Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

28-08-2015 om 22:26

Jaar eerder examen doen?

Mijn dochter (5 vwo) hoorde vandaag dat het voor enkele vakken (Engels en Duits, misschien nog meer?) mogelijk is om dit jaar al mee te doen met het centraal schriftelijk examen. Dat zou inhouden dat ze dit jaar een uur extra les krijgt per week, maar dan volgend jaar die vakken niet meer heeft. Voorwaarde is dat ze een 7 haalt voor de literatuurtoets (wat ik dan wel weer vreemd vind, zo'n 'lage' eis).
Zijn er meer scholen die dit aanbieden? Iemand ervaring mee?

lennest

lennest

28-08-2015 om 23:26

Ja hoor

Mijn kinderen niet, maar ik ken er wel. Het betekent in geval van talen dat je in het examenjaar Cambrigde of Goethe examen doet of op de havo in de vijfde vwo-examen. Het is de differentiatie die de staatssecretaris zo graag wil. Niks mis mee zou ik zeggen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-08-2015 om 23:44

Vervroegd eindexamen

De school van zoon (4VWO) biedt ook de mogelijkheid om in verschillende vakken vervroegd eindexamen te doen in vijf VWO. Hoe het precies zit weet ik nog niet; daar krijgen we nog informatie over. Als hij die mogelijkheid zou krijgen, zou ik dit van harte toejuichen en zoon zou het ook zeker willen.

Katniss

Katniss

28-08-2015 om 23:53

Geen vrij?

Oh, is het dan de bedoeling dat je in de zesde ook weer wat nuttigs doet? Dus niet nu een tandje erbij en dan volgend jaar alle tijd voor je resterende vakken? Dat is dan weer jammer.

Jamie

Jamie

29-08-2015 om 08:14

Ik zie het voordeel eigenljk niet zo. Kan iemand mij dat uitleggen? Je krijgt niet meer lesuren voor je zwakkere vakken en misschien een jaar later wel een hoger cijfer voor je sterke vakken en je loopt het risico dat het je in de vijfde een beetje teveel wordt waardoor je zwakkere vakken in de knel komen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-08-2015 om 13:52

Examen

Het zal per school kennelijk anders zijn maar de vakken waarin je in 5 VWO al eindexamen hebt gedaan, hoef je natuurlijk in de 6e niet meer te doen. In plaats daarvan kunnen ze op de school van zoon (en op andere scholen) "Pre-University Classes" volgen. En je komt alleen in aanmerking voor vervroegd eindexamen als je aan behoorlijk hoge cijfers/voorwaarden hebt voldaan en de desbetreffende docent(en) een positief advies hebben gegeven voor dit versneld programma. De leerling krijgt niet zozeer meer uren voor de betreffende vakken, maar het lesprogramma wordt versneld. Net als verdieping/verbreding/versnelling op de basisschool.

Anonieme ervaring

Anonieme ervaring

29-08-2015 om 18:12

Hier

Bij mijn zoon op school is het redelijk standaard om eerder examen te doen, maar dat is niet per se extra les. In plaats daarvan een aangepast rooster met lessen in klas 5 of 6 of beide of geen van beide.

Als het om enkele vakken gaat, wordt er inderdaad niets extra's gedaan in klas 6 behalve wat de leerling zelf wil. Voor sommigen is dat extra tijd steken in andere vakken, of extra vakken of alvast naar de universiteit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.