Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dorle

dorle

04-02-2014 om 14:50

intelligentie structuur test

Heeft iemand ervaring met de Intelligentie Structuur Test? Deze wordt afgenomen bij dochter als ze in aanmerking wil komen voor speciale VWO klas.

dorle

dorle

04-02-2014 om 19:55

annet

Dank voor dit stukje.

dorle

dorle

06-02-2014 om 16:46

niemand meer?

Niemand ervaring met die test?

test

test

02-04-2014 om 13:39

Dorle

Dorle, ik gebruik je vraag uit Februari in de hoop op meer reacties nu de schooladviezen bekend zijn en wellicht meerderen een uitnodiging gekregen hebben. Heeft je kind de test gemaakt?

Mijn kind heeft ook een uitnodiging gekregen, die standaard afgenomen wordt bij alle kinderen met een havo/vwo advies en bedoeld om de kinderen er uit te filteren die meer uitdaging nodig hebben, vwo+
Daarnaast wordt ook FES afgenomen ( een motivatietest).

Ik weet tot nu toe dat er geen iq uit komt ( mooi), er zicht komt op de sterke/zwakke punten ( altijd handig), hoe het zit met de motivatie van mijn kind ( ben ik wel benieuwd naar) en dat het geen COTAN goedkeuring heeft. Voor VWO+ loopt mijn kind niet warm ( extra werk !!!!) ,maar voor deze kinderen kunnen soepeler overgangsregels gelden.

Ik ben vooral benieuwd wat er verder met deze gegevens gedaan wordt. Ik probeer goede afwegingen te maken welke gegevens van mijn kinderen in dossiers terecht komen ( voor zover ik daar invloed op heb). Deze test wordt vergoed door het VO.

dorle

dorle

08-04-2014 om 20:35

nog niet gehoord

De uitslag krijgen we pas eind april. Maar ik denk dat het heel pittig was. Hier krijgen de HAVO VWO leerlingen de test pas later, de VWO plus kinderen mochten de test nu al maken om te zien of ze in aanmerking komen voor VWO plus.

test

test

08-04-2014 om 21:51

dorle

Maar, wat zijn dan de vwo+ kinderen? die moeten er met deze test toch juist uitgehaald worden?
Ik heb contact gehad met het VO. Ze gebruiken de informatie ook om kinderen beter te kunnen begeleiden...ook zij die geen +advies krijgen. en ja, ik heb het recht om dit uit het dossier te laten verwijderen ( maar een copietje is zo gemaakt). Er werd aangegeven dat de test errug moeilijk is en dat kinderen delen waarschijnlijk helemaal niet kunnen maken. Er wordt maar een handjevol kinderen uitgepikt voor dat programma. Mijn kind gaat wel, maar heeft op voorhand al aangegeven dat hij niet aan dat programma mee wil doen. ( ach, mocht er toch een +advies uitkomen dan zien we wel verder). Ik blijf wat sceptisch maar mijn nieuwsgierigheid naar het Fes gedeelte en zijn sterke en zwakke punten wint.

Annet

Annet

08-04-2014 om 23:06

Op het gymnasium van oudste

kregen tot het jaar voor haar alle eersteklassers zo'n soort test. De bedoeling was er kinderen uit te halen die extra uitdaging nodig hadden.
De hele groep bestond uit vwo-plussers (cito vanaf 545).
Het effect was dat een aantal kinderen tijdens het eerste jaar iets extra's mochten doen in een bepaalde richting. Eigenlijk was het aanbod heel beperkt. Ik geloof dat het in de tweede klas nog doorging. Er werden kinderen geselecteerd die niet altijd wilden. En er werden kinderen niet geselecteerd die wel wilden.
Toen mijn oudste op die school terecht kwam, was de test net afgeschaft. Ze zijn overgegaan op: iedereen die gemotiveerd is, mag het extra aanbod volgen (wel eventueel loten bij te veel vraag naar één onderwerp). Dit werkte veel beter. Ik geloof dat de cijfers voor de normale vakken wel voldoende moesten zijn, dat lijkt me een realistische eis.
Oudste zit nu in klas 5. Ik heb geen idee wat ze nu doen.
School heeft toen aangegeven dat de test behalve niet effectief in het doel, vooral veel geld kostte.

test

test

09-04-2014 om 09:15

begeleiding

De test bestaat uit 2 delen, ook een motivatietest. Volgens mij worden de kinderen er uit gepikt die de "capaciteiten", maar ook de motivatie hebben. Ik heb nou niet een duidelijk beeld gekregen wat het op school qua aanbod precies inhoudt. In ieder geval een mentor die ze speciaal begeleid, projecten zowel in onder- als bovenbouw en in de bovenbouw ook de keuze voor een extra vak. De test wordt op dit moment gemaakt en ik zit hier met een knoop in mijn maag. Ik heb vanmorgen nog even uitgelegd dat het net zoiets is als de bnn-iqtest op tv. Verschillende onderwerpen met tijdsdruk, waar delen bij zitten die je beter liggen als andere. Dat alleen de vragen pittiger zullen zijn als op tv. En delen misschien wel helemaal niet te bantwoorden zijn, geen reden tot paniek. Het niet de bedoeling is om een cijfer of beoordeling te geven, je kan er niet voor zakken of slagen, maar er achter proberen te komen waar je goed en minder goed in bent. En graag naar waarheid en niet naar wenselijkheid invullen ( voor zover ze daar niet doorprikken)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.