Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

13-06-2017 om 16:36

Kan docent VO de regels opeens wijzigen?

Mijn zoon op VO staat er niet heel goed voor maar kan nog prima overgaan. Dan moet het in de laatste proefwerkweek niet tegenzitten.

Nu was er nog een vak waar de docent een opdracht had gegeven voor iets (een soort verslag) dat 2x mee zou tellen.

Zoon dacht: daar kan ik wel aardig op scoren om mijn cijfer wat op te halen (en aangezien het er allemaal om hangt, was dat slim). Heeft het dus gedaan.

Hij kreeg maar geen cijfer terug, dus nog maar eens per mail gevraagd, wat hij ervoor gehaald heeft en of de docent het nog in wil voeren in Magister.

Schrijft de docent dat maar weinig leerlingen het gedaan hebben, en dat zoon dus geen cijfer ervoor krijgt.

Kan dit zomaar? (sowieso niet zo leuk dat docent zoon voor niets dat werk heeft laten doen, maar m.n. het hogere cijfer is voor zoon van belang)

Het zou voor hem net het verschil kunnen maken (dat hangt ervan af hoe hij het eindproefwerk maakt, maar daar is wat minder keihard op te leren dan een echte leertoets) tussen overgaan of niet overgaan.

Half a twin

Half a twin

13-06-2017 om 17:08

Kijk nergens meer van op

Dochter hier moet elke periode een boek lezen voor Nederlands. Vaak doet ze dat alvast in de vakantie. 1 keer had ze een boek gelezen wat volgens de studiewijzer was toegestaan. Keurde de lerares het toch af, omdat het het derde boek van een trilogie was en dochter had er al 2 gelezen in het vorige schooljaar. Was terug te vinden in magister of zo. Er was geen praten aan, er moest een ander hoek gelezen worden. Dus vette stress bij al het andere huiswerk. Verslag gemaakt en een voldoende. Pfff.
Voor de volgende vakantie boek laten keuren en uit bij aanvang periode. In week 1 meldde die miep dat ze de opdracht nog zou geven. Er moest een recensie gemaakt worden. Inmiddels zijn we een hele periode verder en de opdracht is nog niet gegeven (de criteria voor de recensie ze g maar) ook geen inleverdatum.
En dan durven de mentor en jaarlaagcoördinator te zeggen dat mijn dochter moeite heeft met plannen.
Net komt ze weer tierend thuis dat de inleverdatum van iets toch vrijdag is in plaats van maandag. Ze had gerekend op nog 5 dagen tijd en dat zijn er nu nog 2.

Dus een verslag dat niet meetelt, omdat de rest het niet heeft gedaan, ik kijk er niet van op. Vind het wel jammer voor je zoon. Het was een mooie kans om een cijfer op te halen.

Half a twin

Half a twin

13-06-2017 om 17:13

overigens

Als ze deze docent volgend jaar weer heeft ga ik in de eerste week even praten op school. Dat mens heeft niet in de gaten dat ze met pubers werkt. Dat zijn over het algemeen laatste moment werkers, dan kan je de inleverdatum niet 3 dagen naar voren halen. Is niet voor het eerst trouwens. Was rond de herfstvakantie ook al hrt geval. Toen maar liefst 9 dagen.

vlinder72

vlinder72

13-06-2017 om 17:36

Ja hoor

Ik zie het op de school van mijn zoon ook gebeuren. Of de weging aanpassen. Ook zo fijn. Of herkansingen geven op toetsen waar mijn zoon wel goed op heeft gescoord en als hij dan vraagt of hij een leestoets opnieuw mag doen (hij is dyslectisch) dan mag dat nooit want dat is niet eerlijk.

Ik kan er inmiddels een boek over schrijven.

Hier MBO

Ik hou het maar bij het verhaaltje van de dag: vandaag dochter in de stress, heeft aanstaande maandag een sollicitatiegesprek voor haar stage, wordt vandaag bekend dat er op die dag een examen Engels is gepland. Hoe laat weet ze nog niet, want het rooster is nog niet bekend. Dochter in de stress.

Tsjor

Ontzettend niet netjes

En het zou op de school waar ik lesgeef wel tot een echt akkefietje kunnen uitgroeien als een ouder of leerling aan de bel zou trekken.

Als je zo rommelig bent dat een werkstuk zo vrijblijvend wordt vind ik dat sowieso al raar, maar het minste wat je dan doen kunt is de leerlingen die het wel gedaan hebben en dat graag willen gewoon een cijfer geven.

En inleverdata verschuif je NOOIT naar voren. En bij voorkeur ook niet naar achteren. Bij mij is hetbaltihdb ruim tijd, vaste datum, een herinnering tussendoor en daarna keihard...iedere werkdag te laat is een punt van je cijfer af ( echte noodsituaties daargelaten natuurlijk, maar daar valt een lege inktcartridge niet onder)

Ik heb echt nooit problemen

Ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-06-2017 om 18:05

aan de bel trekken

Ik zou zeker aan de bel trekken. Op de school van mijn kinderen zou dit zeker serieus genomen worden. We lopen nu al 8 naar op deze school rond, en gelukkig zonder dit soort gekkigheid. De leerkrachten krijgen er volgens mij ook weinig kans toe Zodra iemand zich niet precies aan de regels houdt (en de regels zijn hier nogal duidelijk, magister is leidend, toetsen liggen vast etc.) zijn er altijd wat leerlingen (vaak klassenvertegenwoordigers) die direct in actie komen. En mijn ervaring is dat dat ook zeer serieus wordt genomen.

Half a twin

Half a twin

13-06-2017 om 18:10

het gaat dan onder het mom gelijke monniken gelijke kappen.

Leerkracht van dochter zegt maandag, andere leerkrachten in dezelfde jaarlaag hadden vrijdag gezegd, dus wordt het vrijdag.
3 dagen op een periode van 9 weken moet nog kunnen, mits op tijd aangegeven, 3 weken van tevoren of zo. 3 dagen op een periode van 10 dagen vind ik van andere orde en dus echt niet kunnen.
Zal er wrl weer op neer komen dat dochter verteld wat het moet worden en dat ik typ en lay out maak om het toch te halen. Ik heb alleen gemaild met dat mens. Ben bang dat ik haar face to face op haar gezicht sla. Wat een kreng.

Nee

Als incidenten op de school van mijn kinderen voorkomen is dat bij onervaren docenten. Gangbaar is dan dat de kinderen zelf naar de mentor of naar de jaarleider stappen en hun bezwaren op een beschaafde manier kenbaar maken. Hooguit wordt eens een enkele keer het maximale aantal pw's per dag overschreden, omdat het roostertechnisch niet anders kan.

Ik zou in jouw geval zeker zelf in actie komen.

Nee, dat kan niet

Een docent kan zoiets in zijn eentje niet doen. De vaksectie of de directie kan dat wel doen, maar daar is dan toch ook een rij van instemming voor nodig van de MR en de leerlingenraad.

Er is een leerlingenstatuut. Wat daarin staat, geldt.
Er is een schoolgids (met planning). Wat daarin staat, geldt.
Er is een programma van toetsing. Wat daarin staat, geldt.

Ik zou deze even opheldering vragen bij de mentor.

Er is wel een dingetje: het kan niet, maar er is uiteindelijk niemand die de school of een eigenwijze leerkracht straf geeft. Dus gebeuren dit soort dingen toch. Daar kun je je alleen maar tegen verzetten via de rechter.

Half a twin

Half a twin

14-06-2017 om 08:16

Ingrid T

Bij wie moet je dan aan de bel trekken? In die 2 gevallen dat ik me er mee bemoeid heb begon ik bij de docent en die geeft dan geen duimbreedte toe. Met hulp van de mentor kwam ik ook niet verder. Moet ik dan naar jaarlaagleider of directie?
Overigens ging ik me er pas mee bemoeien als het dochter zelf niet lukte.

V@@s

V@@s

14-06-2017 om 08:36

desnoods

Inderdaad begin je laag, maar je schaalt zeker als de overgang ervan af hangt snel op. Telefonisch werkt dan beter vaak dan via email.

Dees

Dees

14-06-2017 om 10:09

o ja ik ken het wel

Zelf ook vaak genoeg gehad. Tentames waar ik een 10 voor had werden te moeilijk bevonden, dus las de docent de cijfers op Pietje 5,6, Truus 4,7, Gerrit 6,4 en Dees 13.

nav Miriam

"Er is wel een dingetje: het kan niet, maar er is uiteindelijk niemand die de school of een eigenwijze leerkracht straf geeft. Dus gebeuren dit soort dingen toch. Daar kun je je alleen maar tegen verzetten via de rechter."

Dat zal ongetwijfeld juist zijn, maar als de hogere echelons steeds last hebben van klagende ouders als de individuele leerkrachten er een potje van maken, dan lijkt mij de kans groot dat er op enig moment toch corrigerend wordt opgetreden.

Groeten,

Temet

Heb jij ook eens pech

Welk hoger echelon zou dat moeten zijn dan? En op welke termijn zou zoiets plaats hebben?

Het probleem is dat vaksecties en leerkrachten onderling (het zijn er zomaar honderd bij elkaar op een school) ook niet altijd de beste vrienden zijn. "Iedereen" leeft de regels na behalve die ene of enkelingen. Daar hebben wat leerlingen last van, maar niemand die specifiek voor hen wat doet.

De leerkracht in kwestie krijgt wellicht uiteindelijk wellicht te maken met zwartmakerij of wegtreiterij (het is net een schoolplein, een lerarenkamer) en druipt dan af. Maar de leerlingen die last van hem of haar hadden, zitten dan al niet meer op school.

In theorie zou het mogelijk kunnen zijn dat op een school een directie (of aangewezen commissie) de bevoegdheid heeft om dergelijke beslissingen terug te draaien. Maar de rest van de leerkrachten wil dat laatste woord niet kwijt (de MR en de vakbonden gaan er voor liggen) Dat is ook niet nodig meent men. Zij houden zich heus wel aan de afspraken.

Meestal wel, maar voor jou nu even niet.
Heb jij ook eens pech, zeggen ze dan.

Via de mentor

Ik zou het via de mentor spelen. Ik ben zelf docente op het VO en mentor, en ik zou het als mentor wel bespreken met de desbetreffende collega.
Sini

Het gaat om de uitkomst

Dat zei ik ook al Sini.

Maar zeg eens eerlijk: je kunt de uitkomst van dat gesprek toch wel voorspellen? Helemaal in dit geval. Leerkracht sjoemelt met het programma van toetsing omdat de meerderheid van de leerlingen voor dat onderdeel onvermijdelijk een vette onvoldoende zal halen.

Hoeveel blijven er zitten als hij die onvoldoendes uitdeelt? En nu zou deze leerkracht op zijn schreden terug moeten keren omdat anders de verkeerde, die ene, zal blijven zitten?

Of zou je het principiële punt aansnijden: Leerkrachten moeten zich aan de afspraken houden zodat leerlingen weten wat ze te wachten staat en waar ze op kunnen rekenen? Ik geloof helemaal niet dat er leerkrachten zijn die die mening zijn toegedaan. Ze willen altijd uitzonderingen kunnen maken.

Ach, deze leerkracht kan beloven een goed woordje voor de leerling in kwestie te doen bij de besprekingen. Als het al een bespreek geval wordt. Meer zit er niet in natuurlijk.

Miriam

Wat ik bedoel is dit: als meerdere ouders bij de directie, of desnoods bij de hotemetoot van de vaksectie, of weet ik wat, gaan klagen telkens als leraren zich niet aan de zelf opgelegde regels houden, dan worden degenen die die klachten in ontvangst nemen daar op een gegeven moment moe van, want het geeft gedoe. Waarna dan hopelijk druk op de betreffende leraren wordt uitgeoefend om zich netjes aan de regels te houden "want *ik* krijg iedere keer die boze brieven/ouders op hoge poten waar ik wat mee moet".

Dat dat in het individuele geval niet zonder meer tot verbetering leidt geloof ik wel.

Groeten,

Temet

Juffie

Juffie

14-06-2017 om 22:48

Temet

Nee, zo werkt het niet. Sinds ik in het onderwijs werk is het aantal klachten van ouders minimaal vertiendubbeld. En al dat klagen (bedenk wel: een deel van de klachten hebben geen enkele grond), heeft juist inflatie van belang wat aan klachten wordt toegekend tot gevolg gehad.

Caesar

Caesar

14-06-2017 om 23:33

Juffie

"Vertiendubbeld", "Een deel van de klachten hebben"
Wordt er ook veel geklaagd over jouw taalgebruik?

Tegenpolen

Nou nee Temet.
School is gevuld met tegenstrijdige belangen.
Dit voorbeeld laat dat mooi zien: als deze leerkracht zich aan de gemaakte afspraken zou houden, dan zou dat meerdere leerlingen een onvoldoende opleveren.
Zo'n regen van onvoldoendes is ook een reden om 'met zijn allen' de leerkracht, mentor, directie aan te spreken. Deze leerkracht kan er wellicht zelfs mee wegkomen door de stellen dat hij dat probeert voor te zijn.

Dat jij en ik en nog zo wat mensen op de achterste benen gaan is omdat wij een individueel én algemeen belang zien in het je aan afspraken houden, rechtszekerheid.

Maar dat belang wordt helemaal niet zo algemeen gedeeld.

Uit eigen doos: Mijn zoon had een akkefietje met een leerkracht. Hij was niet de enige. Als echte gymnasiasten hebben de leerlingen er met elkaar een kwestie van gemaakt, keurig met een pleitnota op schrift en één vertegenwoordiger die voor hen het woord deed.

Lou loene.

Vervolgens hebben de ouders over hetzelfde punt een vergadering belegd met de mentor.

Niks.

Leerkrachten zijn het over veel niet eens met elkaar, maar uiteindelijk wel over hun beroeps-autonomie. Zij hebben in hun klas het laatste woord. Er is niets wat dat op het spel kan zetten. Zelfs redelijkheid of je aan de afspraken houden niet.

Half a twin

Half a twin

15-06-2017 om 10:42

Stoom uit mijn oren

Dochter had de opdracht die vrijdag ingeleverd moet vandaag mee naar school. Om aan de leerkracht te vragen of ze op de goede weg is. Ze is op de goede weg, dat is mooi! Ze moet het afmaken maar er komt geen beoordeling.
Lekker zit je twee avonden met kind te werken tot laat voor de ervaring van het schrijven het nagelbijten en de stress. Ze zal nooit weten of ze het goed gedaan heeft.
Waarom worden zulke opdrachten dan gegeven?
We gaan er vanavond niet heel veel energie meer insteken. Dan maar liever langer leren voor het SO.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

15-06-2017 om 11:56

Miriam Lavell

Jij schrijft: "Dit voorbeeld laat dat mooi zien: als deze leerkracht zich aan de gemaakte afspraken zou houden, dan zou dat meerdere leerlingen een onvoldoende opleveren."

Dat zeg jij nou wel, maar dat weet ik niet.

De docent zou ook kunnen zeggen: de paar leerlingen die de opdracht wel gemaakt hebben krijgen een cijfer, de rest gewoon niet.
Net zoals bij een vrijwillige / facultatieve opdracht.
Ik vermoed zelfs dat het niet verplicht was (kan ik nu even niet checken), want anders is het bijzonder dat zo weinig de opdracht gemaakt hebben.

Dan worden in elk geval degenen die de opdracht wel gemaakt hebben en het cijfer goed kunnen gebruiken niet de dupe van degenen die het niet gedaan hebben.

Half a twin

Half a twin

15-06-2017 om 12:09

werk niet maken mag best bestraft worden

In geval van bezorgde moeder zijn nu een paar kinderen die het wel gedaan hebben slachtoffer van de grote groep die het niet gedaan heeft. Niet eerlijk in mijn ogen
Geef die grote groep maar een onvoldoende, leren ze van dat ze het wrl moeten doen. Nu komen ze weg met niets doen en de paar die het wel degen krijgen geen beloning. Hebben misschien weloverwogen gekozen die opdracht goed te maken om hun cijfer op te halen en een so van een vak wat wrl wat kon hebben midder goed geleerd om tijd te hebben voor die opdracht.
Zo zonde dit soort acties van docenten.

Vreselijk...

Vreselijk, on dit soort dingen te lezen. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte dat er collega's bestaan die zo met hun leerlingen omgaan. Ik zou me echt dood schamen.

Hop, naar de mentor of de teamleider / conrector of hoe het ook heet bij jullie. Of het iets oplevert...ik hoop het echt. Maar als je het niet doet heb je geen idee of de schoolleiding ueberhaupt weet dat dit soort dingen op hun school gebeuren.

Ingrid

Half a twin

Half a twin

15-06-2017 om 14:50

IngridT

Er zijn ook heus goede docenten op school en gemiddeld genomen ben ik heel tevreden. Er zijn dit jaar 2 docenten die mijn dochter lesgeven die er een potje van maken. No 1 is in een periode 30% van de lessen afwezig geweest. Les viel dan uit of werd "vervangen" door de gymdocent ofzo. Konden de leerlingen zelfstandig verder werken onder zijn toezicht. Na bar slechte toets resultaten zijn we op school geweest om eventueel afstromen te bespreken. Ben toen even fel van leer getrokken tegen de jaarlaagleider. Dat ik geen docent ben maar kind probeer te helpen wasr ik kan. Helaas heb ik weinig kaas gegeten van de grammatica van vreemde talen. Engels doe ik goed op het gevoel Frans en Duits spreek ik niet. Dat ik in de slechte resultaten geen reden zag tot afstromen, eerst eens les gaan geven dan kunnen we verder kijken.
De volgende periode ging het beter.
Nummer 2 kan niet plannen en verbloemd dat door allerlei opdrachten last moment op te geven. Die opdracht die morgen ingeleverd moet worden daar werd al over gepraat sinds de meivakantie. De precieze opdracht stond pas dinsdag op Magister maar was vrijdag al halfbakken gecommuniceerd met inleverdatum aanstaande maandag. En dan ineens toch vrijdag. Niet inleveren heeft als consequentie een aantekening voor niet gemaakt huiswerk. Ik snap het niet meer waarom dan een opdracht geven met zoveel inhoud. Dochter dacht haar cijfer een beetje op te kunnen halen. Deze mevrouw flikt dit soort dingen al het hele jaar. Dochter wil geen gedoe en doet het allemaal maar. Bij mij is de maat wel vol nu.

Hoe moeilijk kan het zijn om een opdracht die je van plan bent tijdig op te geven? Asn het begin van de periode, en dan na zeg 3 weken inleveren dan is er ook nog tijd om het te beoordelen. Want ik denk dat ze daarom geen cijfer krijgen. Binnenkort proefwerkweek enlal die proefwerken moeten ook nog nagekeken voor de vakantie.

Half a twin

Gelukkig dat het klaarblijkelijk een uitzondering is, hoewel ik 2 docenten ( op een vak of 10?) toch best veel vind.Is het een nieuwe docent? Onervaren?
Nogmaals...ik zou het sowieso asn school melden. Stel dat het een nieuw iemand is met een tijdelijk contract. Zijn ze nu aan het overwegen of diegene mag blijven. Misschien is het voor een vak waar aanbod genoeg is. Toch erg vervelend als dit soort dingen dan niet bekend zijn..en ook als diegene wel blijft...prettig als duidelijk is waar aan gewerkt moet worden.....

Ingrid

Half a twin

Half a twin

15-06-2017 om 15:17

nummer 2 het hele jaar

Nummer 1 maar een periode. Dus 1 van de 10. Die ene periode was zwaar voor dochter maar nu gaat het goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.