Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is dit eerlijk??

Situatie: zoon in atheneum 2. Onrustige klas die beroerd scoort. Helft van de klas staat op,afstromen of doubleren.

Vorige week Duitse werkwoordentoets. Dramatisch gemaakt. 4 voldoendes...2 achten en 2 maal een 6,5. Maar liefst 10 enen, en nog tien andersoortige onvoldoendes. Docente niet blij. Snap ik.

Vandaag stelt ze dat de toets over moet. De 2 'achten' worden vrijgesteld, maar de rest van de klas moet de toets nog een keer doen, waarbij het laatste cijfer telt. Dus de 6,5 waar zoon best hard voor had gewerkt wordt gewoon ' nietig' verklaard, en hij moet opnieuw aan de bak.....en als hij nu een 5 zou halen ( wat niet zijn plan is, daar niet van, hij is een harde werker) dan is zijn voldoende gewoon verschwunden!!

Wat vinden jullie???

Ik heb hem aangeraden er nog eens een keer met docent, of desnoods mentor over te praten....want ik vind het niet oké.

Noot: ik ben zelf docent, en geen haar op mijn hoofd dat ik dit zo zou aanpakken. Als ik echt zou vinden dat leerlingen een bepaalde vaardigheid of hoeveelheid kennis echt MOETEN beheersen, dan zou ik ze desnoods 10 keer een toets laten maken tijdens een inhaaluur tot ze een acceptabel niveau hebben bereikt, maar een keurig behaalde voldoende gewoon 'deleten' voor een evt lager cijfer....no way. Maar ik ben wel benieuwd naar wat jullie vinden....

Ingrid

Zus

Zus

05-03-2014 om 16:37

Niet eerlijk

Ze zegt hiermee dat ze een 6,5 onvoldoende vindt. Dan had ze het anders moeten normeren, zodat het op lager dan een 5,5 uitkomt. Ze kan niet eerst stellen dat bij een bepaalde hoeveelheid punten het cijfer op een voldoende uitkomt en dan achteraf toch zeggen dat het onvoldoende is. Niet in de haak dus, voldoende is voldoende!

Suze

Suze

05-03-2014 om 16:37

Met je eens

Ik zou het ook onterecht vinden. Wat raar!

Misschien eerst vragen waarom de voldoendes over moeten? Wil ze dat als soort referentiekader hebben?

En laat zoon vragen of hij het gewoon niet over hoeft te doen. Hij had hard geleerd, voldoende gehaald waar hij blij mee was. Waarom over?

Of alleen over doen als het hoogste cijfer telt, want ik zou het ook zeer onterecht vinden als bij hem het lagere cijfer telt.

En misschien: als ze zegt dat een lager cijfer niet telt, dat dan even in een e-mail bevestigen. Dochter heeft het een keer gehad en toen telde toch het lagere cijfer! (ook onterecht vind ik en weet ook niet waar het in de communicatie mis ging, maar vastlegging helpt dan!).

En als je zoon het druk heeft met ook andere proefwerken en SO's, ook dat argument erbij halen. En als je het te erg vindt, voorstellen dat de twee voldoendes het opnemen met de mentor (en ze er evt. mee helpen).

hoogste telt

Je hebt een heel verhaal, maar eigenlijk is het heel simpel. Telt bij een herkansing het laatste cijfer of het hoogste. Ik ken alleen het systeem dat het hoogste cijfer telt.
Als er blijkbaar reden is om hem over te laten doen, vind ik dan ook dat iedereen hem over moet kunnen doen en dat het hoogste hoort te tellen. Ook degene met een 6,5 moet de kans hebben er een 10 van te maken als er reden is het over te laten doen. Zelfs de achten willen misschien wel voor een 10 gaan.
Maar ja, de wegen van een docent zijn vaak ondoorgrondelijk. Blijkbaar mag ze zelf bedenken hoe ze dit doet.

Katniss

Katniss

05-03-2014 om 16:52

Niet eerlijk

Dat is inderdaad niet eerlijk, als je al verplicht herkanst moet het hoogste cijfer gelden. Ik vind het overigens ook niet eerlijk als je bij de eerste ronde een 6,5 haalt, en bij de herkansing het merendeel veel hoger haalt. Maar in ieder geval zou ik proberen die 6,5 zeker te stellen. Dat is een prima cijfer.

Ingrid ot

Ik begrijp dat je zelf docent bent. Ik snap dan weer niet wat de reden is dat jouw leerlingen iets 10 keer ( ik neem aan bij wijze van spreken?) mogen overdoen. Wat voor waarde heeft een cijfer dan? Zeker op het VWO moeten de leerlingen snappen dat ze de toets gewoon de eerste keer goed moeten doen. Anders pech. Je maakt het ze wel erg gemakkelijk door herkansingen te geven. Ik neem aan dat je goed les geeft en dat de te leren stof duidelijk was. Dan is een toets gewoon een toets. En onvoldoende is een onvoldoende.

IngridT

IngridT

05-03-2014 om 17:27 Topicstarter

Mach

Soms kan dat handig zijn. En heeft het niks te maken met hoe goed of slecht een docent uitlegt. Voorbeeld:

Ik geef natuurkunde. Op een havo vwo school. Een basisvaardigheid die alle leerlingen moeten beheersen is het omrekenen van eenheden. Kilogrammen, milligrammen. Maar ook cm3 naar liet, dat soort dingen. In principe basisschoolstof, maar het zakt snel weg. Sommige leerlingen moeten er ook echt weer op oefenen, maar het is iets wat iedereen gewoon moet kunnen. Klaar. We overhoren dat 3 keer per jaar met een so. Sommige ( vaak best slimme, maar ietwat luie) leerlingen blijven daar onvoldoendes op halen, gewoon omdat ze er geen zin in hebben om het te oefenen. Halen ze ergens anders met een proefwerk wel weer op. Toch laten we zulke leerlingen soms tot in de treure zo'n so overmaken. Tijdens een inhaaluur, dus in hun eigen tijd. Net zo lang tot ze er wat tijd in stoppen, oefenen, en wel een voldoende halen. De invloed op hun rapportcijfer is misschien minimaal, maar we willen gewoon dat alle leerlingen die vaardigheid bezitten. In V6 ga je echt af als een gieter als je in iedere opgave die je maak een factor 10 of 100 fout zit omdat je geen eenheden kunt omrekenen. En daarom doen we dat soms op die manier.

En als leerlingen het ondanks oefenen echt lastig blijven vinden...dan help je natuurlijk. Dat zijn trouwens sowieso de types die geen beta pakket gaan kiezen,..

Ingrid

IngridT

IngridT

05-03-2014 om 17:28 Topicstarter

En de rest...

Dank. Het ligt dus niet aan mij.....

Ingrid

Annet

Annet

05-03-2014 om 19:59

Herhalen tot het goed is

Dat gebeurd hier met basisstof aan begin van 5VWO voor wiskunde B. De leraren willen zeker weten dat die stof beheerst wordt. Mijn luie dochter heeft de toets drie keer gedaan terwijl ze ondertussen rustig een 8 of 9 haalt voor de gewone stof. Overigens kunnen ze alleen bij de eerste hertoetsing een hoger punt dan een 6 halen, daarna alleen nog een 6.

Over het Duitse proefwerk ben ik het eens. Wat wel kan is dat iedereen mag overdoen (ook de 6,5) maar dat dan het hoogste cijfer geldt. Dan is het eigen keus voor de 6,5 leerling.

IngridT

IngridT

05-03-2014 om 20:52 Topicstarter

Aardige docente

Zoon heeft gemaild en ook al antwoord. Hij mag zelf kiezen of hij inhaalt. Als ie inhaalt telt aanstelling cijfer. Maar docent weet zeker dat ie beter kan. zaten klaarblijkelijk ook een paar onduidelijkheden in de laatste toets.

Enfin, hij denkt er over na...

Ingrid

Katniss

Katniss

05-03-2014 om 20:59

Laten afhangen van het vak

Mijn dochter zou waarschijnlijk alle 6,5'en laten staan Maar voor je beste vak zou je zo'n herkansing wel kunnen gokken natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.