Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
DavidJ

DavidJ

14-11-2016 om 19:26

Iq 145+ en cito 550 maar slechte cijfers op het gymnasium

Onze zoon is slim genoeg voor het gymnasium zou je denken. Basisschool altijd hoge cijfers en nu brugklas is een probleem. Hij zit alleen maar te gamen op zijn kamer. Zit hij niet achter zijn computer dan is hij op zijn mobiel bezig of voor de tv te vinden. NIKS anders vindt hij leuk. Geen zin om naar vrienden te gaan. Huiswerk maken? Is altijd af volgens zoon, het boeit hem niet. Alles draait om gamen. Iemand tips? Afspraken maken over minder gamen lukt niet. Hij doet het dan toch stiekem.

Pirata

Pirata

14-11-2016 om 20:03

Resultaten?

Wat zijn zijn resultaten tot nu toe dan? Verveelt hij zich dood op school of laat hij zich "gewoon" af leiden door gamen?
Heb je al huiswerkbegeleiding overwogen? Hij zal niet de eerste slimmerik zijn die met niks doen toch afzakt qua niveau. Op elk niveau wordt verwacht dat je je huiswerk doet trouwens.

Strenger

Toch wat strenger zijn, dan maar. Niet gamen, laptop, telefoon totdat het huiswerk af is. Voelt hij zich wel prettig op school, heeft hij vrienden in de klas?

intelligentie

is geen garantie voor schoolsucces. Er is ook nog zoiets als motivatie en doorzettingsvermogen nodig. Mogelijk is je zoon nogal geschrokken van het feit dat hij nu iets moet doen, na al die jaren aanlummelen op de basisschool. Hij zal de eerste en de laatste niet zijn...

Misschien is het dus niet eens onwil, maar meer onmacht. Heeft hij geen idee hoe hij het allemaal aan moet pakken. Wat je dan best kunt doen is er voorlopig even bovenop gaan zitten. Kijk elke dag eens samen wat er in magister/zijn agenda/de planner (welk systeem er dan ook gebruikt wordt) staat aan huiswerk en controleer of hij gedaan heeft wat hij zegt dat hij gedaan heeft. Maak samen een planning, check, controleer enz. En ja, voorlopig dus ook even strenger optreden m.b.t. het gamen. Dat mag als het huiswerk af is. Eerder niet. En als afspraken niet helpen zul je maatregelen moeten treffen. Zodat het ook niet stiekem kan.

Ava

Ava

15-11-2016 om 12:23

bekend euvel

Dat is een bekend euvel bij slimme kinderen. Veel slimpies leren niet hoe je plant, organiseert, hoe je het maakwerk aanpakt. Dat is toch helemaal niet moeilijk, zou je denken. Voor een deel van deze kinderen is dat echt zo. Veel hebben deze vaardigheden niet nodig gehad en dus niet geoefend. En ook dat is te leren. Dus agenda erbij, controleren wat er in staat, bespreken wat hij eerst gaat doen, wat daarna etc.

En een ander deel is misschien de structuur die hij nodig heeft en de verlokkingen van het gamen (en andere afleidingen die er zijn). Het gamen kan (voorlopig) achter slot en grendel, vraag aan school of er een huiswerkklas is (of je moet thuis als stok gaan fungeren).

Als je toch twijfelt of het gaat om hoe je het werkje dat voor je ligt, tackelt, kan je overwegen een RT te zoeken die samen met hem, adhv het huiswerk en zijn huidige aanpak, kijkt wat welke vaardigheden hij moet leren en welke tactiek hem het beste ligt.

Bennikki

Bennikki

15-11-2016 om 12:57

Gamen

Ik vind kunnen gamen oo de eigen slaapkamer helemaal niks. Hier staat de playstation beneden en kan het dus niet stiekem, maarja ik werk thuis en hou het in de gaten. Wij hebben hier "schermtijd" en als het huiswerk voor 6 uur af is dan krijgt zoon een half uur extra, dat werkt erg goed.
Ik denk inderdaad dat je zoon nu even niet meer weet hoe hij het aan moet pakken waar het eerst allemaal vanzelf ging. Dat kan er bij slimme kinderen flink inhakken! Maar eigenlijk wel goed dat het nu al gebeurd, hoe jonger hoe gemakkelijker het bijgestuurd kan worden.

Yura

Yura

15-11-2016 om 13:28

Simpel

Gewoon die playstation weg halen, zo heb ik mijn zoon ook door 3 en 4 vwo geloodst. Hij puberde laat, dus kreeg daarom er misschien iets later last van dan jouw zoon, maar ze kunnen het gewoon niet weerstaan. Zeker die online spellen zijn funest. Vanaf de 5e kon hij het zelf weer in de hand houden.

zebra

zebra

15-11-2016 om 16:11

wat is de reden

van het niet gemotiveerd zijn? Heeft hij het naar zijn zin in de klas, heeft hij vrienden op school? Heeft hij moeite met plannen van huiswerk?
Ik heb onze zoon (destijds havo) nog een tijd geholpen met het plannen van het huiswerk totdat hij aangaf het zelf te kunnen.

Sanne

Sanne

15-11-2016 om 23:26

Wat doet school?

Dit soort kinderen zitten er meer op het gym, nooit hoeven leren, nooit hoeven inzetten en meestal hebben ze daar in de brugklas juist veel oog voor. Hoe is dat op jullie school?

DavidJ

DavidJ

17-11-2016 om 10:05

Dankjewel en

De school doet nu nog helemaal niets. Het eerste rapport gesprek is volgende week. Zijn cijfers vliegen alle kanten op, deze week vooral omlaag. Je weet nooit bij welk vak er een uitschieter naar beneden is. Deze week kwamen binnen: Engels 3, Frans 2,5, geschiedenis 5, aardrijkskunde 5,2, biologie 7. Zijn handschrift is ook een ramp en slordig werken vinden leerkrachten ook niet fijn nakijken. Het zakt echt behoorlijk naar beneden. Ik zie wel dat zoon een probleem heeft met gamen. We hebben zijn laptop uit zijn kamer verwijderd en nu zit hij nog de hele tijd stiekem op zijn mobiel. We hebben als regel dat hij zijn mobiel beneden moet laten. Toch neemt hij hem steeds stiekem mee en gamed online elk moment dat hij kan pakken. Het begint al in de ochtend. Pffff...hier moet iets drastisch veranderen. Ik heb net contact opgenomen met de huiswerkbegeleiding van school. Zit te denken aan 2x per week huiswerkbegeleiding. Het ontbreekt hem inderdaad aan motivatie. Hij vind school maar saai. Hij heeft wel vrienden op school maar wil nooit afspreken na school. Dankjewel voor de tip. Het kost wel veel... In de pauze zit hij met zijn vrienden samen in een groepje en ze gamen tijdens de pauze. Ik baal hiervan, zou liever zien dat hij even naar buiten gaat. Dit is toch ook niet goed voor de concentratie tijdens de les. Doen alle pubers dat op hun mobieltje staren in de pauze. Wel makkelijk voor de school, je hebt geen last van ze.

David, voorbeeld

Mijn zoon (15) is vorig jaar overgestapt naar een andere school (4e klas) en begon daar ook met slechte cijfers. In de pauzes zat hij toen ook steeds met zijn mobiel voor zijn neus. Dat werd echter wel opgemerkt door docenten en die spraken hem erop aan. Met 1 docent heeft hij daar toen ook heel concrete afspraken over gemaakt. Daarna is dat gedrag ook veranderd.

Het hangt dus van de school/docenten af hoe ze er mee omgaan.

Wat thuis betreft zou ik het echt even strenger aanpakken. Als je een afspraak hebt over mobiel beneden en hij houdt zich daar niet aan, dan zou ik hem zijn mobiel bij jou laten inleveren voor minstens een paar dagen (heeft hij hem nodig voor school dan kan hij dat onder jouw toezicht even opzoeken/doen en dan weer inleveren). Zie het als teken dat hij die verantwoordelijkheid niet aankan, en daar dus hulp bij nodig heeft.

Triva

Triva

17-11-2016 om 10:30

wifi?

Gebruikt hij de wifi of heeft hij 4G? In het eerste geval: trek de wifi er uit

Li

Li

17-11-2016 om 12:43

maar dan gamen ze offline gewoon door. Hier heeft zoon nu zelf na een stevig gesprek met ons een automatische afsluiter geïnstalleerd. Ben benieuwd of het werkt.

Aanleiding: hij zag er zo moe uit in de klas dat juf een kopje thee voor hem ging halen, waar iedereen bij was. Ik denk eerlijk gezegd dat hij liever straf had gehad. Bedankt voor de bewustwording, zorgzame juf

Marjoleine64

Marjoleine64

17-11-2016 om 17:00

LOL Li!

Zo'n kopje thee werkt waarschijnlijk een stuk beter dan door de mentor meerdere keren met ouders op het 10-minute gesprek te moeten komen omdat je in de les in slaap valt (onze oudste in 4 en 5 VWO). Ook tijdens zijn eindexamen is hij in slaap gevallen (en heel subtiel wakker gemaakt door de surveillant die toevallig een van zijn favoriete docenten was). Dat moest natuurlijk bij de diploma-uitreiking wel even gememoreerd worden... Dat kwam overigens niet (niet alleen) door het gamen, maar in algemene zin door te laat naar bed gaan.

Li

Li

17-11-2016 om 18:07

Het was echt superlief bedoeld van de juf, maar zoon is natuurlijk wel een puber en wil dit nooit meer meemaken. Het moment voor ons om toe te slaan dus...

jennifer

jennifer

17-11-2016 om 21:26

Herkenbaar

Wij hebben dit probleem ook gehad met onze zoon.

Wij hebben dus echt na diverse keren afspraken maken alles afgepakt ja er zullen mensen misschien denken dat doe je toch niet maar het hielp wel.

Mobiel kreeg onze zoon alleen als hij naar school moest thuis gelijk inleveren.

Gamen moest hij verdienen door te laten zien dat hij met school bezig was hij is echt gaan leren de tijd gaan nemen voor huiswerk maken enz..

Gamen kan echt een game verslaving opleveren en dan is inderdaad alles voor de rest saai.

Net mijn zoon

Zit nu in 3 gym, vergelijkbare scores en moeilijk aan het werk te krijgen. Het is voor mij ook nog "moeilijk" om me in te houden, omdat ik als docente en mentor van een derde klas ook nog mijn professionele kunnen op hem wou loslaten. Maar goed, jouw zoon... Alles verbieden gaat niet werken. Hij gaat in de contramine, en uiteindelijk zal hij gewoon weigeren wat te doen. Het stedelijk gymnasium waar mijn zoon zit, doet weinig aan begeleiding. Dat zul je zwlf mieten doen.
Baby steps: inderdaad de games weg uit zijn kamer en in de woonkamer. Daarna: met hem een planning maken, elke week, liefst op een vaste moment en vaste plek. Al het huiswerk en leerwerk inplannen. Gemiddeld moet je iets 7 keer herhalen wil het beklijven. Soms 4 keer, soms 8 keer, maar gemiddeld 7 keer. Kleine stukjes vaak werken beter dan een of twee keer voor een toets lang werken.
Hij moet dus leren leren. Als het jou niet lukt dan probeer een remedial teacher te vinden, om hem te begeleiden. Sterkte!!
Sini

nora

nora

19-11-2016 om 20:17

tsja

Lastig want volgens mij zit er vaak gewoon een groot gat tussen de belevingswereld van pubers en school. Ze vinden het vaak vreselijk, die constante stroom van moeten, moeten presteren, gehoorzamen, regels opvolgen. Ze worden overspoeld door het gevoel hun vrijheid kwijt te zijn en alleen maar mee moeten hobbelen met de grote hoop.

Dochter hier is ook vergroeid met haar schermen, ik vind dat vrij normaal.
Nu zal niemand mij daar over afschieten want dochter presteert goed.
Misschien heb ik daardoor makkelijk praten, kan. Maar zou ze niet presteren, zou ik haar zeker niet ook nog die vrijheid afnemen. Dochter vindt het nl ook vreselijk op school. Ik denk dat zij het juist wat uithoudt omdat ze zichzelf oplegt te presteren, heeft ze iig nog die uitdaging.
Uiterlijk gezien lijkt ze zich prima te voelen op school. En ik denk dat er velen zoals zij zijn en dat we dat met zn allen prima vinden. School hoort vreselijk te zijn, of zoiets.

Het zal vast voor sommige kinderen anders werken, maar ik zou bij mijn kinderen nooit dwang gaan opleggen. Zou dochter slecht gaan scoren zou ik toch met haar zelf gaan zoeken naar motivatie.
Tuurlijk kan een schermbeperking prima passen, maar dan wel als kind er zelf ook achter staat, wat mij betreft. Dochter heeft mij ook weleens gevraagd haar mobieltje te verstoppen.
Maar zeker als er grote motivatie problemen spelen lijkt het me een lapmiddel. Dat kun je wel even doen maar op de lange termijn werkt het niet.
Ik zou echt met hem samen zoeken naar mogelijkheden, oplossingen. Naast hem, niet tegenover hem.

Moe de Loos

Moe de Loos

20-11-2016 om 23:55

Stroop de mouwen vast maar op

You can lead a horse to the water, but you can't make him drink.

Zoon hier is gedurende zijn middelbare schooltijd zijn bed uitgekomen en doorgegaan met ademen, en daar was alles meegezegd. Hij kwam ook de school binnen met een cito van 550 in een gymnasiumbrugklas en verliet hem met een havo-diploma. Na 7 jaar hangen, wurgen,mopperen en dreigen. Op professionele huiswerkbegeleiding na hebben we alles geprobeerd,naast hem zitten bij het huiswerk maken,planenn, bijles,dreigen en worsten voor de neus hangen. Schermverboden wist hij slinks te omzeilen, en toen de smartphone zijn opwachting deed was er helemaal geen houden meer aan.

Nu volgt hij een hbo-opleiding en is zonder noemenswaardige inspanning een van de beteren van zijn jaar. Op zijn stage is hij helemaal op zijn plek. Daar loopt hij niet de kantjes van af. Ik heb er uiteindelijk wel vertrouwen in, dat het wel goed zal komen.

Volgens zoon zit het hem erin dat driekwart van de stof op school hem totaal niet interesseerde, en dat hij het eenvoudig niet kon op kon brengen. Eigenlijk dus wat de vorige poster hier zegt. AL denk ik wel dat zij inderdaad makkelijk praten heeft met een kind dat goed presteert. Zeg nooit nooit, als je zelf niet in die situatie bent geweest.

nora

nora

21-11-2016 om 05:22

maar

Ik voel ook bij dochter hier het zeer dunne lijntje.
Bij haar heb ik heel bewust gekozen vanaf begin stapjes terug te doen, op mn handen te gaan zitten, me te verbijten. Na 3 dagen middelbaar had zij het ook wel 'gezien', en besloten dat ze het helemaal niets vond.
Ik 'weet' gewoon dat ik bij haar ook heel makkelijk en snel in een neerwaartse spiraal zou kunnen komen, als ik net wat teveel zou overnemen.
Juist het gebrek aan regie speelt haar parten. Als ik als ouder er óók nog achteraan zou gaan, zou ze heel makkelijk kunnen afglijden. Juist haar kleine gevoel dat ze iig zélf nog kiest om te presteren houdt de flow vast, of zoiets, vermoed ik sterk.

Threeboys

Threeboys

25-11-2016 om 18:59

Herkenbaar

Het enige dat hier werkt: slechte punten = geen ps4

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.