Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Myself

Myself

02-04-2014 om 18:16

Keuze gezondheidswetenschappen Unief

Wij wonen in Belgie vlak bij Maastricht. Zoon denkt er aan om daar volgend jaar 'gezondheidswetenschappen' te gaan studeren aan de unief.
Kan iemand mij zeggen wat die studierichting juist is? Met welke studies vergelijkbaar? Nodige voorkennis/studies/wiskunde...? Kostprijs? Master-mogelijkheden? Zijn er hier welke die studierichting gedaan hebben? Ervaringen?

wizzer

wizzer

02-04-2014 om 18:30

niet in het buitenland

Dit lijkt me een studie die ik niet in het buitenland zou volgen, omdat het mij heel erg gericht lijkt op hoe de gezondheidszorg in een land georganiseerd is. Verder zou ik verwachten dat de meeste antwoorden staat op de site van de opleiding:
http://www.maastrichtuniversity.nl/web/show/id=103885/langid=43

Verder wordt aangeraden bij buitenlandse diploma's om voor 1 april aan te melden.

Myself

Myself

02-04-2014 om 19:22

Inhoudelijk

We wonen in Vlaams Limburg, vlak bij Maastricht, dat is het probleem niet. Hier werken veel Vlamingen in Nederland (en omgekeerd) Studeren in Nederland is ook veel duurder dan in Vlaanderen maar ook dat is geen echte belemmering. Ik zou vooral ervaringen willen weten waar je voor die richting sterk in moet zijn, aan welke richting is het gelijkgesteld? (Biologie? geneeskunde? psychologie? bioMedische...??)
Wat heb je op voorhand best gestudeerd? kan enkel VWO richting (bij ons ASO) of kunnen ook andere richtingen dit volgen?
Zijn er ervaringsdeskundigen?

mari39

mari39

02-04-2014 om 20:38

ik ben

Een gezondheidswetenschappdr, wel nog van de oude stempel. Inmiddels zijn de stromingen en keuzemomenten veranderd geloof ik, maar de essentie is hetzelfde gebleven denk ik. Het is een universtaire studie, vwo met wiskunde als eis of relevsnte hbo opleiding. Toen was er 1 propedeuse jaar, met daarna 7 afstudeerrichtingen waar je uit kunt kiezen. Varierend van beleidsmatig tot filosofisch, biologidch, milieu, bewegingszorg. Economisch richting is er ook. De richting bepaald de mogelijke beroepen en kansen op de arbeidsmarkt. Ik vond het erg leuk (ik heb beleidswetenschappen gezondheidszorg gedaan icm een studie rechten). Mijn werk was beleidsmatig/management in non profit sector. Het is overigens niet gebonden aan de nederlandse situatie, je kunt het ook heel goed in andere landen gebruiken. En ik vond maastricht een geweldige stad om te studeren en te wonen.

wizzer

wizzer

02-04-2014 om 21:45

lees de link

Daar staat heel duidelijk met welke buitenlandse diploma's je kunt worden toegelaten.

cloc

cloc

02-04-2014 om 22:58

hier

Mijn dochter is eerstejaarsstudente in Maastricht gezondheidswetenschappen. Ze gaat de richting geestelijke gezondheid doen. Wiskunde en Biologie zijn beide gewenst maar Biologie geen moet. Weinig contacturen dus veel zelfstandigheid gevraagd. 1e jaar is algemeen dus ook dingen die misschien minder interessant zijn. Dochter vindt het een fijne studie.

Studie met ongeveer 300 studenten met daarin verdelingen van jaargroepen van ongeveer 50 studenten. In die groep rouleren ze. Er worden onderwijsgroeoen gemaakt van 11 studenten, net deze groep werken ze een heel blok. Daarna wordt er weer gewisseld binnen die 50 studenten.

Dochter twijfelde tussen psychologie en gws maar omdat ze richting parapsychologie wil was gws veel logischer. Tenminste, zeker in Maastricht. Gws biedt niet op iedere uni dezelfde richtingen.

cloc

cloc

02-04-2014 om 23:06

foutje

Psychopathologie dus. Hoe kom ik nu weer bij parapsychologie

Myself

Myself

03-04-2014 om 12:42

VWO Wiskunde?

Hoe zwaar is de wiskunde? Hoe zijn de slaagkansen? Zoon heeft vwo (ASO) gedaan maar is niet zo sterk in wiskunde. Zou dat een belemmering zijn? Staat deze richting gekend als eerder zwaar universitair of een richting welke te doen is als je niet zo sterk bent in wiskunde?
Is deze richting vooral op wetenschappelijk terrein of eerder op humaan vlak sterk?
Waarin ben je best sterk voor deze richting, waarin vraagt het wat minder? Welke slaagkansen zou zoon hebben na vwo maar niet dé sterkste leerling van de klas?

mijk

mijk

03-04-2014 om 12:53

he interessant!

Cloc. Ik ben me voor een nichtje dat nu in het buitenland woont in studies aan eht verdiepen en die wil ook psychische pathologie gaan doen en ik vond die studie volgens mij alleen in Maastricht. Klopt dat? Ik zat helemaal in de de psychologie te zoeken maar misschien is gezondheidswetenschappen een wel zo interessante keus voor haar.. Food for thought!

Mijk

mari39

mari39

03-04-2014 om 13:53

in mijn tijd

Moest je wiskunde a hebben gedaan op vwo. Had je dat niet, kon je een zomercursus doen voorafgaand aan het eerste jaar. Tijdens de studie was get vooral nodig als basis voor statistiek en begrijpen en doen van wetenschappelijk onderzoek en epidemiologue. Na het propadeusejaar was het afhankelijk van je studierichting, hoeveel wiskunde nog terug kwam. Bij een betarichting als biologische gezondheidskunde was dat meer als bij geestelijke gezondheidskunde. Maar ja, dat is wel lang geleden al.

cloc

cloc

03-04-2014 om 17:35

antwoorden

Ojee...wat een vragen

De wiskunde, dochter is ook niet op zijn best als het om wiskunde gaat maar het gaat haar nu toch redelijk af. Veel statistiek inderdaad. Voor wie wil wordt er ook wiskundebijles aangeboden voor 5 euro per uur. Wiskunde a is genoeg als voorkennis. Biologie is wel wat pittiger, maar ook voor wie dit niet heeft gehad, wordt er veel herhaald aan het begin.
Toch hoor ik dat er intussen al veel zijn afgevallen. Dochter vindt de psychologische kant heel gemakkelijk maar anderen vinden dat net weer heel moeilijk. Waar interesses liggen zal zeker tellen.
Ze moeten wel alles halen, ook Biologie ook al doen ze daar het tweede jaar iets mee.

Mijk, je moet dat zeker vernoemen naar nichtje! Ik hoorde dat er meer twijfelden tussen de keuze psychologie en gws die nu hier terecht zijn gekomen. Alleen het eerste algemene jaar moet je wel interessant vinden. Psychologie in Maastricht is in ieder geval niet geschikt voor als je de richting psychopathologie op wil. Kijk maar eens bij de blokbeschrijving geestelijke gezondheid, dat zal je nichtje zeker interessant vinden.

Myself

Myself

04-04-2014 om 09:43

wiskunde a ?

Waarvoor staat wiskunde a? Hoeveel uur wiskunde houdt dat in op het vwo?
Ik denk ook dat zoon wel een heel goed psychologisch inzicht heeft. De richting spreekt hem aan, maar statistiek schrikt wat af..
In Vlaanderen kan je op VWO/ASO niveau 8u wiskunde hebben per week tot slechts 3u
(hier heb je BSO= beroeps, TSO= technisch/ Havo/Mavo? en ASO= VWO/gymnasium met latijn edm)

Leermethode

Wat ik nog van de zoektocht met dochter (eerstejaars Gezondheidswetenschappen in Enschede) weet, is dat de universiteit in Maastricht een bijzondere onderwijsvorm hanteert. Ik ben even de precieze naam kwijt, maar dat zal Cloc misschien weten. Het heeft iets te maken met groepjes en elkaar beoordelen of zo.

Mijn dochter sprak het niet zo aan en zij heeft mede om deze reden gekozen voor een andere universiteit. Verder is gezondheidswetenschappen in Maastricht (wat ik me nog herinner) vooral gericht op public health, dus echt het niveau van landelijk beleid. De vraag is of dit past bij een toekomstige baan in België. Ik zou het in elk geval even nagaan.

Myself

Myself

05-04-2014 om 12:51

PGO

PGO sprak zoon juist wel aan, het zou om kleinere groepjes gaan. In vlaanderen is het onderwijs directiever denk ik.
In Vlaanderen komen ook wel veel Nederlanders studeren (toch zeker in het vo)

Myself

Myself

05-04-2014 om 12:52

PGO=

ProbleemGestuurd Onderwijs

cloc

cloc

05-04-2014 om 23:06

pgo

PGO moet je liggen natuurlijk. Dochter vindt het net heel fijn. Studenten moeten betrokken zijn op deze manier omdat er maar elf in een groep zitten. Het is dus niet zo anoniem als in een collegezaal zitten. Maar ook daar zitten ze trouwens. Na ieder blok wordt er gewisseld van studenten zodat je met iedereen samen leert werken.

Maastricht GWS heeft 4 of 5 richtingen, dochter kiest geestelijke gezondheid.
Hoeveel uur staat voor wiskunde A zou ik niet kunnen zeggen. Niet alle wiskunde's behandelen hetzelfde.

Myself

Myself

10-04-2014 om 18:33

Test

Hoe zit het met die test welke je op voorhand moet doen? Is die moeilijk? Moet je die aan de unief ter plaatse gaan doen? Mag je die voor meerdere richtingen doen? Wat als je die test slecht maakt? Zijn daar percentages rond gekend? Gemiddelden?

cloc

cloc

10-04-2014 om 21:41

test

Ik weet niets af van een test die ze op voorhand hebben moeten doen? Zou ik eens aan dochter moeten vragen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-04-2014 om 23:59

Informatie verkrijgen

Heel veel antwoorden op je vragen kan je zoon van de Maastricht University site halen. Heeft je zoon zelf al alle informatie opgevraagd bij deze universiteit en faculteit? Eventueel ook bij andere universiteiten/faculteiten? Brochures aangevraagd? Is hij al naar een Open Dag geweest of gaat hij daar nog naar toe?
Hij kan zelfs ook zijn vragen stellen aan een student van de opleiding: http://www.maastrichtuniversity.nl/web/Main1/AankomendeStudenten/Bacheloropleidingen/VraagHetOnzeStudenten.htm

Als je even op Google zoekt kan je ook nog meer informatie krijgen:
http://www.studiekeuze123.nl/opleidingen/6893/Gezondheidswetenschappen/
http://www.kiesjestudie.nl/studie6893-Gezondheidswetenschappen.html
http://studiekeuze.qompas.nl/opleiding/40/Gezondheidswetenschappen/overzicht

Myself

Myself

13-04-2014 om 19:43

Gezondheidswetenschappen

Dank voor alle info! De knoop is doorgehakt, Hij gaat er voor gaan. In de loop van volgende week gaat hij nog eens ter plaatse en zich inschrijven

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-04-2014 om 20:24

Myself

Gefeliciteerd! Hoe en waarom dat zo opeens? Enne, geloof in je zoon; niet te snel denken dat hij iets niet zou kunnen ok?

cloc

cloc

13-04-2014 om 20:38

mooi

Leuk! Dochter heeft toen ook meegedaan met de officiële meeloopdagen maar heeft ook heel brutaal via de uni een student te spreken gekregen waarmee ze een hele dag op sleeptouw is geweest, colleges gevolgd, bij pso aangezeten. Was erg leerzaam. Misschien nog leuk voor je zoon?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.