Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kan ik mentor appen over bij vriendin in klas?

Even een mening gevraagd of dit kan. Mijn dochter gaat naar de 3e klas en ik heb eigenlijk op de middelbare school nooit geen contact gehad met de mentor.
Het is een heel lang verhaal, maar ze gaan groepjes van 4 kinderen maken en dan helemaal husselen met andere klassen. Nu hebben ze dochter gevraagd bij wie ze in klas wilt , dat was bij N en bij S. Uiteindelijk is het alleen nu voor haar belangrijk dat ze bij S komt, dat is zo'n goede vriendin van haar, maar ik schat een kleine kans. Volgende week worden de groepen bekend gemaakt. Eigenlijk zou ik de mentor nog best willen appen hierover, maar ik heb het gevoel dat dit niet kan. Ik zou graag van jullie horen wat jullie vinden...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-07-2020 om 21:53

Nee

Mailen zou eventueel kunnen, maar appen is echt raar. Als het zo gaat als hier op school geef ik je sowieso weinig kans op slagen. Het schijnt toch al een klus te zijn met profielen en vakken. Overigens zit mijn dochter bij geen enkele vriendin in de klas, maar soms wel bij vakken en in de pauzes.

NIet appen

Zeker niet appen. Docenten hebben geen werktelefoons, dus je appt per definitie iemand privé, en in de regio Noord ook nog in de vakantie.
Ik ben zelf zeer terughoudend met het geven van mijn mobiele nummer aan ouders, en ben aan het begin van het schooljaar altijd zeer duidelijk dat dit nummer echt alleen is voor absolute noodgevallen die niet kunnen wachten tot ik de volgende dag mijn mail lees. Dus nee, dit zou ik zeker niet doen. Mailen kan wel, de docent die zijn of haar werkmail leest doet dit op het moment dat het uitkomt. Bellen naar school kan ook.
Verder heeft de mentor zelf geen invloed op de klassenindeling, dus die kan er ook niks anders aan doen dan het doorsturen naar de afdelingsleiding. Ik vind het toch al mooi dat er geïnventariseerd is wie er graag bij wie in de klas wil, bij mij op school gebeurt dat echt niet. De klassen worden ingedeeld, dat blijft twee weken zo en ouders van leerlingen die van klas willen wisselen kunnen in die tijd schriftelijk een verzoek indienen tot een wissel. Dan moeten er zwaarder wegende redenen zijn dan "hij zit niet bij zijn vriendje in de klas."
Je zou eventueel de afdelingsleiding kunnen mailen, maar ik zou er niet al te veel tijd aan besteden.

juf Ank

juf Ank

10-07-2020 om 22:20

Nee zeg,

stel je voor dat allerlei ouders ineens gaan appen bij wie ze hun kind wel of niet in de groep willen hebben. Ik zou er zelfs niet over mailen.

@Emma

@Emma

10-07-2020 om 23:06

Nee echt niet

Je dochter is oud genoeg om het zelf aan te kaarten als dat nodig is. Appen is al helemaal not done. Ze heeft haar voorkeur toch al kunnen aangeven?
Ik zou me er niet mee bemoeien.

Kikki39

Kikki39

11-07-2020 om 08:01 Topicstarter

Het

Gaat niet zozeer om het appen, zou ook kunnen mailen.
Maar nee dus. Het is een heel lang verhaal waarom we het graag zouden willen. Maar volgens jullie weinig kans van slagen. Dan laat ik het hierbij

Nee, alleen als er iets met dochter aan de hand is ....

Zeker niet appen. Mailen zou kunnen, mits er iets speciaals met dochter is, waardoor dit voor haar extra nodig is.

Mijn zoon heeft ASS en is bijna het hele schooljaar niet naar school geweest en wil het volgend schooljaar weer proberen. Daar heeft school specifiek aan ons gevraagd of er voorkeuren voor klasgenoten zijn.

Stel dat je dochter bijv. gepest is voorgaande jaren en die vriendin echt nodig heeft, dan zou ik wel mailen.

Kikki39

Zie nu je laatste berichtje pas, maar als het lange verhaal van jullie een goede reden is, zou ik het dus wel doen.

Veer

Veer

11-07-2020 om 08:10

Toch nog even

Ik zou het alleen doen als het echt heel belangrijk is voor je dochter. Bijvoorbeeld als er sprake is van anorexia bij je dochter, overlijden van een dierbare, pestgedrag van oud-klasgenoten, dus als ze echt steun nodig heeft, of als ze anders 20 km alleen moeten fietsen, dan waarschijnlijk ook. Maar bij lichtere zaken niet. Bij ons kon je alleen in de eerste klas een voorkeur aangeven, dat werd volgens mij altijd gehonoreerd.

Veer

Veer

11-07-2020 om 08:12

Tegelijk aan het typen

Ja, als er echt een reden is, zou ik dus wel een mail sturen om.dit toe te lichten.

Extra argumenten

Het kan zijn dat er extra argumenten zijn voor de keuze van je dochter, argumenten die de mentor niet kan weten. die zou je kunnen mailen en duidelijk maken dat de keuze uiteraard aan de school is.

Tsjor

Kikki39

Kikki39

11-07-2020 om 09:30 Topicstarter

Nee

Het zijn geen hoog noodzakelijke redenen die jullie benoemen...dus ik ga niet mailen.

Argumenten

Wanneer er zwaarwegende argumenten zijn om met een specifiek persoon in de klas te zitten dan zou ik contact zoeken met mentor. Maar eerlijk, als het zo zorgelijk met haar is dan had ik de mentor al eerder ingelicht over het lange verhaal. Wellicht dat school dan ook op een andere manier haar tot steun kan zijn. En dan nog kan jullie belang haaks staan op het belang van vriendin, klassenindeling etc. Immers vriendin is niet verantwoordelijk voor je dochter.

Triva

Triva

11-07-2020 om 11:06

Waarom

mailt dochter niet gewoon zelf? Blijkbaar hoeft N niet meer dus wellicht helpt ze juist de puzzel te vergemakkelijken.

Merel

Merel

11-07-2020 om 12:43

zelf

Ik kan me herinneren dat ik dat toen zelf heb geregeld. Op de mavo nog. Ik wilde graag van klas wisselen omdat daar mijn beste vriendin in zat en ik was in een andere klas geplaatst. Volgens mij geeneens overleg met mijn ouders gehad, maar gewoon de docent gebeld die daarover ging en gevraagd of ik in die andere klas mocht....en ja, dat lukte

Kikki39

Kikki39

11-07-2020 om 12:45 Topicstarter

Merel

Dat is wel knap van je, mijn dochter zou dat niet doen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.