Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Knobbel

Knobbel

06-10-2014 om 16:14

Kangoeroe toets alleen voor de slimme kinderen

Mijn kind (groep 8 nu) zou op school graag hebben meegedaan aan de kangoeroetoets. Nu mag ze vanaf groep 6 ineens daar niet meer aan mee doen omdat ze niet goed genoeg is.
Toevallig had haar zus in de brugklas (dus andere school) heel goede resultaten en mocht afgelopen zaterdag meedoen aan de Junior wiskunde Olympiade waar de 200 besten van de brugklas-kangoeroetoets aan mee mogen doen.

En nu baalt ze er weer van. Vandaar nu ineens.
Maar eigenlijk vind ik het ook erg onrechtvaardig; de kangoeroetoets is bedoeld voor alle kinderen! Dat staat op de site van de organisatie.

Nu ben ik in dubio; aankaarten op school of het maar zo laten. Ik heb het idee dat de school er eigenlijk helemaal van af wil omdat ze het teveel gedoe vinden.

Ik vind het sowieso erg slecht van de school om 'mindere kinderen' uit te sluiten van een leuke wedstrijd.

Wat vinden jullie? Kan een school dit maken?


four

four

06-10-2014 om 16:29

niet gratis

Voor zover ik weet is deelname niet gratis. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat school deelname beperkt tot de groep die hier het meest mee gebaat is om mee te doen. Aan de andere kant kun je ook aan school voorstellen om de toets voortaan buiten schooltijd af te nemen (op de vrije woensdagmiddag of zo) en dat ieder zijn eigen deelname betaalt (gaat om een paar euro geloof ik).

Mijn kinderen hebben op verschillende scholen gezeten, beleid was altijd heel verschillend, tot verplicht meedoen, alleen voor de slimmeriken of meedoen is vrijwillig maar niet gratis.

Knobbel

Knobbel

06-10-2014 om 16:42

Niet gratis

Dat wist ik. Ouders betaalden op de basisschool die paar euro ook zelf. Op de school van oudste was het wel gratis.
Maar de insteek van de organisatie is nu juist dat alle kinderen meedoen. En ik vind het ook een heel fout signaal naar de kinderen die dan niet mogen meedoen; jij bent niet goed genoeg!

En waarom zijn alleen slimmeriken ermee gebaat? Dat snap ik niet? Ook kinderen die geen uitblinkers zijn kunnen rekenen leuk vinden. Mijn dochter dus wel, en voelt zich daardoor echt minder dan haar klasgenoten die wel mee kunnen doen.
Ligt ook wel aan het beleid van school, want blijkbaar gaat het erg openlijk in de klas; jij mag meedoen en jij niet.

creabea

creabea

06-10-2014 om 16:43

niet gratis?

Oh, dat verklaart misschien waarom er op de vorige school van onze kinderen niet werd meegedaan. Mijn oudste is heel goed in rekenen dus het leek mij zo leuk voor hem om mee te doen, maar de school deed er dus niet aan, ook niet toen ik er eens naar informeerde. Die school was dan ook geheel platzak, dus dat zou het kunnen verklaren.

knobble

knobble

06-10-2014 om 16:49

Het kost drie euro

Dus dan zou een school (net als onze basisschool) er toch voor kunnen kiezen om dat aan de ouders te vragen?
En nogmaals het is bedoeld voor alle kinderen, niet alleen voor kinderen die perse goed kunnen rekenen. Dat is echt een misvatting. Zo jammer.

Lucerna

Lucerna

06-10-2014 om 17:03

ik weet niet anders

Ik weet niet anders dan dat de kangoeroewedstrijd (geen toets...) vooral bedoeld is voor de kinderen die goed kunnen rekenen. Bij ons op school doen alleen de beste rekenaars per groep mee.

roosje

roosje

06-10-2014 om 17:25

Idem

Hier zelfde ervaring. Voor scholen is zo'n wedstrijd vooral bedoeld als extra uitdaging voor de kinderen die uitblinken.
En natuurlijk zegt de organisatie dat het voor iedereen is. Zij willen graag veel deelnemers!
Maar scholen zitten helemaal niet te wachten op allerhande wedstrijden 'voor de leuk'. Want er zijn er nlog wel meer hoor, die kangoeroewedstrijd is niet de enige. Daar hebben scholen vaak geen zin in en al helemaal geen geld voor over. En dus bieden ze het alleen actief aan voor kinderen die extra uitdaging NODIG hebben. Niet 'voor de leuk', maar 'voor het nuttige'.

Katniss

Katniss

06-10-2014 om 17:26

Gut

Mijn kinderen zijn ook nog nooit geselecteerd. Het zou ze waarschijnlijk ook niet boeien. De insteek is toch om bij de besten te komen om zo mee te doen aan die landelijke wiskundewedstrijd? Anders is het verspilde moeite

roosje

roosje

06-10-2014 om 17:31

het blijft altijd lastig

Weet je, het blijft altijd lastig. Als ouder van een heel slim (en zich vervelend kind) ben je blij als een school eindelijk eens wat extra doet voor je kind. Een wedstrijd, Spaanse les of wat dan ook maar. Maar het roept vrijwel altijd (is mijn ervaring tenminste) vragen of weerstand bij andere ouders op. 'Mijn kind wil dat ook wel, het is niet eerlijk als alleen slimme kinderen dat mogen!'. Zucht... Eerlijk? Pfoe, mijn kind leert bijna niets op school en verveelt zich enorm, is dát eerlijk?
Ik denk dat scholen het nooit goed kunnen doen.

knobbel

knobbel

06-10-2014 om 18:01

Tja mijn gemiddelde kind

Valt dan weer altijd buiten de boot bij leuk pluswerk. En het wordt er zo ingewreven in de klas; jij mag lekker niet meedoen.
En voor haar is er dus niks, geen bijles of RT, want niet slecht genoeg. Geen pluswerk want niet slim genoeg.
Altijd wat dus.

En de kangoeroe wedstrijd (sorry geen toets idd) was eerst dus wel voor iedereen op school. En ineens niet meer. Dat kwam hard binnen bij haar. De juf had dus pontificaal voor de klas gezegd dat ze er niet slim genoeg voor was toen dochter vroeg waarom ze ineens niet mee mocht doen.
Ook vertelde de spreker dit ook nog eens bij die olympiade; de kangoeroe wedstrijd is er voor iedereen, niet alleen voor de slimmerds. En tja het zal zieltjes winnen zijn, maar ook broodnodige promotie voor wiskunde. Want wiskunde liefhebbers komen we tekort. Op alle niveaus.

Maar blijkbaar mag ik dus niet zo zeuren, want dit is normaal beleid bij veel scholen.

En toch vind ik het een scheef en discriminerend systeem. Kinderen worden eigenlijk ontmoedigd. Mijn kind denkt nu dat ze dom is. Terwijl ze toch gemiddeld scoort. Oke ze is geen enorme uitblinker, maar wordt niet gezien in de klas. En dat ze dan niet mee mag doen schaadt haar.
Ze mag ook al niet meedoen met de voorleeswedstrijd. Omdat ze niet goed genoeg is.
Wat leren we onze kinderen dan? Als je gemiddeld scoort hoef je je al niet eens op te geven want je bent toch kansloos? Ik vind dat niet erg motiverend. Voor dochter werkt dit in ieder geval wel zo.
Het lijkt wel of je tegenwoordig als gemiddeld kind nog het meeste pech hebt.

Overigens is heel slim zijn ook geen garantie voor pluswerk, want oudste mocht ondanks prima scores ook geen pluswerk. Wat ik nog steeds niet begrijp want ze verveelde zich vanaf groep 6 te pletter. Alles A en Avi-uit enzo. Maar niet slim genoeg bevonden.

four

four

06-10-2014 om 18:44

wel zeuren

Niet vanwege het beleid van school, maar vanwege de zeer botte reactie van de juf naar je dochter. Dat vind ik niet kunnen. Laat juf gewoon eerlijk zijn dat er te weinig geld is om iedereen te laten meedoen, dan kan vervolgens daar een oplossing voor worden gezocht (meedoen vrijwillig tegen betaling voor iedereen).

Barvaux

Barvaux

06-10-2014 om 18:45

maar

Ik ken hier geen enkele basisschool die er aan mee doet...

mieke

mieke

06-10-2014 om 18:54

barvaux

Ik ook niet. Ik heb nog nooit van een kangoeroewedstrijd gehoord.

Die uitleg over gewone kinderen die nooit iets mogen vind ik gezeur. Mijn oudste zoon heeft heel veel problemen. RT is geen cadeau maar noodzakelijk om de basisvaardigheden te leren. Mijn tweede zoon verveelt zich daarentegen op school. Hij heeft plusmateriaal. Niet als cadeau maar omdat hij dat nodig heeft. Hij kan moeilijk halve dagen uit het raam gaan zitten staren.

Mijn derde en vierde zijn volkomen normaal. Gewoon gemiddeld. Soms ergens wat beter in. Soms ergens wat minder goed in. Geen RT, geen pluswerk. Maar als ouder ook minder zorgen. Zij redden het wel op school. Ik hoef niet in te grijpen of steeds maar weer naar de leerkracht te gaan.

four

four

06-10-2014 om 19:07

kangaroetest is ook gewoon leuk

Bovendien krijgt iedereen die mee doet altijd een leuk hebbedingetje. Het is dus niet helemaal te vergelijken met 'gewoon' pluswerk.

(dan zou school ook gewoon de slimme kinderen een stel oude kangeroetesten kunnen laten maken, waar dan niet de bonus van wedstrijdelement en prijzen bij zit).

Barvaux

Barvaux

06-10-2014 om 19:31

maar

Mijn zoon heeft in de brugklas wel meegedaan, hij is er nu niet maar volgens mij deden ze eerst een test en mocht hij verder binnen school en kreeg TOEN pas dat kadootje. Dus die test was er wel om de goeden van de minder goeden te scheiden (maar nogmaals: hij is er niet, wellicht heb ik het fout).

Annet

Annet

06-10-2014 om 19:38

Eens met Knobbel

Het is jammer dat school niet meer alle leerlingen laat meedoen of op z'n minst alle leerlingen die dat willen. Zo nodig eigen bijdrage. Als haar kind gemotiveerd raakt door het meedoen aan de Kangoeroe wedstrijd, dan moet ze die kans krijgen.

Daarnaast is het zo dat de stof van de Kangoeroe wedstrijden geschikte uitdaging is voor kinderen die veel meer nodig hebben dan de gewone stof. Soms doen ze die op een niveau hoger (2-3 schooljaren hoger). Het is logisch dat ze na al dat oefenen, mee mogen doen met de wedstrijd. Daar hebben ze al die tijd naar toegewerkt. Op die manier vind ik het logisch dat alleen kinderen die daar weken voor geoefend hebben, meedoen.
Plotseling een groep uitsluiten is weer niet logisch.

Op het VO van oudste mag iedereen meedoen die dat wil. Dat is gemiddeld ongeveer 20% van de onderbouw. Het gaat om een gymnasium.

Tja

Je hebt kinderen die kunnen fantastisch lezen en doen mee aan de voorleeswedstrijd, jongens die goed kunnen voetballen en met bekers op school komen, meisjes die goed zijn in turnen komen in de selectie, je hebt kinderen die zeer creatief zijn en kinderen die zeer goed kunnen rekenen.
Mijn zoon heeft ook mee gedaan aan de rekenwedstrijd en de klas wenste hem veel succes. Verder is er geen woord aan vuil gemaakt. Je kind zit in groep 8 en volgend jaar gaat de èèn naar het gymnasium en de ander naar praktijkonderwijs. Er ligt een taak voor de school/leerkracht om de sfeer en elkaar iets gunnen erin te houden.
Verschillen zijn er nu eenmaal. Mijn zoon heeft al vroeg geleerd dat ieder mens zijn sterke en zwakke punten heeft. Ze zitten in groep 8, dat weten ze allemaal al lang van elkaar. Ik begrijp het baalgedrag van je dochter niet zo, of ik reageer er anders op, dat zou kunnen. Het gedrag van klasgenoten:"jij mag lekker niet meedoen" vind ik ook vreemd. Er zijn maar enkele kinderen die echt ergens in uitblinken, het gros is middelmatig.
Misschien wordt ze er mee geplaagd omdat ze jaloers reageert?

Knobbel

Knobbel

06-10-2014 om 21:17

Plagen is meer pesten

Dochter heeft wie weet net de pech drie 'vriendinnen' te hebbe die wel mee mogen doen. En een grote zus (die ook nog erg goed scoort). Erg confronterend, en daarbij wrijven die meiden het er ook heel erg in. En de juf (die ze had toen het voor het eerst niet meer mocht). Die het ook nog klassikaal dedd. Sinds die tijd vinden de andere kinderen mijn dochter dom.
Tot overmaat van ramp mocht ze vorig jaar ook niet meedoen met de voorleeswedstrijd (eerst binnenschools).

Ik begrijp daarom gewoon niet waarom niet iedereen gewoon mee mag doen. Deelnemers betalen al zelf, dus wat maakt het uit.
Het zal ook wel aan de school liggen, maar voor uitblinkers en niet meekomers doen ze alles. Maar mijn dochter is een niks aan de hand kind en die wordt door de juf gekleineerd. Hier hebben we beste een groot punt van gemaakt, maar we zijn er met die juf niet uitgekomen, en de directie vond dat we dit maar met de juf moesten uitvechten.

Zelf vemoed ik dat alleen goeden mee mogen doen om een goed gemiddelde te halen. Dat stind vorig jaar dus wel op de site dat de school zo goed had gescoord op de kangoeroe toets. Ja hallo als je alleen uitblinkers mee laat doen.
Daar val ik over.

Wrange is dat we deze school juist haddenuitgezocht omdat ze voor alle niveaus kinderen iets deden. Maar kinderen zaten koud op school en er kwam een nieuwe directie met een nieuw beleid. En voor je door hebt dat het dan jouw kind geen goed doet (en de alternatieve school heeft geen plek of is erg ver) dan ben je al achter de feiten aan het lopen.
Gelukkig had ze vorig jaar wel een fijne juf, maar mocht toch niet meedoen. Wel van de juf, maar niet van school.
Deze meester is ook voor rede vatbaar, maar hij moet zich toch aan de schoolregels houden.

Dochter wordt sinds vorig jaar niet meer zo gepest, maar een van die meisjes speelt noga eens hier, en zegt zo vaak iets denegerends tegen mijn kind, dat ik haar heb afgeraden om nog samen te spelen.
En wat ik erg vind is dat dit gedrag heel erg door school komt. Deze kinderen worden op handen gedragen, mogen alles organiseren in de klas, schrijven een klaskrant en weet ike het. En de gemiddeldtjes mogen dat niet. Maar dochter wil dit wel heel graag. Maar geeft het op want ze is toch te dom.

Gemiddeld lijkt steeds meer een schande. Ook buiten school. Dat ze waarschijnlijk vmbo gaat doen daar wordt ik in mijn omgeving nog net niet mee gecondoleerd. Maar je ziet sommige mensen schrikken als ze vragen wat ze gaat doen volgend jaar. En dat zijn dan collega ouders.
Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat maar ik vind het schandalig dat in het onderwijs zoveel kinderen al zo vroeg een soort buitenspel worden gezet.
Juf uit groep 6 zei bij een 10 min gesprek ook dat we niet veel van dochter mochten verwachten want er zit nu eenmaal niet veel in. Een kind van 9 wordt afgeschreven dus. Lekker dan.

Knobbel

Knobbel

06-10-2014 om 21:26

Sorry voor de typ en taalfouten

Dat komt ook niet slim over...

roosje

roosje

06-10-2014 om 21:46

Knobbel

Dat er een probleem is voor jouw dochter, dat lijkt mij duidelijk. Pesterijen, gekleineerd worden door de leerkracht, dat is gewoon niet goed. Dat moet je niet laten gebeuren, je hebt groot gelijk dat je daar actie op onderneemt.

Dat je wat weerwoord krijgt in deze draad, komt denk ik vooral dat je een aantal zaken aan elkaar koppelt die volgens mij niet juist zijn. Je maakt het (veel) te breed. Je schrijft over niet eerlijke systemen, dat iedereen mee moet mogen doen aan leuk pluswerk. Je trekt zelfs de conclusie dat je niet meer gemiddeld zou mogen zijn (onze cultuur richt zich juist bij uitstek op de middenmoot, het wordt helemaal niet gewaardeerd als je boven of onder de massa zit, uitzonderingen daargelaten). Maar daar gaat het helemaal niet om. Je lost het probleem van jouw dochter niet op door alle kinderen hetzelfde aan te bieden in de les. Door iedereen mee te laten doen aan de voorleeswedstrijd, of aan de schaakcompetitie en of aan hockey-toernooi. Pestende vriendinnen (met zulke vriendinnen heb je geen vijanden meer nodig) en een kleinerende leerkracht zijn het probleem, dáár moet je op focussen.

Verder ben ik het enorm met je eens dat de kwaliteit van het onderwijs onder de maat is. Dat de minder goede of juist heel goede leerlingen 'alles krijgen', weiger ik echter te geloven. Sorry, ik moet de school nog tegenkomen waar echt slimme kinderen wél voldoende worden uitgedaagd. Zelfs veel leonardo-scholen blijken daar helemaal niet toe in staat. Nee, stop met die illusie, want het is gewoon niet waar. Scholen moeten het met steeds minder geld doen, en beperken zich steeds meer tot 'de massa'. Ook de kinderen met leerproblemen krijgen steeds minder de hulp die ze nodig hebben.
Dat cijfers en scores voor scholen steeds belangrijker worden, ja, dat is een gegeven. Maar echt, heb niet de illusie dat kinderen die afwijken van de massa het zo goed hebben.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-10-2014 om 22:06

Kangaroewedstrijd is geen rekenen maar wiskunde

zie titel. En juist omdat het dus geen rekenen is, maar veel meer 'wiskunde-puzzels' is het voor alle niveaus geschikt om eraan mee te doen. Ik ben blij dat op de BS waar mijn zoons zaten vanaf groep 5 meegedaan werd (vrijwillig). Ook op het VO doen ze mee, in de brugklas verplicht iedereen, en daarna op vrijwillige basis. Jongste vind het nog steeds leuk, en is ook via de kangaroewedstrijd in aanraking gekomen met de vierkant voor wiskunde zomerkampen waar hij nu alweer 6 jaar vaste klant is.

Katniss

Katniss

06-10-2014 om 22:24

Ik kan me er toch niets bij voorstellen

Mijn dochter heeft niet meegedaan met die rekenwedstrijd, maar wel met de voorleeswedstrijd. In groep 6 had ze zelfs gewonnen, maar ze mocht niet naar de regionale finale omdat het alleen voor groep 7 en 8 was. Tja, jammer. In groep 7 en 8 werd ze vervolgens geen eerste. Op de huidige basisschool van mijn jongste (nu groep 6) gaat het gros naar het vmbo, en dat vindt iedereen normaal. Het hangt dus echt af van de school (en de populatie) hoe daarnaar gekeken wordt.

Annet

Annet

06-10-2014 om 22:28

Over de voorleeswedstrijd

Degene die mee mocht doen, werd gekozen door de klas. Dat werd een populariteitswedstrijd en geen selectie van de voorlezer in groep 7/8.
Vandaar dat er nog nooit iemand van deze school is doorgegaan naar de regionale wedstrijden.

Tango

Tango

06-10-2014 om 22:32

Nooit van gehoord

Van de kangaroewedstrijd. Waarschijnlijk doet onze school dus niet mee. Ze hebben wel andere projecten waar ze aan meedoen maar daar werden mijn kinderen ook niet voor geselecteerd. Zolang ze daar geen problemen mee hadden vond ik het best.
In dit verhaal vind ik het vooral vervelend hoe het gebracht werd door de juf en hoe de andere kinderen erop reageren. Dat vind ik echt niet kunnen en dat zou ik op school bespreken.

Knobbel

Knobbel

07-10-2014 om 08:42

Maar het is dus voor alle kinderen

En zo werd hij ook gepresenteerd voor het beleid veranderde. Iedereen mag meedoen, want het is leuk en goed. En de jongste deed hem ook best goed. Daar zat ze ineens wel vrij hoog in de klas qua score. Echt een opsteker die ze zo nodig had. Want zo dom als ze denkt dat ze nu is is ze dus helemaal niet. Dat is toch echt op school aangepraat.

Dus dat ze ineens niet meer mee mocht doen (ook niet eens aangekondigd) was ze er gewoon heel boos over. Het was voor haar een kans geweest, zo zie ik het. Ze ervaart het gewoon als straf omdat ze te dom is.

Maar als je een gewoon gemiddeld kind hebt mag je in deze wereld er niet over klagen. Terwijl ze gewoon ondersneeuwt tussen de ondergemiddelden en bovengemiddelden.

Ik heb toevallig ook een bovengemiddeld kind, en die mocht op de basisschool ook veel meer. Werd door de meesters en juffen ook aardiger gevonden. Werd betrokken in organiseren en kreeg meer de leiding. Ze mocht dan wel helaas geen plusklas doen, maar ik merk zoveel verschil in houding naar het kind toe vanuit school. Maar ook vanuit de buitenwereld. En hoe onzekerder ze daarvan wordt hoe slechter ze gaat presteren.

En dan is niet mee mogen doen aan zo'n wedstrijd dus wel een groot punt. Maar het is ook meer een symptoom van een groter probleem van de school. Ik vind dan ook verwerpelijk dat er meer scholen zijn die alleen de bollenbozen mee laten doen.
Dat ik hier weinig bijval krijg vind ik eigenlijk best vreemd, want wat is nu een reden om kinderen niet mee te laten doen? Geld kan het niet zijn want ouders betalen al zelf hier. Dus blijft de prestige van school over en dat schaadt de kinderen naar mijn idee. Zeker als het eerst anders geregeld was.
Er zijn ook meer ouders op deze school die het een foute keuze vinden van de school.

Ik maak even de vergelijking met de avondvierdaagse, kinderen mogen daar toch ook aan meedoen ook als hebben ze geen goede conditie? Hier organiseert de school dat ook, voor alle kinderen. En de ouders betalen dit ook zelf. Alleen een kind op krukken zou je het afraden.
En het is veel meer gedoe dan zo'n wedstrijd.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 09:11

tja

De avondvierdaagse is geen wedstrijd....

Ga nu eerst eens in gesprek met school want ik merk dat je heel boos en ontevreden bent, veel meer dan die kangaroewedstrijd waard is. Vraag eens waarom het gewijzigd is en uit dan ook even al je andere grieven want dit schiet niet op.

Overigens ben ik ouder van een voorloper en achterloper op de basisschool en ik had alles gegeven om die achterloper tot het niveau van jouw dochter te krijgen, gewoon omdat de rest van het leven langer duurt en er dan veel meer kansen zijn.

Bertie

Bertie

07-10-2014 om 09:24

wat jammer zeg.....

Hier mag iedereen meedoen met de kangoeroe wedstrijd. Zoon die pluswerk heeft wil niet meedoen. Geen zin in... Dochter die het niet zo goed doet op school. Vermoeden van dyslexie doet mee met de kangoeroe wedstrijd en voorlees wedstrijd. Haha. zo schattig. En weet je, ze heeft op 1 punt na net niet de derde prijs gewonnen. Vind ik echt knap van iemand die met rekenen 1 ster heeft en dus zwak is. Zo schattig hoe gemotiveerd ze is voor zo'n wedstrijd en normaal helemaal niet van schoolse vakken houdt. Ze heeft juist heel veel moeite met lezen en nu wil ze voorlezen. Normaal leest ze niet graag maar nu oefent ze voor de voorleeswedstrijd. Kun je dit niet op school vertellen dat zo'n wedstrijd kinderen motiveerd om te leren omdat het leuk is zo'n wedstrijd. Uiteindelijk dus heeft de school er ook wat aan als de kinderen hun best doen. Zo is iedereen blij. Breng het positief. Hier mag je meedoen als je wilt. Succes. Even tot 10 tellen en dan positief brengen.

roosje

roosje

07-10-2014 om 09:57

Knobbel

"Maar als je een gewoon gemiddeld kind hebt mag je in deze wereld er niet over klagen."

Je blijft dat maar herhalen. Je hebt alle recht om boos te zijn, maar je haalt er gewoon veel te veel bij. Je krijgt wel degelijk bijval, maar je wilt het niet zien geloof ik. Je krijgt veel bijval over het pesten en het kleineren door de leerkracht Dáár zit het werkelijk probleem, focus je daar nou eens op. En ga in gesprek met school, direct, en desnoods meerdere keren. Dat pesten en kleineren moet stoppen, punt.

Je kunt hier wel blijven roepen dat je bijval wil dat iedereen mee zou moeten doen aan die wedstrijd, maar echt, dat lost het werkelijke probleem voor jouw dochter niet op.

Bovendien is het veel kansrijker om de school op jouw hand te krijgen over de specifieke dingen die jouw dochter nodig heeft, dan om beleid aan te passen. Jouw kind is geen slachtoffer van het beleid, maar van een horkerige leerkracht. In het beleid staat heus niet dat gemiddelde kinderen afgezeken moeten worden door de leerkracht.

Knobbel

Knobbel

07-10-2014 om 09:59

Bertie dankjewel

Wat een goede post. Ik kan hier iets mee.

Jongste zit na het grote succes van grote slimme zus gewoon heel erg in een dip nu. En dat doet mij zo'n zeer.

We zijn al heel vaak op school geweest en hebben altijd een positieve insteek proberen te hebben. Maar als je steeds 0 op rekest krijgt word je het wel zat.
En zoals je jouw school beschrijft; dat was de school toen we onze kinderen erop inschreven. Niet de scholen met de goede cito resultaten en zoveel % kinderen naar HAVO of hoger, of met die leuke uitjes.
Maar helaas is dat nu wel zo'n school.

roosje

roosje

07-10-2014 om 10:02

aanvulling

Maar je zult hoe dan ook in gesprek moeten met de school. Uiteindelijk heb je er niets aan wat wij ervan vinden, maar gaat het erom wat de school met jouw feedback doet. Ik denk dat je in deze draad in ieder geval veel nuttige input hebt gekregen voor een dergelijk gesprek, inclusief inzichten in de afwegingen die scholen maken. Een aantal reacties/argumenten die je hier krijgt, zou je ook kunnen krijgen van een school. Het is goed dat je daarop bent voorbereid.

Dus nogmaals: focus op jouw dochter. Wat heeft je dochter meegemaakt, wat doet het met haar, wat heeft zij nodig om beter in haar vel te komen? Laat alle sentimenten 'onder- en bovengemiddelde kinderen krijgen alles' er buiten, want het leidt af van waar het jou werkelijk om gaat: jouw dochter. (en bovendien is het niet waar - kinderen die extra begeleiding en zorg nodig hebben zijn in het Nederlandse onderwijs vrijwel altijd slechter af dan jouw gemiddelde dochter)

Theekopje

Theekopje

07-10-2014 om 13:43

Evil school

"want wat is nu een reden om kinderen niet mee te laten doen? Geld kan het niet zijn want ouders betalen al zelf hier. Dus blijft de prestige van school over "

Zeker, prestige is de enige overgebleven mogelijkheid. Het moet wel prestige zijn, of pure kwaadaardigheid. Het beleid zal wel zijn om alle doorsnee kinderen weg te pesten, totdat er alleen nog achterblijvers of uitblinkers over zijn.

Het is natuurlijk volstrekt ondenkbaar dat er andere redenen zijn om kinderen niet mee te laten doen aan een wiskundewedstrijd. Het is volkomen uitgesloten dat er ouders zijn die wat moe worden van alle toetsen en wedstrijden en extra's, en die gevraagd hebben of het niet wat minder kan omdat hun doorsnee kind er zenuwachtig van wordt. Of dat er leerkrachten zijn die vinden dat de wedstrijd teveel aandacht wegtrekt van het reguliere programma, en dat alleen willen voor kinderen die dat wel kunnen lijden.

Even serieus: als je kind gepest wordt of door de leerkracht onaardig bejegend wordt is dat uiteraard laakbaar. Maar je legt de motieven van de school zo negatief uit dat ik me ga afvragen of de leerkracht nu echt zo lelijk heeft gedaan, of dat dat meer jouw interpretatie is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.