Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is dit eerlijk??

Situatie: zoon in atheneum 2. Onrustige klas die beroerd scoort. Helft van de klas staat op,afstromen of doubleren.

Vorige week Duitse werkwoordentoets. Dramatisch gemaakt. 4 voldoendes...2 achten en 2 maal een 6,5. Maar liefst 10 enen, en nog tien andersoortige onvoldoendes. Docente niet blij. Snap ik.

Vandaag stelt ze dat de toets over moet. De 2 'achten' worden vrijgesteld, maar de rest van de klas moet de toets nog een keer doen, waarbij het laatste cijfer telt. Dus de 6,5 waar zoon best hard voor had gewerkt wordt gewoon ' nietig' verklaard, en hij moet opnieuw aan de bak.....en als hij nu een 5 zou halen ( wat niet zijn plan is, daar niet van, hij is een harde werker) dan is zijn voldoende gewoon verschwunden!!

Wat vinden jullie???

Ik heb hem aangeraden er nog eens een keer met docent, of desnoods mentor over te praten....want ik vind het niet oké.

Noot: ik ben zelf docent, en geen haar op mijn hoofd dat ik dit zo zou aanpakken. Als ik echt zou vinden dat leerlingen een bepaalde vaardigheid of hoeveelheid kennis echt MOETEN beheersen, dan zou ik ze desnoods 10 keer een toets laten maken tijdens een inhaaluur tot ze een acceptabel niveau hebben bereikt, maar een keurig behaalde voldoende gewoon 'deleten' voor een evt lager cijfer....no way. Maar ik ben wel benieuwd naar wat jullie vinden....

Ingrid

Zus

Zus

05-03-2014 om 16:37

Niet eerlijk

Ze zegt hiermee dat ze een 6,5 onvoldoende vindt. Dan had ze het anders moeten normeren, zodat het op lager dan een 5,5 uitkomt. Ze kan niet eerst stellen dat bij een bepaalde hoeveelheid punten het cijfer op een voldoende uitkomt en dan achteraf toch zeggen dat het onvoldoende is. Niet in de haak dus, voldoende is voldoende!

Suze

Suze

05-03-2014 om 16:37

Met je eens

Ik zou het ook onterecht vinden. Wat raar!

Misschien eerst vragen waarom de voldoendes over moeten? Wil ze dat als soort referentiekader hebben?