Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lamia

lamia

05-11-2015 om 12:39

iq test op school gedaan resultaat 74!!!

mijn zoon van 10 jarig heeft een iq test gedaan met de heel klas (hij zit in groep 6)ik was geschrokken toen had ik de resultaat gezien van 74 punt dat is heel erg weinig,100 is gemideld het is ( mavo)en 130 is hoger

natuurlijk vroeg ik direct naar juf om hem in de gaten te houden
juf merkt dat ie gewoon goed doet in de klas werkt heeft wel moeit met oppervlakte en verhaaltje sommen maar ze had dat ook niet verwacht zulk punt.

hebben jullie je kinderen laten testen?wat is de eerst etap?is dit vergoed?
wat vinden jullie van 74?
wat zullen doen in mijn plaats?

hij heeft geen ADHD geen DYSLECTIE...

het is een nieuwsgierig leerling

ik maak me zorgen

bedankt alvast voor u reacties tegemoet

Mijntje

Mijntje

05-11-2015 om 12:46

geen waarde

Met de hele klas een iq test maken? Daar zou ik geen waarde aan hechten. Dat is niks officieels waarschijnlijk
Een iq test wordt naar mijn weten zorgvuldig afgenomen, 1 op 1 met een psycholoog. Niet met andere kinderen samen en niet met de juf.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-11-2015 om 12:50

Bovendien

Je schrijft dat hij het gewoon goed doet op school. Dat is veel belangrijker, ik zou me er niet druk om maken, en deze uitslag vergeten.

Paddington

Paddington

05-11-2015 om 12:56

Kan verschillende oorzaken

hebben, dus niet te veel waarde aan hechten.

Hier ook een kind met een IQ van 75 (officieel getest bij psycholoog). Las toen hij in groep 7 zat op het niveau van eind groep 4. Hij had moeite met meekomen, dat was de reden van het testen.

Als je zoon verder mee kan doen met de klas, dan zou ik mij niet zo druk maken. Je kunt altijd even in gesprek gaan met de leerkracht en de IB-er als er bij jou echt zorgen blijven.

Fruitella

Fruitella

05-11-2015 om 13:13

Doorvragen

Je best doen en je IQ, daar zit voor zover ik weet geen koppeling tussen.

Ik zou toch nog even vragen waarom de leerkracht de test liet doen en wat er met de uitkomst gebeurt. Gebeurt er niets mee? Waarom heeft de klas het dan moeten doen? Herkent de leerkracht jouw zoon in de uitslag? Zoniet, wat vindt ze meer passen bij je zoon?

mirreke

mirreke

05-11-2015 om 13:15

NIO-toets?

Het is bekend dat de NIO-toets (inderdaad een intelligentietest) door scholen vaak verkeerd wordt uitgevoerd. In een volle klas, met iedereen bij elkaar, dit is niet de bedoeling.

Inderdaad kun je deze uitslag niet serieus nemen. Maar!!! Vraag wat er gebeurt met deze uitslag, waarom is deze toets afgenomen, en wat doet school ermee. Er zijn scholen die deze NIO toets uitvoeren in plaats van de Cito-toets, en gebruiken om het vervolgonderwijs mee te bepalen. Dan ben je in de aap gelogeerd.
Dus, wat doet school ermee, wat was het doel van deze toets? Komt het in het leerlingdossier (vast wel, want alles wat gemeten wordt, wordt vastgelegd)? En heb je wel een probleem, want dan ziet een vervolgschool het ook. Dus ik zou eerlijk gezegd vragen of dit resultaat uit het dossier genomen kan wordne.

Mocht dit een probleem zijn, en wil school dit niet verwijderen, dan zou ik eventueel zelfs overwegen zelf een iq-test te laten uitvoeren, en dat resultaat in het dossier laten opnemen. Straks zit je kind door deze uitslag aan een ongunstig schooladvies vast...

Niet aan mee laten doen

In veel regio's worden alle leerling gegevens vanaf groep 6 gebruikt om het advies voor het vo mee te onderbouwen. Het lijkt mij aannemelijk dat dat ook de reden is voor die klassikale iq test.
Vraag dat na.

Hoewel het verband tussen iq en schoolprestaties/capaciteiten helemaal niet zo groot is of vanzelfsprekend is, doen veel scholen in Nederland alsof de iq getallen voor zich spreken en alsof je er inderdaad een schooltype aan kunt plakken.

Dat is onzin. Maar het gebeurt wel.
En als dat gebeurt met dit cijfer dan kan je kind hoog of laag springen, maar dan wordt het geen mavo en misschien zelfs wel praktijkonderwijs.

Stel op school de vragen die Mirreke voorstelt.
Vraag ook welk iq juf had verwacht.
Vraag een kopie van het leerling rapport. Als het goed is wordt dat ook uitgedrukt in een doorlopende leerlijn waaruit voorspellend is af te lezen welk eindonderwijs op dit moment (met de huidige voortgang) verwacht kan worden.

Zie bijvoorbeeld hier http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/lvs_toetsen/voor_ouders
Maar de school kan ook een ander leerlingvolgsysteem gebruiken.

Het is waarschijnlijk dat die iq meting niet klopt, maar het is mogelijk dat ie wel klopt. Het is mogelijk dat de school signalen van stagnerende ontwikkeling te veel heeft genegeerd.
Wat er ook uitkomt: iq is geen statische eigenschap als de kleur van je ogen. Je kunt bijleren. Voorwaarde is wel dat je in een omgeving zit waar mensen van je verwachten dat je dat kunt.
Opgegeven worden is destructief.
Voor elk iq trouwens.

Meer in het algemeen: Laat je kinderen niet meedoen aan een iq test op school.
Gegevens over het iq kunnen beschouwd worden als gegevens met betrekking tot gezondheid. Zolang die gegevens niet wettelijk noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van extra ondersteuning, mag de school geen registratie van het iq hebben.

Lunapiena

Lunapiena

05-11-2015 om 14:02

Miriam (ot)

Mag ik jou iets vragen? Je schrijft: "Zolang die gegevens niet wettelijk noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van extra ondersteuning, mag de school geen registratie van het iq hebben."

Geldt dit ook voor andere observaties/testuitslagen/diagnoses? Waar kan ik vinden hoe deze regelgeving in elkaar steekt? Ik worstel met de diagnose van mijn kind en een IB'er die een kopie van het onderzoeksverslag wil (zie ook mijn draad hierover).
Verder ben ik benieuwd wat mijn rechten zijn mbt het aanpassen van het dossier van mijn kind op school vóór het naar het VO gaat.
Rijksoverheid.nl zegt alleen dat ouders "de school mogen verzoeken" zaken te wijzigen. ja, dat zal bet. Ik mag ze ook verzoeken hier de strijk te komen doen. Word ik niet wijzer van dus.

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/kan-ik-diagnose-kind-delen-met-leerkracht-zonder-dat-het-in-dossier-komt

Ad Hombre

Ad Hombre

05-11-2015 om 14:37

lamia

Als jij nooit eerder hebt gemerkt dat hij achterblijft kan dat bijna niet waar zijn. Ik zou me er geen zorgen over maken.

In het algemeen moet je pas tests doen als je vindt dat er iets mis is. If it ain't broke, don't fix it. Mijn kinderen zijn slimme ventjes maar ik laat ze niet testen. Nergens voor nodig. En mijn partner (psychologe) denkt daar net zo over.

Fransien

Fransien

05-11-2015 om 14:55

iq-test

De nio is geen iq-test en mag ook niet zo behandeld worden (dat het door leerkrachten wel gebeurd is iets anders maar nog steeds niet terecht).
Een iq-test mag alleen door een psycholoog of orthopedagoog afgenomen worden in een 1-op-1 setting en daarvoor moeten de ouders toestemming geven, vooraf en schriftelijk.

De iq-score van je kind is erg laag. Als je kind zo laag zit, zou je ook achterblijvende cito-scores verwachten (D en E of IV en V) over de hele linie.
Ik zou met de juf in gesprek gaan en als je het idee hebt dat deze score de houding van de juf/school ten opzichte van je kind (sterk) negatief beinvloed, zou ik gaan sparen voor een echte iq-test

Jamie

Jamie

05-11-2015 om 15:07

geen iq test

Dit kan nooit een echte IQ test zijn geweest, die doe je niet op school. Het kan OOK geen NIO zijn geweest want die wordt in groep 7 of 8 of in de eerste gedaan.

Stap naar de directeur, vraag wat voor test er is gedaan en waarom daar geen toestemming voor is gevraagd.

Fransien, een kind met een echt IQ zo laag haalt geen D-scores.

Jamie

Jamie

05-11-2015 om 15:09

oja

Spreekt en schrijft jouw zoon de taal wel 100% goed? Zo nee, een talig testje zal hij slechter maken maar dat betekent niet dat zijn IQ niet goed is. Als je mij drie maanden fulltime Fins laat leren en mij vervolgens een Finse IQ test geeft scoor ik ook lager dan bij de Nederlandse versie.

Hortensia

Hortensia

05-11-2015 om 15:27

schooltesten

Enkele jaren geleden kreeg ik een hartverzakking van zo'n uitslag van een test op school. Zoonlief zou volgens die test ook zo'n laag IQ hebben!

Gelukkig was hij enkele jaren geleden getest bij een onderzoek naar autisme, en die score was een stuk beter. Voor zover ik weet hebben de resultaten van de schooltest hem verder ook niet benadeeld of zo.

viola

viola

05-11-2015 om 15:33

vaak

worden dit soort testen overgedaan als het resultaat niet matcht met de verwachting van school. Dan komt er vaak een totaal andere uitslag.
Uitslag is iig lang niet altijd representatief.
Ik zou aandringen op overdoen. Wil school dat niet dan zou ik zelf voor een goede iq test zorgen, ik zou een tegenwicht willen hebben. Dit staat toch in zijn dossier, gewoon niet serieus nemen kun je zelf wel doen maar dat wil nog niet zeggen dat anderen dit niet doen.

viola

viola

05-11-2015 om 15:36

overigens

vond ik het niet verkeerd dat school hier NIO deed, ter ondersteuning van. Maar bij leerlingen waarbij de uitslag lager dan advies was ging de NIO gewoon in de prullebak.
Bij dochter was NIO hoger dan cito's, en dat heeft mede gezorgd voor een hoger advies, een advies dat mi prima past.

Jamie

Jamie

05-11-2015 om 15:41

viola

Dat WAS geen NIO, die mag helemaal niet gedaan worden in groep 6. Ik zei zelfs net dat het in groep 7 mag maar zelfs dát is niet zo: http://leestrainer.nl/NIO/OuderbrochureNIO.pdf en https://www.boomtestuitgevers.nl/methode/12/NIO#kenmerken

de vraag is dus vooral: WAT is er gedaan, mag dat zomaar en wat wordt er gedaan met de uitslagen?

Krullevaar

Krullevaar

05-11-2015 om 16:01

vraag

Vraag eerst eens wat voor test er is afgenomen. Vraag naar de exacte naam. Het gaat hier waarschijnlijk helemaal niet om een IQ test.

Fransien

Fransien

05-11-2015 om 16:17

Hier een iq van 62

Door de schoolbegeleidingsdienst gemeten, stagiaire orthopedagoog en ondergetekende als niet echt meewerkend kind. Wat wil je ook als stagiaire je als kleuter behandeld terwijl je dat al lang niet meer bent.
Ondanks die iq-test heb ik nog een cito van 550 neergezet. Het heeft mijn ouders nog genoeg moeite gekost om mij in een havo-vwo brugklas te krijgen, school vond huishoudschool meer dan genoeg, want zo'n cito was maar een moment-opname en een 6 jaar oude iq-test die in totale tegenspraak met alle schoolresultaten was zei veel meer. Gelukkig mocht je als ouders destijds je kind voor een school aanmelden en was het advies van de basisschool niet allesbepalend.

lamia

lamia

06-11-2015 om 13:19

bedankt

iedereen die had op mijn reactie reageert,
juf zei dat de iq test telt niet voor de advies.
de school begint dit jaar deze iq test vanaf groep 4 tot gr 8,om te hebben soort beeld van het kind, ieder jaar gaan ze het weer opnieuw de test laten doen.

Fruitella

Fruitella

06-11-2015 om 14:30

Raar?

Wat voor beeld krijgen ze dan van een kind? Wat doen ze dan met het beeld? Er is net geconstateerd dat het beeld dus niet klopt bij jouw kind, gaan ze nu de resultaten vernietigen?

Het telt niet meer met het advies? Het lijkt me sterk dat het niet in 't achterhoofd speelt bij het of een advies.

Ik vind het heel vreemd en ik denk dat je heel alert moet zijn bij deze vage uitleg. Ik heb het gevoel dat je afgedaan bent met dit antwoord.

Onzin

Het klopt niet.
Maar het bericht klopt al niet.
Het taalgebruik, de taalfouten, zijn niet erg consistent.

Is het herfstvakantie?

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 16:21

lamia

Vraag nu eens naar de NAAM van de test zoals wij zeggen. Er is geen test van groep 4-8 die IQ test heet. Ga een gesprek aan met de directeur.

Taalfouten

Misschien is het niet haar moedertaal?

Sneeuwitje

Sneeuwitje

06-11-2015 om 22:47

ik ben ook benieuwd

Wat voor test het dan is. Een 'echte' IQ-test moet je niet eens elk jaar doen, vanwege het 'leereffect'. Dat zie je ook bij kinderen waarbij dezelfde testen regelmatig herhaald worden, dat daar een leereffect kan optreden, dus dat ze een hogere score halen omdat ze de vragen en antwoorden onthouden (en dan sneller binnen de tijd weten te beantwoorden). uiteraard is een IQ test wel altijd een momentopname en moet je voorzichtig zijn met de interpretaties. Dat doe je echt niet ff zomaar (ik doe het soms voor mijn werk, en dan is het soms nog echt gepuzzel om een goed beeld weer te geven). Ik zou er dus echt de kriebels van krijgen: wat meten ze, waarom, waarom hebben ze dat nodig om een goed beeld te krijgen van het kind.
Het is wat anders als het gaat om schoolvorderingen in beeld te krijgen, maar die indruk krijg ik niet uit je bericht. Ik zou het echt goed navragen op school, en daarbij kritisch zijn.

Sneeuwitje

viola

viola

06-11-2015 om 23:33

maakt dat zoveel uit dan?

Welke test precies wordt gebruikt?
Er komt steeds meer op de markt op dit gebied.
En nee, doorgaans zijn het geen zuivere iq testen, doorgaans worden ze wel door scholen enz zo gezien. (Geldt ook voor nio)
Indicaties geven ze natuurlijk wel.
Ik vind het niet perse verkeerd, je kunt zo ook naar potenties kijken.

V@@s

V@@s

06-11-2015 om 23:41

ik vermoed de tussentest van de Vos/Boom

https://www.boomtestuitgevers.nl/methode/18/Tussentest#faq

Die is voor groep 6 èn er kan een IQ mee bepaald worden.

Jamie

Jamie

07-11-2015 om 07:37

nee v@@s

De test die hier bedoeld wordt is voor groep vier - acht en een groep zes test neem je toch niet al af vóór de herfstvakantie?

Jamie

Jamie

07-11-2015 om 07:41

viola

Ja dat maakt uit als het om jouw kind gaat. Met zo'n uitkomst krijg je adviesproblemen. Verder vraag ik mij af of een school zomaar jouw kind mag testen zonder dat je weet wat voor test het is en dus zonder toestemming. Ik zou nooit toestemming geven voor zoiets vaags waar wel een IQcjfertje uit rolt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.