Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ipad-onderwijs lijkt ons niks, toch naar open dag?

We zijn bezig met open dagen voor zoon (groep 7, dus geen haast). Er is een school die op zichzelf in aanmerking zou kunnen komen: Havo/VWO en dichtbij. Maarrr: zij hebben Ipad-onderwijs ingevoerd. Mij lijkt dat echt helemaal niks (en het draadje over dit onderwerp sterkt me daar alleen maar in). Nou ben ik een beetje een fossiel, qua techniek, maar partner is IT-er dus die kan niet van computervrees worden beschuldigd en ook hem lijkt het niks.

Nou weet je in Amsterdam door het lotingencircus nooit waar je terecht gaat komen. Wat zouden jullie doen: toch naar open dag, want misschien is die school verder wel ok en kan het zinvol zijn als 2e of 3e keus, of gewoon helemaal links laten liggen zodat zoon (in elk geval voorlopig) niet beter weet?

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2015 om 12:55

Geen grote experimenten

Ik ben niet voor experimenten op dit gebied. Ik heb mijn zoon uit groep 4 overgezet op een andere school omdat zijn basisschool tablet (snappet) onderwijs invoerde. Onverantwoordelijk, maar van de 200 kinderen was er maar 1 kind waarvan de ouders die consequentie trokken. Onbegrijpelijk wat mij betreft.

Nou moet ik wel zeggen dat er belangrijke verschillen waren:

- In groep 4 leer je basisvaardigheden, op het VO ben je al een stuk verder in je ontwikkeling.

- Bij snappet gingen alle werkjes en oefeningen via de tablets, nogal ingrijpend. Niet alle inzet van tablets hoeft zover te gaan.

Dus, ik zou als ik jou was juist wel gaan, om je voor te lichten over wat dat tabletonderwijs nou precies inhoudt. Het enkele gebruik van tablets is op zich natuurlijk niet perse verkeerd. Het gaat erom hoe je ze gebruikt.

Marea

Marea

06-02-2015 om 15:21

Temet

Ik denk dat je naar de school in Nieuw-Sloten bent geweest. Waarom ga je dan niet naar 'de grote broer' van die school, die hebben toch geen ipadonderwijs? Of vind je die te groot?

Marea

Marea

06-02-2015 om 15:23

IpAd

Mijn dochter werkt met een iPad omdat ze slechtziend is. Het verschil is dat zij alle boeken als pdf heeft en bij ipadscholen er verbinding gemaakt wordt met een boek. Heb ik begrepen. Voor mijn dochter is het ideaal, ik hoorde van twee kinderen die op het Spinoza (?) zaten dat er vaak storingen waren en ze dan 's avonds niet bij hun boek konden.

Emmawee

Emmawee

06-02-2015 om 16:52

Wel gaan

Het kan nooit kwaad om de school van binnen te zien en misschien kunnen vooroordelen weggenomen worden.
Het is mij inmiddels al helder hoeveel variatie er bestaat in iPad gebruik op scholen.
Op de school waar mijn zoon heen gaat, zijn ze in de experimentele, vrijwillige fase tegen van alles aangelopen en hebben ze al heel wat hobbels weggenomen en zaken verbeterd.
De docent heeft bijvoorbeeld een app-lock voor de hele klas. En er zijn altijd papieren boeken in de klas aanwezig.
En er worden ook gewoon aantekeningen op papier gemaakt. De iPad is er een middel en geen doel op zich.
Wij hadden dus al voor deze school gekozen voor we wisten dat ze komend schooljaar volledig overschakelen naar gebruik van de iPad. En met volledig wordt bedoeld: voor alle leerlingen. Het zou me niet verbazen als steeds meer scholen die overstap gaan maken de komende jaren. Wat dat betreft weet je nooit helemaal waar je voor kiest.
Zoon heeft ook helemaal niet overdreven enthousiast gereageerd op die iPad, terwijl het echt wel iets bijzonders is (wij hebben zoiets niet in huis). Hij is vooral gevallen voor het muziekonderwijs en de sfeer op die school.

Kortom, ik zou gewoon gaan kijken en je laten informeren.

Groeten, Maw.

tablet

tablet

06-02-2015 om 17:09

kiezen

Je kan pas kiezen als je weet wat er te kiezen valt..
Als je denkt dat je kind verleidt zal worden door het apparaat ga je op dit moment nog even zonder 'm kijken.

Temet

Temet

06-02-2015 om 17:21 Topicstarter

Marea

Nee, we zijn bij de grote broer geweest, en de vraag is of we nog moeten kijken bij kleine broer.

We wonen op loopafstand van grote broer. Zoon was wel enthousiast, al denk ik dat hij het fenomeen open dag ook gewoon interessant vond. Maar zowel technasium als gymnasium leken m wel wat. Als hij zou opteren voor het eerste is de keuze van de school daarmee ook meteen gegeven, want het Caland is de enige die dat biedt. Maar dan nog moet je wat alternatieven achter de hand houden ivm het lotingengedoe, en Caland2 is natuurlijk ook best dichtbij.

Zoon heeft naar mijn smaak een wat te sterke neiging tot schermverslaving en dan vind ik Ipad-onderwijs in welke vorm dan ook gewoon de kat op het spek binden (en verder heb ik er ook het nodige tegen). Hoewel je natuurlijk ook kan hopen dat zo'n joch dat scherm met school gaat associëren en er in zijn vrije tijd niet meer naar omkijkt. Net zoals de literatuurlessen op school voor mij het lezen van NL literatuur destijds voor lange tijd hebben tegengemaakt . Maar gek genoeg schijnt het met tablets niet zo te werken.

Zonder m kijken, zoals Tablet oppert, daar had ik nog niet aan gedacht. Ook nog een optie inderdaad. Maar eerst eens kijken wanneer die open dag uberhaupt is. Een flink aantal scholen hebben die a.s. zaterdag of a.s. woensdag en dan kunnen we niet.

Groeten,

Temet

Marea

Marea

06-02-2015 om 23:00

Mee indrukken

Ik woon in de wijk bij kleine broer en veel kinderen van onze basisschool zitten er nu naar tevredenheid op. Bestaat nog niet zo lang. Het lijkt me heerlijk zo'n kleine school. Ik ken ook veel kinderen op t Caland en zij en de ouders zijn tevreden. En die is weer mega. Onze kinderen zitten echter in zuid op school. Ik wilde ze een beetje uit Osdorp weg hebben.

Als je kind in groep 7 zit is het volgens mij voor dit jaar voornamelijk belangrijk dat hij enig idee krijgt van wat een middelbare school nou eigenlijk is. Ik denk dat er zoveel indrukken zijn dat die iPad misschien niet eens zo'n grote rol speelt in zijn keuze.

En maar even afwachten hoe dat plaatsingscirsus uitpakt. Ben bang dat het heel veel rechtszaken gaat opleveren en er voor volgend jaar weer een ander systeem komt. Helaas moet je nu al naar enkele scholen kijken want het lukt je niet om in een jaar alle scholen te bekijken. Je kunt er tien op je lijstje zetten volgens mij.

Succes met de beslissing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.