Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Juf wil dochtertje (in maart 6 jaar geworden) nog een jaar laten kleuteren.

Mijn dochtertje is niet toe aan groep 3 zegt de juf. En zal nog een jaar door moeten kleuteren. Ze blijkt niet alle letters te kunnen. En is ook nog niet assertief genoeg. Wij hebben vier kinderen. En over alle vier hetzelfde gesprek gehad eind groep 2. Thuis laten ze heel wat anders zien dan op school. Maar nu dacht ik dat het wel goed zou komen. Ons dochtertje is namelijk stukken socialer en assertiever als onze jongens in die tijd. Ze stapt prima op onbekenden af en start zo een gesprek. En ze is natuurlijk al
6.5 als ze zou gaan starten met groep 3. Maar helaas werd in februari al genoemd dat er een kans was dat ze twee over moest doen. En nu werd het definitief gemeld. Een extra jaar kleuteren zal haar een extra boots geven. We mochten ons woord doen. En hebben aangegeven dat dit niet meer bij haar past. Ze is een pientere meid en is echt al kleuter af. Ze zit in een combi klas. Dat zal betekenen dat ze nog een jaar met kinderen in de klas moet die net vier worden. Daar doe je haar geen plezier mee. Daarbij vind ze leren leuk en speelt graag schooltje. Ze kan al redelijk hakken en plakken en kent de helft van de letters. (Niet genoeg ik weet het.)Optellen en aftrekken kan ze super. Maar ze moet het op school ook laten zien en kennelijk vind ze dat lastig. Dat hadden onze jongens ook. Maar uit ervaring weet ik dat nog een jaar kleuteren haar niet gaat helpen. Onze jongens hadden vanaf groep 4 veel extra level werk nodig gehad en werd de aansluiting met de rest van de kinderen steeds lastiger door het leeftijdsverschil. Vooral in groep zeven en acht en het eerste jaar in het voortgezet. Ons dochtertje zal dan ook met 13,5 naar het voortgezet gaan. Mits ze niet nog een keer een jaar over moet doen. Waarom kunnen ze haar het niet gewoon laten proberen? Wie weet pakt ze het wel op. En anders doet ze groep 3 nog een keer over. Ik ben bang dat onze kinderen elke keer worden afgerekend op een karakter eigenschap. Volgende week nog een gesprek met de ib-er erbij. Maar hun besluit staat al vast. Wat voor zin heeft dit gesprek dan nog eigenlijk. Ik zie nu al
op om het tegen haar te gaan zeggen. Ze heeft zo’n zin in groep 3. Hebben jullie advies voor mij?

raar

Ik weet niet wat je formeel kunt doen, maar een jaar extra groep 2 doen is nergens voor nodig. Ik heb dit gesprek 15 jaar terug of zo voor allebei mijn kinderen gevoerd. Oudste was van april (dus vergelijkbaar met jouw kind). Leerkracht vond hem nog "te speels" en te weinig initiatief tonen om zelf dingen op te pakken. Wij zijn niet akkoord gegaan en zoon is gewoon naar groep 3 gegaan. Hij heeft een hiccup in schoolcarriere gehad, maar dat had niets met wel of niet jaar extra kleuteren van doen.
Jongste is van oktober en had het na anderhalf kleuteren het wel gezien. Leerkracht vond haar nog te jong om naar groep 3 te gaan, maar wij niet. Dochter zou ook heel ongelukkig zijn geweest als ze nog een keer groep 2 had moeten doen. Ze is dus gewoon naar groep 3 gegaan. Ze was nog 17 toen ze met studie begon, maar ze was zeker niet de enige 17-jarige. Het leek eerder de standaard bij haar studie. Drie jaar kleuteren is volgens mij allang niet meer gewoon

overigens

Ik heb destijds nodige argumenten gehaald van discussies hier op OO. Een van die argumenten was dat een jaar extra kleuteren niks anders is dan zittenblijven. (De Wet op het Primair Onderwijs schrijft voor dat ieder kind recht heeft op een ononderbroken ontwikkeling. Kwaliteitsaspect 13 van het waarderingskader van de inspectie van het onderwijs stelt: "leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van acht jaar. Het is echter mogelijk dat een kind een vertraagde dan wel versnelde ontwikkeling doorloopt en meer of minder tijd nodig heeft voor de basisschool dan acht jaar.")
Nut van zittenblijven is zeer dubieus (tenzij er echt iets bijzonders aan de hand is.
Jonge kinderen ontwikkelen zich nog heel sterk. Je kunt niet in maart zeggen of een kind wel of niet toe is aan groep 3. In principe moet een groep 3 gewoon klaar zijn voor elk kind dat groep 2 heeft gedaan.

Pirata

Pirata

28-05-2020 om 08:59

En waar....

En waar doen ze het meest met letters leren??? Juist, groep 3...
Aandringen op doorgaan naar groep 3 dus. Mocht het daar moeilijk gaan, dan kan doubleren altijd nog. Of liever, tijdig een onderzoek naar dyslexie starten.

Dat kan wel

Op elke school is het omgaan met zittenblijven anders. Landelijk gezien is er dus sprake van volstrekte willekeur: waar je wieg staat bepaalt een beetje hoe je doorstroomt.

De vraag of ze het niet gewoon kunnen proberen kan daarom eenvoudig met ja beantwoord worden.
Het gaat dus niet over kunnen, maar willen.

Dat niet willen kan trouwens een praktische reden hebben. De klassen worden een beetje ingedeeld en het zou kunnen dat het de school beter uitkomt dat sommige leerlingen wat langer in de ene klas blijven, om de andere niet te vol (of te leeg) te laten worden.

Maar er zijn ook diepe overtuigingen en die zijn het moeilijkst, mat het geloof in zitten blijven is een bijna religieus ding. Redelijke argumenten voor zijn er niet.

Maak een filmpje van je dochter als ze thuis met letters werkt en laat dat op school zien. (Serieus, dat kan helpen).
Als je dochter blijft zitten, dan moet de school een ontwikkelingsperspectief maken waarin men uiteen zet waar men verwacht dat je dochter uit zal komen in groep 8. Eigenlijk had men dat al moeten doen bij het eerste signaal waarin een vermeende trage ontwikkeling werd gemeld.
Lees dit https://www.poraad.nl/files/publicaties/publicaties_pdf/ontwikkelingsperspectief_in_het_basisonderwijs.pdf

Laat ze er eentje maken voor doorstromen en eentje voor zittenblijven. Daaruit kan blijken welke baten men van het zittenblijven verwacht.

Met de twee versies is bovendien het ontwikkelingsrisico gedefinieerd dat genomen wordt met doorstromen ipv zittenblijven. Daarmee kunnen jullie besluiten om dat risico met je kind te willen nemen.

De reactie van de school kan overigens zijn dat men wel mee wil met doorstromen, maar dat jullie dan een document moeten tekenen waarin staat dat jullie kind geen extra ondersteuning krijgt als dat toch nodig blijkt.
Dat kun je voor de lieve vrede gevaarloos tekenen.

Juridisch betekenen dit soort dwangmiddelen niks.

Dees

Dees

28-05-2020 om 09:39

Pirata

Die letters leren doen ze bij de kleuters, in groep 3 gaan ze ze toepassen bij het leesonderwijs. Hoewel inmiddels veel kleuters ook gewoon al lezen ergens eind groep 1.

Dees

Mijn jongste kon met moeite drie letters onderscheiden toen ze naar groep 3 ging. Ze heeft het pas echt geleerd in groep 3. Toen kwartje eenmaal viel, las ze heel goed.
Ze is overigens wel meer een beta kind dan een talenkind. Dat maakt waarschijnlijk ook uit.

Imponeren

Goed advies van Mirjam; twee ontwikkelingsprofielen laten maken.
Om die wens in een gesprek wat meer gewicht te geven kun je de wet op het primair onderwijs uitprinten (dik pak papier) en de betreffende stukken arceren (nr. 8). Dat stop je in een doorschijnende map, daar bovenop leg je een ander papier met gesprekspunten bijvoorbeeld. Het pakket met de wet wordt dan 'toevallig' even zichtbaar, zonder dat je het direct op tafel legt. Tijdens het gesprek kun je dan zo letterlijk laten zien dat je 'met de wet in de hand' vraagt om de gewenste ontwikkelingsprofielen.

Tsjor

De escalatie

“ Die letters leren doen ze bij de kleuters, in groep 3 gaan ze ze toepassen bij het leesonderwijs. Hoewel inmiddels veel kleuters ook gewoon al lezen ergens eind groep 1.”

Vroeger begonnen ze begin groep 3 met letters en konden de kinderen voor de kerstvakantie (hun eerste woordjes) lezen. Alles werd in het eerste trimester gepropt.

Maar natuurlijk konden niet alle kinderen onder die hoge druk en in dat tempo leren lezen. Om het succes van leesonderwijs te vergroten, is er daarom besloten om wat eerder met letters en klanken te beginnen. Niet omdat de kinderen eind groep 1 al moeten kunnen lezen, maar om te zorgen dat meer kinderen met kerst in groep 3 (hun eerste woordjes) kunnen lezen.

Maar op de een of andere manier zijn leerkrachten te dom voor dit concept. Ze kunnen niet anders dan steeds maar kinderen afrekenen. Dus wie niet al leest eind groep 1, die is ‘achter’. En wie de letters nog niet zo vlot beheerst eind groep 2, die moet blijven zitten.

Blijven zitten, dat is even nog niks er bij leren maar blijven waar je was.

En zo draait de spiraal eerder naar beneden dan omhoog.

Dat blijkt ook wel: toen mijn kinderen naar de middelbare school gingen was 15% van de 15 jarigen functioneel analfabeet. Inmiddels is dat 20%.

Dees

Dees

28-05-2020 om 09:48

Alkes

Dat kan heel goed maar tegenwoordig leren ze bij kleuters elke week een of 2 letters. De letters van de week zeg maar.

Mijn nichtje kende voor ze naar groep 3 ging eigenlijk te weinig letters, juf zei dat ze dat wel op ging pakken. Ze liep halverwege groep 3 nog best een stuk achter op de rest van de groep.

Mijntje

Mijntje

28-05-2020 om 10:17

spiegelbeeld

Ik kon in groep 3 (toen klas 1) nog geen enkele letter, alleen een paar in spiegelbeeld en binnen notime kon ik lezen en schrijven.
Dus ik vind dit maar vreemd.

Marie

Marie

28-05-2020 om 10:45

vroegah

Inderdaad "vroegah" was het al heel wat als je na de kleuterschool "al" tot 20 kon tellen en 3 letters kon lezen.
Nu kunnen kleuters "pas" tot 20 tellen en "nog maar" het alfabet.

En toch leerden bijna alle kinderen destijds lezen en rekenen in de eerste klas/groep 3.

Dus waarom het toen wel kon en nu niet meer?

Trouwens, mijn eigen ervaring is dat kinderen in de zomervakantie van groep 2 naar groep 3 ineens - letterlijk en figuurlijk - "groeien" (schieten de lucht in en worden verstandiger).

Het is ook maar net wat voor leerkracht je treft. De ene zegt (jarenlange ervaring wellicht?): "o, dat komt wel goed" en de andere ziet allemaal "apen en beren".

Dus ik zou zeggen - gewoon weigeren om haar nog een jaar te laten kleuteren.

Hier ook nog een link naar wat "leesvoer".

https://www.ouders.nl/artikelen/dossier-kleuterdossier

Dyslexiemoeder

Dyslexiemoeder

28-05-2020 om 10:58

kleuter

Mijn dochter (van november) heeft ook een jaar extra gekleuterd. Ze vonden haar te speels en ze was nog niet aan letters toe.
Na dat jaar extra kleuteren was alles nog hetzelfde. Logisch, denk ik achteraf. Als die letters je niet liggen of je hebt er moeite mee ga ja natuurlijk lekker spelen, of je nou in groep 2 zit of in groep 3, of 8, of het vo, of mbo4.
Niemand die bedacht dat je dan extra aandacht moet besteden aan auditieve vaardigheden in groep 2. Dat kan best hoor, 2x 20 min per week. Kun je nog heel veel spelen. Het is een nutteloos jaar geweest en de achterstand is alleen maar veel groter geworden daardoor.
Anyway, ze is nog net zo speels als toen (nu 19 jaar)en zwaar dyslectisch. Ze had meer gehad aan wat extra oefening in de kleuterklas. Er is nog veel onduidelijk over dyslexie, maar iedereen is het erover eens dat je er vroeg bij moet zijn. Het mag echt niet meer, vind ik, roepen dat die kinderen te speels zijn en "nog niet aan letters toe" en ze dan maar laten aanmodderen zonder te weten waar het aan ligt.

Triva

Triva

28-05-2020 om 11:43

niet doen

"Dat niet willen kan trouwens een praktische reden hebben. De klassen worden een beetje ingedeeld en het zou kunnen dat het de school beter uitkomt dat sommige leerlingen wat langer in de ene klas blijven, om de andere niet te vol (of te leeg) te laten worden."

Logisch maar je zou denken dat dat over de zomerkinderen gaat, niet over eentje die in maart is geboren.

Algemeen: heeft school nu nog niet door dat ook het vierde kind niet thuishoort in nog een jaar groep 2?

En verder: juist als er een achterstand is moet je dus zo snel mogelijk beginnen met leren lezen. Dan heeft ze eind oktober alle letters gehad, anders pas volgend jaar rond deze tijd. Mijn zoon, sept, moest ook blijven zitten in groep 2. Ja toen ging hij met een voorsprongetje naar groep 3 (niet door school maar door mij) maar halverwege groep 3 werd hij door de helft ingehaald en eind groep 3 liep hij achter. Begin groep 5 vroeg ik of hij dyslexie kon hebben aan de leerkrachten van groep 4 maar nee dat was onmogelijk. Half jaar later bleek hij zo ongeveer de ernstigste vorm te hebben. Een jaar extra groep 4 was veel beter geweest dan een jaar extra groep 2.

Enne: moeten alle mensen in de wereld assertief zijn? Ik ken er heel wat die, als dat een reden is om niet door te gaan naar groep 3, nu nog in groep 2 hadden moeten zitten. Zo ook dat stomme 'speels'. Als je stopt met spelen word je oud!

Dees

Dees

28-05-2020 om 11:51

Marie

Je hebt gelijk alleen nu is de uitgangspositie dus dat ze beginnen met een bepaalde basis aan letters. Daar gaat de juf of meester van groep 3 dus vanuit, dan komt een kind dat die basis niet heeft mee in problemen.

Mijn zoon is overigens een decemberkind, en kreeg die groei dan ook veel later dat wijzere en grotere die kreeg dat rond de tijd dat hij in groep 4 zou starten.

Triva

Triva

28-05-2020 om 12:38

Dees

en nog beginnen ze gewoon met twee of drie letters in de eerste week van groep 3... Niet met 26

Ik zou overigens ook coronatijd mee laten wegen, hoe goed hebben ze nu les gehad?

Nisse

Nisse

28-05-2020 om 13:25 Topicstarter

Bedankt!

Bedankt voor al jullie inbreng. Ik ga mij erin verdiepen en neem het mee in het gesprek. Al ben ik bang dat het zinloos is. Je krijgt een gesprek zodat zij nogmaals kunnen vertellen waarom ze tot dit besluit zijn gekomen. Maar ze doen niks met de argumenten die ik aandraag. Zou het nog zin hebben om naar een andere school te kijken? Maar ja dat is natuurlijk ook niet leuk voor haar. En het rapport en advies gaat natuurlijk mee naar de andere school. Lastig hoor! Het zijn ook allemaal jonge juffen. Leuk zo’n frisse wind natuurlijk maar misschien dat een oudere meer ervaren juf door haar heen had geprikt. En dan is er een jongetje in de klas die echt niet te verstaan is (praat binnensmonds) en die gaat wel over. Ik vind het gewoon zo jammer dat ik elke keer het gevoel krijg dat ik mijn kinderen moet verdedigen om hoe ze zijn. Het lijkt mij heel ongezond voor haar om nog een jaar te kleuteren maar je hebt gewoon niks te vertellen als ouders.

Luisteren en "zorgen" benoemen

Geef aan dat je vond dat het vorige gesprek niet goed ging omdat beide partijen al een conclusie hadden getrokken voordat ze naar de observaties van de andere partij hadden geluisterd.

Zeg dat je graag meer hoort over wat dochter op school wel en niet laat zien. Doe aan "actief luisteren": vat samen wat de school zegt en maak aantekeningen. Laat daarna je eigen video's zien van wat ze thuis doet. Vat dit hele gedeelte van het gesprek samen met de observatie dat kindlief in de kleuterklas niet laat zien wat ze kan.

[Als school begint met het kulargument dat ze straks als ze eindexamen doet ook moet laten zien wat ze kan kun je wat mogelijke oorzaken voor dochters gedrag noemen (het is in de kleuterklas allemaal veel vrijblijvender dan in groep 3, verwachtingen zijn voor de kinderen minder helder, er zitten jonge kinderen in de klas waar dochter een voorbeeld aan neemt, hulpvragend gedrag van kinderen wordt beloond met aandacht, etc) maar dat zijn dingen waar de juf nogal van in de verdediging kan schieten, dus probeer een beetje te proeven of dat nodig is of niet.]

Het volgende deel van het gesprek is zorgen en risico's benoemen. Welke risico's zien "we" (=school) als dochter doorgaat naar groep 3? Wederom, samenvatten wat de school zegt, dat geeft de indruk dat je goed luistert en het serieus neemt. Welke risico's zien "we" (=ouders) als kindlief in groep 2 blijft. Dan samenvatten dat er aan beide beslissingen risico's kleven en dat je graag een voor een per risico nadenkt over hoe dit risico ondervangen kan worden.

En dan begint eigenlijk het deel van het gesprek waar jullie pas echt met jullie argumenten komen. Jullie willen graag dat je kind het mag 'proberen' en zijn bereid dat risico te nemen. Als school erop staat dat kind groep 2 over doet dan verwachten jullie een ontwikkelingsperspectief/handelingsplan/blablabla waarin geborgd wordt dat kindlief uitdaging/dyslexieonderzoek/handschriftonderwijs/contact met leeftijdgenoten/stof in de zone van naaste ontwikkeling krijgt. En dat je graag meteen wilt afspreken wie/wat/waar/wanneer dat gaat doen.

Doe net alsof de school nog helemaal geen beslissing genomen heeft. Mensen passen zich aan aan de verwachtingen die je van ze hebt.

Tamar

Tamar

28-05-2020 om 13:40

Schoolbegeleidingsdienst

Bij ons liep het zo hoog op dat de schoolbegeleidingsdienst erbij moest komen. Dat is ook nog een optie als je resoluut blijft weigeren. Maar die wordt wel door de school ingeschakeld, jij kan dat niet doen. In elk geval moet jij stevig blijven: nee, dat lijkt ons geen goed idee. Schoolbegeleiding zei dat zoon tegen hoogbegaafd aan zat en door moest. Later bleek hij autisme te hebben. Dus "zit erg in zijn eigen wereldje" is permanent gebleken, maar dat heeft hem er niet van weerhouden om VWO te doen.

Bij een ander kind zou er in de herfst nog eens gekeken worden of ze niet toch teruggeplaatst moest worden. Nooit meer wat van gehoord.

Triva

Triva

28-05-2020 om 16:07

aanvulling

'En dan is er een jongetje in de klas die echt niet te verstaan is (praat binnensmonds) en die gaat wel over. "

Kijk alsjeblieft NIET naar andere kinderen. Zou je het ook raar vinden dat een doof kind over gaat naar groep 3?

"Als school erop staat dat kind groep 2 over doet dan verwachten jullie een ontwikkelingsperspectief/handelingsplan/blablabla waarin geborgd wordt dat kindlief uitdaging/dyslexieonderzoek/handschriftonderwijs/contact met leeftijdgenoten/stof in de zone van naaste ontwikkeling krijgt. En dat je graag meteen wilt afspreken wie/wat/waar/wanneer dat gaat doen.".

Dit zou ik aangrijpen, bij mijn zoon was er ook van alles beloofd maar lekker een paar maanden niets doen is waar ze mee beginnen. In die paar maanden leert je dochter in groep 3 al alle letters. Ze krijgt gewoon op leeftijd een gigantische achterstand. De ideale leesleerleeftijd is tot ongeveer 9 jaar en daar heeft je dochter straks nog maar 1,5 jaar van over. Daar komt ze niet eens groep 4 mee door.

En ja naar een andere school kan altijd: vraag een gesprek aan, vertel over je andere drie kinderen, zeg dat ze straks pas met 7,5 naar groep 3 kan. Staar je niet blind op vriendinnetjes. Die gaan straks allemaal over en zij blijft zitten, Groep 3 is vaak het jaar dat echte vriendschappen pas gevormd gaan worden.

Maar vertel eens: waarom is school niet gevoelig voor het verhaal van de drie broers?

vlinder72

vlinder72

28-05-2020 om 16:30

letters kennen

toen mijn oudste zoon naar groep 3 ging kon hij net aan zijn naam herkennen. Dat was toen ook heel gewoon. Hij is nu bijna 18 en heeft vorig jaar de Havo afgerond.

Zoon 2 is nu 16 en moest al wat letters kennen.

Dochter 3 is nu 14 jaar moest x aantal letters kennen. Die kende ze niet. Wij zagen thuis ook niet zo in waarom ze die persé moest kennen maar volgens de juf was het heeeeeel belangrijk dus hebben wij in de meivakantie haar net het aantal letters geleerd die ze moest herkennen en daarna was dat ook weer klaar. Zij zit nu in de 3e van het VWO

Zoon 4 is nu 10 jaar hij moest in groep 2 bijna alle letters kennen en ook al wat kunnen lezen. Dat vond hij zelf niet echt interessant en hij kreeg zelfs RT. Uiteindelijk bleek hij het toch te kunnen, blijkbaar zag hij opeens het licht. Hij deed het een paar keer voor en zei toen tegen de juf: "nou dat kan ik nu wel en nu ga ik weer verder met spelen" .

Mijn jongste zit nu in groep 7. Ik sprak nog niet eens zo lang geleden een van de moeders die toen het RT gaven en die waren zo verbaasd dat onze zoon zo slim blijkt te zijn want hij heeft nu juist voor bijna alles plus werk en in groep 2 had hij nog zoveel hulp nodig (vonden ze op school dan hè? Als ouders hebben wij nooit een probleem gezien).

Er zit geen enkel verband tussen het leren herkennen van letters en de voortgang daarna. Mijn dochter leerde het herken de letters trucje zonder ze kunnen toepassen. Ik zie ook geen enkel verschil tussen het onderwijs in groep 3 van mijn oudste zoon en dat van mijn jongste zoon. Zelfde methodiek en dezelfde suffe boekjes.

Vraag eens wat je dochter nou precies moet kunnen om alsnog over te gaan en oefen precies dat. De meivakantie is net afgerond. Je dochter heeft nog zeker een maand op niveau te komen. En anders zou ik inderdaad op zoek gaan naar een andere school.

Audry

Audry

28-05-2020 om 16:40

Wat een rare school

Dus je hebt al 3 kinderen daar zitten. En bij alle drie hetzelfde verhaal gehoord. En ze denken dan niet bij zichzelf dat nummer 4 misschien op de andere 3 lijkt? Weinig interesse, hardleers, eigenwijs? Ik zou er niet veel woorden aan vuil maken maar nog maar eens wijzen op de andere 3. En dan zeggen dat je het risico wel weer neemt.

Het is echt onzin om een kind van 6,5 nog een keer groep 2 te laten doen. Mijn dochter is van eind oktober, die ging met 5,5 naar groep 3, na 1,5 jaar kleuteren. Die had 0 interesse in lezen en was nog zo speels als wat. Is helemaal goed gekomen. Al moet ik zeggen dat ze wel de capaciteit had om havo te doen, maar doordat school haar nog steeds niet boeide ze via de mavo is gegaan. Maar nu zit ze dus wel tussen meer leeftijdsgenoten.

Zitten blijven op zo'n jonge leeftijd en in groep 2 heeft totaal geen zin. Dan kan ze beter groep 3 over doen, dan is ze tenminste wel bezig met lezen, schrijven en rekenen. Bovendien past ze qua leeftijd veel beter in groep 3. Als ze niet assertief is wordt ze dat ook niet spontaan als ze blijft zitten.

Andere school

Zeker weten doen als ze niet meebuigen.

Andere optie is natuurlijk gewoon weigeren, zeggen dat ze naar groep 3 moet en dan kijken wat ze doen

Lente

Lente

28-05-2020 om 17:45

Ik zou alvast een gesprek aanvragen bij een andere school

Dan kun je op de huidige school naar waarheid zeggen dat je ook naar een andere

molletje

molletje

31-05-2020 om 11:51

pfff

Ik werd door dit draadje even het verleden ingegooid. Dochter is van juni en zij moest zeker nog een jaar extra kleuteren want ze was meer geïnteresseerd in de poppenhoek dan in letters. Het was niet zo dat ze de dingen die ze moest doen niet kon, ze had er gewoon geen zin in. Thuis was ze precies hetzelfde, een heerlijk relaxte kleuter die niet meer deed dan hoogst noodzakelijk, behalve als het ging om haar grote liefde ballet. Ik heb de juf met moeite overtuigd om dochter toch naar groep 3 te laten gaan. De opmerking die juf daarbij maakte was dat ik het dan maar zelf moest weten, dat dochter altijd achter de rest aan zou blijven hobbelen op cognitief niveau en dat het voor kinderen die nu eenmaal niet zo slim waren beter was als ze een jaartje extra in groep 2 bleven. Ik heb geantwoord dat we dat risico dan maar namen. Eenmaal in groep 3 kwam dochter erachter dat zelf kunnen lezen toch wel heel handig is als je moeder even geen tijd heeft om boekjes voor te lezen. Eind groep 4 was ze AVI-uit (zo heette dat toen in ieder geval). Na de basisschool heeft ze fluitend het gymnasium doorlopen. Toen ze een studie wilde gaan doen waarvoor een selectie is, moest ze een IQ test doen. Toen bleek (wat we al wisten) dat het met dat 'niet zo slim' van de juf ook wel meeviel.
Wat wel altijd is gebleven is dat dochter heel graag wil weten WAAROM ze iets moet doen, anders gaat ze liever wat anders doen. Op de middelbare school was het vooruitzicht van haar droomstudie genoeg om haar aan het werk te houden. In de kleuterklas hadden ze haar moeten vertellen wat ze met die letters kon doen, dan had ik die hele discussie met juf niet hoeven hebben.

Petra

Petra

01-06-2020 om 14:31

Assertifiteit

Raar dat de juf vindt dat je dochter niet sociaal genoeg is. Volgens mij is het ook iets typisch Nederlands dat we allemaal heel open, extravert en spontaan moeten zijn.

Niets mis mee als je dochter dat niet is en dat mag je de juf ook vertellen.

Trijs

Trijs

01-06-2020 om 19:49

Petra

Helemaal mee eens.

Trijs

Trijs

01-06-2020 om 19:50

Sorry te snel

De geweldige kleuterjuf van een van mijn kinderen zei: “tja, hij is nog wel erg verlegen. Maar ja, dat ben ik zelf altijd gebleven en ik ben nu 47 en ik zit gelukkig niet meer in groep 2.”

Nisse

Nisse

04-06-2020 om 08:46 Topicstarter

Update! Gesprek gehad.

Bedankt nogmaals voor al jullie reacties. Gisteren het gesprek gehad met de leerkracht, IB-er en de directeur. Iedereen mocht zijn zegje doen. Deze keer werd er goed geluisterd naar mijn argumenten door de directeur. Hij heeft besloten dat ze alsnog naar groep 3 mag als wij een formulier tekenen dat we hebben begrepen dat hun advies een jaar extra kleuteren is en dat bij een latere terugval wij school niet aansprakelijk stellen. De doorslag was dat bij onze zoons ook bleek dat het laatbloeiers waren en vanaf groep 4 heel veel extra level werk moesten krijgen om het interessant te houden. Ik ben erg blij dat hij heeft geluisterd naar mijn argumenten. Mijn dochtertje kan alsnog naar groep 3!!! Ik had er echt slapeloze nachten van. En mocht ze groep 3 straks nog een keer over moeten doen dan is dat ook prima. Maar dan heeft ze in elk geval de kans gekregen om het te proberen.

mooi

Beetje flauwekul, dat formulier. Als ze gewoon wat ze doen en zeggen netjes vastleggen, dan kunnen ze zich heus wel verweren als iemand achteraf ten onrechte ergens over zou klagen. Op voorhand al proberen iemand de pas af te snijden vind ik niet echt netjes.

Maar goed, dat is klein bier natuurlijk, het doel is bereikt en daar gaat het maar om.

Zelf zou ik trouwens denk ik de verleiding niet kunnen weerstaan om de school nog eens fijntjes aan deze onzin te herinneren als je dochter over een jaar overgaat naar groep 4, maar dat terzijde

Groeten,

Temet

Tamar

Tamar

04-06-2020 om 09:33

prima

Ik heb ook zoiets moeten tekenen, werd nooit meer over gepraat verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.