Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kan kind van speciaal naar regulier onderwijs met een beroep op wet passend onderwijs?

Een vraag die mij gesteld werd en waar ik het antwoord niet op weet. Bestudering van de site van de Rijksoverheid maakt mij ook niet wijzer.

Situatie: kind zit op het speciaal basisonderwijs (cluster 4). Om redenen die op zich met het onderwijs niet zoveel te maken hebben wil moeder haar kind op een andere school doen, een reguliere basisschool. Vraag: kan ik eisen dat mijn kind op de reguliere basisschool gaat met een beroep op de wet passend onderwijs?

De informatie die ik zie gaat allemaal uit van de situatie dat een kind zonder onderwijsverleden wordt aangemeld bij een reguliere school waarna gekeken moet worden wat het kind nodig heeft. Hier is het kind al tot het sbo toegelaten (al voor invoering van de nieuwe wetgeving), kan het nu terug naar regulier, zo ja, hoe? Aanmelden bij reguliere school en dan maar afwachten?

Miriam, weet jij dat uit je hoofd? Of iemand anders natuurlijk...

Groeten,

Temet

Samenwerkingsverband

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/speciaal-onderwijs

Lijkt me niet dat je hier iets af te dwingen hebt. Scholen regelen plaatsing zelf als je eenmaal binnen bent in het samenwerkingsverband. Je kunt vragen of je kind naar een reguliere school mag/kan van het samenwerkingsverband.

"Regionale samenwerkingsverbanden
De scholen voor het speciaal onderwijs (cluster 3 en 4) vormen samen met reguliere scholen regionale samenwerkingsverbanden. Binnen die samenwerking spreken de scholen af welke leerlingen ze doorverwijzen naar het speciaal onderwijs. Voor deze leerlingen geeft het samenwerkingsverband een 'toelaatbaarheidsverklaring' af. Zo'n verklaring geeft recht op een plek in het speciaal onderwijs."

Annet

Annet

17-11-2014 om 17:02

Verwarring SO en SBO?

Ik weet niet hoe de regelgeving precies veranderd is. Maar ik weet wel dat cluster 4 hoort bij Speciaal Onderwijs en niet bij Speciaal Basisonderwijs.
In het SBO zijn geen clusters.

Het oude rugzakje hoorde bij SO. In het SBO kwam je terecht via een beoordelingscommissie binnen het samenwerkingsverband.

Katinka Slump - rechten van ouders/kind

http://www.adviesonderwijsrecht.nl/inc/uploads/2014/09/Het-onderwijsvoorrecht-K.J.-Slump-september-2014.pdf

"Na de invoering van de Wet passend onderwijs per 1 augustus 2014, zijn de rechten van ouders van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte ook nog eens zodanig beperkt dat zij nagenoeg geen zeggenschap meer hebben over de plaats waar en de wijze waarop hun kind onderwijs zal krijgen. De schoolbesturen beschikken over de middelen en bepalen het beleid in dezen en van een onafhankelijke toetsing van dit beleid is nagenoeg geen sprake."

Temet

Temet

17-11-2014 om 17:18 Topicstarter

zo leert men elke dag weer wat

Ik wist dus niet dat er een verschil was tussen speciaal onderwijs aan een leerling in de basisschoolleeftijd en speciaal basisonderwijs.

Dat het gaat om cluster 4 heb ik zelf bedacht, gelet op de problematiek van het kind. Maar misschien gaat het wel om speciaal basisonderwijs.

Maar in beide gevallen het samenwerkingsverband begrijp ik. Daar dus met de hoed in de hand vragen of je kind naar de reguliere school kan.

Bedenk me nu dat ik dan ook moet uitzoeken hoe het zit met die samenwerkingsverbanden. Is een samenwerkingsverband alle scholen die onder hetzelfde bestuur vallen? Het lijkt mij denkbaar dat de beoogde reguliere basisschool onder een ander samenwerkingsverband valt dan de huidige school.

Nou ja, eerst maar eens kijken met wat voor school we nou eigenlijk te maken hebben ...

Dank en groeten,

Temet

Geen rechten aan te ontlenen

Er zijn wellicht afspraken en criteria binnen samenwerkingsverbanden voor verwijzingen van regulier naar speciaal. Maar andersom bestaat dat (nog) niet.

De school waar het kind zit heeft zorgplicht/plaatsingsplicht. Als het kind van school wil veranderen, dan moet dat in overleg met de school die zorgplicht heeft. Die school kiest (formeel in overleg met de ouders) een nieuwe school. Bij een verhuizing zal men meewerking.

Maar er zijn geen criteria waarmee de school met zorgplicht verplicht is leerlingen naar het regulier onderwijs te verwijzen (en zichzelf en passant op te heffen).
Dat was voorheen trouwens wel zo (leerlingen konden hun indicatie verliezen).

Moeder moet het vragen aan de school. Staat er iets over in het schoolplan? Is er al iets geformuleerd in het samenwerkingsondersteuningsplan? Wil de school meewerken aan herplaatsing op een reguliere school? Het antwoord kan ja zijn. Maar recht op.. en met een beroep op de wet... dat bestaat niet.

Temet

Temet

17-11-2014 om 17:27 Topicstarter

gek

De school waar het kind nu op zit is een school voor speciaal basisonderwijs.

Ik vind het gek. Als ik de pagina van de rijksoverheid over de wet passend onderwijs bekijk (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/passend-onderwijs-vanaf-schooljaar-2014-2015) dan is het net of er maar twee smaken zijn: regulier onderwijs, of als dat niet kan, speciaal onderwijs. Het is duister hoe speciaal basisonderwijs in dat schema past. Is dat een aangepaste versie van regulier onderwijs?
Als je googlet op speciaal basisonderwijs krijg je de rijksoverheidspagina over speciaal onderwijs, daarin staat dan ook nog een stukje over het sbo. Zie hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-speciaal-onderwijs.html

Daar staat dan ook nog bij dat een kind na het sbo naar het vmbo, het praktijkonderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs gaat. Je kan dus kennelijk wel vanuit het sbo naar een reguliere vmbo maar per definitie niet vanuit het sbo naar een reguliere havo of vwo. Ik zie de logica daar niet van.

Goed, je begint met éen vraag, en de zoektocht naar een antwoord levert alleen maar meer vragen op Maar zo gaan die dingen.

groeten,

Temet

Ingewikkeld

" Is een samenwerkingsverband alle scholen die onder hetzelfde bestuur vallen?"

Nee. Samenwerkingsverbanden zijn veel groter (ongeveer 100 scholen per stuk) en zijn regionaal (hoewel sommige schoolsoorten weer hun eigen clan hebben geloof ik).

Sbo is regulier

Speciaal basisonderwijs is de oude lom school en is sinds weer samen naar school regulier onderwijs dat aan dezelfde eisen moet voldoen.
Het is dus geen ander onderwijs dan regulier onderwijs.
Of eigenlijk: de overheid maakt dat onderscheid niet meer. De scholen misschien wel, maar moeten dat zelf betalen dus mogen ze het zelf weten.

De wet passend onderwijs lijkt naadloos op wat er met wsns gebeurd is.

Temet,

Ik ken toch meerdere leerlingen die in de afgelopen jaren van een SBO naar een reguliere Havo en zelfs een reguliere VWO zijn gegaan. Dat hangt toch meer van hun niveau en prestatie af, dan van de stempel SBO? als ze ook hun CITO goed doen, is er ruimte om de overstap naar een reguliere VO te maken. Het hangt alleen van de VO af en hoe zelfredzaam de leerling is.

Temet

Temet

17-11-2014 om 17:55 Topicstarter

Flanagan (en Miriam)

"Dat hangt toch meer van hun niveau en prestatie af, dan van de stempel SBO?"

Nou, dat leek mij eigenlijk ook wel logisch, maar dat is dus niet wat die overheidssite stelt. Tikje kort door de bocht dus. Wel prettig te lezen dat de werkelijkheid positiever is dan de info (vaker is het andersom)

Miriam, dank je. Gelet op jouw opmerking over samenwerkingsverbanden vermoed ik dat in dit geval de sbo-school en de gewone reguliere school wel eens onder hetzelfde samenwerkingsverband zouden kunnen vallen. Zou gelet op de ligging van beide ook wel logisch zijn.

Ik vermoed dat het erop uitdraait dat binnen het samenwerkingsverband de conclusie wordt getrokken dat deze jongen het best passende onderwijs krijgt op de school waar hij nu op zit, of misschien moet ik wel zeggen dat die conclusie al eerder is getrokken, anders zou hij niet naar die sbo-school zijn gegaan. Die conclusie zal vermoedelijk niet veranderen - temeer daar het jongetje en zijn problemen ook niet zijn veranderd.

Groeten,

Temet

Misleiding door de overheid

(Google) Nico Dullemans: Een utopie die passend onderwijs heet.

"Met dit wetsvoorstel wordt de positie van ouders met 'zorgkinderen' verzwakt. Het rugzakje (de 'leerlinggebonden financiering') is afgeschaft en het samenwerkingsverband (een regionale autoriteit voor onderwijszorg) bepaalt waar deze kinderen worden geplaatst.
Een vrije schoolkeuze bestaat voor hen niet meer."

En ouders denken dus onterecht dat overheid en scholen er alles aan gaan doen dat jou kind gewoon naar regulier onderwijs kan en daar de nodige zorg en aanpassingen gaat krijgen.

Het is ernstiger. Er is de afgelopen jaren stevig bezuinigd op zowel het reguliere als het speciale onderwijs. Ondersteunend personeel, inclusief ambulante begeleiders zijn weg, klassen zijn vergroot, leerkrachten zijn wegbezuinigd.
Zowel het reguliere als het speciale onderwijs moet het nu maar zien te rooien terwijl ze net op achterstand zijn gezet.
Niemand kan een kant op.
En dan roept Eric Gerritsen in Binnenlands Bestuur op om casussen te melden waarin kinderen ondanks problemen goed geplaatst zijn.
Los het lekker zelf op. Dat is de boodschap.

Je kunt maar beter doen wat de school zegt

http://www.beteronderwijsnederland.nl/column/hoe-passend-het-passend-onderwijs

School bepaalt en als ouders moeilijk gaan doen is er altijd nog de zorgmelding bij het meldpunt veilig thuis.

"Een basisschool in Amsterdam vond het nodig om bij een zesjarig jochie een ‘intake test’ af te nemen. Wat de test inhield wisten de ouders niet, de uitslag wel. De nieuwe leerling bleek zowel een leerachterstand als een taalachterstand als leerproblemen en een ontwikkelingsstoornis onder de leden te hebben. Een second opinion van een onafhankelijke kinderpsycholoog wees het tegenovergestelde uit. Een naar alle maatstaven genomen normaal kind zonder ontwikkelingsstoornis, normale intelligentie en een taalachterstand die niet onderdeed voor de gemiddelde leerling op een gemiddelde basisschool. De directeur van de basisschool legde het onafhankelijke rapport naast zich neer en besloot om zonder medeweten van de ouders een rugzakje aan te vragen en het kind een 1 op 1 begeleiding te geven. De ouders werden gesommeerd zonder al te veel moeilijkheden te maken om mee te werken aan de aanvraag van het rugzakje. De ouders niet gediend van zoveel bemoeienis en arrogantie dienden een klacht in bij de geschillencommissie primair onderwijs. Dit wekte de woede op van de directeur die prompt de ouders zag als een groot probleem. Begeleiders en leraren van het kind werd een zwijgplicht opgelegd en de ouders werd gedreigd met de inschakeling van jeugdzorg, die zoals we allen weten er geen been in zien om een uithuisplaatsing procedure wegens ‘verwaarlozing van het kind’ in te zetten."

four

four

17-11-2014 om 18:35

verschil SBO en SO

Is er eigenlijk niet meer voor de cluster 3 en 4 scholen. Voorheen werd het SBO betaalt door het samenwerkingsverband (dus meer leerlingen leidde niet tot extra geld) en hing de financiering van cluster 3 en 4 af van het aantal kinderen met etiketjes.

In het nieuwe stelsel krijgen samenwerkingsverbanden geld op basis van leerlingenaantallen. Met dit geld moeten alle scholen gefinancierd worden. Het is aan het samenwerkingsverband waar leerlingen het beste (goedkoopste?) geplaatst kunnen worden.

Verder zijn in het nieuwe systeem de samenwerkingsverbanden verplicht opgelegd door de overheid. Alle scholen in een regio horen bij hetzelfde samenwerkingsverband. De enige uitzondering daarop zijn de reformatorische scholen. Al deze scholen vormen samen één landelijk samenwerkingsverband.

Overigens zijn er samenwerkingsverbanden die eigenlijk in de nieuwe systematiek teveel leerlingen hebben op cluster scholen. Voorheen was dat geen probleem (elk etiketje leverde geld op), maar nu kost een leerling op zo'n school gewoon veel extra geld. Er zullen dus samenwerkingsverbanden zijn die gedwongen zullen zijn hun speciale scholen te verkleinen.

Barvaux

Barvaux

17-11-2014 om 18:52

Flanagan

Waarom zit iemand op het SBO als het daarna naar een gewoon VWO kan?

verkleinen en samenvoegen

Op de school voor kinderen met autisme waar mijn dochter heengaat stromen steeds meer kinderen in met andere psychiatrische beelden of na pij-plaatsingen. Die groepen combineren niet.
En mijn dochter dreigt daardoor thuis te komen zitten omdat het haar angst aanjaagt.
De school doet er werkelijk alles aan maar zijn ook maar gedwongen door de financiering.

Barvaux,

Een paar jaar geleden waren de regels net iets soepeler. Zware dyslecten die door de 'matige' begeleiding van een bs flink geknakt waren, konden toen nog naar een SBO. Faalangst was genoeg om plaatsing rond te krijgen. De leerlingen hadden geen ADHD of add of iets dergelijks nodig. ( niet onvriendelijk bedoeld naar ADHD-ers). De ouders grepen die kans met beide handen aan.
De leerlingen bleken een hoog IQ te hebben, wat drukte op hun beleving op die reguliere bs. De welwillende directeur van de SBO heeft ze tot het eind binnen de gelederen van de SBO weten te houden. Door de aandacht op SBO, zijn ze gegroeid en het succes maakte hen sterk en gemotiveerd. De VWO had nog ruimte zat, dus de leerlingen waren welkom. Ze werken wel met kurzweill.

Tango

Tango

17-11-2014 om 21:49

Ja, kan

Ik heb de overige reacties niet goed gelezen hoor, dus misschien stond je antwoord er al lang onder. Maar het kan dus wel. In ieder geval van SBO naar regulier BO. Ik heb zelf zo'n situatie aan de hand gehad in mijn werk. Meisje zat al vanaf haar 5e op SBO omdat dat toen werd geadviseerd. Inmiddels heeft ze zich behoorlijk ontwikkeld. Ouders waren niet echt tevreden over de SBO school en hebben om een ontwikkelingsperspectief gevraagd. In overleg met basisschool waar een ander kind van hen al zat, is ze aangenomen daar. Ze doet het er met wat extra begeleiding prima. Ze was op de huidige school de eerste die via passend onderwijs zo binnen kwam. Het was best snel geregeld vond ik. De school en SBO-school vallen onder hetzelfde samenwerkingsverband. Dat scheelt natuurlijk al enorm.

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 08:41

Flanagan

Tja resultaten uit het verleden...

Ik denk dat dit soort kinderen allang niet meer op het SBO komen. Een vroeger buurmeisje moest ook naar het SBO en toen ze daar een maand was kreeg de moeder te horen dat ze de slimste was in de klas en dat dat helaas zou gaan betekenen dat ze er daar niet alles uit konden halen wat mogelijk was (gevalletje niet kunnen optrekken aan de rest). Zij zou dus veel beter af zijn geweest op een gewone basisschool uitstroom moet basis/kader zijn geweest, niet hoger.

Ik hoop dat je havo/vwo kinderen niet meer op een SBO kunt vinden, ik vind dat die plekken voor andere kinderen moeten zijn. Elk kind wat je kunt behoeden voor praktijkonderwijs is er namelijk één omdat de kans klein is dat je van PRO ooit nog naar een SK komt.

Evanlyn

Evanlyn

18-11-2014 om 08:57

Nou

Die van mij moest een paar jaar geleden nog naar SBO, vond school. Gelukkig was er toen nog geen passend onderwijs, zodat wij daar een stokje voor konden steken. Hij doet nu VWO.

Niet gokken is altijd mis

Temet"Ik vermoed dat het erop uitdraait dat binnen het samenwerkingsverband de conclusie wordt getrokken dat deze jongen het best passende onderwijs krijgt op de school waar hij nu op zit"

Ja, waarbij natuurlijk ook altijd de regel 'je weet wat je hebt, niet wat je krijgt' geldt.

"of misschien moet ik wel zeggen dat die conclusie al eerder is getrokken, anders zou hij niet naar die sbo-school zijn gegaan."

Precies. Het is de PlaatsingsCommissieLeerlingenzorg die hierover een beslissing heeft genomen op basis van door het samenwerkingsverband vastgestelde criteria. Die zouden wel in te zien moeten zijn trouwens. Daarin zou ook een voorziening moeten staan voor het terug plaatsen van leerlingen, al ligt het initiatief geheel bij de school/het samenwerkingsverband.

Plaatsing op het SBO - op een door het samenwerkingsverband in stand gehouden onderwijsvoorziening (dus nu ook op het SO)- is als bijles geven, of andere sommen geven, of aan een ander tafeltje zetten. Daar heb je als ouders in beginsel geen stem in.

"Die conclusie zal vermoedelijk niet veranderen - temeer daar het jongetje en zijn problemen ook niet zijn veranderd."

Zo is dat. Maar schools' wegen zijn ondoorgrondelijk. Je kunt het gewoon vragen. De logica en de regels zeggen nee, maar met regelmaat hangt de beslissing af van een toevallige medewerker die je treft en die een eigen invulling gebruikt.
Het is een beetje loten/gokken. Niet gokken is altijd mis.

Hou er wel rekening mee dat daarbij vooraf niet helemaal helder zal zijn waar dat kind terecht komt. Dat kan ook een school voor speciaal onderwijs zijn, of een juist nieuw in het leven geroepen schakelklasje voor jongetjes (waarom niet) met schelle stemmetjes.

Vogel

Vogel

18-11-2014 om 20:23

Money money

Het idee van Passend Onderwijs is o.a. dat leraren in het regulier onderwijs beter zijn toegerust om zorgkinderen les te geven. Die basiszorg moet dus omhoog.
Dat gaat natuurlijk ook over geld: een lesplaats op het regulier onderwijs kost nu eenmaal minder geld dan één op het speciaal.
Idealiter zitten in een samenwerkingsverband reguliere en speciale scholen van het voormalige cluster 3 en 4. Kan het regulier onderwijs geen passende onderwijsplek bieden, dan moet doorstroming naar een speciale school (binnen dat samenwerkingsverband) mogelijk zijn.
Ambulant begeleiders zijn niet verdwenen, maar hebben zich verenigd en zijn op een soort detacheringsbasis 'in te kopen' door reguliere scholen. Anderen zijn gewoon in dienst gekomen bij een (reguliere) school of bestuur.

Paprika

Paprika

19-11-2014 om 00:03

niet zonder meer altijd

De PCL bestaat niet meer.

"Plaatsing op het SBO - op een door het samenwerkingsverband in stand gehouden onderwijsvoorziening (dus nu ook op het SO)- is als bijles geven, of andere sommen geven, of aan een ander tafeltje zetten. Daar heb je als ouders in beginsel geen stem in."
Dat is op zich niet waar, ouders hebben wel zeker een stem als het gaat om wel of niet plaatsen op SBO. Welke school precies, daar beslist uiteindelijk het SWV over. Maar ik weet dat er er serieus en goed gekeken wordt waar het kind het beste past. Scholen moeten wel goed communiceren (ja ik weet het, daar ontbreekt het wel eens aan).

"De samenwerkingsverbanden maken afspraken over de terugplaatsing van leerlingen die na een periode in het speciaal onderwijs terug kunnen naar het regulier onderwijs. In gesprek met de school kan worden bekeken wat de mogelijkheden voor terugplaatsing zijn." zegt Dekker.

Het kan dus wel, maar niet zonder meer altijd.
Beetje vaag dus nog wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.