Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marinka

Marinka

15-07-2016 om 04:17

Kansklas net gehaald, wat is wijsheid?

Onze dochter heeft precies het vereiste minimum gemiddelde gehaald in de kansklas Havo/Vwo. Nu zijn de meningen in ons gezin verdeeld. Zij wil Havo doen omdat ze denkt dat ze met Vwo erg op haar tenen moet lopen. Mijn man vindt het zonde om lager in te zetten dan ze kan en ik twijfel. Daarom zou ik graag jullie ervaringen willen horen. Hoe gaat het na de kansklas?

Geen idee

Maar een kamsklas is toch om iets te proberen? En dan besluit je neem ik aan pas aan t eind vh jaar wat er gebeurt?

Geen enkele reden om het niet te doen lijkt me. Of ze komt er achter dat vwo idd net te hoog gegrepen is. En als het wel kan/mag aan t eind vh jaar....Nee zeggen en naar de havo gaan kan altijd nog. Toch?

Ingrid

Overigens...

Zat mijn jongste in een havo vwo klas. Met een heel gemiddeld havo advies. Ze is net over naar gymnasium 3. Met prachtige cijfers. Kinderen kunnen je soms erg verrassen. Ik had dit zelf ook niet echt verwacht.

Ingrid

pia

pia

15-07-2016 om 08:04

kansklas?

Wat is een kansklas? Ik ken die term niet. Een brugklas h/v? En je dochter heeft het minimum punten gehaald om naar het VWO te mogen? In dat geval zou ik, als dochter twijfelt, kijken hoe de kernvakken (en, ne en wi) er voor staan. Die zijn toch wel erg belangrijk in het vervolg van de school. Wat zegt school?

Oh..ik lees het fout?

Ze heeft de brugklas gedaan, en 'mag' kantje boord naar t vwo? Dat is een ander verhaal natuurlijk. En een stuk lastiger ook..

Toch zou ik het wrl doen als school er achter staat. Zoveel minder werk is de havo nou ook weer niet, en terug van vwo naar havo kan ook na klas 2 of 3 nog probleemloos....

Overigens... 'Precies het vereiste minimum aantal punten' ...duszonder dat ze 'besproken' is?

Vask is het in zo'n combi klas zo dat je bv een 8,0 gemiddeld moet staan om op te stromen, en dat je met een gemiddelde van bv tussen de 7,5 pen de 8,0 besproken wordt....

In zo'n geval is een gemiddelde van 'precies' 8,0 niet kantje boord hoor...maar heel royaal. Vaak is he maar een beperkt deel vsn de ipstromers dat het linea recta met de cijfers voir elkaar heeft. Veel leerlingen stromen ook via de bespreekzone op. Dat zijn de echte grensgevallen...

Ingrid

Fransien

Fransien

15-07-2016 om 10:15

Advies van school

Wat adviseren haar leraren haar? Meestal kunnen zij heel redelijk inschatten of ze op haar tenen zal moeten lopen of niet.

Mari

Mari

15-07-2016 om 10:35

inderdaad

Kijk naar Ned, Eng en Wiskunde, de kernvakken dus waarvan er maar 1 een vijf mag zijn later. Hier is het zo dat de kernvakken gemiddeld een 8 moeten zijn en de andere vakken een 7,5

Mijn zoon mocht ook elk jaar (h1 h2 h3) door naar VWO maar wij hebben dat niet gedaan omdat Engels een behoorlijk struikelpunt was (onder vmbot getest in de brugklas). Ook was hij op zijn plaats in de brugklas en werd hij niet echt geaccepteerd door de VWO'ers waar hij mee om ging.

Uiteindelijk is hij cum laude geslaagd voor de Havo met voor Engels een gemiddelde 7,3, zijn laagste cijfer.

Hij heeft er absoluut geen spijt van, heeft ook nog overwogen om alsnog VWO te gaan doen maar dat wil hij niet. Hij heeft een fantastisch mooie tijd gehad, veel vrienden gekregen, iets wat op de basisschool absoluut niet zo was. Na de HBO wil hij wel een master doen.

Kijk naar het hele kind, niet alleen naar de cijfers en bedenk: terug naar havo3 kan altijd maar drie jaar lang een nieuwe klas kan voor sommige kinderen teveel zijn (mijn kind zeker). Als jouw kind daar beter tegen bestand is: gewoon doen maar ja ze wil zelf niet en dat vind ik ook een belangrijk punt.

Mari

Mari

15-07-2016 om 10:37

Oja

Vandaag dat ik zeg: let op Eng, Ned en wiskunde. Bij mijn zoon viel precies op tijd het kwartje voor wat betreft Engels (half havo 4) maar ik denk dat het kwartje te laat was gevallen op het VWO omdat zijn achterstand al groter was geweest.

Docent

Docent

15-07-2016 om 10:41

Advies

Bij twijfel in dit soort gevallen geven scholen tegenwoordig vaker het advies havo te doen. Ze sluiten daarmee het risico uit dat je kind afstroomt of zakt want dat is slecht voor de school.
Kijk naar je kind en overleg met de school, dat lijkt mij het allerbeste.

maria

maria

15-07-2016 om 11:00

Waarom wil ze naar havo?

Dochter hier zit niet in een gemengde brugklas. Was dat wel zo, dan weet ik zeker dat ze zou kijken naar waar de leukste kinderen naar toe gaan. Zouden die naar havo gaan, zou ze voor zichzelf een passend verhaal bedenken waarom havo beter past...

Pia

Pia

15-07-2016 om 11:04

weet ik niet

Ik weet niet of bedoeld wordt dat het een brugklas isen dat het minimum aan punten voor vwo is, ik ken het begrip kansklas niet. Ik vind het sowieso een rare term. Het kan ook iets zijn als zomerschool?
In ieder geval, ik zou dus erg goed kijken naar die kernvakken en afgaan op advies van school en ook waarom het kind naar havo wil en niet VWO. Haar redenen kunnen ook belangrijk zijn. Motivatie om te leren bijvoorbeeld.
Ik dacht vroeger altijd dat je als ouder in moest zetten op het hoogste niveau. Maar ik heb ontdekt dat een stapje terug doen soms ook kan werken. Mijn kind is gestart in een t/h brugklas, toen naar de havo, moest toen afstromen naar t want geen motivatie, heeft het diploma stralend gehaald, mocht doorstromen naar h. Gaat volgend jaar examen h doen en heeft best aardige cijfers. De motivatie is er nu bij kind. Een maat van kind is altijd net overgegaan en is dit jaar gezakt. Ze gaan allebei dus volgend jaar examen h doen maar wel met een andere achtergrond.

lisbeth

lisbeth

15-07-2016 om 11:50

hoeveel moet ze nu doen

ik denk dat je ook moet kijken hoeveel ze er nu voor moet doen, kost dit haar moeite, doet ze dit op haar gemak.
Wil ze nog veel hobby's ernaast doen. die combi is niet handig als vwo haar veel moeite gaat kosten.
En inderdaad de kernvakken maar ook hoe is haar inzicht. Ik heb het idee dat bij VWO bij de vakken als aardrijkskunde, geschiedenis etc toch veel inzichtsvragen gesteld worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-07-2016 om 11:54

Kansklas

Is hier in de derde. volgens mij zitten daar de mavo leerlingen die havo willen proberen en daar dan ook de juiste vakken voor krijgen. Als het niet lukt gaan ze gewoon naar mavo 4. Ik kan me voorstellen dat zoiets ook voor vwo'ers bestaat?

In de brugklas heet zoiets toch gewoon een dakpanklas?

Specht

Specht

15-07-2016 om 11:56

vragen

Paar vragen
Heeft je dochter het afgelopen jaar hard moeten werken, of heeft ze het op haar sloffen gehaald?
Speelt het mee dat vriendinnen naar de HAVO gaan?
Heb je zelf het idee dat je dochter het kan, of denk je dat het wel erg zwaar zal worden?

Tijd aan huiswerk

Heeft je dochter veel tijd nodig om haar toetsen te leren en huiswerk te maken? Je man kan het wel zonde vinden. Maar zij is degene die achter de boeken kruipt.

Ik ben vroeger ook opgestroomd na een jaar heel hard blokken omdat ik dezelfde resultaten wilde halen als mijn vwo-advies vriendinnen. Het jaar daarop zat ik op het vwo, alleen in een andere klas. Geen prestatiedruk en best bevrijdend. Het jaar daarop weer afgestroomd en trots met havo-diploma naar een hbo gegaan.
Een van de kinderen is ook opgestroomd. Kind ervaarde dat als een 'eer'. Paar jaar later toch een jaar gedoubleerd. ( mentaal dipje, los van huiswerk). Kind gaf even aan dat de keus voor opstromen stilletjes ook deels voor ons was gedaan, ookal was het geheel haar keus.
Hoe dan ook, een jaar doubleren was zinvol; het opgestroomde niveau zelf, bleek niet te hoog gegrepen.

Het is moeilijk te voorspellen of iemand het aan kan. Het hangt vooral af, of iemand het ook wilt.

Cijfers

Ze voldoet precies aan de criteria van school, gemiddelde van de 7 belangrijkste vakken, 21 punten voor ne, eng, wis samen, geen onvoldoendes. Van school uit wordt ze bevorderd naar 2 Vwo. De twijfel zit bij haar en daarmee ook bij ons. Ze vindt het zwaar, school en huiswerk. Planning en structuur zijn niet haar sterkste kanten, maar als ze per dag één à anderhalf uur geconcentreerd aan haar huiswerk besteedt, haalt ze goede cijfers. Zelfvertrouwen kan beter en daar zit ook mijn twijfel. Wat is beter, haar uitdagen met het risico van overvragen of gaan voor het zekere resultaat?

Mari

Mari

15-07-2016 om 14:12

punten op de drie kernvakken is alleen voldoende als ze het hele jaar ook echt op VWO niveau heeft les gehad. Dan is het prima en vind ik het best hoor. Je kunt ook op VWO blijven als je gewoon zesjes scoort voor die vakken.

Mari

Mari

15-07-2016 om 14:16

er viel een woord weg

dan vind ik het best HOOG hoor.

Els

Els

15-07-2016 om 14:23

Is het wel overvragen?

Zeker gaan voor VWO. En niet om het te proberen, maar om het te doen. Ze heeft bewezen dat ze het kan en wat zij nodig heeft (kennelijk, want je omschrijft dat haar zelfvertrouwen beter kan) is ook jullie steun en volle vertrouwen dat ze het kan. Er is niets mis met hard werken en het idee dat je op de HAVO minder hard hoeft te werken is onzin. Je moet evenveel en soms zelfs meer (herhalingen) doen dan op het VWO. Zeg dat je erover hebt nagedacht / het met school besproken hebt en dat je geen enkele twijfel hebt. En dat je onterecht getwijfeld hebt. Die normering is niet voor niet zo vastgesteld als dat hij is, halen = halen. Gaan haar vriendinnen soms naar de HAVO? Dat is vaak een oneigenlijk argument van leerlingen om te twijfelen? Belangrijkst is dat mensen zich prettig voelen als ze functioneren op een niveau dat bij ze past (in haar geval VWO) en dat ze alle opties voor een vervolgopleiding open houdt terwijl die (althans de kortste/gemakkelijkste) route met HAVO wordt afgesneden.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-07-2016 om 14:27

Inderdaad

De norm is al stevig dus als je die haalt ben je gewoon goed genoeg om over te gaan naar 2vwo. School zal eerder aan de veilige kant gaan zitten dus als zij al zeggen dat het kan, gewoon doen.

Pia

Pia

15-07-2016 om 15:19

kernvakken

Als ze 21 punten heeft voor de kernvakken op VWO-niveau en ze werkt een uur a 1 1/2 aan het werk, kan ze prima naar VWO. Niks mis mee. 21 punten op havo-niveau vind ik net een ander verhaal, dan kan ik mij de twijfel voorstellen.

Angela67

Angela67

15-07-2016 om 20:54

mimajoli: structuur en plannen

waarom zou dat op de havo makkelijker zijn?
daar verkijkt ze zich dan echt op! Dit soort dingen leer je gewoon beter als je ze moet doen. Ze zullen over een paar maanden ook gewoon beter gaan. Hoe denk je dat wij het geleerd hebben?
gr Angela

Zelfvertrouwen

In principe kan ze het, dus waarom niet gewoon naar 2vwo? Niet geschoten is altijd mis. Risicomijdend gedrag ondermijnt het zelfvertrouwen ook op den duur. En misschien haalt ze het niet, want garanties zijn er nooit. Incasseringsvermogen, leren een teleurstelling te verwerken is ook een nuttige vaardigheid in het leven. En jullie verzachten de klap door haar te prijzen om haar inzet.

Bedankt

Voor al jullie reacties. We gaan voor Vwo.

Lynn

Lynn

16-07-2016 om 21:01

Goede beslissing

Denk ik dan.

Hebben jullie het al met dochter besproken en is zij het er nu mee eens?

Ik was het eens met degene die zei: als ze moeite heeft met plannen, los je dat niet op door haar naar de Havo te laten gaan.

Misschien is het wel een goed idee om na de zomer een of twee keer per week haar huiswerk, SO's, proefwerken en verslagen in te plannen. Veel pubers hebben daar moeite mee, is ze dus niet de enige in, en begeleiden jullie haar alleen op dat vlak.

Doe je dt in elk geval de eerste maanden zodat ze een goede start in de tweede kan maken.

Komt de rest vast goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.