Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Silke

Silke

22-04-2015 om 17:04

Jo Frost Nanny bij leraargezin

Ik zapte vanmiddag langs Rtl4 en kwam bij dat Nanny-programma. Was een gezin met 4, bijna 5 kinderen, waarvan de ouders allebei basisschoolleraar waren. Is dat nou niet raar dat ze hun eigen kinderen niet kunnen opvoeden? Ik zou als ouder van een kind uit hun klas niet blij zijn dat hij toegeeft zijn eigen kinderen niet eens aan te kunnen. Hoe moet dat dan in een klas van 25?


Hadewich

Hadewich

22-04-2015 om 17:15

ik denk...

dat dat komt omdat de kinderen in de klas niet je eigen kinderen zijn. Je staat er toch figuurlijk verder vanaf en bekijkt ze daardoor ook objectiever. Ik heb zelf een vriendin met hetzelfde probleem: ze is een prima juf, gaat goed met de kinderen om, maar thuis heeft ze regelmatig problemen met haar eigen kinderen. Daar heeft ze ook al eens hulp voor gehad. Haar kinderen zijn geen probleemkinderen, daar ligt het dus niet aan.

mieke

mieke

22-04-2015 om 17:16

onzin

Moeder was overgevoelig en wou alles in harmonie hebben. Vader mocht niet ingrijpen. Resultaat: een stel losgeslagen kinderen. Komt wel goed. Ik denk dat het een hele leuke kleuterleraar is.

Ik vond de laatste vijf minuten waar ze uitlegden dat ze maandelijks 1000 euro te kort komen en dat ouders dat oplossen veel erger. Zeker omdat de moeder niet inzag dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren en dat dat probleem opgelost moest worden met werken ipv hand ophouden bij ouders. De vader zag het wel en wou het liefste een extra baan erbij nemen omdat moeder bij de kinderen thuis wou blijven.

Hortensia

Hortensia

22-04-2015 om 17:19

Ach...

Mijn vader zegt altijd "bij de loodgieter lekt het".

Ik ken van alweer jaren geleden een peuterleidster die echt geweldig was! Later kreeg ze zelf een kind en het ging helemaal mis, ze kon het psychisch niet aan en familie moest ingrijpen. Denk dat er toch een verschil is tussen 24/7 je kroost om je heen, of andermans kroost en dan om een uur of 5 de deur dichttrekken en naar huis gaan.

Oh, nog een sterke (echt waar). Een beroepsmatige dieetgoeroe die zelf leeft van snacks en heel eenzijdig voedsel... Ooit een kortstondig vriendje van me geweest. Bizar!

En mijn kinderlongarts was een verstokt roker (niet in de praktijk gelukkig).

En zo kennen we vast allemaal mensen die heel goed in hun werk zijn, maar bij wie je omvalt als je ontdekt hoe het er privé aan toe gaat.

Yura

Yura

22-04-2015 om 17:21

Raar

Ik vind het al wat apart dat mensen zo op tv komen met hun problemen, maar goed ik zie vaak open deuren die de ouders blijkbaar zelf niet door hebben en dat ze zo echt wel wat verandert soms binnen een gezin. Maar een leraar is toch een soort publieke figuur in een bepaalde wijk/dorp, dat snap ik niet, dan ziet iedereen je zo op tv. Daarnaast natuurlijk hun beroep, ze hebben een pedagogische opleiding en zullen soms ook ouders moeten aanspreken op het gedrag van hun kind, dan kom je toch ook helemaal niet meer geloofwaardig over. Ik zou zo iemand niet meer serieus kunnen nemen. Verder waarom willen zulke mensen toch een 5e kind als ze 4 blijkbaar al niet meer aan kunnen.
Het zou me niet verbazen als dit in hun werkomgeving nog een staartje gaat krijgen. Ik vind ook dat RTL4 ze tegen zichzelf in bescherming had moeten nemen en ze had moeten weigeren, als ze zelf te stom zijn om te kunnen bedenken dat het niet handig is.

Silke

Silke

22-04-2015 om 18:09

Niet je eigen kinderen

Wat Hadewich al zegt dat het je eigen kinderen niet zijn in de klas, en in de klas ben je als leraar natuurlijk eigen baas en bemoeit je vrouw zich niet met hoe je het doet. Maar het ging mij er meer om dat die mensen helemaal niet nadenken over de consequenties van op tv komen. Straks zit ie inderdaad met een ouder te praten over dat dat kind steeds andere kinderen slaat en dan zegt zo'n ouder: ik zag op tv dat jouw kind dat ook steeds doet.
RTL4 hoeft die mensen niet tegen zichzelf in bescherming te nemen. Als RTL 4 dat moet, dan houden ze geen programma over want op tv zijn alleen maar programma's over zielige mensen die een probleem hebben.

mieke

mieke

22-04-2015 om 18:26

snap het ook niet

Ik begrijp ook niet waarom mensen op tv willen komen. Geldt voor alle programma's. Je zou toch maar zo'n mislukte klusser zijn. Of ruzie met de buren hebben. Of bij een tv rechter lopen klagen over een boompje in de tuin bij de buren. Ik zou het zelf nooit doen. Maar blijkbaar wilen mensen zelf graag op tv komen. Zo ken ik inmiddels twee mensen die bij Eigen huis en tuin op tv zijn geweest. Zou ik ook nooit doen.

Sterker nog. Ik heb ooit geweigerd om mee te doen met de reunie. Datcwerd mij niet in dank afgenomen. Dar was toch leuk. En ik hoefde alleen maar achter zo'n tafeltje te zitten. Nou nee, ik vond dat helemaal niet leuk. Het interesseerde mij ook niet dus ik heb geweigerd.

Juffie

Juffie

22-04-2015 om 18:49

Haha

Mijn buurvrouw zegt altijd dat kinderen van leraren en artsen het slechtst opgevoed worden. Mijn kinderen zijn een product van beiden. Goh, nu realiseer ik me pas dat het misschien een subtiele boodschap was...

Moni

Moni

22-04-2015 om 18:52

Ik denk dat de consequenties wel meevallen

Natuurlijk denkt die leraar wel na voordat hij instemt om mee te doen. Als hij op school goed functioneert en de ouders zijn tevreden, dan kan zo'n programma ook een positief effect hebben. Bijvoorbeeld: je hebt niet vanzelf alles in de hand, je mag altijd hulp vragen, kijk goed naar je kind, de chemie tussen ouders kan veel invloed hebben (is wat anders als chemie tussen partners), iedereen neemt zijn verleden mee.
Als ouders weten dat jij als leraar niet perfect bent in de omgang met je eigen kinderen, geeft dat ruimte voor die ouders.
Ik vond deze aflevering (en de vorige aflevering ook) een heel mooi voorbeeld van het begeleiden van de ouders in plaats van de kinderen.
Mijn indruk is dat deze serie daarin sterker is dan de series uit Engeland en VS. Maar het is lang geleden dat ik die gezien heb.

Juffie

Haha, ja het zal wel een hint geweest zijn !!!

De moeder werkte al heel lang niet meer in het onderwijs, haar vond ik nog het meest ongeloofwaardig, hij kwam nog wel geschikt over, maar zat duidelijk onder de plak.

Katniss

Katniss

22-04-2015 om 21:04

Moeder

Iemand op een ander forum heeft wat online research gedaan. Moeder had een eigen coachingspraktijk op het gebied van natuurlijk bevallen en opvoeden. Ik vond het geheel een hoog Elly en Rikkert gehalte hebben, maar het meest opmerkelijke was de uitbrander, elke maand 1000 euro in de min en toch nog een baby erbij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-04-2015 om 22:35

Ja en hoe kan het?

Tuurlijk kosten 4 kinderen een flinke smak geld, maar zo slecht verdiend een leerkracht nu ook weer niet?! Al zaten ze best wel goed in de spullen. Dat dan weer wel...

Ik snap wel waarom zij niet meer voor de klas staat, ik geloof nooit dat zij zich weet te handhaven tussen 25 4-jarigen, laat staan voor groep 8. Hem vond ik inderdaad wel okee. Gezellig ook met dat liedjes zingen en gitaarspelen voor het eten, wat dat betreft was het wel een echt onderwijzersgezin.

Snap eigenlijk niet zo goed hoe dat soort dingen lopen. Dat ouders hun kinderen structureel maandelijks een flink bedrag toestoppen en dat het dan ook nog okee is om onder die omstandigheden een 5e kind op de wereld te zetten. Onze ouders zouden daar echt niet instinken,

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-04-2015 om 22:38

Mooi wat Jo Frost deed

Trouwens.

Ze wel met moeder als met kind wist ze precies de vinger op de zere plekken te leggen.
Alleen die verschrikkelijke voice over. Hoe vaak is de frase: verschrikkelijk chaotisch gezin wel niet langsgekomen? Erg goedkoop en opgeklopt vind ik dat. De beelden spreken voor zich. Daar hoeft geen tromgeroffel bij

Emma

Emma

22-04-2015 om 23:22

Kinderen

Ik heb de hele uitzending niet gezien, maar ik reageer roch op sommige reacties hier. waarom zou een leraar geen moeilijkheden met zijn eigenkinderen kunnen hebben? Je kunt nog zoveel onderwijservaring hebben, maar met een eigen kind doe je toch alles voor het eerst. Leraren Nederlands hebben dyslectische kinderen, politiemensen hebben criminele kinderen, die van de psychiater zijn schizofreen, van de branweer pyromaan, waarom niet? Zelf werk ik naar alle tevredenheid in het onderwijs en ik heb de grootste moeite met een moeilijk lerend eigen kind. Belachelijk dat mensen daar een oordeel over hebben!

Stenna

Stenna

22-04-2015 om 23:29

opvoeden en lesgeven

Ik was een onderwijzerskind en volgens mij is opvoeden iets heel anders dan lesgeven.

creabea

creabea

23-04-2015 om 09:14

ha, ik ga ook kijken

Het programma komt altijd op een avond dat ik niet thuis ben, maar hier ben ik wel weer nieuwsgierig naar... wat maar weer aangeeft dat het ramptoerisme-tv is.

Verder heb ik ook een vriendin die leerkracht is, die ook wel wat opvoedondersteuning kan gebruiken met de eigen kinderen (of vooral haar man, die vindt altijd alles maar goed). Heel wonderlijk hebben we dat altijd gevonden. Best pijnlijk ook; van alle kanten komen hints en subtiele opmerkingen van zou je niet beter zus of zo doen, maar die zijn dan tegen het zere been.

Emma

Emma

23-04-2015 om 10:39

Beste crea

Ja, ramptoerisme tv is altijd leuk.
Wat me verbaast is dat jij het zo wonderlijk vindt dat jouw leerkracht-vriendin geen ideale supermoeder is. Als je een kind hebt waarbij veel niet vanzelf gaat is een opmerking al gauw tegen het zere been. Vooral van mensen met kinderen die schijnbaar wel alles vanzelf doen, en al helemaal als het een vriendin betreft. En als mensen dan ook nog roepen dat het vreemd is of een schande dat je een leraar bent.....
Ik zou helemaal klaar zijn met zo'n vriendin.

Yura

Yura

23-04-2015 om 10:43

Opvoeden en lesgeven

Ik denk inderdaad Stenna dat onderwijzers zich vroeger meer bezig hielden met les geven. Maar wat je tegenwoordig ziet is dat ze vinden (of opgelegd krijgen) dat ze zich ook met de opvoeding moeten gaan bemoeien. Ze controleren of kinderen ontbeten hebben, spreken ouders erop aan als ze het tussendoortje niet gezond genoeg vinden, op sommige scholen worden kinderen zelfs gewogen. Als een kind te lastig is menen ze dat het ADHD heeft en dat de ouders maar eens snel hulp moeten zoeken etc. etc.

Emma

Emma

23-04-2015 om 10:51

Nee hoor Yura

Ik kom ook uit een lerarennest. Reken maar dat je vroeger in de gaten werd gehouden als kind van de juf of meester. En niet alleen op het platteland. En o wee als één van je ouders iets verkeerds deed of zei.....En dat ging echt niet alleen maar over schoolprestaties.

creabea

creabea

23-04-2015 om 11:38

Emma

volgens mij interpreteer je mijn bericht helemaal verkeerd. Ik vraag me af of jij weet wat je moet doen als je ziet dat goede vrienden van je de kinderen niet kunnen opvoeden. Echt, er gaan heel overduidelijk dingen fout die zo simpel op te lossen zijn. Dat mag ik toch best wonderlijk vinden?
Van alle kanten komen er hints (je wil ze helpen) van joh, wij doen het zo en dat goed, misschien kun je dat proberen? Hoe wil jij iemand erop aan spreken om ze te helpen dan? De moeder verzucht wel eens van 'de kinderen dit of de kinderen dat' en dan kan ik het niet nalaten om toch mijn mening te geven. Buiten dat het vervelend is voor het gezin is het ook nog vervelend voor de vriendschappelijke verhoudingen. Als we op visite zijn of samen een uitje hebben is er altijd wel gezeur, onenigheid over wat de kinderen mogen etc.

Voorbeeld (een gevoelig punt daar) Er zijn afspraken over beeldschermgebruik, maar die worden permanent niet nagekomen. Kind 1 verveelt zich want hij mag niet achter een beeldscherm (het is nog geen computertijd en er is visite, dus geen tv) Kind gaat eerst zeuren, dreinen, harder zeuren, schreeuwen en krijsen en mama wil hem straf geven, maar papa zet de computer aan om van het gezeur af te zijn. De vader (een oudere man) vindt die afspraak dat er niet onbeperkt mag worden gecomputerd/tv gekeken toch al onzin (denk ik, want zelf zit hij er ook het liefst de hele dag achter). De moeder (de leerkracht) is ook erg toegeeflijk naar haar eigen kinderen toe, misschien ook wel zo geworden omdat de vader dat is. Verder is zij behoorlijk onzeker, dus ik snap wel een beetje waar het vandaan komt, maar toch.

viola

viola

23-04-2015 om 12:22

vriendinnen

zijn bij uitstek super geschikt om mee uit te huilen. Het is heerlijk om te klagen naar een vriendin, en nog veel leuker als vriendin dingen herkent en gelijk mee gaat zitten klagen over háár kind.
Het is ook uitermate effectief. Je hebt je frustraties ff geuit en gedeeld. En je hebt afgetast of er ruimte is om wat dieper te gaan. Dat dieper gaan kan alleen in veilige situatie, en niets zo veilig als een vriendin die precies begrijpt waar je het over hebt en je NIET afvalt.
Na het klagen kun je dan een stukje reflecteren. Want eerlijk is eerlijk, je klaagt wel zo over je kind, maar je wéét natuurlijk wel dat je zelf hier verantwoordelijk voor bent, je bent niet helemáál achterlijk. Je weet zelf best waar het aan schort, en het is fijn daar eens over te praten. Wie weet helpt het om eens te horen hoe vriendin het doet. (In een ongedwongen gesprek komt dat vanzelf wel ter sprake. Of niet deze keer, maar dan vast de volgende keer)

Anoniem

Anoniem

23-04-2015 om 12:49

creabea/Yura

creabea - Misschien heeft jouw werk er al mee te maken, maar anders zou ik zeggen, maak je werk van opvoeden. Kun je andere mensen leren hoe ze het beter kunnen doen.
Ik vind dat kinderen er geen schuld aan hebben wanneer het moeilijker gaat, maar het ene kind is natuurlijk wel gemakkelijker dan het andere.

En ik ben zelf leraar en hier verloopt het ook niet altijd even soepel...

Yura - Opvoeden als leraar daar hebben de meeste leraren zelf niet om gevraagd. Ik sta daar helemaal niet om te springen, maar helaas is het af en toe nodig. En dan bedoel ik niet dat het ons opgelegd wordt door de directie o.i.d., maar het is gewoon soms echt nodig.

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 19:29

Ginny

Ik ben gaan turven. Er werden allerlei bijvoeglijke naamwoorden gebruikt vóór 'grote gezin':

Hysterische (1x)
Chaotische (2x)
Grenzeloze (2x)
Hectische (1x)

overigens werkte hij maar vier dagen en ja dan houd je niet veel over van het salaris van een leerkracht!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-04-2015 om 20:46

Ach ja

dan zit daar de oplossing: dagje extra werken voor een van beiden.

En hoeveel positieve omschrijvingen zijn er gegeven? Ik vond de omschrijving van Jo veel prettiger: georganiseerde chaos.

Nur

Nur

23-04-2015 om 21:18

Vreemd

Dat een leraar zijn eigen kinderen niet onder controle kan houden dat snap ik nog wel. Lesgeven en opvoeden zijn inderdaad twee verschillende zaken. Het wereldvreemde zit hem vooral in elke maand 1000 euro te kort komen en daar dan geen enkele conclusie aan verbinden maar gewoon een vijfde kind krijgen ipv dat de vrouw eens een baan gaat zoeken en ook wat gaat doen. Opvoeden is toch al niet haar sterkste kant dus daarvoor hoeft ze niet thuis te blijven. De man kwam mij wat wereldvreemd en naïef over. Die vrouw is duidelijk de baas daar in huis. Ik geloof niet dat wij vriendinnen zouden worden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-04-2015 om 21:58

Mooie samenvatting

nur

creabea

creabea

23-04-2015 om 23:01

ook gezien

Tja, een apart stel wel, op zijn minst lijkt de aanpak niet zo doordacht. Als ik goed heb gerekend is hij op zijn 22e vader geworden bij een 9 jaar oudere vrouw, wellicht door een ongelukje (want zo lang kenden ze elkaar toen nog niet). Dat is op zich al opmerkelijk, en dan nog 5 kinderen.

Ik vraag me even af: kijken de mensen hier op het forum naar dit programma vanwege het leedvermaak, of toch ook om er iets van op te steken?

Silke

Silke

23-04-2015 om 23:17

Leedvermaak

Puur leedvermaak en verbazing. Mijn 4 kinderen zijn tussen 15 en 19, dus hun problemen heb ik niet. Ik zapte er langs en bleef toen van verbazing hangen.

Toch vind ik het raar als je als leraar je eigen kinderen niet in het gareel kunt houden. Dat kan hij in de klas namelijk ook en daar worden geen time-outs en strafstoeltjes gehanteerd. Het probleem was vooral, zoals iemand hier al opmerkte, dat ze niet samenwerkten. Ik denk dat als hij alleen thuis was met de vier kinderen, alles redelijk gesmeerd liep. Maar zij was zo'n moeder die dacht dat haar kinderen geen vijf minuten zonder haar konden.

creabea

creabea

23-04-2015 om 23:41

nog even over die vriendin

Viola, natuurlijk is het fijn als je met een vriendin kunt klagen over het een en ander, zo zie ik het ook wel. Ik val die vriendin ook echt niet af (zoals sommigen - Emma/Anoniem? - misschien denken). Wij kennen elkaar allang, kunnen heel goed met elkaar overweg en zijn het zelfs over veel dingen wel eens in de opvoeding.

Het probleem is in dit geval dat vriendin klaagt over problemen en situaties die ik niet herken in ons gezin. Het zijn wel dingen die ik ook niet goed zou vinden als het onze kinderen betrof, maar het speelt bij ons dan meestal niet. Dan ga ik denk ik automatisch over op 'mannelijk bieden' van oplossingen, want anders ben je ook zo snel uitgepraat als je alleen maar (weer) zegt: hebben wij nou nooit last van. Maar ja....dát geeft inderdaad wel eens wrevel. Zij beklaagt zich bijvoorbeeld over -om maar even bij de beeldschermen te blijven- het kijken naar gewelddadige youtube filmpjes op internet door een van haar kinderen. Kind is er ook helemaal door geobsedeerd (is ook nog wat jong voor die filmpjes) Dat vindt vriendin natuurlijk niet goed, maar ze doet er ook niet echt wat aan om te zorgen dat het niet weer gebeurt. Ze is niet zo van het verbieden van dingen (iets waar wij wat makkelijker in zijn, onze kinderen mogen niet zonder toezicht youtuben) Dat vraag ik dan ook, waarom doet hij dat, misschien moet je eens meekijken en alternatieven bieden. (Expres zeg ik al niet: "waarom zeg je niet gewoon dat hij niet meer op youtube mag?") Als antwoord krijg ik dan: "ja, maar dan moet ik er dus bij zitten, daar heb ik geen zin in en ik doe liever wat anders met de kinderen in de tijd die ik heb."

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-04-2015 om 23:44

Nee uit interesse

Ik vind het altijd mooi om te zien hoe Jo Frost de draai in zo'n gezin weet te maken.
Het is niet zo dat ik me zit te verkneukelen om andermans ellende.

Emma

Emma

24-04-2015 om 03:13

Maar crea toch

Ik heb helemaal geen vriendinnen bij wie ik zie dat ze hun kinderen niet kunnen opvoeden (zoals jij stelt). Van wat jij hierboven beschrijft, daar gaan mijn haren van overeind staan. Wat een betweterigheid!
Ik denk trouwens dat er ook wel mensen zijn die naar dit soort programma's kijken om zich superieur te voelen. En bij nader inzien lijkt me dat minder erg dan proberen van je vriendinnen betere moeders te maken.

Silke: laat ik voor mezelf spreken, maar de situatie in een klas is echt als leraar niet te vergelijken met die met je eigen kind thuis. Thuis is er een emotionele band die je (gelukkig) niet met je leerlingen hebt. Dat zou niet gezond zijn denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.