Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Juf rekent Groot Brittanië fout

Hoi, het is maar een klein probleem, maar ondertussen wind ik me er wel over op. Mijn zoon van tien had afgelopen week een topografie toets over Europa, landen en hoofdsteden. In totaal 64 landen en steden. Vooral de voormalig Joegoslavische landen en steden waren pittig.
Gisteren zei hij: ik heb een 9, want ik had er eentje fout.
Ik: o, welke?
Hij: ik had Groot Brittanië fout
Ik: wist je niet waar het lag
Hij: jawel, maar het heet geen Groot Brittanië, maar Verenigd Koningrijk
???
Ik keek met hem in de Bosatlas en daar stond Groot Brittanië.
Ik heb de juf vandaag er naar gevraagd en ze reageerde heel pissig. Groot Brittanië was iets heel anders en zij hadden de nieuwste atlassen en boeken en alleen Verenigd Koninkrijk was goed. Maar op de kaart van Europa in de klas staat ook Groot Brittanië. Dat zei ik. En toen begon ze over dat hij toch geen onvoldoende had enzo. Maar dat doet het er helemaal niet toe. Ik vind het muggenzifterij. En dat heb ik haar ook gezegd. Een kind van 10 dat Bratislava, Zagreb etc allemaal goed heeft, en dan zeur je over zoiets.
En waar ik me bij haar aan stoor is die arrogante houding. Ze reageerde heel erg pissig en heel erg bazig. Vind ik niet netjes, dus nu vind ik haar niet alleen een muggezifter, maar ook een arrogante bitch.
Wat vinden jullie?

Jillian

Jillian

13-09-2013 om 15:47

Fout

Of het terecht is dat GB fout werd gerekend hangt af van hoe de vraag werd gesteld. Ik heb persoonlijk meer problemen met jouw houding. Om naar de juf toe te gaan om zoiets kleins (waarin de juf formeel ook prima gelijk kan hebben) vind ik zeer overdreven. Je zoonis 10. Hij is oud genoeg om dit soort kleine zaken zelf op te lossen. Daarnaast is er ook een verschil tussen het VK en GB dus je zoon had het waarschijnlijk ook gewoon fout. En dat juf bazig is lijkt me logisch. Juf is namelijk de baas.

Kari1

Kari1

13-09-2013 om 15:56

idd fout

Als je zoon Groot Brittanië schreef klopt dat niet, het zou dan Groot-Brittannië moeten zijn. En of dát goed is of niet, hangt weer af van wat er werd gevraagd. Het Verenigd Koninkrijk is de naam voor Groot-Brittannië plus Noord Ierland. Het kan zijn dat die 2 gebieden in de vraag waren aangekleurd/aangewezen of hoe de toets maar ging.
Wikipedia:
"Groot-Brittannië is het oostelijk eiland van het Verenigd Koninkrijk. Politiek wordt Groot-Brittannië ook wel de combinatie van Engeland, Schotland en Wales genoemd, en daarmee wordt een aantal kleinere eilanden ook tot Groot-Brittannië gerekend zoals Wight, Anglesey, de Scilly-eilanden, de Hebriden, de Orkney-eilanden en de Shetlandeilanden. Maar het eiland Man en de Kanaaleilanden horen daar niet bij, omdat die geen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk zijn.
De naam Groot-Brittannië wordt ook foutief gebruikt als een pars pro toto voor het Verenigd Koninkrijk, net zoals "Engeland" foutief gebruikt wordt als een pars pro toto voor Groot-Brittannië of voor het Verenigd Koninkrijk."
Het zou dus kunnen dat juf gelijk heeft. Of ze bazig was of niet kunnen we vanuit hier niet beoordelen... misschien een reactie omdat jij haar beschuldigede van muggenzifterij?
Kari

Groot-Brittannië

Voor de duidelijkheid:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/engeland-groot-brittannie-verenigd-koninkrijk

Het is dus inderdaad niet hetzelfde. Ik vraag me af of zijn antwoord op bijvoorbeeld een cito-toets goed zou worden gerekend.

Ik zou verder proberen de verhouding met de juf een beetje goed te houden en alleen bij echt essentiële dingen voor je zoon in de bres te springen.

Groot-Brittannië spel je trouwens met dubbel N en een tussenstreepje.

Tango

Tango

13-09-2013 om 16:03

Topo

Over het algemeen is het bij topografie zo dat je een lijstje namen van landen of plaatsen leert. W.s. heeft op het lijstje Verenigd Koninkrijk gestaan en niet Groot-Brittannie. Ik begrijp dan zeker dat juf het fout rekent want je leert het zoals het op het lijstje staat. Je kan er dan van alles bijhalen maar eigenlijk vind ik wat jij dan doet ook muggezifterij.

Dalarna

Dalarna

13-09-2013 om 18:01

eens met tango

Hoe stond het op zijn lijstje of moet hij (zoals hier in groep 8) het allemaal zelf opzoeken in een atlas thuis (en nee daar ben ik het niet mee eens LOL).

kooiker

kooiker

13-09-2013 om 18:59 Topicstarter

Reactie

Er stond inderdaad Verenigd Koningrijk op zijn lijstje, net als er stond bij hoofdstad van Turkije, Istanboel en dat moet toch echt Ankara zijn. Waarmee ik maar wil zeggen dat juffen ook mensen zijn en dus ook fouten maken.
Ik ben het ermee eens met ChrisH dat ik moet proberen de verstandhouding met de juf goed te houden. Ik ben ook het hele gesprek vriendelijk geweest, maar heb wel gezegd dat ik het muggenzifterij vind, dat vind ik ook! Vind ik niet echt een erge opmerking.
Het is mijn derde kind al op deze school en meestal spreek ik de leerkracht alleen op de tien minuten avond. Dat ik haar toch vandaag hierop heb aangesproken, was omdat zoonlief het zelf al had besproken met haar (waarom is niet goed juf), en nul op rekest kreeg. En het irriteerde mij. Ik heb zoon wel gevraagd of hij goed vond dat ik het haar zou vragen hoe en wat. Dat vond hij goed.
Ik vind het vervelend dat ik de juf in mijn topic op het eind beschrijf als een arrogante bitch. Dat gaat te ver. Ik vond haar wel arrogant en bazig overkomen en daar heb ik wel moeite mee.
Ik vind niet dat de juf bazig hoeft te doen, omdat ze de baas is. Een goede leider krijgt geen gezag met bazig doen. Bazig doen heeft meer te maken met macht.
Het verbaast mij wel die reacties. Ik dacht echt dat ik bijval zou krijgen. Ik denk er in ieder geval over na. Vind nog steeds muggenzifterij.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

13-09-2013 om 19:44

uitleg

Juf had beter je zoon kunnen uitleggen wat het verschil is tussen Groot Brittanië en het Verenigd Koninkrijk. Maar omdat ze dat wellicht niet goed kon uitleggen was ze kortaf en toen wreef jij het er natuurlijk ook nog in, waardoor haar humeur nog verder daalde

Tante Tiny

Tante Tiny

13-09-2013 om 20:02

Ik zou hiervoor niet naar de juf gaan

Het is de discussie niet waard. Gebruik dit soort ervaringen liever om je zoon voor te bereiden op het VO. Hoe ga je om met leerkrachten die iets anders doen dan afgesproken? Hoe ga je om met eisen die niet terecht zijn? Hoe ga je om met vragen in het proefwerk die niet behandeld zijn?

Roosje

Roosje

13-09-2013 om 20:15

vind het wel stom

De gemiddelde persoon weet volgens mij helemaal niet dat er een verschil is tussen GB en het VK. Iedereen hierboven heeft het opgezocht nav de vraag. Ik kan me zeker voorstellen dat de juf het fout rekent als het ook fout is, maar een 9,5 was dan toch wel op zijn plaats geweest. Vind ik. En er iets van zeggen vind ik ook helemaal niet verkeerd.

hmmpf

Ik zou me hier geen tel over druk maken. Je zoon gaat nog wel raardere dingen meemaken op school. Hij heeft meer aan een relaxede moeder die hem helpt met dit soort akkefietjes om te gaan dan aan een furie die kwaad de school in holt.
Die juf doet ook maar haar werk.

Fransien

Fransien

14-09-2013 om 09:44

Nou, ik zou ook niet vrolijk zijn

Wat wij altijd geleerd hebben is Groot-Brittannië en het zou mij niet verbazen als de vorige juf/meester er zo over gesproken heeft. Ik zou er een 10- van gemaakt hebben omdat het bijna goed is en een veel voorkomende fout. Ik zou het ook rustig aan kind/moeder uitgelegd hebben en niet gedaan van 'ik gebruik nu eenmaal de nieuwste dingen en al het andere is fout, ook al staat het op de kaart in de klas'. Ik zou dat ook arrogant en onzeker over vinden komen. Mijn conclusie zou zijn dat juf het zelf niet snapt.
Of ik zelf voor zoiets naar school zou gaan, ik weet het niet. Ik heb meer kinderen op school en ik kom over het algemeen al vaak genoeg omdat mijn kinderen niet in het stramien passen.
Ik kan me goed voorstellen dat je met dit soort gedoe niet alle vertrouwen in de juf hebt en bij je kind de vinger aan de pols blijft houden.

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2013 om 10:34

Fransien

Maar wat wij ooit hebben geleerd doet er niet toe, zoveel zaken zijn nu anders of worden anders genoemd. Mijn kinderen hebben namelijk ook Verenigd Koninkrijk geleerd. Want inderdaad, Noord Ierland zit daarbij.

verbeteren

Ik heb mijn kinderen afgeleerd om de juf te verbeteren. Iedereen kan een foutje maken en als je het zelf maar goed weet.
Een keer heeft een juf wel kind gelijk gegeven en kwam het mij zelfs melden. Dat was dan ook een ongelukkige rekenfout. Maar verder had ik wel andere redenen om naar school te gaan dat ik mij echt niet druk zou maken om een foutje.
Het is allemaal ideaal gedacht dat het zou moeten kunnen maar mijn kinderen bijten zich vast in die dingen en als ze dan per se gelijk moeten hebben krijg je wel een heel gedoe.
Ik heb een collega die door zulk gedoe met een leerkracht zijn diploma niet kreeg. Dus ik leg ze ook altijd uit dat het om hun onderwijscarriere en je diploma gaat en niet om je gelijk te halen bij een leerkracht.

Dalarna

Dalarna

14-09-2013 om 21:37

maar dan zit ik nog met

Ankara... waarom heeft je zoon niet eerder gezegd dat Istanboel fout is als hoofdstad van Turkije?

Heeft hij Groot-Brittannië ingevuld omdat hij niet op Verenigd Koninkrijk kwam? Ik geloof dat je het moet vergelijken met Nederland en Holland

Regenlaars

Regenlaars

14-09-2013 om 22:52

tja...dat is school

En kind kan niet altijd z'n zin hebben. De juf vroeg om een ander antwoord, hij had dat kunnen weten, dus tja...wat is het probleem? Kunst is om dit soort kleine dingetjes zo langzamerhand los te laten, anders hebben jullie geen leven straks op het VO. Of je nu gelijk hebt of niet, het schoolleven is beslist aangenamer als je zoiets laat voor wat het is.
Hopelijk gebeurt iets soortgelijks nog een paar keer dit schooljaar, kunnen jullie mooi oefenen.

Ankara

Ik zou me meer zorgen over Istanbul i.p.v. Ankara.

ach ja

Misschien wist juf ook niet waarom het nu VK was en niet GB (ik wist het verschil niet! wel een heel leuke quizvraag eigenlijk en had ze daarom zo'n houding van "het is gewoon fout, punt uit!". Misschien had ze wel een slechte dag met vervelende kinderen of andere zeurouders.

Volgende keer haalt je zoon gewoon weer een 10, zoals altijd. Vroeger heb ik een keer een discussie gehad over de spelling van Noord-Brabant; ik was er helemaal van overtuigd dat het Braband was, je zegt toch ook Brabanders? En boos dat ik was dat ik geen gelijk kreeg

bibi63

bibi63

16-09-2013 om 21:08

oh grappig mamahippie

Nooit bij stil gestaan: Brabanders ja en geen Brabanters. Nee niet logisch, ook al weet ik dat je Branbant schrijft. Gek eigenlijk.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.