Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moedervan

Moedervan

20-06-2016 om 12:43

Introductieweek HBO

Mijn dochter kwam net naar mij toe: de introductieweek van Leiden valt in onze zomervakantie. Wij moeten vroeg vrij vragen (voor 1 dec al) en mijn man kon niet eerder weg dus wij hebben geboekt van 6-20 augustus. De introductieweek valt al van 15-20. We hebben ook nog een kind op de middelbare en die krijgt pas 23 juli vakantie en ja mijn oudste wilde nog graag een keertje met ons mee.

Ze heeft gezocht maar kan alleen de start van de universiteit vinden, 5 september. Niet van het HBO in Leiden. Waarom doen ze de introductieweek zo vroeg? Begint het HBO eerder?

Taruh

Taruh

20-06-2016 om 12:58

de weken er na

in de weken er na tot aan de start van het college jaar zijn de introducties van de studentenverenigingen. Bij veel verenigingen kun je alleen inschrijven tijdens de EL CID en dan volgt de rest van de introductie.

van de El cid site: Denk je er over na om tijdens de EL CID-week lid te worden van een studentenvereniging? Houd er dan rekening mee dat tijdens de twee weken na de EL CID-week de KennisMakingsTijd (KMT) van de meeste verenigingen plaatsvindt. Zorg dan dat je die twee weken vrij hebt in je agenda."

De EL CID is het begin van de introductieperiode, die duurt dus langer dan die week.

EL CID is altijd de 2e week van augustus.

Die introductie van 15-20 aug

Is in Leiden de El cid. Dat is voor uni en hbo. En niet voor een specifieke opleiding. Zo heeft elke studentenstad zijn eigen introdroductie week voor alle an studenten. Pas daarna beginnen de introducties van de studentenverenigingen en nog weer later de introducties van de opleidingen van hbo en uni zelf.
Of ze mee moet of wil doen aan de el cid moet ze zelf weten. Vooral leuk als je onbekend bent in de stad en je gaat er wonen. Voor de studie zelf hoeft het echt niet. Het is toch alles door elkaar en vooral sociaal met veeeeel drinken

o.t.

Het is een raar fenomeen in onze samenleving: je mag tot 18 geen alcohol drinken. Niks.
En dan komt de introductie van een nieuwe fase in je leven, in een andere omgeving, waar je alles nog moet gaan uitvinden, en wordt er sociaal gezien verwacht dat je veeeel gaat drinken. Het is hollen of stilstaan zo!

Hoe werkt dat in de praktijk?
Kennen startende drinkers hun grenzen? Doen ze meteen al dingen waar ze voorlopig spijt van gaan hebben? Voegt deze introductie veel toe aan een geode start?
Hoe voel je je als je niet zo'n 'sociaal' type bent, meer introvert?

Leidenaar

Leidenaar

20-06-2016 om 13:52

geen druppel gedronken

en ik vond de el cid week toch heel nuttig en leuk destijds. Maar ook weer niet onoverkomelijk als je er niet aan meedoet. Ik zou er niet mijn vakantie voor opgeven hoor. Alleen moet ze dan zelf wat actiever zijn met kijken bij welke studentenvereniging ze wil. Dat is eigenlijk het belangrijkste: dat je bij alle verenigingen de sfeer opsnuift en wat praktische info krijgt over studeren (maar die staat tegenwoordig naar ik aanneem ook gewoon op Internet).

Ook Leidse

Ook Leidse

20-06-2016 om 14:00

Wat Mach zegt

In die periode is de El Cid week. Dat staat los van het HBO en Uni. De El Cid week kan ze best missen hoor, of ze moet heel graag lid worden van een studentenvereniging. Hogeschool Leiden heeft later pas de introductie voor de diverse studierichtingen. Dat is pas na 20 augustus. Dus geen zorgen.

Dees

Dees

20-06-2016 om 14:58

Yura

Yura

20-06-2016 om 17:28

Zoeken

Het is wel zoeken dat vaak op internet dat soort data. Wij hadden er wel rekening mee gehouden. In november al geboekt, omdat tickets goedkoop waren (we gaan ver weg). Heel vroeg, maar gelukkig heeft jongste ook vroeg vakantie (zitten in midden) dus dat kon ook. Studie die zoon had gekozen had de gezamenlijke introductie van de hele uni in dezelfde week als jouw dochter, maar het introductie-weekend van de studie die hij wilde was nog in de week daarvoor. Ongeveer in januari besloten we dat het een andere studie moest worden, op grond van zijn resultaten. Dus hij kwam ergens terecht waar het introductie-weekend pas in het eerste weekend van december was, de algemene introductie wel ook weer in de week van 15/8, dat is dus bijna overal zo heb ik de indruk. Uiteindelijk is zoon gezakt en gaat man enorm in de knoei komen op werk met die vroege vakantie.

Ik jouw geval zou ik denk ik die introductie overslaan. Of misschien kan ze eerder terug? Afhankelijk van waar jullie zitten. Als je op een doordeweekse dag terug vliegt valt de prijs meestal wel mee. Transavia vliegt op veel vakantie-bestemmingen.

Het wordt sowieso lastig als ze in het hoger onderwijs zitten met gezamenlijke vakanties had ik al gemerkt. Was al een beetje aan het kijken voor volgend jaar en als zoon inderdaad was gaan studeren hadden ze slechts 3 weken tegelijk vrij. Zoon zat dan in eerste 3 weken van juli nog met herkansingen en dochter met introductie al halverwege augustus. Nou ja hoeven we ons niet meer druk om te maken voor komend jaar, elke nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen.

Was het vroeger anders?

Toen ik ging studeren en op kamers gingwas ik 18 en hadden we al lang geen klassieke zomervakantie met het hele gezin meer. Ik heb 2 oudere broers en een oudere zus die toen al lang studeerden en het huis uit waren. Mijn jongste zusje bleef alleen achter. De uitstapjes met het hele gezin werden toen af en toe een weekend of zelfs alleen een dagje.
Verder ging ik op vakantie met studiegenoten oid.
Ik vind dat universiteit en hbo ook absoluut geen rekening hoeven te houden met VO schoolvakanties.

Moedervan

Moedervan

20-06-2016 om 23:00

Dees

mijn dochter kan de start van het HBO niet vinden, wel van de universiteit en de introductieweek weet ze nu al, die hoefde je niet te googlen. Wij hadden onze vakantie ook niet verzet er voor. Mijn man kon niet eerder ivm een collega.

Moedervan

Moedervan

20-06-2016 om 23:02

Mach

Nee dat hoeft niet maar mijn dochter is nog 16 en ik vind het niet zo gek dat zij nog mee wil op vakantie. Een introductie van 3 weken vind ik absurd. Waarom zo vroeg beginnen? Er zijn dus maar drie weken dat mijn beide kinderen dan gelijk vakantie hebben en dat vind ik wel erg weinig.

Li

Li

20-06-2016 om 23:23

gewoon op vakantie

Zo spannend zijn die introductieweken nou ook weer niet. Vakantie is leuker.

Nou ik heb gestudeerd in Groningen en de Keiweek ( zoals dat daar heet) was wel 1 van de beste weken van mijn studietijd. Voor het eerst alleen op kamers in een verre stad. Stad en veel mensen leren kennen. Dat was het idee dan deze introweken. Mij eerste vrienden in de stad gemaakt waar ik helemaal alleen heen was gegaan. Was toen ook alleen voor de universiteitsstudenten. En bijna iedereen woonde op kamers.
Tegenwoordig is die introweek toch anders met veel thuiswonende studenten en hbo-ers die een stuk jonger zijn.
Ik kan mij voorstellen dat het voor een 16 jarige die thuis woont en de stad Leiden al kent een stuk minder interessant is. Maar ik had het voor geen goud willen missen aan het begin van mijn studententijd

Dees

Dees

21-06-2016 om 09:11

Maar moedervan

Je dochter had dat toch even kunnen navragen? Dat kan waarschijnlijk nog steeds.

Moedervan

Moedervan

21-06-2016 om 09:25

navragen

Vind je het zelf niet vreemd dan dat je nergens kunt terugvinden wanneer het HBO je verwacht? Voor de universiteit is dat zo terug te vinden maar een jaarplanner voor de HBO is voor ons onvindbaar.

Jesse_1

Jesse_1

21-06-2016 om 10:45

Is het verplicht?

Wat ik uit mijn studententijd kan herinneren is, dat dit meer voor de leuk was om de stad een beetje te leren kennen en als je van plan bent om lid te worden van een studentenvereniging, je hier op te oriënteren.
Pas de introductie van de faculteit/afdeling zelf was echt informatief en nuttig.

Ik zou dus wel even goed nagaan voor je dochter, wat ze hier aan gaat hebben en of ze hier heen wil.

Dees

Dees

21-06-2016 om 11:08

vakanties

Voor zover ik me kan herinneren hebben universiteiten alleen kerst en zomervakantie. En hebben de hbo's gewoon schoolvakanties zoals landelijk bepaald. Dat de studieverenigingen het een en ander organiseren is leuk, maar niet verplicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.