Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kerstkaarten versturen

vandaag kreeg zoon een kerstkaartje mee naar huis. Niet van klasgenootjes, maar van post nl. Met een brief, zogenaamd van de schooldirectie, dat vandaag in de klas is besproken hoe en waarom je een kerstkaart schrijft. Nu moeten wij thuis met onze zoon een adres gaan uitzoeken van iemand aan wie de kaart verstuurd moet worden. Op school moeten de kinderen dan klasssikaal het adres op het kaartje zetten en dan wordt het verstuurd.

Ik vind dit weer zo'n ontzettend stomme gesponsorde actie die ten koste gaat van de lestijd. Eigenlijk zou ik het liefst mijn zoon hier niet aan mee laten doen. Wat doe ik hiermee?

Angela67

Angela67

13-12-2013 om 17:00

wel meedoen maar zo weinig mogelijk tijd aan laten spenderen

zoek snel een adres op, laat 'm alvast oefenen met het schrijven ervan zodat hij zo snel mogelijk klaar is ....
als je er meer tijd aan besteedt dan kost het nog meer tijd van school om met jou te praten/iets te veranderen/tegen jouw kind te zeggen dat ie wel wat moet doen etc.
na vele jaren basisschool ben ik geneigd om alleen daaraan energie te besteden waar ik echt wezenlijke invloed kan hebben. anders regel ik het zo goed mogelijk voor m'n eigen kind en houd m'n mond (volledig tegennatuurlijk, maar hé een mens wordt wijzer)
gr Angela

Ach

Na 1 kind wat al de hele basisschool heeft doorlopen en 1 kind in groep 5 heb ook ik de instelling: lekker laten gaan. Wij versturen zelf geen kerstkaarten maar nu krijgt in elk geval oma er 1 via school. Dochter vond het leuk om te doen. Een prima afwisseling van het vele serieuze werk wat ze moeten doen.

Ach

Wij leerden een kaart schrijven en later toen ik groot was leerde ik een goede sollicitatiebrief schrijven. Nog een beetje educatief, zullen we maar zeggen. De ene school schrijft een nette kaart, de ander vult zijn tijd met een kerstverhaal en de volgende duwt alleen een film in de projecter.
Een leuke kaart voor oma/opa/tante en klaar is kees. Mijn zoon had vaak knutselen richting de kerstvakantie. Lege potjes moesten ermee naar school, waxinelichtjes, kerstgroen voor een bakje enz. Hij zit nu op de middelbare school en dan vervalt al het gefröbel. Wel jammer dat het een kant en klare kaart is van Post.nl. Sponsering betekent ook een extraatje voor school? Ik vind zelf geknutselde kaarten veel leuker van een kind.
Post.nl kan wel wat reclame gebruiken vermoed ik, er wordt veel verstuurd via internet, tja, de jeugd warm houden voor het versturen van kaarten is dus meer de bedoeling?

Hier ook

Vond het wel geinig, leren kinderen nog old skool email versturen, ik bedoel kaarten...

Mijn dochter wist nog eerder wat emeeuwen was, als driejarige dan een kaart sturen!

waarom is dat nou een stomme actie?

wat is er mis met leren een kaartje te sturen? Adres, postcode, postzegel, afzender; netjes schrijven. Wat voor aanhef bij adresseren. Prima toch?

Het is efficiënt dat heel veel communicatie tegenwoordig digitaal gebeurt, maar het is ook mooi als kinderen leren dat kaartjes sturen en ontvangen (en kunnen ophangen/bewaren!) leuke dingen in het leven kunnen zijn.
De digitale wereld is prachtig en ik zou 'm niet meer willen missen, maar op een dag zijn we ook heel veel kwijt vrees ik.

Dalarna

Dalarna

14-12-2013 om 13:35

Interessant

Ik kan het op zich wel waarderen maar vind het weer niet zo nodig dat het via een vorm van reclame moet maar ja postnl kan er ook niets aan doen dat ze de enige zijn die kerstkaartjes bezorgen (de concurrent weet dat daar niets aan te verdienen valt). Ik heb de leerkrachtenuitleg gevonden:

Handleiding
De feestdagen staan voor de deur. Naast tradities als kerstbomen optuigen, kerstkransjes
eten en kerstinkopen doen, is dit het perfecte moment om elkaar een speciale boodschap
te sturen. En hoe kan dat nou beter dan met een handgeschreven kaart? Doe mee aan de
kerstkaartenactie en laat leerlingen ervaren hoe leuk het is om een kerstkaart te sturen!
Dit lespakket bevat:
-
Een kopieerbare brief voor de ouders waarin zij worden ingelicht over dit project en waarin
zij gevraagd worden hun kind een adres mee te geven naar school.
-
Deze handleiding, die handvatten biedt om van de kerstkaartenactie inhoudelijk
gevarieerde lessen te maken.
-
Kopieerbare oefenvellen waarop leerlingen stap voor stap aan de slag gaan met hun
persoonlijke kerstgroet.
-
70 kerstkaarten met gratis Decemberzegel waarop leerlingen hun kerstboodschap schrijven.
Bovendien zullen ze de kerstkaart inkleuren, versieren en versturen.
Lesopzet
Leerlingen leren deze les wat er allemaal bij komt kijken als je iemand een kerstkaart stuurt.
Deze les is opgebouwd uit drie onderdelen, die verdeeld over de week worden uitgevoerd.
Bijvoorbeeld:
Les 1 maandag:
Introductie
Duur: 15 minuten
Les 2 woensdag:
Kerstkaarten schrijven
Duur: 45 minuten
Les 3 woensdag/donderdag:
Kerstkaarten posten
Duur: 15 minuten (afhankelijk van waar
de dichtstbijzijnde brievenbus staat)
Op postnl.nl/lespakket vind je de uitingen ook digitaal,
handig om te gebruiken op het digibord in de klas.

troelahoep

troelahoep

14-12-2013 om 13:37 Topicstarter

wat er stom aan is....

.... is vooral dat het van een gesponsorde actie is. Een brief van PostNL, met een heel verhaal over de waarde van het versturen van kerstkaarten, die ook nog is ondertekend met 'de schooldirectie'. Daar komt ook nog bij dat de kinderen volgens de juf eigenlijk nog zouden moeten betalen voor de postzegel (raar verhaal, wat er van waar is moet ik nog navragen). Prima dat de kinderen hoe je een adres opschrijft, maar doe dat dan bij taal, en a.u.b. zonder tussenkomst van het postbedrijf. De AH is dit jaar ook al langsgeweest om te leren welke tussendoortjes je bij hen moet kopen, en het Ouderenfonds om de kinderen te leren hoe je moet collecteren voor een goed doel. En tegelijk komen de juffen tijd te kort voor het gewone onderwijs, vreemd hoor.

(En knutselen vind ik overigens wel degelijk belangrijk, want daar leren kinderen veel van op motorisch gebied).

Dalarna

Dalarna

14-12-2013 om 13:38

oh er was nog meer info

http://www.postnl.nl/voorthuis/images/A4%20Handleiding%20Leerkrachten%20fc_tcm213-681878.pdf

Wat ik even niet snap is waarom ze denken dat je ANTWOORD krijgt op een kerstkaart?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.