Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
snoepy

snoepy

22-12-2013 om 12:43

Is het Atheneum moeilijk?

Mijn zoon zit in groep 8 en heeft als schooladvies Havo/Vwo. Er is geen Eindcito, alleen een Nio die hetzelfde beeld liet zien.

Hij wil naar een school waar ze geen gemengde brugklassen hebben. We moeten dus kiezen tussen Havo of Vwo. Op beide kan hij worden ingeschreven omdat ze voldoende plek hebben in beide klassen.

Wat is wijsheid? Naar mijn idee is het VWO echt heel moeilijk en zit je uren aan je huiswerk. (Ik heb zelf de kappersopleiding voltooid en alleen VMBO gedaan)
Ik weet dus niet wat ik kan verwachten van het VWO. Hij heeft 3 B's en 2 A's op zijn Cito's (voor rekenen een A en begrijpend lezen een .

Wie kan ons svp verder helpen.
Zoon en ik willen graag weten of hij het kan redden met deze scores op een Atheneum. Heeft iemand een kind op het VWO die ook dergelijke scores had en kan vertellen hoe het ging in de brugklas?
Hij twijfelt zelf tussen de Havo en het Atheneum.

Avast veel dank!

Katniss

Katniss

22-12-2013 om 13:08

Hoog inzetten

Volgens mij is het vwo niet zoveel moeilijker dan de havo. Ik zou dus inzetten op het hoogste. Afstromen kan altijd nog als blijkt dat het niet lukt.

Vera*

Vera*

22-12-2013 om 13:18

Hier

Mijn dochter had een havo/vwo advies omdat ze heel graag tweetalig wilde gaan doen maar daar de toelatings(taal)test heel slecht maakte maar tóch mocht komen is in een havo brugklas geplaatst. Zij heeft hard gewerkt (ijverig typje) en zit nu in de tweede van het tweetalig vwo.
Zij was, samen met twee anderen, wel echt de nerd van de klas vorig jaar. Als ik naar de cijfers van dit jaar kijk doet ze het niet eens zoveel slechter als vorig jaar v.w.b. de cijfers.
Zoals Katniss al zegt kan afstromen altijd nog. Ik zou ook gaan voor de vwo brugklas. Je zoon gaat dan ook mee in de flow en dat is altijd gemakkelijker dan je moeten omhoog werken. Grote kans dat je zoon's resultaten op havo of vwo brugklasnivo niet eens veel zouden verschillen. Ik zou echt gaan voor het hogere nivo.
Nog een voordeeltje is, dat als het toch niet zou lukken, alle informatie die je als vwo-er meegekregen hebt als voordeel werkt als het toch havo wordt na een paar jaar.
Mijn oudste wil niet graag boven het maaiveld uitsteken en die zou in een havo brugklas nooit naar het vwo hebben mogen gaan. Op het vwo kwam hij ook niet boven het maaiveld uit maar dan zijn ruime voldoendes genoeg om leuk mee te doen.

Hadewich

Hadewich

22-12-2013 om 13:20

Atheneum!

Ik zou ook zo hoog mogelijk inzetten. Afzakken als het te moeilijk blijkt kan altijd nog. Verder hangt het van de school af hoeveel huiswerk ze hebben. Op de middelbare school van mijn kinderen viel het de eerste jaren erg mee, omdat ze veel huiswerk al in de les mochten doen.

En...atheneum is voor iemand met vwo-niveau niet moeilijker dan vmbo voor iemand met vmbo-niveau!

Opstromen is moeilijker dan afstromen

Begin op het atheneum, als het te moeilijk blijkt kan hij naar de havo. Andersom kan ook, maar is lastiger. Doorgaans is het makkelijker om op het vwo zessen te halen waarmee je op het vwo mag blijven, dan om op de havo achten te halen waarmee je op mag stromen.

skik

Mussie

Mussie

22-12-2013 om 15:12

A's en B's

Hier ook A's en zeker ook B's op de basisschool en doet nu gymnasium. Gaat goed tot op heden. Ik denk dat ze op elk niveau huiswerk moeten maken, nieuwe dingen moeten leren enzo. Het is niet zo dat hij het op de HAVO makkelijk zal krijgen. En als hij toch moet leren, kan hij dat net zo goed op VWO niveau doen. Probeer het gewoon, zou ik zeggen!

amk

amk

22-12-2013 om 16:45

vwo

opstromen is makkelijker dan afstromen idd maar ook eigen ervaring.
Ik ben begonnen op lhno/lts en geeindigd op vwo. Op het vmbo moet je veel meer maakwerk doen, herhalen herhalen, herhalen om de stof aan te leren. Op het vwo komt het veel meer op begrip en verbanden aan, als je die snel kunt leggen en onhouden scheelt dat enorm in de tijd die je met je huiswerk bezig bent. Op de lts/lhno koste me het veel meer tijd en heb ik alle lesuren braaf gevolgd, ik ben in het derde jaar met de paasvakantie naar de mavo gegaan en in november van dat kalenderjaar zat ik in havo-3. Sinds die tijd maakte ik het huiswerk van les a in de er op volgende les b en dat van les b in les c en c moest dan wel thuis (14dagen blokrooster, dus max 3 of soms 4 vakken per dag)

Na mijn havo examen deed ik op het vwo thuis nauwelijks meer iets, werkstukken, en het grootste deel van de lessen wist ik ook te skippen door vlak na de namenlijst naar het toilet te gaan en een kwartier voor tijd weer binnen te komen. Zolang je niet in de weg zat, vervelend deed etc werd dat getolereerd. Verder de taktiek als op de havo. Vwo niet afgemaakt maar dat kwam niet door slechte cijfers maar door gebrek aan motivatie en desintersse.

Dalarna

Dalarna

22-12-2013 om 18:44

hmm

Op onze basisschool zou je hier absoluut geen VWO advies mee krijgen, teveel B's. Wat was precies de NIO uitslag?

Hij gaat met deze cijfers wel het VWO redden als hij serieus is met huiswerk maken en niet extreem begint te puberen maar in dat geval haalt hij ook de havo niet.

Wees niet bang om hem te helpen, ook al heb je een veel lager niveau, mijn schoonzus in dezelfde situatie dacht ook dat ze haar zoon niet kon helpen en liet alles over aan haar man die pas om 7 uur 's avonds thuis kwam. Dat gecombineerd met flink pubergedrag en mijn neef zit nu op de mavo. Help hem dus, al is het alleen het plannen en overhoren in het begin, dat helpt hem al enorm. Als er goede cijfers binnenkomen en blijven komen kun je hem los laten.

Dalarna

Dalarna

22-12-2013 om 18:50

oja

Mijn zoon had een hogere score in A/B's en kreeg geen havo/vwo advies omdat ze dat hier niet doen. Alleen een advies voor 1 niveau en daarmee werd hij niet aangenomen op een school met ook alleen aparte havo en vwo brugklassen. Als ze wel een gecombineerd advies hadden mogen geven had hij dus ook een havo/vwo advies gehad.

Mijn zoon is nu 2,5 jaar later nog steeds niet extreem aan het puberen en kon al wel twee jaar door naar het VWO dus ik denk dat jouw zoon heus wel VWO aankan maar het ligt dus vooral aan hoe ze de puberteit doorkomen en hoe ze omgaan met huiswerk maken.

Zoon wil niet

Waarom wil je zoon geen gecombineerde klas havo/vwo? Het is al heel lang vrij normaal om een wat bredere brugklas te hebben, zodat je in dat jaar kunt ontdekken wat je zelf aankunt en wil doen.

Tsjor

Marieke

Marieke

22-12-2013 om 22:32

Rapporten, cito en advies

Dochter had een entreetoets van 56, cito-score op vmbo-t, kreeg advies havo, had 1b, 1c-score en de rest a's. Ze zit nu in de havo/vwo brugklas en staat een 7.7 gemiddeld en als ze zo doorgaat, gaat ze straks naar het vwo. Moraal: er valt weinig te voorspellen!

snoepy

snoepy

23-12-2013 om 13:33

bedankt

bedankt voor alle reacties. Hier hebben we zeker iets aan!

Dalarna vroeg wat zijn Nio score was. Die is 113.
Kan iemand hier iets over zeggen? Is dit ok of niet?

Hij wil best beginnen op het Atheneum maar ik ben een beetje bang dat hij het niet gaat redden en dan moet afstromen. Dat lijkt me zo naar voor hem. Maar uiteraard zal ik hem steunen waar mogelijk indien hij die keuze maakt.

Snoepy

Vind je afstromen naarder dan opstromen? In beide gevallen moet je naar een andere klas. Als je zoon in een havoklas voldoende scoort om naar het vwo te gaan laat je het toch ook niet na? Ik vind het geen schande om af te stromen, je hebt het tenminste geprobeerd.

Ik mocht na de algemene brugklas kiezen tussen mavo en havo en koos voor mavo omdat het mij ook een afgang leek om af te stromen. Een beslissing die ik tot op de dag van vandaag betreur. Ik ben in de tweede blijven zitten omdat ik ondervraagd werd en niks meer deed, ondanks mijn goede voornemens om op te gaan stromen. Ik heb uiteindelijk (met twee vingers in de neus) de havo nog gedaan, maar na 7 haar middelbare school was ik het meer dan zat en deed nog snel een jaartje secretaresse-opleiding om er van af te zijn. Ik denk dat ik meer uit mijn schooljaren had gehaald als ik meteen naar de havo was gegaan. Rise to the occasion speelt ook een grote rol.

skik

Annet

Annet

23-12-2013 om 13:53

Hoe hard wil hij werken

Ik denk dat het zeker mogelijk is dat een kind met havo/vwo niveau naar het vwo gaat (en dat ook haalt).
Hij moet er wel rekening mee houden dat hij er voor zal moeten werken (hoewel je dat nooit zeker weet, soms gaat het toch vanzelf).
Als hij de wil heeft om te werken, dan zou ik voor het vwo gaan.
Op school van mijn zoon wordt uitgegaan van 1,5 uur per dag voor het huiswerk (geldt voor vwo klas en voor havo/vwo klas).

snoepy

Afstromen is natuurlijk niet ideaal, maar de kans is groot dat het helemaal niet hoeft. Het gaat dan wat ver om nu maar van VWO af te zien, alleen maar voor het geval dat...

Ik ben het eens met al die mensen die schrijven dat je vooral hoog moet inzetten. Kinderen, en zeker pubers, vallen niet graag op. Dat betekent dat de kans groot is dat kind zich aanpast aan zijn klasgenoten. En dat betekent dan weer dat als hij in een Havo-klas zit, hij waarschijnlijk op Havo-niveau presteert en als hij in een VWO-klas zit, op VWO-niveau. Zie het verhaal van Skik. De kans is groot dat als je zoon op de Havo zit, het van opstromen niet meer komt. En wie VWO heeft, heeft gewoon meer mogelijkheden.

Atheneum is helemaal niet moeilijk joh, haren netjes knippen, dát is moeilijk . Maar even serieus: zoals iemand hier al eerder zei: voor iemand met VWO niveau is Atheneum net zo moeilijk of makkelijk als VMBO is voor iemand met VMBO niveau.

Ik denk dat je jezelf laat intimideren door het feit dat jij 'maar' VMBO hebt, waardoor VWO duizelingwekkend hoog lijkt. Nergens voor nodig. Als je zelf VWO had gedaan zou je er denk ik niet over twijfelen en dat kind gewoon zachtjes richting VWO schuiven

Groeten

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-12-2013 om 22:15

Nio 113

Zit volgens mij tussen havo en vwo in.
Met zo'n score zou ik zeker niet zomaar richting havo schuiven, de kans is best groot dat hij dat vwo best aan kan.

Dalarna

Dalarna

24-12-2013 om 23:03

Eens met ginny (en skik)

Als hij geen lage en hoge uitschieter heeft om op die 113 te komen zou dat VWO advies kunnen zijn op veel scholen, geen gymnasium overigens als ik een beetje google.

Het belangrijkst is gewoon zijn instelling volgend jaar en omdat je dat nu nog niet weet zou ik hem gewoon op het VWO laten beginnen.

Overigens Skik: " Als je zoon in een havoklas voldoende scoort om naar het vwo te gaan laat je het toch ook niet na?" hmm dat hebben wij toch wel gedaan

bibi63

bibi63

29-12-2013 om 00:19

Nio score 113

Is ruim havo. Zit er een kloof tussen verbaal en perfomaal? Of is dit beiden gemiddeld? Zo niet (geen kloof) zou ik inzetten op vwo, indien wel kan het problemen opleveren, maar het is uiteindelijk allemaal nog heel onzeker.

Vraag van Tsjor

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Tsjor. Waarom wil je zoon niet in een gemengde brugklas? Zijn niveau zit blijkbaar tussen havo en vwo in. Waarom de beslissing niet nog een jaar uitstellen en kiezen voor een havo/vwo-brugklas?

Katniss

Katniss

29-12-2013 om 12:56

Geen gemengde brugklas

Ik lees in de OP dat zoon naar een school wil waar geen gemengde brugklas is, niet dat hij per se niet naar een gemengde brugklas wil.
Door dit draadje moest ik trouwens weer denken aan mijn eigen middelbare schooltijd. Ik was best een aardige leerling op de basisschool en kreeg als advies dat ik waarschijnlijk de havo wel aankon. Dat was voor mijn ouders al een hele stap, want zo 'hoog' was nog nooit iemand in de familie gekomen In de brugklas ging het wisselvallig maar desondanks ging ik over naar 2 hv (dat was destijds vrij uniek, zo'n 'dubbele brugklas'). In de tweede ging het belabberd en na een streng gesprek met mentor en ouders heb ik op het laatst mijn cijfers opgehaald tot magere zeventjes en mocht ik over naar 3 atheneum. Dat gebeurt volgens mij tegenwoordig echt niet meer, dat je zonder klinkende resultaten naar het vwo mag. Ik ben vervolgens alle klassen doorgekomen met vijven en zessen, en heb alleen in het examenjaar mooie cijfers gehaald (maar dat was ook makkelijker met vooral tekstverklaring, luistertoetsen, en andere dingen waar je niets voor hoeft te doen).
Mijn dochter is uit hetzelfde hout gesneden als ik. 'Helaas' kom je er tegenwoordig helemaal niet meer zonder huiswerk te maken (alles wordt gecontroleerd), en in een dakpanklas was ze zeker afgestroomd met haar zessen en zevens (en een enkel hoger cijfer).
Dus, Snoepy, het vwo is helemaal niet moeilijk, en als je een nio haalt van 113 moet het echt prima lukken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.