Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nu even anoniem

nu even anoniem

15-02-2015 om 14:45

kan een MBO school een kind weigeren en nog wat andere vragen

Onze dochter doet dit jaar eindexamen VMBO-TL. De kans op slagen is behoorlijk groot. Ze is 1 van de betere leerlingen, ondanks moeite met Engels. HAVO wil ze nog even open laten, ook afhankelijk van de gemiddelde eindcijfers, maar eigenlijk wil ze het liefst door naar MBO4.
Ze heeft een school en opleiding in gedachte (veel andere opties heeft ze niet). Ze is hier geweest voor een intaketoetst en daarna voor een intakegesprek. Nu blijkt dat zij de intaketoets rekenen behoorlijk beneden het gemiddelde heeft gedaan (dat gevoel had ze zelf ook al). Ze heeft slecht leren rekenen op de bs (nieuw systeem, waar ze later ook weer van afgestapt zijn). Op het VO hoeft ze niet zoveel 'basis' te rekenen: ze gebruiken een rekenmachine. Verder is ze wel heel goed in wiskunde, vindt ze leuk en makkelijk en staat gemiddeld een 8. Maar blijkbaar is dat toch wat anders dan 'gewoon' rekenen.
Hoe dan ook: de MBO school heeft aangegeven dat zij gezien wordt als 'zwakke' leerling (door dat rekenen). Verder is alles nog volledig onduidelijk.
Mijn concrete vragen: Kan ze geweigerd worden? Is rekenen niet op alle MBO scholen een gewoon verplicht vak, los van de betreffende richting (haar richting heeft niet specifiek iets met rekenen te maken)? Kunnen ze haar MBO3 aanbieden (terwijl ze MBO4 wil en o.i. ook zeker kan)? Moeten wij op voorhand actie ondernemen, of gewoon maar afwachten?

hmmm

Of weigeren kanmik weet ik niet
Lager niveau kan wel, want met mbo 4 MOET ze 3f niveau reken halen en op niv 3 2f
Wat je op voorhand kan doen is bijles rekenen.

Marie

Marie

15-02-2015 om 15:06

Ja dat kan

Ja een MBO-school kan een leerling weigeren. Ten minste dat heb ik vorig jaar begrepen bij intake van onze jongste op MBO-2.
Bij haar had het te maken met klassegrootte. Ze wilden maar 1 klas met max. 20 leerlingen op dat niveau. Bij meer inschrijvingen zou er geloot worden en zou er streng gekeken worden naar motivatie van de leerlingen. Ook om te voorkomen dat een leerling uitgeloot zou worden, die meer gemotiveerd was dan een die "het wel leuk vind" en wellicht toch zou uitvallen. Die ervaring hadden ze namelijk.
Gelukkig is jongste wel geplaatst.

Maar hoe ging het intakegesprek? Dat was wel goed? Is er ook iets gezegd over maximaal aantal leerlingen wat ze willen plaatsen? Doen ze ook aan versneld opstromen van evt. niveau-3 naar 4?
Is er een vergelijkbare opleiding bij een ander ROC?

Ik zou zeggen vraag gewoon een gesprek aan met de betreffende opleiding en dan met de mentor of decaan om alles nog eens rustig te bespreken. Daar zijn zij namelijk voor. Ga anders ook nog eens naar een info-avond. Daar kun je vaak ook spreken met een mentor. Rustig afwachten kan nadelib zijn, vooral als het een specifieke opleiding is met meer inschrijvingen dan plaatsen.

Succes

Weigeren kan altijd

Alle scholen zijn verplicht om elke leerlimg te beoordelen op de vraag of de opleiding met succes kan worden afgerond. Leerlingen die daartoe niet in staat geacht worden, mogen geweigerd worden.

Zie verder Marsy. Er is sinds de invoering van de referentieniveaus ook een duidelijke grond om leerlingen te weigeren. Eigenlijk zou ze vmbo-t al moeten afsluiten met rekenen 2F.
Is er op de vmbo school niks aan rekenen gedaan?

Barvaux

Barvaux

15-02-2015 om 15:08

rekentoets

Maakt ze geen rekentoets op vmboT? Ik weet dat het niet verplicht is om te halen maar mijn neef moest hem wel doen. Voor vmboT moet ze 2F halen maar om een MBO4 diploma te halen moet ze straks 3F halen (gelijk aan havo en vwo) en ja, als ze denken dat ze dat niet gaat halen mogen ze haar weigeren. Om MBO3 te halen heb je maar 2f nodig.

Maar goed, dan heeft ze dus ook een probleem met havo natuurlijk.

Barvaux

Barvaux

15-02-2015 om 15:09

Miriam

Zij hoeft dus nog geen 2F te halen, dat is volgend jaar pas verplicht.

Onbruikbaar diploma

#6 misschien n iet verplicht, maar het zou wel moeten vanwege het simpele feit dat de doorstromende vmbo leerlingen wel verplicht dat niveau 3f op hetmbo moeten halen.
Een vmbo school lan miet met droge ogen beweren een bruikbaar diploma af te geven als er geen aandacht aan rekenen is besteed eb er niet op zijn minst een niveaubepaling is geweest.

loekie

loekie

15-02-2015 om 17:45

rekenen

Mijn zoon heeft in ieder geval in de onderbouw van vmbo-tl apart het vak wiskundig rekenen gehad. Dat was maar 1 uur per week maar daar werd het echte rekenen behandeld. Hij kreeg er ook proefwerken gehad. Heeft jouw dochter die niet ghad. Hij moet ook de rekentoets maken maar dat telt niet mee maar wordt geloof ik wel op het diploma gezet, zo legden ze ons dat uit.
Verder gaat een vriend van hem een opleiding doen waarvoor een beperkt aantal plaatsen is. Daar wordt geselekteerd, oa interesse, cijfers, toch ook tl/kader. Mijn zoon gaat een technische opleiding doen, daar worden ook gesprekken voor gevoerd omdat het een hele specifieke opleiding betreft. Maar het aantal aanmeldingen overtreft niet het aantal plaatsen.

Monique D*

Monique D*

18-02-2015 om 21:55

Versneld opstromen van evt. niveau-3 naar 4?

Marie had het over het versneld opstromen van niveau 3 naar 4. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor jouw dochter. Dit omdat in niveau 3 het rekenniveau van 2f nog wordt gehanteerd. Dan kan ze daar het rekenniveau nog opschroeven.

Bijles in rekenen kan ook een optie zijn. Mijn dochter volgt nu een MBO-opleiding niveau 4 met rekenniveau 3f en heeft wat het rekenen betreft heel veel gehad aan haar broer..! Hij geeft haar met plezier bijles in rekenen.
Misschien kan je via Marktplaats of een site waarbij studenten hun boeken verkopen 2f-rekenboeken op de kop tikken waarmee zij kan oefenen. In die boeken worden stap voor stap de rekenmethoden uitgelegd.
Het nadeel is wel dat zij dan pas in september/oktober zich kan inschrijven en de rekentoets kan maken omdat het schooljaar van het MBO dan weer begint.

nu even anoniem

nu even anoniem

18-02-2015 om 21:59

reactie

Dank voor jullie input!
E.e.a. is wel een onzekere tegenvaller aangezien ze er heel goed voor staat op het VMBO-TL. Alleen dat rekenen dus.
We gaan maar even afwachten, nu examenperiode. Maar ze wil i.i.g. in de vakantie iets gaan doen aan haar rekenniveau.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.