Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marie

Marie

04-10-2014 om 10:43

Kamer wil ingrijpen bij IQ-test op scholen

Een vergelijkbaar artikel las ik ndt las ik net in de Stentor:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3762051/2014/10/04/Kamer-wil-ingrijpen-bij-IQ-test-op-scholen.dhtml

Je zult maar in die regio wonen.

Nu al mislukt

Scholen mogen geen IQ testen afnemen, zie http://www.cbpweb.nl/pages/adv_z2003-0284.aspx
Alleen voor de toelating tot praktijkonderwijs is IQ een noodzakelijk en wettelijk gegeven. In alle andere gevallen niet.

Uit het artikel van trouw "Ypma: 'Middelbare scholen mogen kinderen niet op basis van een score, een momentopname, aannemen of weigeren,"
Waar staat dat?

Als dat werkelijk de bedoeling van de wetgeving rond de centrale eindtoets was, dan is die missie nu al mislukt.
Een voorbeeldje http://www.verenigingosvo.nl/wp-content/uploads/2014/09/kernprocedure-2014-2015.pdf

Kernprocedure Amsterdam, pagina 49 laat een tabelletje zien welke toetsen ten grondslag liggen aan het advies. De laatste toetsen zijn nieuw. Ze worden in januari afgenomen. Zie punt 5 en 6

5. CITO LOVS Studievaardigheden toets* -midden groep 8 - (2015 week 3 of 4)
6. CITO LOVS R&W, Spelling, - Begr.lezen midden groep 8 - (2015 week 3 of 4)

Je bent wel heel naïef als je niet ziet dat dit de gewone oude cito-eindtoets is.

Zus

Zus

04-10-2014 om 11:57

Toch niet echt nieuw?

Nr 6 speelde toch al een rol bij het advies (dat nu een besluit is gworden)? Bovendien zat studievaardigheden al inde entreetoets en is dit niet de complete lijst. Ook lvs toetsen uit groep 6 en 7 zitten erbij, net als andere jaren. Wat anders is dat de basisschool zelf de interpretatie doet en eindcito niet door vo scholen als toelatingstoets wordt gebruikt.

wizzer

wizzer

04-10-2014 om 12:03

overgangsjaar

Ik weet niet precies om wat voor toets het gaat, maar dit schooljaar is een overgangsjaar. Scholen die al een andere eindtoets afnamen mogen dat dit schooljaar gewoon nog doen. Hierbij gaat het ook om de NIO wat in feite ook een IQ-test is. De eindtoets is dit schooljaar alleen verplicht voor scholen die nog geen eindtoets afnamen.

Overigens is er ook volgend jaar niet één eindtoets voor alle scholen. De verplichte afnamen van de eindtoets bij cito is namelijk op het laatste nippertje uit de wet geschrapt. Ook andere aanbieders mogen eindtoetsen aanbieden, zolang die aan de wet voldoen (dus toetsen aan de nieuwe referentieniveaus voor taal en rekenen.

Dat zeg ik

Inderdaad, niks nieuws onder de zon. Er verandert dus ook niks en deze bewering van Ypma "Middelbare scholen mogen kinderen niet op basis van een score, een momentopname, aannemen of weigeren" slaat nergens op. Als ze dat had gewild, had ze een andere wet moeten maken.

"Wat anders is dat de basisschool zelf de interpretatie doet en eindcito niet door vo scholen als toelatingstoets wordt gebruikt"

Nee hoor. De basisschool moet het advies onderbouwen met toetsuitslagen. De vo school beslist tot toelating. Nergens staat dat het verboden is aan vo scholen om een leerling te weigeren op basis van een toetsuitslag uit de reeks.

Dat advies een besluit noemen, is een kunstje. Het is op geen enkele manier een besluit. Er wordt helemaal niks mee besloten.

Zus

Zus

04-10-2014 om 12:37

Klopt

Inderdaad, ter onderbouwing. Het is in die zin een besluit dat cito eindtoets niet meer doorslaggevend is. Wel de scores vanaf groep 6. Wat mij betreft toch een verbetering in vergelijking met alle nadruk op eindtoets. Of mis ik iets, welke adder onder het gras?

Angela67

Angela67

04-10-2014 om 12:42

De Adder

het is niet een adderTJE maar een big one .
De VO-scholen zijn helemaal vrij. De basisschool heeft niets in te brengen.
Wettelijk gezien niet, en op diverse plekken in het land ook in de praktijk niet.

gr Angela

Samenwerking

Wat je mist is dat vo scholen in overleg met bo scholen samen kunnen bepalen welke gegevens er ten grondslag liggen aan het bo advies. Zo hebben ze in Waterland ook gedaan en daar hebben ze kennelijk besloten dat een iq of nio test deel uit zal maken van de reeks van gegevens.

Dat overleg tussen bo en vo om te komen tot bandbreedte afspraken over het juist plaatsen van leerlingen, is 100% onderdeel van de wet Passend Onderwijs. Zo moet het. Je kunt niet gaan mopperen dat scholen het - dus - zo doen.

"Het is in die zin een besluit dat cito eindtoets niet meer doorslaggevend is. "
Nee dus. Cito-toetsen zijn wel doorslaggevend. Dat staat zelfs met zoveel woorden in de wet, althans dat het advies van de bo gebaseerd moet zijn op toetsgegevens uit het lvs en dat die gegevens gedeeld moeten worden met de vo school. Daar staat weer niet in dat het verboden is om de laatste het zwaarst te laten tellen oid. Kortom de uitslag van één toets in de reeks kan, mag en zal doorslaggevend kunnen zijn.

Het is geen besluit.

Maar het is ook geen advies meer. Het begrip advies had nog de illusie dat ouders het recht hadden om het te negeren. Dat kan niet meer. Aanmelden kan alleen op dat niveau dat de basisschool aangeeft (niet hoger). Dat geeft geen recht op toelating tot dat niveau. Het kan wel lager worden.

Zus

Zus

04-10-2014 om 15:12

Niks veranderd dus in vergelijking met voorgaande jaren. Negeren van advies van basisschool kon toch al niet. In Amsterdam moest advies kloppen met cito score.

mirreke

mirreke

12-11-2014 om 19:01

Mijn school wil toch echt iq-testen gaan afnemen

School wil in groep 8 een iq-test gaan afnemen.

Ik wil dat niet, en ik begrijp dat het niet mag, uit de link van Miriam. Dat is een link van 2003. Intussen hebben we de jeugdwet en het passend onderwijs.
In dit kader wil onze school dus toch een iq-test in groep 8 gaan afnemen.

Ik kan met dit artikel naar de directie neem ik aan. Maar weet iemand of er nog meer informatie is waaruit blijkt dat dit niet mag? Kan ik nog ergens terecht?

mirreke

mirreke

12-11-2014 om 19:05

Nog even voor de duidelijkheid

deze iq-test wordt niet gebruikt als toelatingstoets maar is onderdeel van een hele reeks, een batterij aan allerleid toetsmomenten ed. op school.
Het wordt dus niet DE toets waarop het advies gebaseerd is, maar gaat daar wel deel van uitmaken.

Mag het dan wel? Lijkt mij niet, blijft nog steeds een persoonlijk gegeven, net als een ziekte ed. Bovendien zie ik het totaal niet zitten dat zoiets in het leerlingdossier van een kind komt te staan.

Annet

Annet

12-11-2014 om 19:34

Of het mag weet ik niet

Maar het mag in ieder geval niet zonder jouw toestemming.

Welke?

Een iq test is een psychologisch onderzoek.
Maar er bestaat ook nog de NIO toets. Dat is een onderwijskundig onderzoek. Toch wordt die test ook wel een iq test genoemd. Maar eigenlijk klopt dat niet.
Nio testen mogen denk ik wel.

waarom niet?

Mirreke mag ik vragen waarom je liever geen NIO wil? Is toch juist goed lijkt me want dan kan je ook gelijk zien wat het IQ is van je kind. Is toch juist goed en bovendien is het gratis voor jou als ouder.

mirreke

mirreke

12-11-2014 om 20:07

Poldep?? en NIO-toets

Het lijkt mij totaal onverstandig om dit soort gegevens ten eerste door een basisschool te laten afnemen en ten tweede om deze gegevens door een basisschool te laten beheren.
Ik wil helemaal niet weten wat het iq van mijn kind is, en daar heeft verder ook helemaal niemand wat mee te maken.
Bovendien zijn iq-testen altijd een momentopname, en het gevaar ligt op de loer dat een uitslag leidend gaat worden voor wat je kind kan en vooral mag. Maw dat een school je kind gaat weigeren of dat je kind een bepaald niveau niet mag doen omdat hij/zij het volgens het iq niet zou kunnen.

Ik vind dit echt een hele slechte ontwikkeling.

Over de NIO-toets. Zou een school echt een hele klas een NIO-toets laten afnemen? En dat is volgens mij geen IQ test, terwijl de beoogde wel echt als een IQ test werd aangeduid.

Ik zal het vragen, en laat het weten.

mirreke

mirreke

12-11-2014 om 20:14

NIO-toets

Ik lees idd dat dit wel een soort intelligentietest is, maar ook dat hij afgenomen moet worden door een ervaren orthopedagoog of psycholoog...

Hmm, als dit het zou zijn, en dan gezellig klassikaal... dat zie ik echt niet zitten dus.

Mag je een NIO ook weigeren?

Eng cultuurtje is het aan het worden, met al dat getoets...

four

four

12-11-2014 om 20:26

is toch het laatste jaar

Dit jaar mocht ook nog een niet goedgekeurde eindtoets gebruikt worden, omdat het ging om een overgangsjaar. Volgend jaar moeten scholen verplicht één van de goedgekeurde eindtoetsen gebruiken. De NIO zit daar niet bij.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/11/12/toegelaten-eindtoetsen-basisonderwijs-bekend.html

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 20:33

mirreke

De NIO wordt altijd in groepsvorm gedaan, daar wordt dan ook 'rekening' mee gehouden. Een IQ test op school is niet mogelijk, die moet individueel en duurt een aantal uur.

denk ik niet

Mirreke, ik denk dat di NIO test net zo goed onderdeel is van het basisschooladvies als bij de Waterlandse procedure waarmee dit draadje gestart is. Als dat zo is, dan wordt het lastig om die toets te weigeren. Ik begrijp je bezwaren wel, maar als de test bij alle leerlingen wordt afgenomen dan verwatert een deel van die bezwaren meteen. De betekenis van de test wordt er zwakker van.

four#17 het gebruik van de NIO toets (of andere toets) door de basisschool als extra ondersteuning van het scholadvies, verdwijnt niet. Zie ook de waterlandse procedure en het antwoord van Dekker op de kamervragen hierover. Ik denk zelfs dat dat nog verder toe gaat nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.