Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zebra

zebra

24-08-2014 om 12:06

is havo 4 nu echt veel moeilijker dan havo 3?

ik hoor van verschillende mensen dat havo 4 veel moeilijker zou zijn dan havo 3 en zeker als bij vakken als natuurkunde, scheikunde. Is dat inderdaad zo?

Tot nu toe heeft puberzoon zich nog niet heel hard moeten inspannen, dus niet met hakken over de sloot over maar met een ruime marge qua aantal punten. Hij heeft een dubbelprofiel namelijk NT/NG.


Ten eerste is een voorexamenjaar pittig omdat scholen leerlingen liever in dat jaar laten zitten dan dat ze het risico dat de leerling in het examenjaar zakt. Overgangseisen zijn in de bovenbouw vaak strenger.

De vakken die jij noemt zijn in de bovenbouw ook een stuk pittiger dan in de onderbouw, waar ze meer een algemene introductie zijn. Ook verschuift het accent van reproduceren naar toepassen en inzicht.

skik

Belangrijkste is de eerste reden van skik: om de examencijfers/geslaagdenpercentage op te krikken laten scholen relatief veel kinderen zitten in het voor-examen jaar.

Daarnaast wordt bijna alle stof in h4 behandeld, h5 is vaak herhaling.

Katniss

Katniss

24-08-2014 om 13:43

3 havo

Volgens mij zijn op het vwo in de 4e de meeste afstromers omdat dat de laatste kans is om nog naar de havo te gaan. Vanaf de voor-examenklas doe je al examenvakken dus je kunt niet instromen in het laatste jaar. Het lijkt me logisch dat dan ook in 3 havo de meeste afstromers zijn, omdat je dan nog naar 3 mavo kunt.
Vakken worden wel pittiger in de bovenbouw maar als het goed is hebben de leerkrachten ook hun advies gegeven over het gekozen profiel. Zo gaat het iig wel bij mijn dochter op school.

zebra

zebra

24-08-2014 om 16:59

interesse

zo te lezen wordt het dus idd een stuk pittiger in de 4e. Maar hij is wel gemotiveerd, is echt geïnteresseerd in de gekozen vakken (bij de interessetest op school kwam overduidelijk dit profiel naar voren) en dat scheelt wellicht iets. Het is minder erg om te leren voor een leuk vak dan voor een vak wat je niet leuk vindt. De vakken waarmee hij weinig had hoeft hij niet meer te doen (gs, ak, fr, ec) dus dat scheelt. Die tijd kan hij dit jaar dan besteden aan de moeilijkere vakken.

Manu

Manu

24-08-2014 om 17:31

Mentor

Vorig jaar bij het introductiegesprek van de mentor voor de ouders, vertelde de mentor van mijn zoon dat in zijn ervaring Havo 3 de meeste uitvallers kent. Er zijn inderdaad aardig wat kinderen in zoons klas afgevloeid naar Mavo of blijven zitten (ongeveer 1/3).

Als Havo 4 echt een stuk pittiger is, compenseert het hopelijk voor zoon dat hij nu van de knelpunten Frans en Duits af is, die ons afgelopen jaar veel tijd en energie hebben gekost.

Barvaux

Barvaux

24-08-2014 om 17:37

tja

Je hebt wat vakken die je niet ligt kunnen lozen en dat helpt wel mee. Als je dus duidelijk vakken hebt waar je niet goed in bent en vakken waar je wel goed in bent is havo 3 lastiger. Je moet wel naar havo 4 kunnen komen.

Mijn zoon zit nu ook in havo 4, heeft ook dat dubbelprofiel en acht vakken en hele hoge cijfers dus ik verwacht niet dat mijn en jouw zoon nou zoveel problemen in het vooruitzicht hebben omdat die twee duidelijk tussen havo en vwo in zitten en als scheikunde en natuurkunde te moeilijk zou zijn zou hun dat wel afgeraden zijn.

Was leuk geweest als ze bij elkaar zaten, konden ze een beetje sparren samen in die vakken!

Barvaux

Barvaux

24-08-2014 om 17:39

katniss

Je maakt een denkfoutje: als je al in VWO 4 zit en naar de havo moet begin je in de meeste gevallen in havo 4. Als je in havo 3 zit en het niet haalt kun je meestal niet naar mavo 4 maar moet je weer naar mavo 3 of je krijgt extra werk om dat in te halen wat ze al afgesloten hebben.

Daarom is het handig om aan het eind van havo 2 te bekijken of mavo 3 niet handig is en aan het eind van vwo3 of havo 4 niet handiger is. Of begrijp ik je verkeerd?

Toevallig zit er een jongen bij mijn zoon in de klas die wel een hele vreemde route heeft genomen: hij was met de hakken over de sloot over naar vwo6 maar is naar havo4 gegaan!

Katniss

Katniss

24-08-2014 om 17:45

Nee toch?

Van vwo 4 ga je naar havo 4, dus het lijkt me dat je van havo 3 naar mavo 3 gaat. Dan kom je in de voorexamenklas waar je dus alle examenstof mee kunt doen. Volgens mij kun je in de lagere jaren ook nog wel overgaan naar een lager niveau, dus van vwo 2 naar havo 3.
Ik denk dat die jongen die van vwo 5 naar havo 4 is gegaan heeft geredeneerd dat de kans groot was dat hij zijn examen niet zou halen. Je kunt niet instromen in havo 5, dus met havo 4 en dan hopelijk in twee jaar zijn examen. Een heel veilige keuze

zebra

zebra

24-08-2014 om 19:07

afstromers

ik ken wel leerlingen die na havo 2 naar tl 3 gingen. Ook leerlingen die na vwo 3 verder gingen in havo 4. Een aantal leerlingen gingen halverwege havo 3 (na kerst) terug naar tl 3.

Bij onze zoon was de verwachting (na de entreetoets in groep 7) dat hij de havo op zijn sloffen zou kunnen doorlopen, dus met niet overdreven veel moeite. Maar omdat ik van een aantal ouders hoorde dat havo 4 zo moeilijk zou zijn begon ik me toch wat zorgen te maken.

zebra

zebra

24-08-2014 om 19:10

en na havo

zou hij eventueel nog verder willen naar vwo, om die reden heeft hij als extra vak Duits gekozen, dat ligt hem beter dan Frans en lijkt hem een betere keuze mbt zijn profiel.

Barvaux

Barvaux

24-08-2014 om 19:20

Precies

"ik ken wel leerlingen die na havo 2 naar tl 3 gingen. Ook leerlingen die na vwo 3 verder gingen in havo 4. "

Dat is dus JUIST de meest logische route. Ik vind dat een school te laat is als die pas in VWO4 gaat kijken of een kind niet beter naar Havo4 kan, dat is ook een idiote stap terug, je bent in het algemeen al veel verder.

Zo is de stap van havo 2 naar mavo 3 veel logischer en is van havo 3 naar mavo 3 dus ook een enorme stap terug.

Barvaux

Barvaux

24-08-2014 om 19:22

zebra

Die weg hebben wij anders dichtgetimmerd, met een natuurprofiel is het op zijn school mogelijk om op het VWO maar 1 buitenlandse taal te nemen. Iets wat elke school mag doen en in mijn ogen zou moeten doen. Mijn zoon heeft dan toch al een ander probleem, hij heeft een vak op havo wat zijn school niet aanbiedt op vwo In dat geval gaat hij wiskunde D doen op VWO.

Annet

Annet

24-08-2014 om 19:51

voor een goede leerling wordt het niet moeilijker

eerder makkelijker omdat vakken die wat minder goed bij een kind passen, afgevallen zijn.
Mijn oudste zit op een gymnasium. In het derde jaar heeft ze tot nu toe het hardst gewerkt (wat nog steeds niet veel was), in de vierde en vijfde heeft ze heel wat minder moeten doen. Ook zij heeft een NT/NG profiel. Als die vakken je liggen, heb je veel minder werk dan met de talen en de gamma-vakken.
Als een leerling in de derde hard moet werken om het jaar te halen, kan het inderdaad moeilijker worden in de vierde.

zebra

zebra

24-08-2014 om 20:00

Barvaux

ik heb er al vaker over gehoord dat je op havo met een NT profiel niet altijd een extra taal moet kiezen als je daarna vwo wilt doen. Maar volgens mij is dat niet op elke school zo dus vandaar dan toch Duits erbij. Het is een vak wat onze zoon ook vrij makkelijk af gaat en hij heeft er geen hekel aan itt Frans.

Barvaux

Barvaux

24-08-2014 om 20:04

Klopt

Klopt hoor, niet elke school doet er aan mee maar ik vraag me toch af waarom ze die mogelijkheid niet pakken.

Marjolein

Marjolein

25-08-2014 om 09:29

Blijkbaar wel, maar toch....

Oudste is hier als enige uit zijn vriendenkring over van 4 naar 5 havo. Dus je zou zeggen, ja 4 havo is dus moeilijker. (Hij begint in 5 Havo in een bijna nieuwe klas.)

Maar voor hem was dat heel anders:
Aan hem kon je merken dat hij zich door het profiel helemaal kon richten op die paar vakken. Die ellendige talen eindelijk zoveel mogelijk laten vallen en Hoera! eindelijk meer verdieping in de vakken die hij overhield.

Dus het zal voor iedereen verschillend zijn.

Marjolein

Marjolein

25-08-2014 om 09:34

Over afstromen...

Bovenstaande herken ik, maar nu heeft jongste in 4 Havo iemand erbij die 5 VWO heeft gedaan.
Arm kind, die zal zich wel dood vervelen. Ik ken haar niet, maar het lijkt me echt stug dat als je het tot 5 VWO weet te schoppen dat je het dan niet zou redden met een jaartje doubleren...
Twee jaar terugzetten en ook nog een niveau lager, idioot. Ze slaan echt door op die school. Maar ja, de slagingspercentages in de krant he?

Barvaux

Barvaux

25-08-2014 om 10:20

marjolein

Zie posting 8, maar die hier heeft er vrijwillig voor gekozen dus het is niet geadviseerd door school.

Discipline

Je zou mogen verwachten dat bij het afvallen van de hectische vakken, de leerprestaties erop vooruit gaan. Maar als een bepaald profiel zoveel meer verdieping inhoudt, kan een leerling maar één ding doen.; naar de docent gaan voor uitleg, huiswerk maken en les voorbereiden. Dit vraagt discipline.
Trouwens vroeger zelf ook de 4de gedoubleerd, waarom, door niet bijtijds naar de docenten te stappen.

Voor een leerling dat makkelijk leert is het eenvoudiger dat leerstamien vol te houden. Maar een 15-, 16- jarige is sneller geneigd de vrijheid van de ouders ( na 2 jaar begeleiding moet ie het nu wel zelf kunnen), te gebruiken voor activiteiten zoals social media dan leren of huiswerk maken. Vooruit werken is er dan helemaal niet meer bij.

Lang leven de tijd dat er geen mobieltjes bestonden, grrr.

Barvaux

Barvaux

25-08-2014 om 11:44

precies

Ik denk niet dat het zozeer moeilijker is maar er is meer afleiding, ze worden meer losgelaten en er komen leerlingen bij die zorgen voor verstoring: mavoleerlingen en vwo afstromers. Juist dat bij elkaar zetten gaat ook nog wel eens fout en dan nemen ze elkaar mee in het niets meer doen en daarom blijven er zoveel zitten.

Ik ga er maar vanuit dat als onze kinderen havo5 niet gaan halen dat niet aan de stof ligt die moeilijker zou zijn maar aan inzet en andere zaken.

zebra

zebra

25-08-2014 om 14:44

helaas

kan het extra vak niet gevolgd worden omdat het niet in te passen is in het lesrooster. Wat er nu gaat gebeuren moeten we afwachten, zoon heeft een afspraak gemaakt met de decaan.

Barvaux

Barvaux

25-08-2014 om 14:54

Oei

Oei dat is echt vervelend, blij dat ze op de school van mijn zoon een extra vak verplicht stellen! Kan hij wel een ander vak kiezen?

zebra

zebra

25-08-2014 om 16:22

Barvaux

dat weten we nog niet. Even wachten totdat er een mail terug komt van school. Zodra er meer bekend is laat ik het wel ff weten.

zebra

zebra

28-08-2014 om 11:54

volgende week

worden met alle leerlingen, zo'n 10 in totaal dacht ik, individueel besproken of er toch een mogelijkheid is om het extra vak (of een ander vak) te kunnen volgen. Ik hoop zo dat onze zoon toch nog Duits kan kiezen of desnoods Frans als extra vak.

zebra

zebra

03-09-2014 om 14:18

extra vak toch nog mogelijk

maar die lessen worden dan tezamen met een andere klas gevolgd. Op welke lesuren dat is krijgt mijn zoon deze week nog te horen.

Barvaux

Barvaux

03-09-2014 om 20:03

Fijn

Fijn dat het gelukt is, ik snap alleen niet wat er zo bijzonder aan is? Het is toch normaal dat je vakken als Nl, Eng, al die bijvakken die iedereen moet doen plus nog 1 of 2 vakken met je klas volgt en de rest steeds bij andere kinderen?

zebra

zebra

04-09-2014 om 11:59

dat heeft te maken

met de hoeveelheid leerlingen, docenten, beschikbare ruimtes ed. Hier worden ook niet alle vakken aangeboden, geen wiskunde D, geen informatiekunde na de 3e klas (voorheen nog wel) en zijn een aantal vakken ook geclusterd.

zebra

Ik snap het nog steeds niet. Is jullie school zo groot dat alle vakken in 1 vaste klas worden gevolgd in havo 4?
Hier zit je bij elk vak in een andere klassesamenstelling in de bovenbouw van havo of vwo. Heeeeel toevallig kan je precies hetzelfde rooster als een medeleerling hebben, maar echte klassen zijn er niet. Ja, een mentorklas. Maar het kan zijn dat daar leerlingen inzitten die alleen dat uur gezamenlijk in een klas zitten en verder niet.

Annet

Annet

04-09-2014 om 15:17

Dat is apart, vaste klassen

Oudste heeft vanaf de vierde klas geen vaste klassen meer (is gymnasium maar maakt voor het verhaal niet uit).
Er zijn vier mentorklassen, alles loopt door elkaar qua lessen.
Oudste heeft drie extra vakken en mag haar rooster deels zelf organiseren (zelf bepalen welke dubbeluren ze laat vallen, 1 vak volgt ze geen les in, alles uiteraard in overleg met school).
Waar een wil is, is een weg.

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 16:43

precies

Zie Zebra, dat is echt heel apart.

Mach, alleen de mentorklas is een beetje vreemd gezien het feit dat alle leerlingen nl, eng en nog wat van die bijvakken moeten volgen. Verder zijn er vier profielen dus als je vier klassen kan maken dan zal je al snel nog 1 of 2 vakken samen hebben. Zo is het in ieder geval bij mijn zoon op de havo ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.