Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kaften: papier of rekbare kaft?

Zoon gaat na de vakantie naar de brugklas. Een nieuwe fase is aangebroken, inclusief boeken kaften. Wij staan dus voor de vraag: papier of stof? Wie is er hier voorstander van papier, wie heeft liever rekbare kaften, en waarom? En kan je gewoon lukraak een zooitje rekbare kaften kopen omdat die toch altijd wel passen, of moeten we eerst maar eens afwachten hoe die boeken eruit zien?

groeten,

Temet

V@@s

V@@s

27-06-2016 om 11:17

rekbare kaften

bieden alleen winst bij boeken bij een harde kaft. Bij boeken met een zachte kaft kun je ze alleen gebruiken als je eerst een kartonnetje op maat knipt en die erbij inschuift. Dan kun je net zo goed met papier kaften.

Verder kunnen rekbare kaften jaar op jaar gebruikt worden, maar leert de ervaring hier dat pubers dat helemaal niet leuk vinden (die kiezen juist liever elk jaar nieuwe kleuren voor hun boeken).

Neeee niet rekbaar

Ik vind het ondingen. _Als_ ze passen, zijn ze prima. Het venijn zit hem in dat _als_. Ze zijn sowieso ongeschikt voor boeken met een slappe kaft (die worden kromgetrokken). Verder moeten ze dus maar passen, als het boek te groot is, nu ja, dat snap je, en als het boek te klein is, zit je met van die flappen.
Ik zou goed kaftpapier kopen (in dit geval niet van de Action, dat scheurde hier na 2 weken al). En gezellig samen gaan kaften.

Eentonig...

Papier.

De hit hier...,bij alle kinderen...heel veel verschillende soorten (effen) kaftpapier, en dan ieder vak zijn eigen kleur. Grijp je nooit mis in tas of vsn de boekenplank. Voir de echte perfexpctionisten schrift ook matches.

( en ik ben dan zo erg dat ik de BINAS als speciaal Projectje geometrisch verdeeld in 3 kleuren kaft. Jawel...doe van bio schei en natuurkunde....hahahah!

Kinderen houden hier wel van dat hele sterke bruine kaftpapier en gaan dan los met gekleurde duct tape om de hoekjes te versterken. Dat houdt gegarandeerd een jaar vol.

Ingrid

Temet

Temet

27-06-2016 om 12:09 Topicstarter

Ingridt

En waar koop je dan dat hele sterke bruine kaftpapier? Ik kan me niet herinneren het ergens gezien te hebben namelijk.

Groeten,

Temet

Bruin papier

In de kantoorboekhandel

Eehm

Kroost hier schuimt altijd Hema, Bruna en kantooorboekhandel af, dus 1 van die drie moet t zijn...

Jasmijn

Jasmijn

27-06-2016 om 12:20

zoon had het wel

Zoon had het wel, het is wel makkelijk, maar idd bij slappe boeken zit het niet netjes. En etiketten blijven er ook niet op zitten. Zoon vond dat allemaal geen punt, hij onthield wel welk boek bij welk vak hoorde. Ikzelf hou van netjes dus vond het er niet uitzien. Ik zou voor stevig kaftpapier gaan en net als IngridT per vak een andere kleur kiezen of desnoods alles één tint en dan bijvoorbeeld verstevigend tape op de hoeken per vak in een verschillende kleur plakken (je hebt van dat washi-tape bij de Hema)

En...

Op dat bruine kaftpier kun je ook heel fijn schrijven... ( alle kaften zijn hier aan het eind vh jaar volgekladderd met allerlei (on)zin door kind en klasgenoten)

Ingrid

Inaya

Inaya

27-06-2016 om 12:44

halverwege nog een keer

wij lopen in de kerstvakantie of de voorjaarsvakantie altijd even de boeken na om te kijken of de kaften nog goed zijn. Nou ja, ik loop ze na en zeg tegen mijn dochter dat ze een boek opnieuw moet kaften

aaahh heimwee - o.t.

vond ik altijd zo leuk, start van het nieuwe schooljaar (dat is toch niet nu al, je bent snel met je kaftvraag!)

Lekker kaftpapier uitzoeken, kaften, etiketten erop. Mooi.
Ik ga later de kleinkinderen een bijdrage voor de schooljaarstart geven. Ze willen oma vast niet mee hebben om te winkelen, al zou ik dat met alle plezier doen.

Iemand hier op OO had het over schoolboeken op een eReader. Saaiii! Kaftpapier, etiketten, een papieren schoolagenda, dat hoort er allemaal bij.

Laatst was er in het Onderwijsmuseum in Dordt een expositie over schoolagenda's. Erg leuk, de tijdsbeelden die daarin naar voren kwamen.

Puck

Puck

27-06-2016 om 12:56

hier wel fan van rekbaar

Kinderen hier zijn wel fan van rekbare kaften, jammer want kaften vind ik heerlijk om te doen. Kaften zijn meerdere keren te gebruiken en die van de Hema passen echt om bijna alle boeken. Boeken met slappe kaft trekken niet krom als je een kartonnen doos scoort bij de supermarkt en die gebruikt om op maat de voor en achterkant erbij in te schuiven. Eind van het schooljaar gaan ze ff in de wasmachine en het volgende jaar worden ze weer gebruikt. We gaan nu het 3e jaar in en ze gaan nog steeds mee. Etiketten blijven en zeker wel op zitten, tenminste die wij gebruiken wel.

combinatie

van papieren kaften en rekbare kaften. De boeken waar geen rekbare kaft omheen past, krijgt een papieren kaft

Temet

Temet

27-06-2016 om 13:12 Topicstarter

inderdaad vroeg

Ja, ik ben er inderdaad vroeg bij, de schoolvakantie is nog niet eens begonnen. Maar als ik tot het laatste moment wacht dan is er denk ik geen rekbare kaft meer te krijgen, dus als we die zouden willen dan moeten we denk ik bijtijds inslaan.

Hoe lang duurt het trouwens voor Van Dijk zo'n boekenpakket levert als het eenmaal is besteld, weten jullie dat? Of krijgt iedereen de spullen gewoon in de laatste week van de vakantie ofzo? Ook hier: geen ervaring. Wij kregen vroeger onze boeken van het boekenfonds van de school, moest je de eerste dag naar school om die hele berg op te halen.

Groeten,

Temet

Pennestreek

Pennestreek

27-06-2016 om 13:31

Hier papier

En dan inderdaad per vak een aparte kleur, met matching schriften, net als IngridT. En onze boeken, dat werkt op beide scholen anders. Op de ene school is de leverancier Iddink, die het pakket keurig aan het eind van de vakantie thuisbezorgt. En voor het inleveren een mailtje stuurt met de afhaaldatum en -tijd. Goed geregeld! Op de andere school doen ze het zelf. Daar lever je dus aan het eind van het jaar je boeken in en in de laatste week van de vakantie haal je op school je verse pakket weer op. Lekker ouderwets, maar best gezellig!

Triva

Triva

27-06-2016 om 13:38

papier

Mijn jongste kreeg twee jaar geleden wat gratis rekbare kaften maar erg gretig vond dat geen aftrek hier, bij beide niet. Alleen Getal en Ruimte werkt goed voor die rekbare dingen. Nu zit er een geschiedenisboek omheen en die kaft schuift ook maar heen en weer. Inderdaad moet je er speciale stickers voor hebben want gewone plakken niet. Nee hier geen fans maar ja ik vind kaften ook leuk dus dat maakt wel uit.

@Emma

@Emma

27-06-2016 om 14:23

Tip voor bromvlieg

Mijn moeder organiseerde altijd een boekenkaft-dag voor alle kleinkinderen bij haar aan de grote tafel. Oergezellig, lekkere hapjes, muziekje, lekker kletsen, daarna pizza of pannenkoeken. Kleinkinderen hebben de fijnste herinneringen daaraan

Noor

Noor

27-06-2016 om 14:33

Rekbaar!

En dan vooral omdat wij hier thuis aardslui zijn, wat een goeie uitvinding is dat! En aan het eind van het schooljaar in de was en na de vakantie weer im een nieuwe lading boeken. Met een beetje proppen past het vrijwel altijd en ieder jaar hetzelfde maakt de dames niks uit. Verlost van die verschrikkelijke taak van boekenkaften, hoera .

Inanna

Inanna

27-06-2016 om 15:04

papier

Zoon heeft papier van de Action, gekocht toen hij naar de eerste ging, maar ik had totaal geen beeld bij de hoeveelheid die we nodig zouden hebben, zodat ik veel te veel heb gekocht, ik denk dat hij tot het einde van de middelbare school hetzelfde papier blijft gebruiken. Ieder jaar vraag ik of hij niet liever een andere kleur wil, maar nee, hij vind het prima.
Hier blijft het het hele jaar heel goed zitten trouwens, ik verstevig wel de hoeken met plakband.
Etiketten print ik zelf, zo heeft hij een keer Iron Maiden etiketten gehad, kom daar maar eens om in de kantoorboekhandel

Juno

Juno

27-06-2016 om 15:54

Rekbaar

Hier rekbaar met speciale etiketten voor stoffen kaften. Wel verschillende kaften gekocht zodat elk vak een eigen kleur heeft. De enige slappe boeken zijn werkboeken en die hoeven niet gekaft te worden.

ook

net als bij juno hebben we hier meerdere kleuren stoffen kaften, een kleur per vak. ongeveer 50% van de boeken kunnen met de stoffen kaften worden gekaft, de rest gaat met papier. oudste doet al 3 jaar met de stoffen kaften, en ze kunnen volgend jaar makkelijk weer gebruikt worden.

bruin papier

Hier ook, dezelfde kwaliteit verkoopt onze boekhandel trouwens ook in zwart, nog beter! Hoekjes en boven- en onderkant van ruggen versterken met plakband en ze kunnen er zo ongeveer wel een schooljaar tegen. Overigens gaan brugklassers hier op school onder supervisie van tweedejaars aan het kaften. Meestal moet er thuis dan nog wel veel gedaan worden. Ik help ze alleen in brugklas, daarna even helpen opstarten en de rest zelf doen. Ik ben zo'n simpele ziel die kaften toen en nu nog steeds gewoon leuk vind om te doen, maar vind tegelijkertijd dat kind het zelf moet kunnen. Oudste (absoluut geen beta) knipte keer op keer het papier te kort af, is nooit meer goed gekomen, ook cadeautjes inpakken blijft lastig

Hema

Dit is dat stevige bruine kaftpapier: http://tinyurl.com/z3mtq7a. Omdat het zo stevig is kaft het ook lekker en het blijft inderdaad lang goed. Je kan er ook zo naam en vak opschrijven dus kan je etiketten besparen.

skik

Iets heel anders

Wanneer vinden ze nou eens schoolboeken uit met kaften die het gewoon aankunnen, een jaartje tas in, tas uit?

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-06-2016 om 23:50

Hoogtepunt van het jaar

Ik ben absoluut geen knutselaar maar boeken kaften vind ik geweldig. Binnenkort de laatste keer voor oudste, en het jaar daarop gaat jongste naar de brugklas. Ik mag dus nog wel een tijdje. Gewoon papier dus, een beetje stevig vind ik wel het fijnst.

bertje1

bertje1

28-06-2016 om 00:03

rekbaar!!

heerlijk! gedoe met kaften en boeken blijven nooit goed mits je vreselijk dik kaftpapier doet of plastic folie er over heen.
Ik zweer bij rekbaar, wel als boek te groot is kaften.
Ook een paar extra kopen zodat per jaar gewisseld kan worden. Gaan nu al met gemak 3 jaar mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.