Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nu effe zo

Nu effe zo

27-10-2014 om 19:22

Jongens / meisjes op het middelbaar onderwijs

Onze dochter is gek op dingen waar ik haar klas alleen jongens van houden.. Dinoos, voetbal kijken, Fifa spelen, techniek, minecraft, Enzo Knol kijken enzovoort. Beetje den nerd is ze. Dat vindt ze lastig, de jongens klitten bij elkaar en de meisjes willen best met haar spelen, maar dan met 'meisjesdingen'. Ik heb altijd tegen haar gezegd dat het beter wordt op de middelbare, ik hoorde daar gewoon bij de jongensgroepjes. Nu hoor ik van anderen dat het op de middelbare ook veel gesplitster is. Wat is jullie ervaring? En verschilt het ook erg per school / schooltype?

Dank alvast.

Katniss

Katniss

27-10-2014 om 19:42

Ik lees mee

Hier ook een dochter met de hele dino collectie van Playmobil en een heel wagenpark aan auto's. Ze speelt eigenlijk zelden met meisjes, maar mag gelukkig wel meedoen met de jongens in groep 6. Ik ben heel benieuwd hoe dat verder gaat op de middelbare (wat gelukkig nog even duurt).

ervaring tot nog toe

Wat ik heb gehoord van iemand die al vele jaren mentor onderbouw is op het VO, is dat in het begin van de brugklas nog enig contact is tussen jongens en meisjes, maar dat dit al snel twee volledig gescheiden groepen worden. Pas ergens zo in de 3e/4e verandert dit weer en dan wordt er wel (normaal) met elkaar omgegaan.
Mijn brugklas zoon heeft inderdaad nog contact met meisjes, zei het sporadisch. Mijn zoon in de 3e weet niet eens alle namen van zijn vrouwelijk klasgenoten (waar hij natuurlijk ook pas 3 jaar bij in de klas zit...) sommigen heeft hij nog nooit persoonlijk gesproken. Een enkele keer moet hij er van een docent met eentje samenwerken voor een opdracht: dit wordt als extreme straf ervaren

Maar het kan ook vast wel anders! Ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Ulla

Ulla

27-10-2014 om 20:20

Hier anders

Onze zoon, nu in de vierde, heeft vanaf het begin van de middelbare school zowel vrienden als vriendinnen. Ze hebben echt een vrienden/vriendinnenclubje. Er wordt gelogeerd bij elkaar (vaak na een feestje, maar ook gewoon zomaar), ze zitten avonden gezellig bij elkaar, meisjes komen bij de voetbalwedstrijd van de jongens kijken, etc. Onze zoon heeft laatst een dag gewinkeld in een stad met één klasgenote. Ook is hij met haar naar een voetbalwedstrijd geweest. Hij heeft overigens verkering met een meisje dat niet bij hem op school zit.

Zelf heb ik als docent wel grotendeels de ervaring die Jippox omschrijft, maar zie vanaf de tweede ook al wel dat het een beetje mengt. Laatst had ik het er met een collega over, eerste en tweede klassers zitten het liefst naast iemand van hetzelfde geslacht. Moeten we dat zo accepteren, ze voelen zich zo beter op hun gemak, of moeten we het door elkaar 'gooien'.

Vogel

Vogel

27-10-2014 om 20:32

Meisjes?!

Zoon zit in havo 3, is één keer blijven zitten. Van veel jongens uit zijn klas ken ik de naam, meisjesnamen hoor ik nooit. Bij een gesprek op school vroeg ik zijn mentor of er überhaupt wel meiden in de klas zitten . Bleek toch wel zo te zijn, maar ik heb de indruk dat het echt gescheiden werelden zijn.
Dit terwijl zoonlief op de basisschool een clubje had met twee vrienden en twee vriendinnen.

Linda K

Linda K

27-10-2014 om 20:34

Grappig

Ik had er nooit over nagedacht, maar heb het zojuist aan beide jongens gevraagd. Beide hebben strikt mannelijke vriendengroepen (gehad) op het VO, terwijl het juist op de basisschool (en voor oudste op de universiteit) gemengd is. Wel de ervaring dat op een aantal VO-scholen de klassen (zeker in latere jaren) meer een eenheid vormen. Dan heb je natuurlijk wel meer interactie tussen beide geslachten.

Barvaux

Barvaux

27-10-2014 om 20:40

hangt er vanaf

Mijn zoon heeft ook weinig behoefte aan de meiden (nu vierde) maar moet regelmatig samenwerken. Ik denk dat de jongens die populair zijn bij de meiden veel eerder over de grens gaan naar de andere kant als de gemiddelde jongens. Stoere meiden die met de jongens omgaan gaan ook niet met alle jongens om.

Ulla

Ulla

27-10-2014 om 20:48

Gewoon gezellig

Bij ons gaat het volgens mij niet om stoere meiden die met populaire jongens omgaan, of andersom. Het is gewoon een leuk clubje van verschillende jongens en meisjes. Misschien moet ik erbij zeggen dat het hier wel om een kleine school gaat, misschien maakt dat het verschil.

Barvaux

Barvaux

27-10-2014 om 21:01

Ulla

Ja maar gaan ALLE jongens en ALLE meisjes om in dat 'clubje'?

Ulla

Ulla

27-10-2014 om 21:05

NEE

Dat had ik er nog bij willen zetten, inderdaad. Hoewel de klas als geheel goed met elkaar kan opschieten zijn er wel subgroepjes inderdaad. Het is echter niet zo dat mijn zoon bij het populaire clubje hoort en dat anderen daar niet bij mogen. Verder gaan veel leerlingen ook met leerlingen uit andere klassen om, de school is zo klein dat ze elkaar in de pauze allemaal zien.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-10-2014 om 21:06

Wel een beetje zoals bij Jippox

Oudste zoon ging tot aan groep 4 zowel met meisjes als met jongens om, meisjes werden ook op zijn feestjes uitgenodigd. Bij jongste ging dat iets langer door. Daarna alleen nog maar jongens... Bj oudste (nu 17) is dat nog steeds zo, afgelopen week een feestje met 7 jongens van 16-17 jaar. Bij jongste (15) is het inmiddels weer helemaal omgeslagen en hebben ze nu een leuke gemengde groep vrienden/vriendinnen op school. Dat is vooral te danken aan 2 hele intensieve weken uitwisseling met een Italiaanse partnerschool, vooral de reis naar Italie heeft voor een hecht groepsgevoel gezorgd in zijn jaargang. Oudste had die reis niet, en heeft bovendien maar 2 of 3 meisjes in de klas (N&T, technasium).

Fonneke

Fonneke

27-10-2014 om 21:42

En hier

Hier waren de jongens en meisjes op de lagere school erg gescheiden. Sinds oudste dochter op de middelbare school zit (nu in de derde klas) heeft ze een gemengde vriendengroep. De tweede zit nu in de brugklas. In het begin ging hij alleen met de jongens om, maar ik heb het idee dat daar nu wel wat verandering in komt. Een gemengde vriendengroep is het nog niet, maar zou het best nog wel kunnen worden.

Nu effe zo

Nu effe zo

27-10-2014 om 23:43

Marjoleine64

Ik zou juist denken dat maar 2 meisjes in een groep juist samengaat met de jongens?

Nu effe zo

Nu effe zo

27-10-2014 om 23:45

Ulla

Maakt het soort onderwijs nog uit in jouw ervaring?

Nur

Nur

28-10-2014 om 00:20

Verschilt

Het verschilt ook per kind. Mijn zoons die op de middelbare school zitten hebben allebei altijd een voorkeur gehad voor vriendschappen met meisjes hoewel ze ook wel jongensvrienden hebben. Mijn ene zoon zit op de vrije middelbare school en hij is hier heen gegaan vanuit de vrije lagere school. Zijn klas bleef zeker voor zo'n 60% intact bij de overgang. Hij heeft dus vriendschappen met meisjes die nog stammen uit het samen met de playmobil spelen tijdperk. Hij heeft altijd een gemengde vriendengroep gehad. Misschien heeft dat ook wel te maken met het karakter van de vrije school? Nu is hij ook wel echt een allemansvriend.

Onze andere zoon zit op het gymnasium. Hij is in tegenstelling tot de eerste zoon geen enorm sociaal dier. Hij heeft altijd maar een enkele vrienden gehad. Daarnaast is hij heel trouw naar zijn vrienden toe. Bij zijn vrienden zitten ook meisjes. Maar hij is niet iemand die in groepjes zit maar meer enkele individuele vriendschappen heeft.

Mijn dochter zit net op het gymnasium dus daar kan ik nog weinig over zeggen. Tot nog toe lijkt ze meer naar de meisjes te trekken. Een van haar beste vrienden is wel een jongen. Die jongen is naar een andere school gegaan maar buiten school komt hij hier nog steeds heel vaak over de vloer en ze hebben echt de grootste lol samen. Op de basisschool speelde ze trouwens met zowel jongens als meisjes.

De tweeling is gemengd dus die spelen met zowel jongens als meisjes. Ze zitten met z'n tweeën in de klas en trekken heel veel samen op en dat maakt gemengde vriendschappen natuurlijk ook makkelijker.

Zelf was ik trouwens tot en met de tweede van de middelbare school vooral met jongens bevriend en daarna sloeg het om. Sindsdien heb ik in de meerderheid vrouwelijke vrienden (nog steeds)

Ulla

Ulla

28-10-2014 om 20:22

Het soort onderwijs

Ik heb het idee dat dat niet echt uitmaakt, de collega waar ik er mee over sprak, signaleerde hetzelfde als ik. Zij geeft les aan Basis/Kader- en ik aan Havo/Vwo-klassen. Misschien dat het in de bovenbouw wel anders is.

Mijn zoon zit op een categoraal gymnasium overigens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.