Wiz-zy
11-10-2012 om 11:11
Juf internet tijdens de les
De juf van mijn dochter zit regelmatig druk te internetten tijdens de les. Een andere moeder heeft hierover een klacht in gediend.
Ze zit dan op Facebook en Hyves en plaatst ook foto's van kinderen op Facebook. Ook winkelt ze online en is via Hyves bevriend met een aantal kinderen van school en ook uit de klas. Kinderen kunnen dit gewoon zien, vandaar dat het ook bekend is bij die moeder. Mijn dochter heeft het ook gezien, want ze herkende de site van H&M. Privé mailen doet ze ook onder schooltijd.
Hoe ernstig is dit eigenlijk? Volgens dochter zit de juf ook steeds met haar telefoon te "spelen".
Heeft jullie school daar ook regels over? Hierover heeft onze school namelijk niet veel, behalve dat leerlingen geen mobiel in de klas mogen (moeten ingeleverd tijdens de les). Moet dit ook voor leraren gaan gelden?
Silas
11-10-2012 om 11:20
Fotos van kinderen?
Dat moet ze dan niet bij mijn kinderen proberen.
Foto's van mijn kinderen op internet zetten zonder toestemming? Dat zou een goed gesprek met de directeur opleveren.
En shoppen moet ze in eigen tijd doen. Mail beantwoorden vooruit dan ga ik er maar vanuit dat het heel belangrijk is.
De juf heeft het gewoon niet druk genoeg..
Gr
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Fiorucci
11-10-2012 om 11:36
Nou
Dit lijkt me niet de bedoeling. De lerares van mijn dochter had haar telefoon wel bij de hand, om bereikbaar te zijn voor haar kinderen.
juf
11-10-2012 om 12:35
Nee
Helaas zie ik het ook wel gebeuren . Ik snap dat niet want er is genoeg werk te doen in de klas....er zijn altijd kinderen die extra hulp nodig hebben. Ik ga er vanuit dat de leerkracht dit doet tijdens het zelfstandig werken. Die tijd zou ze moeten benutten om kinderen juist extra hulp te geven! Ik zou er dus zeker iets van zeggen.
Overigens kan het wel eens voorkomen dat juf haar mobiel gebruikt:zelf was ik bv ook bereikbaar toen een van mijn ouders ernstig ziek was.
Tirza G.
11-10-2012 om 15:36
Maar ja
Dat doet iedereen toch die tijdens zijn werk de beschikking heeft over een computer? Kijk, als je op een steiger staat te schilderen gaat het niet lukken maar ik zie hier toch ook regelmatig postings van mensen die op hun werk zitten. Waarom zij wel en de juf niet?
Tirza
suus36
11-10-2012 om 21:27
Heel apart
Ik zit nooit in de klas te facebooken en mailen. Knap al ze dat kan. Ik moet echt de aandacht bij de klas houden, ook als ze zelfstandig aan het werk zijn. Ik heb mijn sms gecheckt toen ik elk moment tante kon worden. "oooooh juf, dat mag niet", riepen de kids gelijk. Zij geen telefoon, ik ook niet. Ik vind het echt niet kunnen. Foto's van kinderen plaatsen zou ik niet in mijn hoofd halen. Sterker nog....het mag niet bij ons op school. Ik mag ook niet "bevriend" zijn met kinderen van school. Mijn fbprofiel is ook afgeschermd, maar dan nog heb ik in mijn achterhoofd dat ouders wellicht wat zien. Van mij niets raars te ontdekken dus!!
Maar ik vind het vooral intrigerend waar zij de tijd vandaan haalt. ze heeft haar klassenmanagement top op orde zou je kunnen zeggen als je het positief bekijkt, haha.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Tirza G.
11-10-2012 om 23:04
Wiz-zy
Hou me ten goede: ik vind het ook niet kunnen. Maar het gebéurt. Blijkbaar. En niet alleen in de klas. Scholen zijn sowieso laks met privacy op internet vind ik. Ik vind dit van haar echt niet kunnen en buitengewoon onprofessioneel. Maar wat nu?
Tirza
Jesse_1
11-10-2012 om 23:34
Internet (o.t.)
"Je mag wel met de klas iets leerzaams laten zien op internet."
ik weet dat op de basisschool van onze kinderen internet ook vaak gebruikt wordt voor niet-leerzame zaken. YouTube filmpjes bijvoorbeeld, of een leuk tekenfilmpje in een loos moment.
"Ze heeft ook foto\'s van de klas tijdens een uitje en de schoolreis erop staan. Gelukkig vrij vaag, maar het lijkt me dat dit eigenlijk niet zomaar mag."
Heeft de school deze foto's niet op de site staan? Dan zie ik nl niet het verschil tussen foto's op de schoolsite en foto's op een facebookpagina.
Maar dat terzijde: ik vind dat je niet je privé leven hoort bij te houden (social media, e-mail) tijdens je werk. Niet als juf, maar ook niet als je ergens anders werkt (maar dat is een discussie die onlangs al in WRenG is gevoerd).
dinges123
12-10-2012 om 10:04
Nuttig?
op onze school weet ik niet van regels daarover.
op zich vind ik het geen probleem als een juf ook op hyves zit en contact heeft met kinderen en ouders. lijkt me juist goed zelfs. dan weet ze wat er speelt en of ze er iets mee moet in de klas.
en als je ze met de kinderen doorneemt hoe social media werken, is opzich ook goed lijkt me...
maar shoppen enzo onder werktijd!?! Please, zeker als je die voorbeeldrol hebt, dat zou ze niet meoten doen (of laten merken aan de kinderne).
en over foto's zou je verwachten dat er afspraken zijn met school en ouders. is dat vastgelegd?
kersenboom
12-10-2012 om 13:19
Directie
Ik zou een gesprek aangaan met die betreffende juf en aangeven wat je weet over haar facebook gedrag etc….even aanhoren wat ze erover te melden heeft. Niet bevredigend? Aangeven dat je met dit verhaal naar de directie gaat en e.a. gaat aankaarten.
Persoonlijk zou ik ook laaiend worden als ik merk dat een leerkracht foto's van mijn zoontje op zijn facebook heeft zonder mijn uitdrukkelijke toestemming. Als leerkracht zou je toch moeten weten dat dit op het randje is lijkt me.
Geerke
14-10-2012 om 23:19
Nee, dit kan zeker niet!
Foto's op de schoolsite is idd totaal anders dan op een fb of hyves van de juf. Echt niet te vergelijken. Dat ze onder de les op fb of hyves zit of shopt is echt heel erg slecht. Ze is daar om les te geven en moet met haar groep aan de slag. Het zelfstandig werken is juist een uitgelezen moment om kinderen apart te nemen voor extra begleiding. Je kunt dan niet effe wat voor jezelf gaan doen!! Elke leerkracht weet dat. Weet ze dat niet, dan moet ze dringend nascholing krijgen.
Ik vind die juf - als ik afga op wat ik lees - niet professioneel, niet slim, niet betrouwbaar en ze neemt haar belangrijke werk niet serieus.
Wat een ramp zeg. Voor die kinderen vooral.
Ze moet echt een andere baan gaan zoeken. Het onderwijs uit in elk geval. En ja, ik zou er absoluut wat van zeggen. Eerst tegen haarzelf natuurlijk. Maar heel eerlijk gezegd verwacht ik van zo iemand niet een heel professionele, slimme, betrouwbare en serieuze reactie.
Geerke
14-10-2012 om 23:22
Grrr.
Als ik mijn bericht teruglees vind ik dat ik best wel bot overkom, dat was niet de bedoeling. Maar ik zat me gewoon zo boos te maken. Grrrr.
M Lavell
15-10-2012 om 10:44
Het is erg
Goedemorgen, daar ben ik weer in de beschaafde wereld met internet. Ja, leuk gehad.
De vraag van wizzy:"Het is ook een beetje mijn vraag. Hoe erg is het? "
Het is erg. Heeeel erg. En dat dan vooral omdat het gedrag in de klas van de juf een voorbeeld is voor alle leerlingen.
Zouden leerlingen zelf tijdens de les internetten en foto's/filmpjes van klasgenoten, de les of de leerkracht op internet zetten, dan komt ze dat zomaar op verwijdering van school te staan.
Ik weet niet of zoiets zich al eens op een basisschool heeft voorgedaan, maar in het vo reageren scholen als door een wesp gestoken over dergelijk gedrag _van leerlingen_.
Het mag niet. Ook als er geen schoolregels zijn. Het mag niet, zo staat dat in de wet. Zo erg is het.
Dat er in de praktijk nogal louw over gedaan wordt 'iedereen doet het toch' is eigenlijk ook al erg. Maar dat een juf het doet, maakt het voor de kinderen nog eens extra ingewikkeld.
Zij moeten weten/leren dat het plaatsen van foto's, filmpjes, namen van anderen, niet zomaar kan en dat je dat flink in de problemen kan brengen.
Juf moet ze dat voordoen.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
15-10-2012 om 14:25
Geerke en wiz-zy
Ik hoop niet dat je mij bedoelt met het wegwuiven van internetten en facebooken - ik vind het echt absoluut niet kunnen. Om over foto's neerplempen nog maar te zwijgen, mèn, ik zou ontploffen.
En Geerke: ik vind jouw reactie gewoon heel erg goed. Boos, ja, misschien - maar bovenal: je weet waar je over praat.
Tirza
margje van dijk
15-10-2012 om 16:12
Hm (miriam)
Als ik alle studenten van de universiteit moet verwijderen die tijdens mijn praktikum wel eens zitten te facebooken, dan houd ik geen student meer over. Niet één.
Margje
Vertigo
15-10-2012 om 16:15
Raar
Ik vind het ook een raar verhaal, vooral dat ze zit te shoppen.
maar ook: nu ik hier zit te typen, hangt er een peuter achter mijn rug naar wie ik niet goed luister - ik brom maar wat terug.
Hoe kun je dan geconcentreerd zijn op je klas met kinderen Is het ZO relaxed in het onderwijs?
Ik kan het me trouwens wel voorstellen - het vluchtgedrag, even laten afleiden.. maar ik zou me wel rotschamen om het ook echt te gaan doen..
Mijn zus werkt trouwens in het middelbaar onderwijs en die zit wel eens te mailen onder werktijd, soms chatten we eventjes via gmail. Dat lijkt dan weer normaal en ze is een heel leuke, creative juf [sprak zij objectief].
Misschien kun je het ook niet meer zo strak apart houden. Maar shoppen en op fb en zelfs hyves rondhangen?! Hm.. Daarvoor is het leraarschap toch te verantwoordelijk.
Mij bevalt de ouderwetse afstand tussen docent en leerlingen wel. En het hele 'mindfulness'idee: je bent met 1 ding bezig, dan kun je daarna je hart ophalen aan een andere activiteit.
M Lavell
15-10-2012 om 17:28
Foto's
Margje, mijn kinderen kunnen alles tegelijk. Lijkt het althans. Dochter mailde laatst nog een epistel met een bespiegeling over het verschil tussen de mensen die een ipad kunnen betalen (dat ben ik) en die die ermee kunnen werken (zij dus). Dit geheel ter ondersteuning van haar klacht dat ik dan wel in Frankrijk mag zitten op een of andere berg, maar dat dat in geen geval een excuus mag zijn om dan toch op zijn minst met haar op die boot in de Mexicaanse golf contact te onderhouden.
Ze heeft vast gelijk. Dus die studenten van jou kunnen dat vast ook heel goed, een college volgen en facebooken tegelijk.
Maar dat is het punt eigenlijk niet, hoewel Geerke in haar boosheid een goed punt raakt (zelfwerktijd is bij uitstek geschikt om individuele aandacht aan lln te geven).
Zolang je studenten zich bij facebook houden zonder van jou of hun medestudenten in woord en beeld en met naam en toenaam verslag te doen (kijk 'r staan, hoe schattig (foto)), is er wat mij betreft niks aan de hand.
Groet,
Miriam Lavell
margje van dijk
15-10-2012 om 21:54
Ja, was het punt niet
Ik begrijp het hoor, het is nogal een verschil als je studenten af en toe zitten te facebooken of dat een juf het doet op de basisschool.
Maar je schreef zo stellig dat het ook op het vo niet gepikt wordt dat ik me dat al begon af te vragen. VO komt natuurlijk al dichter in de buurt bij waar ik mee te maken heb. Maar bij VO heb je nog wel striktere regels, en je hebt ook aanwezigheidsplicht en zo.
Ik vind het zelf ook niet zo'n punt eigenlijk. Ik geef hele concrete eindtermen waar ze aan moeten voldoen, en waar ze tijdens het praktikum aan mogen werken. Ik beoordeel het eindproduct, niet het proces. Dus als zij menen dat ze dat in minder tijd kunnen doen, dan mogen ze dat zelf weten.
Maar ik vind het inderdaad op een basisschool zeer ongewenst. Hoewel de juf van mijn zoon wel altijd klassikaal youtubefilmpjes zit te draaien, en dat vind ik juist ontzettend leuk (Gangnam Style!).
Margje
Tirza G.
15-10-2012 om 23:35
Tweemaal
Twee kinderen, op twee verschillende VO-scholen, maar wel met hetzelfde bestuur. Op de school van dochter waren mobieltjes (en aanverwanten) verboden. Er stond een streep in de gang en als je daar over was, moest alles uit, weg, opgeborgen. Niet zichtbaar en niet hoorbaar. Streng beleid, sancties, straf, men men men.
Bij zoon mocht alles. Daar zat iedereen met zijn mobiel (of hoe die dingen tegenwoordig ook heten) op zijn tafel in de klas. En dat ging ook gewoon. En ze slaagden ook gewoon. Heb ik altijd raar gevonden.
Beiden nu op universiteit en daar staat de laptop continu aan en volgens mij met FB actief
Tirza
M Lavell
16-10-2012 om 10:16
Uit de school klappen
Margje:"Ik vind het zelf ook niet zo\'n punt eigenlijk."
'Het' valt uiteen in twee delen. Sociale contacten onderhouden (facebook, sms) én foto's van klasgenoten/leerkracht op internet zetten.
Ik persoonlijk vind het niet zo'n probleem dat leerlingen sociale contacten onderhouden onder de les (wat moet je ander doen? , maar scholen zijn er als de dood voor. Juist vanwege de kans dat er 'uit de school geklapt' wordt (foto's/filmpjes van de les).
Op het vo dien je dan ook meestal je telefoon in te leveren of hij moet in ieder geval uit staan. Wie toch nog foto's of filmpjes uit de klas op het internet zet, staat niet zelden verwijdering van school te wachten.
Dat gebeurt met enige regelmaat.
Dan nog wat: dat jij het niet erg vindt dat jouw studenten sociale contacten onderhouden, zegt nog niet zoveel over wat jou is toegestaan.
Het gaat hier over een leerkracht die tijdens de les geen lesgeeft maar gaat zitten facebooken en die daarbij dan ook nog eens foto's van de kinderen op het internet zet.
Dat is pas uit de school klappen.
Dat mag niet (wet). Leerlingen die dat doen kunnen fikse problemen verwachten.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
18-10-2012 om 13:53
Wbp
Dat is de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Diezelfde wet die de school gebruikt: Eerst toestemming vragen aan ouders of ze de foto's van de kinderen op de website mogen zetten.
Er is best veel informatie over te vinden op internet, met name mbt gedragsregels die scholen aan leerlingen opleggen (school en veiligheid bijvoorbeeld). In dat soort publicaties wordt vaak gesproken over 'het portretrecht' als basis. Dat is een bekendere wet maar die leent eigenlijk van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Toch kan het makkelijker zijn om het portretrecht te noemen (wordt door meer mensen begrepen). Nog veel makkelijker is om het om te keren: wat zou de school ervan vinden als leerlingen tijdens de les foto's of filmpjes van de leerkracht op het internet zouden zetten?
Dat dat helemaal niet mag wordt vrijwel direct en zonder uitleg diep gevoeld.
Om diezelfde reden mag de juf het ook niet met de leerlingen doen. Belangrijker eigenlijk: juist om die reden moet een basisschool juf zich ver houden van dit soort gedrag. Ze is een voorbeeld voor de leerlingen mbt does en don'ts op school.
Je moet het wel even met de directie opnemen. Juf zal het beslist niet zomaar begrijpen.
Groet,
Miriam Lavell