Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tamara

Tamara

06-11-2016 om 10:21

kan en kun

Mijn zoon heeft veel moeite om het verschil tussen kan en kun te begrijpen en kan het hem niet goed uitleggen. Is er ergens een heldere site waar dit voor hem begrijpelijk te vinden is? Niveau brugklas?

angel3

angel3

06-11-2016 om 10:38

is ook lastig

want het is tegenwoordig ook niet echt fout, zeker niet in spreektaal.
https://onzetaal.nl/taaladvies/je-kunt-je-kan

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/442/je_wil_zal_kan_je_wilt_zult_kunt/

Het verschil tussen kennen en kunnen is belangrijker . Kent hij dat wel?

Gevoelsmatig ligt voor mij het verschil tussen een vaardigheid en een mogelijkheid. Zoiets.
Kun je dan en dan naar de film? (mogelijkheid)
Kan je goed hardlopen? (vaardigheid)
Ken je de regels van het hardlopen. (weten)

Echter kan je dan naar de film is niet fout.

Hetzelfde heb je met zul en zal. Zal je opletten? of zul je opletten? sja ik weet het niet......

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-11-2016 om 11:25

Goed doen

In spreektaal mag bijna alles tegenwoordig, ik zeg ook wel eens 'u heeft' maar foutloos schrijven is toch wel een pre. Op de site van Onze Taal worden dingen altijd helder uitgelegd.

HBOmoeder

HBOmoeder

06-11-2016 om 12:11

grappig

Mijn zoon van 17 doet HBO, is beter dan ik met taal maar hij heeft hier ook last van en dan ga ik twijfelen. Vorig jaar op de HAVO haalde hij constant na en naar door elkaar maar dat gaat al beter.

Hier wat voorbeelden:
Zo kan/kun je achterhalen welke...
De aanwezigheid van x kan/kun je aantonen met...
Hoeveel x kan/kun je vinden per
Bij tweede onderzoek kan/kun je ze al gaan kwantificeren
Vervolgens weet je ... en kan/kun je beginnen met het achterhalen van...
Bij het volgende onderzoek kan/kun je de resultaten verzamelen

Uitleg

Nee ik kan het niet uiyleggen, maar las pas wel dat in de voorbeelden zoals beschreven door hbo moeder, beiden goed is alleen kun is schrijftaal dus netter en heeft de voorkeur

HBOmoeder

HBOmoeder

06-11-2016 om 12:35

marsy

Dat zou duidelijke taal zijn, je kunt het niet fout doen maar kun is netter. Dan hoeft mijn zoon ook geen regels te leren want die doet nu moeilijk over vaardigheden en mogelijkheden.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 13:27

U heeft en u hebt

Beide zijn goed, ook in schrijftaal.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-11-2016 om 13:32

Kaaskopje

Ja, ik weet het, maar is dat niet vreselijk? Over een paar jaar rekenen ze ook nog 'na aanleiding van' en 'me moeder' goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 13:44

Vesper

Ik weet niet beter of je zegt en schrijft 'u heeft', dus ik vind dat heel acceptabel . U hebt komt bij mij niet lekker uit mijn mond.

Teuntje

Teuntje

06-11-2016 om 16:18

Er mag steeds meer

Het schijnt dat 'jan is groter als joop' tegenwoordig ook al gewoon goed is. Ik wacht op het moment dat 'hij is groter als mij' ook geen rode streep meer krijgt.
Het werkwoord kunnen vervoeg ik zoals ik dat ooit heb geleerd op school: ik kan, jij kunt, hij kan, kun jij. Maar jij kan en kan jij worden dus ook goedgerekend?

Charis

Charis

08-11-2016 om 11:16

Voorkeur

De voorkeur is 'kun' ipv 'kan'. Een bedrijf dat daar altijd van afwijkt en overal standaard 'kan' gebruikt in zijn communicatie is bijvoorbeeld Ikea. Misschien omdat het wat meer popi klinkt?

Kaaskopje, als je een lezer aanspreekt in een tekst gebruik je officieel 'u hebt' (beleefdheidsvorm enkelvoud).'U heeft' is meervoud.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2016 om 11:54

Charis

Mijn prettige gevoel over mijn Nederlands neemt met de seconde af hier op OO ) Ik heb u heeft nog nooit aan meervoud gekoppeld. Zat ik op slechte scholen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.