Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

21-11-2014 om 15:07

Kent iemand Pi Spello?

Vanmorgen was ik voor mijn werk op bezoek bij een SBO-school. Hier werd met dyslectische kinderen gewerkt volgens het programma Pi Spello. De methode houdt in dat letters en lettergroepen in verschillende kleuren worden geschreven. Bijv. a,e,i,o,u hebben een andere kleur dan aa,ee,oo en uu.
Ik vond het er heel interessant uit zien en volgens de intern begeleider worden er geweldige resultaten mee behaald.
Nu heb ik zelf een zoon met dyslexie die momenteel nog in een dyslexieprogramma loopt maar daar bijna mee klaar is. Het dyslexieprogramma werkt niet met Pi Spello en ik merk dat het huidige programma voor hem nu echt lastig wordt. Ik vroeg me dus heel erg af of dit hulpmiddel iets voor hem is omdat ik zie dat hij veel herhaling nodig heeft. Op school hebben ze bovendien nog geen idee hoe ze hem gaan begeleiden met zijn dyslexie.
Zijn er mensen die met dit programma ervaring hebben? Wat ik me er vooral over afvraag is hoeveel tijd het kost om dit onder de knie te krijgen en of het niet heel lastig is om ook met de verschillende kleuren te schrijven. Zoon is namelijk motorisch niet heel handig.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 15:42

Tango

Er is ook een methode die taal in blokjes heet en die werkt ook met kleurtjes. Lijkt het daar wellicht op? Ik denk dat dat voor jouw zoon wellicht een goede oplossing is, mijn zoon vond ik daar wat te oud voor (hij deed het bij de logopedist toen hij bijna 10 was).

Jongste

leert via pi spello. Zit nu in groep 3 op cluster 2 onderwijs.
Hij vindt het niet altijd fijn of leuk als hij weer een kleur ergens bij moet benoemen.

Oudste heeft dyslexie en heeft een spellingsboekje waarbij met dezelfde methode wordt gewerkt. Als je kind het geduld heeft om extra tijd erin te steken is het een nuttige methode. Als hij dat zoals onze oudste stom vindt, zal het alleen maar tegen hem werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.