

22-01-2016 om 13:15

volg juist niet je gevoel

want dat zegt zo weinig. Tien minuten met de fiets elke dag lijkt weinig maar dat is volgens mij iets van 2 km. Als vriendjes de andere kant uit wonen duurt het jaren en jaren voor ze naar elkaar toe kunnen zelf en ook zelf naar school duurt veel langer.

Elkaar allemaal bij naam kennen zegt helemaal niets. Het is veel belangrijker dat je je leeftijdsgenootjes kent of eigenlijk je klasgenoten. Hier een nog veel grotere school maar verschillende gebouwen en dat maakt het weer klein. Ik zou de grootte van een school nooit als maat nemen want ook een grote school kan hebben wat je alleen denkt te vinden op een kleine school. De meer mogelijkheden en meer geld vind ik toch ook belangrijk.

Je denkt inderdaad op veel te korte termijn (zo fijn als ze wat kinderen kent) maar dat telt maar voor een week terwijl ze er acht jaar op school zit!

guera

guera

22-01-2016 om 14:41

Jamie

Ik vind het echt apart dat afstand een criterium is. Behalve dan bij gelijke geschiktheid. Anders is afstand toch echt irrelevant voor ons zeker zoals gezegd. Ja je moet langer brengen. Ja zomaar even spelen lastig maar hier hebben ze school vrienden en buurtvrienden. Bij middelbare is dat toch ook volstrekt niet aan de orde?
Hoe ze met je kind omgaan is dan toch vele malen belangrijker? En daar zit juist zoveel verschil in.

Jamie

Jamie

22-01-2016 om 14:52

guera

Klopt, hoe ze met je kind omgaan is het belangrijkste maar zolang ik daar geen duidelijk beeld van heb kies ik voor dichtbij. Wat weten we nu eigenlijk zeker:

Er zitten wat meer bekende kindjes op de verweg school (maar dat probleem is in één week achterhaald). Natuurlijk is het prettig als je ergens komt waar je al kinderen kent maar voor verreweg de meeste kinderen is het zo dat ze in een klas komen waar ze niemand kennen of van vaag een paar maanden geleden.

Dichtbij geeft veel buitenschoolse activiteiten (leuk en ze kunnen dan zelf naar huis lopen na afloop). Het is een nieuwe, frisse school met over het algemeen dan ook geen vastgeroeste leerkrachten. Nadeel is dan wel vaak dat de één na de ander zwanger wordt (ervaring). Het pestprotocol is onduidelijk maar wie zegt dat? Dikke kans dat dat binnenkort wel anders is want elke school moet hier wat mee doen. Daarnaast gaat het er om hoe de leerkracht om gaat met pesten, niet de school. Als de leerkracht het goed aanpakt wordt er niet eens gepest.

De school verweg is kleiner maar ik vind dat over het algemeen een heel groot nadeel. Het voelt gemoedelijker, maar wat zegt dat en wat heb je er aan? Het is een kleine school maar waarom is de school klein? Omdat de school niet populair is? Omdat er weinig kinderen in de buurt wonen? Zijn er combinatieklassen vanwege de grootte (voor mij een groot nadeel)?

En ja afstand kan een heel groot nadeel geven. Als je zelf ziek bent is het veel lastiger om te vragen of iemand jouw kind even meeneemt want dat is dan geen meenemen maar ophalen en wegbrengen. Verder ben je dus elke dag al zeker een half uur enkele reis onderweg. Als je dan ook nog thuis met je kinderen eet is dat al twee uur per dag. Zonde van je tijd en dan heb je ook nog vaak de pech dat je voor niets op school komt want er moet gespeeld worden en dan mag je om vijf uur nog even een half uur weg (10 min fietsen of meer en 10 min of meer terug en dan nog je kind binnen wegtrekken en jas aan doen etc). Komt dus soms neer op 2,5 uur per dag met heel veel pech tegenover wellicht een half uurtje op de school dichtbij?

guera

guera

22-01-2016 om 14:53

aanvulling

Ga dus eerst bij jezelf na wat je precies belangrijk vindt en ga met die bril op rondkijken. Want je merkt ook hier al dat iedereen terecht zijn eigen overwegingen heeft....

Moni

Moni

22-01-2016 om 15:24

De redenen van Guera snap ik wel

Ik zou dan ook niet voor de dichtbij school kiezen. Vooral dat bord met het presterende kind , brrrrrrrr.

Wij kozen wel voor de school dichtbij (keuze uit 3). In onze buurt kunnen kinderen niet buiten spelen met uitzondering van de eigen tuin. Buurtcontacten zijn er daardoor niet snel. Speelafspraken wel, maar dan alleen met kinderen van dezelfde school.
In een woonerf waar kinderen makkelijk ergens buiten spelen zal dit weer anders zijn.

Ver rijden vind ik geen probleem (wel lastig) maar dat zou ik pas doen als daar een echte noodzaak toe is. Hebben wij gedaan met jongste de laatste drie jaar van de basisschool. Geen spijt van. Maar wel jammer van de lokale contacten.

Fruitig,

De punten die IJsvogeltje in #8 aankaart, zijn belangrijke punten want je weet nooit van te voren hoe je kind leert.

Je kan ook aan de ouders van die drie meisjes op de kdv vragen waarom zij voor die kleine school gekozen hebben. Misschien hebben ze iets gehoord over de werkelijke sfeer binnen de scholen.
De sfeer binnen een team leerkrachten wordt bepaald door de leiding. Ik heb gemerkt dat directeuren van kleinere basisscholen een betere werksfeer bereikten i.t.t. de direkteur van die grote bs...

Als op een school de punten van IJsvogeltje aankaartte, gaan spelen en dan ook nog in combi met de verkoelde werksfeer, dan zou je wensen dat je je kind op een school had gedaan die misschien wat verouderd was, maar waar men wel tijd had voor je kind.

Ik heb gemerkt dat de kapitein op een schip veel zegt over de koers die gevaren wordt. Misschien kunnen die ouders van de meisjes van het kdv je daar iets over vertellen want volgens de schoolgidsen komt elke school goed uit een tevredensheids onderzoek. (Zelfs als de lage opkomst een onderzoek onbetrouwbaar maakt.)

afstand

uit sommige reacties zou je bijna de indruk krijgen dat je ontaard en gemakzuchtig bent als je afstand als belangrijk criterium laat meetellen. Ik vind dat onzin. Een school dichtbij heeft heel grote voordelen. Vriendjes die in de buurt wonen. Kind dat, als het wat groter is, zelf naar school kan. En naar klasgenootjes (en daarna weer naar huis). Dat je, als het glad is en de weg moeilijk begaanbaar, ook nog op school kan komen. Dat als je eens wat vergeet (broodtrommel) je het makkelijk nabrengt. En dat het een hoop tijd scheelt die je anders aan reistijd verdoet. Tel het voor de grap eens over acht jaar op.

Natuurlijk, als de school verder weg duidelijk veel beter is voor je kind dan de school dichtbij, dan geeft afstand niet de doorslag. Maar als de scholen elkaar niet dramatisch ontlopen heb je er jaren plezier van als je voor de school dichtbij kiest. En je kind ook.

Groeten,

Temet

Groeten,

Temet

Jamie

Jamie

22-01-2016 om 16:37

guera

Ik had jouw lange posting gemist. Er is niets mis met kiezen voor een school ver weg als heel duidelijk is dat de school dichtbij niet bij jou past. Ik krijg die indruk niet van TS, sterker nog al haar ervaringen met de scholen zijn vooral van horen zeggen en dat heb je nu eenmaal altijd als het om je oudste kind gaat.

"Een slechte leerkracht rouleert lekker rond."

Nou ik heb ze liever roulerend dan jaar na jaar op dezelfde kleine school. Overigens: bestaan er nog kleine scholen zonder overkoepelend orgaan?

Verder is een directeur niet voor niets directeur geworden en die zijn niet perse heel erg veel beter als ze door de knieën zakken. Het is in ieder geval niet iets wat op mijn lijstje zou staan als vereiste aangezien je kind nauwelijks met die directeur te maken krijgt.

Bottom line: een basisschool kiezen is natte vingerwerk. Kies er eentje, hoop dat die bij je past, hoop dat die niet heel snel verandert en hoop gewoon op goede leerkrachten maar realiseer je je dat je altijd nog kunt overstappen.

guera

guera

22-01-2016 om 17:30

Jamie

Ja er zijn nog eenpitter scholen waaronder die van ons.
Onze school is vrij klein. Daarbij maakt onze directeur zeer actief onderdeel uit van school en kennen de kinderen haar goed. Zij kent alle kinderen bij naam.
Een leerkracht die niet gericht is op het kind vind ik echt een misser. Directeur nog tot daaraan toe maar als je niet eens weet welke methode er gebruikt wordt bij lezen dan ben je echt niet betrokken. Ik vind dat een slechte zaak.
Zoals ik al zei bij gelijke geschiktheid tuurlijk voor dichtbij gaan maar hier zit geen gelijke geschiktheid dichtbij. Het Is of presentatie school, of school met de Bijbel of een school waarvan ik meer kinderen ken die er gillend weg zijn gegaan dan die erop zitten. Daarna maakt het dan niet meer uit of je 5, 10 of 15 min met de auto moet.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-01-2016 om 17:49

Guera

Veel hangt denk ik af vn je eigen ervaringen. Ik ben zelf na een verhuizing op een school in het volgende dorp beland, omdat die beter aansloot bij wat ik gewend was. Veel spijt achteraf, ook bij m'n ouders. Ik heb nooit aansluiting gevonden in het dorp, m'n jongere broer ook niet, omdat we niet in het dorp op school zaten. Werden niet geaccepteerd in het dorp. Ook andere kinderen in het dorp die op een andere school zaten misten die aansluiting, dus ook kinderen die daar opgegroeid zijn. En om die reden vind ik een school dichtbij heel belangrijk. En natuurlijk hebben wij ook gekeken naar andere dingen dan alleen de afstand, en zou zo'n school als jij omschrijft bij ons ook afvallen. Maar de afstand was wel relevant.

Trouwens, ik merk hier in de straat (zo een waar lekker buitengespeeld kan worden) dat de kinderen vooral naar hun schoolgenootjes trekken, meer dan naar de kinderen die op de andere scholen zitten. Er zijn drie scholen in de directe omgeving, dus het valt op. Kinderen die verder weg op school zitten missen die aansluiting een beetje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.