Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Jongens en meisjes apart

Nou, nieuw jaar, nieuwe leraren. Nu al weer wat gebeurt.
In de klas van mijn dochter zitten ongeveer even veel meisjes als jongens. Nu moeten de meisjes en jongens apart zitten bij Duits. Verder bij geen enkel vak. Dat vind de lerares beter. Ik vind het raar. Je gaat toch geen jongens en meisjes apart zetten?
Nou, weet iemand of dit vaker gebeurt want ik heb hier nog nooit van gehoord!

Grappig.

Ach, het is maar bij één vak. Ja, mijn gymdocent deed dat vroeger ook wel eens. Zelfs tegen elkaar, de jongens tegen de meisjes.
Als de jongelui er niet blij mee zijn moeten ze dat aangeven.

Raar

Er ligt vast een of ander betwistbaar pedagogisch idee aan ten grondslag. Maar hoezo apart? Meisjes aan de ene, jongens aan de andere kant van het lokaal? Ik neem tenminste niet aan dat ze in verschillende lokalen zitten.

Ik zou ook wel nieuwsgierig zijn naar de reden van deze gekkigheid. Heeft juf die gegeven?

Groeten,

Temet

Stickertje

Stickertje

31-08-2016 om 16:53

Oudste vorig jaar ook

Oudste zat vorig jaar in een klas met 10 meisjes en 19 jongens. In 2 VWO zitten meisjes nog naast meisjes en jongens naast jongens. Drie rijen van 5 tafels 2 kinderen per tafel. In de linker rij de meisjes in de rechter 2 rijen de jongens. Oudste vond het wel grappig, ze zaten bij alle vakken zo. De mentor maakt de indeling, konden leerkrachten zich specifiek op de meisjes of jongens richten.

grappig

Hier hebben ze bij Cambridge Engels 3 lessen per week, waarvan eentje conversatie. Die les is de ene week met de meisjes en de andere week met de jongens. Volgens mij gewoon een makkelijke manier om een groep te splitsen -en gespreksonderwerpen aan te passen aan de doelgroep Maar misschien zit er wel hée éél iets anders achter...

69er

69er

31-08-2016 om 18:15

Nou,

Ik heb eens een school bezocht waar tijdens een natuurkundeles (?), de jongens en meisjes in afzonderlijke ruimten zaten. De (vrouwelijk) docente verklaarde dat de meisjes in aanwezigheid van jongens minder goed presteerden.

Ay mensen

Ay mensen

31-08-2016 om 18:50 Topicstarter

Ouderwets

IK vind het in deze tijd niet meer kunnen. Ik vind het niets dan seksistisch. Meisjes mogen hun beste vriend niet eens aanspreken. Wat een idioterie.

sop en kool

ach die ene les, ik zou me er echt niet druk over maken.

Hahaha

Op mijn school doen sommige collega's het wel eens andersom. Alle tweetallen gemixt ( jongen-meisje) scheelt in drukke klassen soms een hoop onrust.

Natuurkunde lessen apart voor meisjes ( ik ben natuurkunde docent) is in het verleden wel een poosje een 'ding' geweest, maar volgens mij inmiddels weer wat achterhaald. Ik merk trouwens in mijn gemengde klassen weinig van 'overheersing' door de jongens. Misschien komt dat ook wel omdat ik zelf een vrouw ben...hahaha!

Overigens ontstaat in sommige klassen spontaan zo'n jongens links - meisjes rechts indeling als je ze de vrije hand geeft bij het kiezen vsn een plek. Zolang de atmosfeer in de klas daar niet door beïnvloedt wordt is het mij om het even..

Ingrid

Li

Li

31-08-2016 om 20:07

N&T

In de N&T klas van dochter zitten de jongens ook bij elkaar, maar dat komt doordat het er maar een paar zijn. De rest van de klas bestaat uit meiden.

Ay mensen

Maar weet je nou al wat hier de reden van is, eigenlijk? Of heeft je kind dat niet gevraagd?

Ik kan me maar éen onderwerp voorstellen waarin het echt van belang is je expliciet op de meisjes of juist de jongens te kunnen richten, en dat is sexuele voorlichting. Bij de rest snap ik niet waarom er een onderscheid gemaakt zou moeten worden. Maar inderdaad, wat Ingridt zegt, er is een tijd het idee geweest dat het bij exacte vakken voor meisjes beter zou zijn apart les te krijgen. Maar volgens mij ging het dan ook echt om aparte les, dus dan zouden ze in verschillende lokalen moeten zitten. En dat kost een extra docent, dus zover zal het wel niet gaan.

Groeten,

Temet

Marjoleine64

Marjoleine64

01-09-2016 om 21:40

Juist bij exacte vakken

Juist bij exacte vakken is het voor (sommige) meisjes vaan goed om wel met de jongens samen te zitten. Zo kunnen ze ook samen opdrachten doen, en hulp aan elkaar hebben. Beide zoons hebben op die manier klasgenoten geholpen door gewoon eens samen huiswerk te maken of een praktische opdracht (bovenbouw VWO). Betreffende meisjes hebben daardoor een onvoldoende weten om te buigen naar een voldoende, en gingen daarmee netjes over naar het volgende jaar.

Lente

Lente

01-09-2016 om 21:57

Pubermoeder

Mijn dochter zat altijd met wat vriendinnen in een groepje voor een opdracht voor bètavakken. In de bovenbouw wilden steeds vaker jongens in hun groepje want dan haalden ze ook een keer een goed punt.
Wel zorgden die meisjes ervoor dat die jongens echt wat deden, anders werden ze weer uit het groepje gegooid.
Op die school deden evenveel jongens als meisje de bètaprofielen maar de meisjes haalden hogere cijfers.

Jaina

Jaina

02-09-2016 om 01:47

Marjolein & Lente

Wat is dat nu voor een vreemde seksistische opmerking? Alsof alleen meisjes behoefte hebben aan hulp van de klasgenoten? Ik ben er een voorstander van dat klasgenoten elkaar helpen en jongens en meisjes gewoon door elkaar zitten. Maar dat speciaal sommige meisjes hier een voordeel aan hebben omdat zij hulp nodig hebben van de alwetende jongemannen lijkt me dan weer niet zo het geval. Er zijn ook genoeg jongens die hulp nodig hebben met natuurkunde en meisjes die het heel goed kunnen. Alsof het hebben van een penis iemand speciale kwaliteiten geeft voor het al dan niet begrijpen van natuurkunde en andere exacte vakken.

En nog geweldiger, groepjes meisjes die zo graag zo een speciaal wezen in hun midden willen hebben want dan halen ze ook eens goede punten. Daar zijn zij uiteraard niet zelf toe in staat. Wel moeten die jongens dan aangespoord worden om eens serieus te werken want dat kunnen zij dan weer niet natuurlijk.

Feminisme is nog lang niet overbodig merk ik al weer. Er valt nog een hele wereld te winnen voor zowel jongens als meisjes.

Lente

Lente

02-09-2016 om 09:04

Jaina, andersom

Die jongens wilden in het groepje van de meisjes omdat die jongens ook eens een goed punt wilden halen. En daar moesten die jongens dan wel voor werken.

Ik had teveel 'ze' gebruikt in de eerste versie, zodat mijn tekst anders gelezen kon worden.

Li

Li

02-09-2016 om 10:48

Lente

Aha, dat had ik ook verkeerd gelezen, maar nu zie ik het!

Hier een stel vriendinnen dat zelfs op weg naar een schoolfeest, prachtig opgedoft en stralend, het nog even over een of ander natuurkundeprobleem had. Dat enthousiaste gesnater van die mooie meiden, maar dan wel over "valversnelling" en zo, vind ik echt grappig. Lang leve het onderwijs!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.