Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

14-03-2014 om 06:18

Jammer, cito-uitslag te laag.

De verwachting na de entreetoets was 543 maar zoon heeft 535 gehaald en is erg teleurgesteld. Via digidoor zie je dat hij soms een c scoorde in de afgelopen twee jaren maar verder alles A en B. Wat ik wel altijd vreemd vond was dat zijn methodetoetsen regelmatig matig waren vooral voor rekenen. Volgens de juffen geen probleem omdat de vraagstelling anders is. Wat nu: mavo/havo brugklas of juf het havoadvies laten verdedigen. Ik zeg er eerlijk bij dat onze andere zoon een dik havo advies heeft en het helemaal niet redt. Ik begin te twijfelen aan het advies van school. Ik heb tijdens het adviesgesprek dat ook gevraagd of ze dat echt wel zo zagen omdat we niet voor dezelfde verrassing willen komen te staan. Nu is deze zoon overigens een kind met een goede werkhouding die graag wil en dat is volgens mij al de helft van de oplossing.
Dus: mavo/havo of havo/vwo brugklas?

Suze

Suze

14-03-2014 om 08:38

Afstromen kan altijd

Is 535 gewoon havo? Dus kan je inderdaad beide kanten uit?

Ik ben altijd erg voor hoog inzetten. En inderdaad, goede werkhouding is misschien wel nog belangrijker dan intelligentie.

Wat wil je zoon zelf? Heel belangrijk als hij een echt twijfelgeval is.

Als je zelf twijfelt of havo toch te hoog gegrepen is en je je zoon op een teleurstelling kunt voorbereiden zou ik eerst vragen wat hij zelf wil. En als hij havo/vwo wil (of geen uitgesproken mening heeft), dan zou ik zelf geneigd zijn havo/vwo te kiezen (als hij daar met zijn scores/advies wordt aangenomen) maar wel reëel met zoon te bespreken dat jullie er alle vertrouwen in hebben dat hij dat prima gaat redden (dus OF VWO OF Havo), en als het toch tegenvalt dat het geen punt is als het VMBO wordt. Het is altijd makkelijker af te stromen dan op te stromen...

Veel kinderen trekken zich op/passen zich aan aan het niveau van de klas. Dus met vwo halen ze zelf voldoendes op vwo-niveau, op havo-vwo halen ze voldoendes op havo-niveau (en kunnen daardoor vaak niet naar vwo opstromen) en op vmbo-havo niveau halen ze voldoendes op vmbo-niveau. Dus als je denkt dat hij in principe (met zijn werkhouding) havo moet kunnen halen, dan inzetten op havo/vwo.

Geef een kind een kans. En ondersteun hem vanaf het begin met plannen, overhoren, samenvatten etc. zodat het goed gaat en hij zelfvertrouwen krijgt.

Evanlyn

Evanlyn

14-03-2014 om 09:05

werkhouding

Die werkhouding gaat zeker veranderen in de puberteit - ten goede of ten slechte, dat weet je nu nog helemaal niet. En je zoon heeft toch ASS? Dan gaat hij toch problemen krijgen, ook al laat je hem VMBO basis doen. Maar dat heeft niks te maken met dat hij het niveau aankan! Een autist moet je juist uitdagen, verveling is dodelijk, zoals ik elders als schreef over mijn eigen kind.

535

Volgens mij zit 535 net eronder, dus vmbo-t/havo. Ik zou je zoons mening en karakter mee laten tellen. Wat wil hij zelf? En staat hij sterk genoeg in zijn schoenen om een pittig jaar tegemoet te gaan. Het kan (hoeft niet!) een teleurstelling worden en kan hij daar goed mee omgaan. Of krijgt hij juist meer zelfvertrouwen als hij in een jaar komt dat hem (wellicht) redelijk makkelijk af gaat.

Afstromen kan idd altijd, maar het betekent ook een andere klas en niet ieder kind kan hier goed mee omgaan. Als je vooraf al zoveel twijfels hebt, moet je dit wel meenemen. Aan de andere kant.. adviezen en toetsen zeggen ook niet alles; het kan ook heel goed gaan.

Heidi*

Heidi*

14-03-2014 om 09:27

Evanlyn

Dit is onze andere zoon zonder ASS

Mijntje

Mijntje

14-03-2014 om 09:28

hoog

Ik ben ook voor zo hoog mogelijk inzetten.
Weet je, ik had zelf (schaam schaam) lbo-advies. Iedereen in paniek. Ik had de test gemaakt op een nieuwe school (voor 1 dag even gedropt voor mijn moeder en ook nog eens te laat), daarbij had ik geen idee dat het belangrijk was. Ik wilde alleen maar naar dezelfde school als mijn broer. Dat was havo. Van mijn vader moest ik zeggen dat ik naar het gymnasium wilde, maar ik snapte dat niet en zei dat ik naar de havo wilde Mijn grootste angst was dat ik naar de huishoudschool moest. Daar waren we naar toegeweest met de klas en ik vond het vreselijk. Ook de plaatselijke mavo zag ik niet zitten, daar gingen de meeste kinderen naar toe.

Uiteindelijk ging ik naar een havo/vwo brugklas en vanaf de tweede naar het vwo. Niks aan de hand.
Dus je snapt, ik neem al die testen met een korreltje zout.

Mik op havo, dus havo-vwo brugklas. Je kind heeft altijd een dikke havo gescoord alleen nu even niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-03-2014 om 09:32

waarom twijfel?

Waarom die twijfel? Je schrijft dat hij veel A's en B's heeft gescoord, en de entreetoets liet ook een havo/VWO-kind zien. Nu heeft hij een tegenvaller en je denkt gelijk dat hij de havo te hoog gegrepen is? Ik zou dus 'gewoon' inzetten op havo/vwo.

Heidi*

Heidi*

14-03-2014 om 09:58

535 is TL inderdaad

En dat brengt twijfels met zich mee

Heidi*

Heidi*

14-03-2014 om 10:01

Ja maar ook

Dat de methodetoetsen niet altijd goed zijn. Ik kijk door een gekleurde bril omdat het met onze andere zoon zooooo moeizaam gaat. Ik wil dat niet nog een keer maar een kans voor hem wil ik ook. Diep van binnen ben ik gewoon bang voor een teleurstelling. Jongste zoon heeft weinig zelfvertrouwen.

nonono

nonono

14-03-2014 om 10:47

elk kind is anders

Kijk alsjeblieft naar wat je zoon kan, naar wat hij wil en hoe híj is: déze zoon: hij is zijn broer niet.
Mijn man werd naar de Mavo gestuurd terwijl hij makkelijk Atheneum kon doen. Dit kwam omdat zijn oudere zus er een zootje van maakte op de Havo en zijn moeder niet nog eens zo'n ellende mee wou maken. Terwijl mijn man dus én veel slimmer is én een totaaaal ander mens is als zijn zus. Eeuwig zonde want man raakte gedemotiveerd en heeft een hele lange schoolweg moeten afleggen.
Dus ik zou zeggen doe dat je zoon niet aan. Hem op een te laag niveau zetten kan hem demotiveren en zo zal dit zeker ook een recept voor mislukken kunnen worden.

Evanlyn

Evanlyn

14-03-2014 om 10:48

zelfvertrouwen

Mijn zoon (dus wel met ASS) blaakt van het zelfvertrouwen sinds hij op het VWO is ingeschreven. Hij dacht altijd dat hij dom was, want dat zeiden de kinderen uit zijn klas. Dus hoog inzetten lijkt me niet slecht voor het zelfvertrouwen.

Ik denk dat de andere toetsen en de eind-CITO niet zoveel verschillen, behalve dat de andere toetsen over vele jaren lopen en de eindcito een momentopname is. Als hij gek gemaakt is door de rest van de klas, kan hij best door stress slecht gescoord hebben.

Dan is ASS trouwens zo gek nog niet, je laat je dan niet gek maken door groepsdruk

Hier hetzelfde

Heidi, wij zitten geloof ik in precies dezelfde situatie. Dochter met havo-advies heeft 536 gescoord op haar cito. Best teleurstellend dus.

Wij doen voorlopig helemaal niets en wachten af wat de basisschool met de nieuwe school gaat overleggen. We hebben voor een brede school gekozen (vmbo-t tot vwo) dus het lijkt me sterk dat ze daar niet naartoe mag. Zelf hecht ik overigens niet zo zwaar aan die cito: zodra kinderen op het voortgezet onderwijs komen verandert en zoveel, dat het nog alle kanten opkan volgens mij.

Maar het knaagt wel een beetje inderdaad. Het zou toch fijner zijn als de score aansloot bij het advies van de school. Alles hangt nu af van de nieuwe school.

Mussie

Mussie

14-03-2014 om 19:36

Idem

536 en Havo advies. Ik heb altijd gedacht dat hij dat makkelijk aankon, maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ik ben wel aan het twijfelen. Ook hier altijd B's voor Cito, regelmatig A's en heel incidenteel een C. Ik vind het maar verwarrend en wij wachten ook maar even af. Ben wel benieuwd hoe het bij jullie verder gaat, n@nny en Heidi. Wat moet ik nu? Zijn we pushende ouders die de boel niet scherp zien en ons kind overvragen als we hem naar een Havo/vwo brugklas willen hebben? Of moet ik hoog inzetten en het allerbeste willen voor m'n kind? Wat is wijsheid?

Suze

Suze

14-03-2014 om 20:11

Mussie

Als jij denkt dat je kind het kan en wil (jullie kennen je kind), gewoon hoog inzetten. Zie andere postings van nonono en van mij (en misschien ook anderen) in dit draadje.

Niet bang zijn om pusherig te zijn. Het gaat om jullie kind en niet wat andere ouders van jullie beslissing (en dat van jullie kind) denken!

Hier

Bij ons in de buurt zijn veel (langer bastaande) scholen met een mavo/havo/vwo brugklas. Veel ouders zien dat als nadeel, maar het voordeel is wel minder snel afstromen, de uiteindelijke keuze gebeurt in klas 3 en daardoor ook weer minder snel afstromen ivm profielkeuze. Wie weet is zoiets nog een optie?

vlinder72

vlinder72

14-03-2014 om 21:46

Gonniegans

Dat zou voor onze zoon een uitkomst zijn. Helaas is hier nergens een school met een brugklas mavo/havo/vwo. En er is ook geen school waar je gelijk in de 1e kan beginnen op de havo. Er zijn wel zat scholen met VMBO T of VWO klassen maar een aparte havo klas bestaat niet. Jammer. Mijn zoon zou daar zo op zijn plaats zijn.

Nu gaat hij waarschijnlijk eerst naar een vmbo/havo klas.

Jenaplan

De school van onze dochter is een jenaplanschool. Dat betekent in dit geval dat alle niveaus de eerste twee jaar bij elkaar zitten. Pas daarna worden de klassen op niveau ingedeeld.
In het geval van mijn dochter is het zeker een voordeel. Zo heeft ze nog twee jaar de tijd om 'uit te groeien' naar het niveau dat bij haar past. Ik weet niet of ze uiteindelijk de havo zal afronden, we zien het wel.

Marieke

Marieke

16-03-2014 om 23:01

Mussie

Dochter had 535 met cito = vmbo-t uitslag, ook met enteetoets vmbo-t. School gaf toch havo advies, mede gebaseerd op rapporten, maar vooral op houding en gedrag: serieus lerend, met aandacht en een wil om te scoren. Aangemeld voor havo/vwo brugklas, aangenomen !, in september gestart en in februari voorlopig advies na brugklas, zeker havo, misschien vwo, ze staat een 7.4 gemiddeld. Cito zegt veel,maar niet alles. En ik voel met niet pusherig, in tegendeel, als het vmbo-t was geworden, was het ook goed, maar basisschool zal vmbo-t voor haar niet zitten, dochter zelf ook niet trouwens, die wilde en wil nog steeds naar de havo en misschien dus vwo!

Heidi*

Heidi*

19-03-2014 om 06:25

Gesprek

Ik heb gisteren toch een gesprek aangevraagd bij de juf voor vanmiddag. De reden is dat ik goed wil weten waar haar advies op gebaseerd is en of hij niet te hoog wordt ingezet. Op Cito scoort hij door de jaren heen altijd heel hoog maar de methodetoetsen laten een heel wisselend beeld zien vanaf groep 5. Ik heb daar twee keer Naar gevraagd en toen was de verklaring dat de vraagstelling anders was. vO krijgt nu via digidoor alle a en B scores te zien (paar keer c) maar ik wil zeker weten dat ik op de achtergrond niet iets over het hoofd zie.

Heidi*

Heidi*

19-03-2014 om 06:51

Ik bedoelde vanaf groep 6 ipv 5

Wisselend beeld vanaf groep 6

is cito uitslag leidend dan?

Bij ons in de regio is het advies van de basisschool leidend bij de inschrijving voor voortgezet onderwijs. Als de cito-score tegenvalt (dat kan, is een moment opname) dan kan je wel aanmelden op een school voor havo - vwo als het advies van de basisschool havo - vwo is en gaat de school voor voortgezet onderwijs te rade bij de leerkracht van de basisschool. Als een kind tijdens de moment opname, die de cito is, niet goed presteert is dat geen reden om geen hoger advies te krijgen.

Jay

Jay

19-03-2014 om 10:50

met 542 naar gymnasium

De dochter van een vriendin had als schooladvies VWO, en wilde naar het gymnasium.
De cito viel helaas tegen, 542. Moeder heeft gebeld met directeur van het gym en het was geen probleem, ze mocht nog gewoon inschrijven.
Dit gymnasium neemt leerlingen aan met VWO of havo/vwo advies. En het afgelopen jaar hebben ze zelfs 3 leerlingen aangenomen die havo-advies hadden, maar wel erg gemotiveerd waren. En met die leerlingen gaat het prima!
Ik ben heel blij dat in deze regio er zo mee omgegaan wordt, en niet zoals in de randstad dat je soms zelfs 548 nodig hebt voor gymnasium. Motivatie en werkhouding zijn minstens zo belangrijk als intelligentie!

(Ook de andere kant op: mijn oudste dochter had 116 voor de Nio en havo/vwo advies (en ook de cito's in de brugklas gaven vwo niveau aan), maar niet zo'n geweldige werkhouding, en nu in de tweede havo/vwo denk ik dat het havo gaat worden, terwijl ze toch echt wel de intelligentie heeft om vwo aan te kunnen. Ach ja....)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.